Varulv Paris - Runda 1

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,444
Då tvåan är "tagen" blir det mest naturliga för egen del att röra sig inåt mot 3an och försöka plocka arrondissement 10 på vägen.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Stämmer den tankegången så är Basse rödkappan!
Verkar som att jag såg fel på vem som startade i rosa.

Det är alltså Impetigo som enligt tesen skulle vara ”Rödkappan” som startade i ett distrikt med Kyrka.

Måste vara den här ständiga Basse-Ulv-Paranoian som vanligt som spökar.👹😂😇
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Okej ser att Impetigo redan kommit överens med Vimes nu. Låter som en plan som fungerar för mig. Jag förstår dock inte alls varför Vimes skulle vilja skicka dit sin Kapten. Det borde vara bättre att hålla ihop sina gubbar och känns ologiskt. Impetigo kommer vinna området då denna kan skicka dit mer pjäser eller har jag missat något?
Ja, det är helt klart en risk att Impetigo skickar mer än sin löjtnant dit. Men gör han det kommer han ha ljugit i tråden redan i första rundan och ha svårt att bli trodd i framtida rundor. Jag tror det är en dålig strategi på sikt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Hjälp mig med ett tänk. 🙏

Ponera att vi är överens om att vi inte litar på en deltagare.
Kanske pga denne ”missat” att hjälpa till med uppdrag eller verkar ha annan agenda än oss rojalister.

Sen då?

Har vi nån bra strategi att bemöta förrädare med?

Kan vi tex sammarbeta genom att stödja andra spelare i en maktkamp om ett distrikt mot en möjlig fiende?

Det vore bra att ligga steget före förrädarna för att tex koordinera upp nåt bra samarbete.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Skärpning! Jag var först med att placera min Kapten där faktiskt. En liten löjtnant från en av er kan väl gå an, men att ni pratar över huvudet på mig på det här sättet gör mig missmodig och bekymrad.

Nu tar vi om det här från början!

😤
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Okej, jag kanske överreagerade lite. Det är mina kontinentala vanor. Une petite vin rouge too much.

Jag tar 8e arret och vill som sagt bistå i 2a ärret, men om ni prompt ska ga det Vimes och Impe får jag hitta på något annat drag!

Vive la vin!
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,134
Location
Uppsala (Umeå)
Såhär kanske:
"Rödkappan", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av kyrkodistrikten. Hens kapten och löjtnant har inte minus i kyrkodistrikten.
"Folkämpen", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av folkdistrikten. Hens fogde har även häroldens förmåga.

Eller så har de lite mer vilda specialregler (som att folkämpens enheter kan snabbförflytta sig mellan alla folkdistrikt och sådär).

/.../

Jag föreslår att vi lite medvetet ser till att ingen enskild spelare får kontroll på fler än två av kyrko- och folkdistrikten. Det är ingen stor uppoffring visavi våra egna individuella vinstvillkor (att ha mest makt när spelet är slut) eftersom det borde ligga i allas intresse att begränsa andra spelares inflytande. Men det vore nog bra om vi hade ett extra öga på de här två typerna av distrikt.
Det är svårt att spekulera i hur specialfraktionerna fungerar men jag tycker det är en rimlig hypotes att det har med kontrollen av distrikten att göra. Så jag instämmer i att vi ska hålla koll på dem som börjar samla på sig dessa distrikt och att ingen bör få ha mer än två av samma sort.

Jag tycker att det är mer osannolikt med "vilda specialregler" om förflyttningar eftersom rollerna i så fall kommer att avslöja sig direkt då de gör saker som vi andra inte kan göra.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,444
Misstänker att Basse eller Vimes är folkkämpen.

Varför är ni så sugna på att dra ut era linjer? Ju fler i samma område ju starkare är du ju där. Ni borde vilja skicka andra personer till att lösa uppdraget då ni hursomhelst inte kommer kunna vinna zonen. Era motiv att springa dit tycks väldigt svaga.

Tror folkkämpen får poäng alternativt inte förlorar poäng om vi misslyckas med att slå ner upproret.

Skulle ge er faktiska incitament till ert agerande vilket jag inte riktigt ser för tillfället.

Föreslår därför att om nu båda vill gå dit med Impetigo att ni även gör det för att säkra upp. Då har vi en extra där och uppdraget borde klaras även om vi har en sabotör.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Ok gott folk, för att klara uppdrag 1 och skydda adelsmannen i distrikt 1så behöver vi säkra upp (sprida ut enheter) så att det finns enheter i alla angränsande områden.

Distrikt - ansvar
8 - RödBassen
9 -
2 - GråVimes och RosakappeImpetigo
3 - Octagonal de Bleu
4 - NervaOrgange
6 - Lilla Sidd
7 - Andersson de Cyan

Om jag kollat av läget rätt i tråden så har vi ingen som tar ansvaret för område 9.
Fixas inte detta område så misslyckas vi med uppdrag 1 och får stå där med skammen.
Anar att adelsmannen i område 1 dör, vi får minuspäng som en DTF slipper.
Ni i norr bör snacka ihop sig: Vimes, Basse, Impetigo och Octagonal.
Att Vimes och Impetigo båda går till arrondissement 2 är bara bra.

Vidare bör vi säkra upp förflyttningarna med att fler befälhavare placerar enheter i arrondissement som andra säger sig täcka upp då vi inte kan lita på att alla gör sin plikt.

Longue vie à la France
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,020
Firande av martin3 satte stora käppar i mina hjul. Men kan gladeligen meddela att det blev kakor till folket. Ska försöka läsa igenom och komma med lite kommentarer imorgon bitti. Inte bra att bara först upp och sist i säng...
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,444
Fjodor vill du gå för arrondissement 4, 11 och 12 så är jag fine med det. Annars rör vi oss mot samma marker och borde skissa på en plan.

Hur ser du på spelet?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Vad får jag för att acceptera det? 8:e är lika mycket i min intressesfär som i din.
Jag kan skicka min kapten till andra arrondissementet för att klara uppdrag 2 så kan du ge din kapten andra uppgifter?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Det finns ju arrondissement så det räcker till oss alla nu till runda 2. Det är svårare i runda 3.
Kan vi göra så här:

Nerva tar arr 12
Sidd tar arr 5
Anderson tar arr 6
Vimes tar arr 7
Base tar arr 8
Impetigo tar arr 9
Octagonal tar arr 10
Fjodor tar arr 12
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Det finns ju arrondissement så det räcker till oss alla nu till runda 2. Det är svårare i runda 3.
Kan vi göra så här:

Nerva tar arr 12
Sidd tar arr 5
Anderson tar arr 6
Vimes tar arr 7
Base tar arr 8
Impetigo tar arr 9
Octagonal tar arr 10
Fjodor tar arr 12
Jepp, det här är rimligt. Någon emot?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Jepp, det här är rimligt. Någon emot?
Ja jag är emot.
Se vad vi kommit överens om att göra nu i R1.

Vi har redan jobbat fram en ordning där vi täcker alla arrondissement runt 1.
Nu lägger Basse upp ett nytt förslag som “missar” område 4.
Vimes “missar” också detta vilket kommer göra att vi inte klarar uppdrag 1 och skydda adelsmannen.
Märkligt att 2 spelare kommer med förslag som gör att vi misslyckas.
Gissar att en av er gör det med flit.

Tvek på att alla kommer hänga med på förändringar, jag själv har tex redan skickat in mitt drag till SL.

Men visst om alla är på idag och vi hittar fram till ett nytt förslag som funkar och alla skriver ok i tid så har jag inga problem att gräva vidare i detta så vi löser uppgift 1.

Vi har en överenskommelse redan!

Vad som händer i R2 och vad vi har för delmål den rundan över hela staden Paris tar vi väl då när vi tex ser hur det urartat sig👍

Longue vie à la France
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,544
Location
Oktoberlandet
Uppdrag 1:

Distrikt - ansvar
8 - RödBassen
9 - RosakappeImpetigo
2 - GråVimes
3 - Octagonal de Bleu
4 - NervaOrgange
6 - Lilla Sidd
7 - Andersson de Cyan

Föreslår att alla även går in med enhet i random annans ansvarsområde för att klara uppdrag 1 så att vi säkrar upp för förädar moves.

Den som sabbar detta tycker jag vi sätter i skamvrån och allmän upptuktning.

Alla ok så att vi klarar det första uppdraget?

Longue vie à la France
 
Top