Varulv Paris - Runda 1

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
- Välkomna säger kungen. Mina lojala undersåtar!
Vi har Nerva de Orange, Sidd de Magenta, Impetigo de Rosa, Basenanji de Röd, Andersson de Cyan, Octagonal de Blå, Vimes de Grå och inte minst fjodorsenuba de Grön. Återigen välkomna till mitt och drottningen hov där vi ska försöka reda ut lite problem staden står inför och som blivit extra knepiga i och med att min högra hand blivit indisponibel och vi behöver en kompetent efterträdare.
Här har vi alltså kartan över Paris förklarar Kungen och pekar. Ni ser tydligt vilket arrondissement ni själva kontrollerar så länge ingen av er färgblind.
1673649678815.png
Drottningen fortsätter:
- Det är lite oroligt i staden och vi behöver omedelbart ta hand om två stycken scenarion.
1) I arrondissement 1 har vi en adelsperson som måste skyddas. [Alla till arrondissement 1 angränsade arrondissement måste ha minst en enhet utplacerad i sig.]
2) I arrondissement 2 har vi ett upplopp ni behöver stävja. [Minst 3 inflytande behövs i arrondissement 2. Enbart Löjtnant/Kapten räknas.]


Hon avslutar med:
- Om du inte har fått ett PM med rollbeskrivning så är du lojal och din enheter fungerar precis som specas nedan. Förflyttningar skickas i PM till spelledaren, allting annat tas i speltråden. Regelfrågor kan vi ta en anmälan-tråden. Fjärde väggen är en lögn. Lycka till i spelet. Rundan slutar kl 22 på söndag.

-------------------
Regler för enheter

#NamnFörflyttningEgenskaper
LLöjtnantUpp till 2 stegBidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
KKaptenUpp till 3 stegBidrar med 2 inflytande. +1 i armé-arrondissement. -1 i kyrka-arrondissement.
HHäroldUpp till 2 stegBidrar med 2 inflytande. +1 i folk-arrondissement.
FFogdeUpp till 2 stegBidrar med 1 inflytande till alla angränsande arrondissement.
SSpionExakt 1 stegBidrar med 1 inflytande per enhet (inte dina egna) i samma arrondissement, FÖRUTOM om en annan spion finns här. Då är bidraget 0!

Regler för poängräkning
Inflytande = Det som bestämmer vem som kontrollerar ett givet arrondissement.
Makt = Avgör vem soms vinner kungen och drottningens gunst. Högst makt vinner spelet. Kommer man ner till 0 eller lägre i makt får man omedelbart lämna spelet. Alla börjar med 5 i makt.

Få makt:
+4 kontroll över ett centralt (1-4) arrondissement vid rundans slut
+3 kontroll över ett mellanliggande (5-11) arrondissement vid rundans slut
+2 kontroll över ett yttre (12-20) arrondissement vid rundans slut

Förlora makt:
-2 om man tappar kontrollen över ett arrondissement
-3 om man deltog i ett uppdrag som misslyckades
-5 om man inte deltog i ett uppdrag som misslyckades
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Okej okej! Jag kommer nog hänga i "Anmälantråden" för jag har ganska många frågor om reglerna. (De är tydligt beskrivna Feu, det är ingen kritik mot dig, utan snarare behöver jag fatta hur jag spelar smart).

Men någotcska vi väl diskutera? Jag tycker tex att det vore gött om vi kunde identifiera våra särintressen. Jag själv är en vanlig klåpare och har inte fått något PM.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
@Vimes och @Impetigo jag flyttar min härold till arr 8! Så slipper ni slösa bort era härolder på den uppgiften!

Ni behöver inte tacka mig! 😁
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Såhär i första rundan verkar det inte finnas så.mycket att diskutera. Vi är många kvar i spel och uppdragen är lätta att lösa. Risken att uppdragen inte blir lösta torde vara minimal.

Det rationella spelet rent strategiskt verkar vara att göra förflyttningar in mot centrum, och den typen av drag kommer även bidra till uppdragens lösande.

Det är klart att någon Duc d'Rövhatt kanske kommer försöka göra ett övertagande av en grannes arrondissement. Men jag tror inte det långsiktigt är ett vinnande drag. Det skadar grannen, men alla som istället lyckas ta nya arrondissement inne i centrum kommer vara rundans vinnare. Inte duc d'Rövhatt - som dessutom bekänt färg direkt...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Såhär i första rundan verkar det inte finnas så.mycket att diskutera. Vi är många kvar i spel och uppdragen är lätta att lösa. Risken att uppdragen inte blir lösta torde vara minimal.

Det rationella spelet rent strategiskt verkar vara att göra förflyttningar in mot centrum, och den typen av drag kommer även bidra till uppdragens lösande.

Det är klart att någon Duc d'Rövhatt kanske kommer försöka göra ett övertagande av en grannes arrondissement. Men jag tror inte det långsiktigt är ett vinnande drag. Det skadar grannen, men alla som istället lyckas ta nya arrondissement inne i centrum kommer vara rundans vinnare. Inte duc d'Rövhatt - som dessutom bekänt färg direkt...
Det låter som att du vet vem denne rövhatt är? Men att tro att Fjodor är illojal bara för att han prisar osten tycker jag är att gå för långt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag är i alla fall inte illojal eller företräder något särintressen.

Snel bybo, som i alla andra spel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Jag är lockad av tanken att spela helt transparent. Dvs redogöra för mina drag publikt, och om någon vill utnyttja den informationen så får den göra det.

Just nu suktar jag efter att ta åttonde arrondissementet. Där får en härold och löjtnanten stå. Det borde vara ett fint uppdrag som hjälper till. Kommer inte ihåg hur Kaptenen fick gå men skulle vilja placera den i andra arrondissementet. Fogden får stå kvar och spionen gå antingen till Vimes eller Impetigo.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Vissa arrondissementet har symboler.
Vad står de för och hur påverkar de spelet?
Kors - kyrkaarrondissement
Svärd - arméarrondissement
Överkropp - folkarrondissement
Se de olika enheternas beskrivning för att se vilken roll detta spelar.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
Ska de 2 uppdragen fixas nu i runda ett för att jag ska få poäng eller är det nått som ska uppnås till slut?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Till alla: jag är redo att ställa min kapten i 2a arret. Då behövs bara en löjtnant där så har vi kirrat biffen (dvs uppdrsg 2). Vem kan tänka sig att ställa upp?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,567
Location
Oktoberlandet
R1:
Ni som ansvarar för stadens norra arrondissementet får väl säkra upp adelsmannens beskydd i område 2.

Jag kan beskydda område 6 för att hjälpa till med uppdrag 1.

Jag söker allians med er andra.
Vem vill samarbeta för att uppnå målen?
 
Top