Varulv Paris - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vem vill samarbeta för att uppnå målen?
Jag. Faktum är att jag nöjer mig med att "hitta" de två "ulvarna". Att få mest makt känns svårt och kräver både tur och att jag hugger nån i ryggen (om jag fattat rätt?).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Men okej, det ska sägas: jag har en strategi och en tanke bakom detta transparenta spel. Jag är inte bara snäll och solidarisk.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag. Faktum är att jag nöjer mig med att "hitta" de två "ulvarna". Att få mest makt känns svårt och kräver både tur och att jag hugger nån i ryggen (om jag fattat rätt?).
Bra.
Låter som en början till samarbete.

Vad tror vi de med andra mål har för mål?

Troligtvis att sabba för övriga att uppnå de 2 senariomålen, eller hur?

Det lär då tex synas på förflyttningar av enheter.
De som inte hjälper till har då andra mål.

Vad gäller att behärska stadens gator så får du ansvaret för norra Paris👍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
@Feuflux

Basse som startar och därmed står i kyrko-arrondissementet har alltså mindre makt (-2) där totalt pg av Kapten&Löjtnant än vad jag har i mitt startområde?
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Var hälsade mina nobla herrar
Jag kan INTE hjälpa till med uppdraget i 2: arrondissementet. Så jag hoppas att ni på norrsidan löser det. Kan däremot placera styrkor i 4:e arrondissementet för att bidraga till första uppdraget.
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Vem vill samarbeta för att uppnå målen
Jag kommer angera för målens uppfyllande denna runda. Jag förutsätter att alla med rent rojalistmjöl i påsen gör det samma.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Var hälsade mina nobla herrar
Jag kan INTE hjälpa till med uppdraget i 2: arrondissementet. Så jag hoppas att ni på norrsidan löser det. Kan däremot placera styrkor i 4:e arrondissementet för att bidraga till första uppdraget.
Strålande @Nerva
Samarbete och koordinering av våra enheter så att vi gör mesta möjliga nytta är att föredra.
Förslag:
- du behärskar 12:arrondissementet och 2: arrondissementet så
- håller jag koll på 6:arrondissementet och 5:arrondissementet.

Ok👍

Bäst att lägga upp en överenskommelse än att vi förflyttar enheter random i onödan eller ställer till trubbel för varandra.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ska de 2 uppdragen fixas nu i runda ett för att jag ska få poäng eller är det nått som ska uppnås till slut?
När runda 1 tar slut kontrolleras målen och sen är de ur spel. Så det är nu eller aldrig.

Nästa runda får andra mål.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Jag kommer skicka min kapten till 2:a arrondissementet. Så om någon mer skickar sin kapten eller löjtnant dit så är uppdraget hemma i halmen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Okej, sen har vi två varulvar/DTF:et. "Folkkämpen" (usch!) och "Rödkappan" (tvi!). Vilka mål och eventuella specialregler de har, vet vi inte. Men om vi gissar?

Såhär kanske:
"Rödkappan", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av kyrkodistrikten. Hens kapten och löjtnant har inte minus i kyrkodistrikten.
"Folkämpen", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av folkdistrikten. Hens fogde har även häroldens förmåga.

Eller så har de lite mer vilda specialregler (som att folkämpens enheter kan snabbförflytta sig mellan alla folkdistrikt och sådär).

Men vad gäller målen verkar det rimligt att tro att våra scum-fraktioners vinstvillkor hänger ihop med folk- respektive kyrkodistrikten.

Hur ska vi agera på det?

Jag föreslår att vi lite medvetet ser till att ingen enskild spelare får kontroll på fler än två av kyrko- och folkdistrikten. Det är ingen stor uppoffring visavi våra egna individuella vinstvillkor (att ha mest makt när spelet är slut) eftersom det borde ligga i allas intresse att begränsa andra spelares inflytande. Men det vore nog bra om vi hade ett extra öga på de här två typerna av distrikt.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Okej, sen har vi två varulvar/DTF:et. "Folkkämpen" (usch!) och "Rödkappan" (tvi!). Vilka mål och eventuella specialregler de har, vet vi inte. Men om vi gissar?

Såhär kanske:
"Rödkappan", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av kyrkodistrikten. Hens kapten och löjtnant har inte minus i kyrkodistrikten.
"Folkämpen", vinner om hen kontrollerar alla (eller kanske bara 3 av 4?) av folkdistrikten. Hens fogde har även häroldens förmåga.

Eller så har de lite mer vilda specialregler (som att folkämpens enheter kan snabbförflytta sig mellan alla folkdistrikt och sådär).

Men vad gäller målen verkar det rimligt att tro att våra scum-fraktioners vinstvillkor hänger ihop med folk- respektive kyrkodistrikten.

Hur ska vi agera på det?

Jag föreslår att vi lite medvetet ser till att ingen enskild spelare får kontroll på fler än två av kyrko- och folkdistrikten. Det är ingen stor uppoffring visavi våra egna individuella vinstvillkor (att ha mest makt när spelet är slut) eftersom det borde ligga i allas intresse att begränsa andra spelares inflytande. Men det vore nog bra om vi hade ett extra öga på de här två typerna av distrikt.
Bra tänk👍

Vad får dig att tro på 4 distrikt av dessa sorter?

Kan nog vara så att en initialt har sin ”bas” i ett av folkdistrikten har en egen agenda.
Ergo Nerva de Orange eller Andersson de Cyan är på undersåtarnas slemma sida!

Stämmer den tankegången så är Basse rödkappan!

Dessa söker säkert makt i sina ”stöd”distrikt.
Alla bör hålla koll på förflyttningar av dessa som stödjer denna tes👍

Detta betyder då att övriga spelare alltså SKA samordna sina förflyttningar så att en situation som leder till att detta uppstår blir verklighet!

Jag vill ha ok från alla befälhavare på detta🙏
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Strålande @Nerva
Samarbete och koordinering av våra enheter så att vi gör mesta möjliga nytta är att föredra.
Förslag:
- du behärskar 12:arrondissementet och 2: arrondissementet så
- håller jag koll på 6:arrondissementet och 5:arrondissementet.

Ok👍

Bäst att lägga upp en överenskommelse än att vi förflyttar enheter random i onödan eller ställer till trubbel för varandra.
Jag kan inte nå 2: arrondissementet, men jag kan och vill verkligen lösa andra uppgiften genom att ställa min kapten i 4: arrondissementet. I övrigt är jag med på dit förslag.
 

Nerva

Veteran
Joined
12 Sep 2022
Messages
21
Att hindra någon från att kontrollera alla de kyrkliga och folkliga arrondissementet förefaller som en klok ide. För att säkerställa detta bör vi kanske ha en regel om att ingen får inneha mer än ett arrondissementet av varje sort, då finns det lite marginal.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Att hindra någon från att kontrollera alla de kyrkliga och folkliga arrondissementet förefaller som en klok ide. För att säkerställa detta bör vi kanske ha en regel om att ingen får inneha mer än ett arrondissementet av varje sort, då finns det lite marginal.
Jag är för detta förslag
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Har försökt sätta mig in lite i spelet lite så här kommer några inledande funderingar från den mest lojale undersåten av de alla Octagonal de Blå.

Får först se om detta blir ett spel där folk tar sina arrondissement och försöker hålla dessa eller om det kommer bli vilda västern där kontrollen av arrondissement flyger fram och tillbaka.
Vi har 8 ytter arrondisement med totalt 18 poäng att jaga, 7 mellanliggande med totalt 21 poäng och 4 centrala med totalt 16 poäng att gå för. Totalt blir det 55 poäng vi kommer kriga om varje runda. Det blir exakt 6,875 per spelare om vi hade kunnat dela lika.
Nu vet jag inte hur bra det snittet är för hur man vill ligga rent poängmässigt men är kanske nåt att ha med sig.
Fortsättningsvis är en fråga är huruvida det är smartare att gå för många yttre eller färre inre arrondissement. Riskerar onekligen att bli väldans trångt kring 1an från start då 5 av 8 spelare bara är två steg ifrån.

Framförallt ska bli intressant att se hur det blir med balansen kring samarbete i spelet. Vi är ju några stycken så inte omöjligt att nån försöker köra sitt egna race direkt från start. Samtidigt inte alls särskilt kul om uppdragen går åt skogen så hade verkligen varit ett risktagande att gå den vägen. Så det som talar för samarbete är att det är dåligt om uppdragen går åt skogen. Det skulle vara om någon tror att den visst får mer poäng på eget håll. Deltar alla i ett uppdrag som misslyckas och jag inte deltar går jag 2 minus gentemot övriga spelare. Tror jag mig då kunna få fler än två poäng annat håll med den pjäsen skulle jag tjäna på det gentemot övriga spelare även om uppdraget går i kras. Är ju även väldigt svårt att planera då vi är både många och säkerligen oberäkneliga.
Det som talar mot ärlighet är att vi alla är mer som ulvar i detta spel och att det inte finns någon utröstning eller annan straffunktion. Blir jag lurad finns det liksom inte så mycket mer att göra än att stå där och känna sig dum efteråt.
Efter några rundor lär vi oavsett vår samarbetsvilja eller ej tvingas till just det då någon riskerar att ryka ifrån rent poängmässigt och måste stoppas.

Närmast för egen del gällande samarbete blir förstås att checka av läget med @Impetigo då vi delar gräns till varandra och lätt kan råka röra oss mot samma arrondissement.
Inte heller omöjligt att det blir upp till oss att ta hand om upploppen i arrondissement 2 då vi är närmast till hands rent geografiskt. Istället för att vi slår oss blodiga mot varandra (Octo motvilligt tvingas göra slarvsylta av stackars Impetigo) 😜 borde vi kunna hitta en fredlig lösning som gynnar båda. 🤝

Sen har vi dom elaka förrädarna som jag antar är fortfarande är en del av spelet?! Dvs Rödkappan och Folkkämpen som nämns i anmälningstråden men inte finns med i startinlägget här. Tror vi att dessa har några specialuppdrag och vad kan dessa vara? Tänker mig att folkkämpen kanske får poäng av att vi inte klarar av att hantera upploppen till exempel vilket jag har för mig att Feuflux flaggat för tidigare. Kan det finnas något liknande hos rödkappan månne...
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Okej ser att Impetigo redan kommit överens med Vimes nu. Låter som en plan som fungerar för mig. Jag förstår dock inte alls varför Vimes skulle vilja skicka dit sin Kapten. Det borde vara bättre att hålla ihop sina gubbar och känns ologiskt. Impetigo kommer vinna området då denna kan skicka dit mer pjäser eller har jag missat något?
 
Top