Varulv Paris part trois - Le Slut på spelet

Jag roade mig med att skriva ett referat från läktaren. Jag skrev i läs-realtid, definitvt inte i spel-realtid.

Om ni läser kommer ni märka att jag inte skriver här för att visa hur smart jag är. Så var snälla att ta inte illa upp om jag tycks gnälla på någon, jag är helt klart byfånen här. Tack för underhållningen!

"Nattmord utförs av den Rödkappa som har lägst rang. En prioriterad lista mordoffer skickas till SL och den högst upp mördas. Om den inte röstats ut, för då mördas nummer två på listan."

Det är väl nästan helt säkert att kardinalerna, givet de reglerna, inte måste stå på den som ska nattmördas. Efter att Vimes postat förra omgångens regler borde det varit rätt solklart att inte samma sak gällde denna gången.

Att driva tesen att kardinalerna måste stå på den som ska mördas är otroligt ulvigt för mig.

röver3ns-gate: Jag hade inte fäst något avseende vid detta om det hade stannat vid anklagelse + bortförklaring. Men när det fortsatte efteråt... Nog hade en ärlig Anthrox kollat sina poster och fixat de felen. Men framför allt: Om han inte hade dubbelkollat sina poster så hade rimligen fler siffror smugit in som ersättning till de andra vanliga bokstäverna överst i QWERTY-raden på tangentbordet.

"Du tar kontroll över arrondissement genom att ha mest (mer än 50%) inflytande där. Dina enheter ger inflytande (se nedan)."

Det bör finnas en taktik där man kan ta över två områden i samma drag. Flytta härolden mot en spelare långt bort och få till det så att härolden stannar på en tom ruta halvvägs. Att outa rang och soldatflytt kan göra det hela mer förutsägbart var man hamnar. Att inte outa rang är ulvigt, byn borde ha betydligt bättre användning av detta genom att få igång siaren efter R1 och tvinga ulvarna till svårare val vid förflyttning.

Siaren är kraftigt nerfad eftersom den inte kan sia mellan R1-R2 och med största sannolikhet inte R2-R3 (kartan uppdateras sist, dvs efter förmågeanvändning) och är beroende av tre områden samt flytt av härolden. Frågan är om nattmord kräver områden som kompensation för detta. Spelarna har inte upptäckt att man kan ta kontroll över två områden per natt (eller så ulvar dom sig).

Jag lutar åt att ANTAGO-uhm-AGITATORN och DEMAGOG är bybor för att kompensera att väktare och siare är nerfade. Rollerna gör att man kan få till drag där kardinalerna inte kan sluta draget på samma ruta som en viss soldat, vilket bör vara fördelaktigt för byn - i vissa randfall borde det kunna ge ytterligare ett kontrollerat område för byn. Siaren måste eventuellt ha lägre rang än den siade eftersom den siades soldat annars kan flytta ifrån härolden innan siandet, men det verkar lite oklart. Den siade måste eventuellt gå med på att bli siad och kanske flytta sin soldat mot siarens härold, vilket förstås är avslöjande. Argumentation om att rang inte spelar roll eller är oanvändbart är således mycket ulvigt.

Koordination av häroldarna är nödvändig för att man inte ska hamna i 2-2-läge mellan soldat och två häroldar och missa att ta ett område. Att argumentera om fri häroldsflytt är milt ulvigt.

Solklar ulv: Anthrox. Helt uteslutet att han inte förstår bättre angående kardinaler och nattmord. 3-gate. Är med och styr bort från att härolder ska ta områden och alla i stället ska flytta till en soldat som då förlorar sitt område (vilket iofs Brynolf påtalar).

Oklar Ulv: Brynolf. Styr förflyttningen och styr uppmärksammheten bort från att man kan få tre områden efter R1, när han uppmärksammar att man kan hamna på en obevakad ruta drar han inte slutsatsen att det är bra (och det gör ingen annan heller). Tankestyrningen börjar direkt i hans första post och fortsätter när han ger en alternativ förflyttning. Driver kardinalmördar-spåret. Hoppar på Anth direkt vid 3-gate men byter raskt till Mamma.

Basse: Gillar att han börjar med att driva på röstningen. Gillar inte att han inte vill outa rang. Outar roll. Grön-ish.

Mamma: Ser ärlig ut som bybo utan roll. Brist på fantasi vad gäller rollerna, men argumenterar (starkt) mot rödkappe-mord. Argumenterar (svagt) för rang-outning. Grön.

Vimes: Ogillar att han driver kardinal-mördar-tesen och inte inser att man ska ta två territorier i första rundan i sin första post. Gillar att han (först svagt sedan starkt) försöker påtala att det saknas drev. Gillar att han senare vill ha en gemensam plan för förflyttning + bedriva VJVS och rösta ut ulvar. Tveksamt grön.

Hägern: Gillar att han propagerar för mass-outning R1. Fler än en gång. För efter outning ett intressant resonemang om vanilj-claimande ulvar. Grön-ish.

Sidd: Antagonistisk ordmärkare. Gillar det.

Övriga: Rätt frånvarande, hade väl normalt blivit drevade och utröstade?

Outningar: Jaha, Anth som siare. Jag har verkligen ingen aning om hur Vimes kunde se det. Och Anth har givetvis insett att man kan ta två områden på ett drag. Mamma outar som bybo utan roll, tycker det är starkt spelat oavsett om hon är det eller ulv. Hmm. 3 = b3höver tr3 områd3n? Finns det något djupare rävspel här mellan Anth och Vimes?

Nattmord? Väktaren? Anths/siarens områden tar man ut med kardinalerna och sedan ryker han nästa.

Rollerna var inget vidare att outa.

R2

Mamma röstas ut, Anth nattmördas.

Missade att Hägern claimat väktare. Grön. Tycker Basse spelat grönt. Är beredd att chansa på Vimes som grön på Anths rekommendation.

Brynolf flyttar innåt till 10 i stället för som Anth instruerade medsols till 20. Inlägg #298 i R1 (samt #184, #49).

Anths formalisering av Brynolfs "medsols" finns i #49. Brynolf 20 (medsols), Stradh 4 (motsols), Sidd 6 (motsols).

Brynolfs andra förslag i #134 "för maximalt VJVS" säger Brynolf till 10 (innåt), Sidd till 1 (medsols) och Stradh till 6 (medsols).

Brynolf och Sidd kör på Brynolfs #134 med konsekvens att Sidd och Stradh krockar i 6. Alla andra kör på Anths #49.

Snyggt styrt av Anth för att få till tre områden i slutet av R1. Han räknade antagligen med att hamna med härolden i 10 oavsett om han hade högre eller lägre rang än Brynolf. Känns som Brynolf också fattat detta.

Brynolf tar initiativ och driver rang-frågan i R2, har claimat +2-rollen. Anger att han fått -3 i rang och resonerar/driver rätt virrigt. Fortsatt misstänkt trots claim som dels kan vara äkta ulv-roll och dels kan vara lånad av en kollega för att gröna.

Brynolf och Sidd ser störtröda ut på söndag kväll. Övriga (Uttern och Stradh) lågflyger.

Det borde gå att lista ut när kardinalgardet fått gå. Med den informationen borde man kunna matcha mot outad rang och utesluta en del. Slutsats: Det är farligt för ulvarna att flytta om de inte måste åstadkomma något speciellt. Orkar inte innan någon sammanställer R1s rang-lista.

Ingen annan än Brynolf sammanställer rang-outningar, i R2 #95:
Brynolf 8-5
Basse 4-3
Stradh 9-7
Isaac 6-6
Vimes 5 (-4)
Sidd 1-1
Häger 2-2

Då borde det bli
Anth 3-Död
Mamma 7-Död
om vi litar på R1-värdena.

Hägers fråga till SL om när förmågorna används är väldigt relevant och något klart svar kan inte läsas ut av startinlägget och anmälningstråden. Min analys ovan byggde på att förmågan används sist i rundan, efter förflyttning. Men spelar inte jättestor roll.

Häger hävdar också att gå-med-kardinal-listan och nattmordslistan är samma lista. Pja... det vore ju... inte bra för min analys.

Ljusblå härold (Basse) har gått till 12 där röd soldat (Isac) stod. Om förmåga används när man rör vid soldaten och AGITATOR ökar med +1 i stället för att minska med -2 så går det ihop. Verkar ju inte så troligt.

Orange soldat (Brynolf) har stött på grå härold (Stradh) i 12 och har minskat med -3. Stradh har claimat ingen förmåga?

Känns nästan som det mest troliga är att SL eller spelare strulat till det.

Kardinalerna: Känns som att kardinalen i 4 har gått mot gul/hägers områden för att försöka få bort väktarförmågan. Den har då gått efter Häger, dvs med rang > 2 - ger inte nånting. Den bör ha kommit från 1, hade den kommit från 2 hade den gått till 3 i stället - men det funkar inte om kardinalerna bara får gå två steg, då har den andra kardinalen gått tre steg från 2 till 15.

Kardinalen i 15: Som Brynolf säger kan Anth visserligen ha försökt finta och gått till 15 och chansat på att han var före Basse i rang. Det talar inte emot Basse, det innebär bara att den kardinalen (som rimligen gått två steg från 1) har gått efter Anth, rang > 3. Brynolf försöker rödsmeta Basse.

Det enda detta ger är att det skulle gröna Sidd, eftersom Sidds hypotetiska kardinal borde flyttats före allas soldater och hamnat på en ruta som soldater flyttat ifrån. Och båda kardinalerna står på rutor som soldater flyttat till.

Flyttas kardinalerna också månne av ulven med lägst rang?

Måste kolla roll-outningar från R1 igen:
Basse: Tidigt, under stort besvär, typ #195 ANTAGONIST (sic!) "minskar din rang-poäng". AGITATOR i #216 ("helvetes bajs").
Brynolf drar igång mass-outning i #253, "Jag är det där andra Rang-miffot som är som Basse fast tvärtom."
Häger #256: Väktare
Brynolf #275: Demagog
Basse säger i #263 att han är agitator, Brynolf demagog och Häger väktare
Vimes #290: Inget
Isaac #291: Har redan svarat, Inget
Anthrox #295: Siare
Mamma #297: Inget
#307 - Sidd ifrågasätter om roll-outningarna är vettiga
Stradh #308: Inget
Sidd #315: Inget

Alltså... Stradh/Brynolf-kombon... antingen ljuger Stradh om vad hans Härold gör eller så ljuger Brynolf om sin rangändring.

R2 #151, SL klargör att förflyttning + förmåga sker samtidigt.

#152, Brynolf säger att kardinalerna rör sig på "bästa rang", trots att anmälningstråden säger lägsta. Sidd drevar hårt med, multipla gånger.

#166 Hägern sammanfattar rang, som ovan. Hägern konstaterar också att Stradh/Brynolf-kombon är konstig. Han landar på röd Stradh. I #189 vänder han på mammans och Anths ranger - skarpt - men jag hänger inte med på resten av resonemanget.

#213, Brynolf försöker vända misstankar från Sidd. Dåligt för honom, Hägern förklarar varför Basse-ulv = Sidd-ulv i #215
#216, Brynolf tar chansen att styra förflyttningen igen. Han prioriterar att själv få fyra territorier och att Sidd ska få territorier framför att ge väktaren fler territorier - ytterst ulvigt.
#219-#220, diskussionen om lägst/högst rang och kardinalflytt. Och i #223 ger sig Brynolf på Sidd.
#234 Brynolf vill skicka Stradhs härold till Häger. #240 Vimes säger att han står kvar i stället för att ta 9.

Ska bli intressant att se om Häger snor 11 från Brynolf i stället för att stå kvar.

Röstläget måndag 21:05 är inget på Sidd trots att han tydligen är solklar ulv. Brynolf, Sidd, Stradh och Vimes har röster på Basse.

Big Mamas utröstning gjordes av Vimes, Brynolf, Basse och Sidd. Sidd låg näst sämst till med röst av Stradh.

21:18: Tycker fortfarande Brynolf stinker ulvpiss och att Sidd är klar tvåa. Jag är dum nog att tro på Stradh som ärlig och på Brynolf som "superulv" (frejdigt spelande). Isac är svår men har inte ens röstat vid 21:31, tveksam som ulv.

Ulvarna plockar rimligen territorie för väktare/Häger ifall de inte lyckas nattmörda honom. Och försöker få bort röster från någon grön som har många. Basse åker, så troligen Vimes då. Risken finns att Hägern har två territorier kvar så jag hade nog nattmördat honom med 50% chans. Hans härold når inte till 11... Hägern är nog rätt rökt som väktare. Om han inte flyttar sin härold till 13/10 och chansar på att han inte har ett nattmord mot sig.

R3

Utan att ha tittat i tråden. Häger väktade Vimes och lyckades? Sidd och Brynolf verkar ha försökt sno Vimes territorie 9 med sina härolder men av någon anledning misslyckats? Kardinalerna är ju skitskumma som båda har flyttat till gul, det borde inte vara möjligt? Brynolf lämnar 10 till förmån för Stradhs härold. Missräkning eller sammarbete?

Jo, båda kardinalerna kan nog gå till gul om gul är överst på listan. Inget att läsa ut av kardinalflytt eftersom en ulv uppenbart har högre siffra/lägre rang än Häger.

Man skulle nog börjat avliva folk i rangordning, från högt nummer för att tvinga fram tidiga kardinalflytter...

Sidds R3 #5 känns som totalt nonsens när Häger i #3 typ sagt att han väktat Vimes (vilket ändå gavs av spelbordet). Hägern inser att kardinalerna inte mördar. Jag fattar inte ett dugg av Sidds #6.

Läser om ovan. R2 #234 känns som rätt uppenbar att där har Brynolf insett att han kommer förlora 10 när Stradh står kvar med sin härold. Brynolf... Jag tycker det grönar Stradh för gott när han inte tar chansen att flytta till Vimes. Med andra ord: Brynolf+Sidd=ulvflock.

Vimes sa att han skulle stå kvar (#240), men gjorde inte det. Det där blir en intressant diskussion för hade han stått kvar hade det troligen varit tre häroldrar på 18 (uttern röstar inte så flyttar antagligen inte heller) och då hade Vimes bara haft ett territorie kvar. Jag tror Vimes avslöjar dom nu. Fattar fortfarande inte hur 9 kan vara blå. Hur lyckades Vimes beordra sin härold från 17 till 18? Annan deltagares soldat som mål, tre steg!?

00:21: Hägern har eventuellt korn på Sidd. Känns som Stradh avgör om uttern är borta. Sidd måste nästan ryka bara på röstläget för att få spela vidare.

18:32: Stradh briljerar. Stradh vet visserligen att han är grön (gissar jag ju) och har två rätt gröna i Vimes och Häger. Den fördelen har inte riktigt Vimes och Häger. Så Stradh behöver bara pricka in en av två ulvar bland Brynolf, Sidd och Isaac. Vad exakt han bygger sitt resonemang på när han säger att en av de aktiva måste vara ulv vet jag inte, men det är kanske så att det inte hade gått att bli av med så mycket bybor om man inte styr aktivt. (Stradh röstar på Brynolf här)

Tycker inte Brynolf behöver vara ledsen över att ulvarna inte läst (eller i alla fall kommit ihåg) väktaren-får-inte-väkta-sig-själv-regeln. Det har jag ju med missat ovan och jag behöver inte lägga någon tankekraft på att spela. Här kan det ju vara läge att konstatera att rang-bytena i R2 verkar gå ihop om man håller koll på vad som är plus och minus och i vilken ordning saker sker, men tydligt från början var det inte för någon, definitivt inklusive mig. Inte nödvändigtvis dålig design, det är ju rätt kul.

Vimes, kom igen nu då. Man slår inte 1T20 när man ska välja mellan fem (andra) spelare/färger att gå till med sin härold (som Sidd påstod han gjorde). Och Brynolf svarade väl inte ens på frågan?

20:07. Jahapp, då var det väl kört för byn då. Jag skulle bli förvånad om jag har fel. Typ lika förvånad som jag blev över Anths siare...

Att Hägern hoppade på Stradhs Brynolf-spår ett tag var alltså ett försök att röka ut en ulv bland Isaac och Sidd? Jag fattar inte. Sidd har ju troget hållit på Brynolf även när han själv blivit utpekad av Brynolf som ulv. Och Isaac har inte synts till på mer än ett dygn? Ja, säger Vimes i #82.

21:10: Dafukk?!? Läser om vad jag skrivit ovan. Häger motiverar i R3 #81 sin röst på Stradh i samma inlägg med röstmönstret i R1 (Isaac näst troligast ulv efter Stradh säger han). Stradh och Isaac röstade på Sidd i R1, inte på bybo-Mamma som röstades ut. Brynolf och Sidd däremot röstade ut bybo-Mamma. Pekar Häger på detta åt Vimes och övriga gröna utan att säga det rätt ut? Varför?

R4
Utan att läsa tråden:

Jahapp. Brynolf bybo (nattmördad) och Isaac ulv (utröstad, snajpad av Brynolf med tidsstämpel 22:00). Confirmation bias är tydligen en grej... Jag kan köpa Isaac som ulv, men inte Brynolf som bybo.

Häger, Vimes och Stradh har inte brytt sig om att flytta. Sidds härold är borta från kartan? Nä, den har blivit orange och står i Hägers ruta? Sidd är ju vanilj och kan inte göra mycket med sin härold utan hjälp?

Kan bara finnas en ulv kvar, annars hade det varit ulvvinst nu. Det kan max funnits två ulvar förra rundan, ulvarna hade vunnit på 3-3 i spelare, tycks inte vara röster som räknas där. En ulv som typ spelat ensam alltså. Vem har inte varit överraskad av Isaacs frånvaro?

Stradh trodde att han skulle åka, så OK att han inte flyttat. Finns det en såndär du-får-inte-flytta-miffo i spel? Det skulle väl märkts? Varför försöker inte folk åtminstonde flytta soldater för att få kontroll på röster (man kanske inte vill stjäla områden med härold där annan spelare evakuerar - bara Sidd försökte). Har stirrat på kartan i 5 minuter men hittar inga vettiga förklaringar till att folk står still.

Vimes blir av med områden (nollad!) så han måste rimligtvis vara grön.

Nä, jag fattar inget. 22:54, jag får nog läsa tråden då. Häger snabb att lägga sin enda röst på Stradh. Stradh och Sidd har tre röster var, Vimes ingen.

Folk försökte flytta härold mot Brynolf eller Isaac som försvann från spelbrädet och står därför still? Isaac var ju överraskande eftersom Brynolf snajpade. Isaac-ulv hade rang 5. Vimes och Häger kan mycket väl misslyckats med att ta 12 med härold när Isac försvann oväntat.

Vimes 1
Sidd 2
Stradh 6
Brynolf 4
Häger 3
så uttern 5

Kan det vara så illa att Hägern fått väktaren som ulv och kört världens stunt på egen hand? Försakat ett nattmord? Nääää....

...och här hade jag annat att göra, så mer blev det inte.

Solklar ulv: Anthrox. Helt uteslutet att han inte förstår bättre angående kardinaler och nattmord. 3-gate. Är med och styr bort från att härolder ska ta områden och alla i stället ska flytta till en soldat som då förlorar sitt område (vilket iofs Brynolf påtalar).
😅🥰🤣😘

Bra analysöga på spelet annars! Ser fram emot när du är med i februarispelet ❤️‍🔥

@Fafner stort tack för detta eminenta bidrag! Hoppas verkligen att du är med åtminstone någon gång och hjälper oss klåpare att rösta ut ulvarna! 🤩🙏🎉

@Fafner Du har uppenbarligen mer koll på spelet och hur man gör än vad jag har, och dä har jag snart famlat runt 1.5 år med det här. (Bara missat några spel sen jag började).
Du är med andra ord mer än redo att vara med :)
Hoppas på att se dig i nästa spel...
Och om du undrar "vad tussn pysslar Stratten med?", så är det fullt normalt. Oftast vet jag inte själv ;)

Jag ställer mig inte den frågan ens i närheten av lika många gånger som "vad tusan pysslar Sidd med?"
😅
Sidd är Sidd! Han beter sig, nästan, alltid som Sidd. Att det skiljer från andra är en sak, men Sidd brukar jag uppfatta som konsekvent Sidd. Det var en av sakerna som stack ut lite i förra spelet. Sidd kändes vare sig som byboSidd eller VarluvsSidd. Något var annorlunda... väldigt OSiddigt helt enkelt...sett över hela spelet. Svårt att plocka pp enskild runda

Har jag rätt i min gissning @Sidd , att det blev lite jobbigt/osäkert att, vad jag tror. vara ensam i ulvchatten? Ingen att bolla med?
Inte jobbigt alls egentligen.
Dock så tror jag förstås att vi vunnit detta med en aktiv ulv till som lagt avgörande röst vid rätt läge (det fanns flera lägen) och Bödel-förmågan hade förstås använts och avgjort spelet.

Sen så är ju faktiskt det roligaste med att vara på Varulvs-fraktionen att tillsammans med nån/några andra försöka komma på nån bra plan och sjösätta och lyckas lotsa igenom spelet. Det bidde det ju inget av denna gång😇

Har jag rätt i min gissning @Sidd , att det blev lite jobbigt/osäkert att, vad jag tror. vara ensam i ulvchatten? Ingen att bolla med?
Ska sägas att även när jag var här så var jag inte så synlig i ulvchatten. Jäklar att Sidd kan hålla låda ändå. Jag försökte någonstans hänga med i flödet där under första dagen, slutade mer med att jag nickade för mig själv och skrev något i linje "om du säger så" med ett nervöst leende. Snacka om varandras motsatser på ett härligt sätt.

Om vi hamnar i lag igen @Sidd lovar jag att vara lite mer aktiv, eller i vilket fall nicka lite mer åt dina planer 🙂

Ska sägas att även när jag var här så var jag inte så synlig i ulvchatten. Jäklar att Sidd kan hålla låda ändå. Jag försökte någonstans hänga med i flödet där under första dagen, slutade mer med att jag nickade för mig själv och skrev något i linje "om du säger så" med ett nervöst leende. Snacka om varandras motsatser på ett härligt sätt.

Om vi hamnar i lag igen @Sidd lovar jag att vara lite mer aktiv, eller i vilket fall nicka lite mer åt dina planer 🙂
Ta hand om dig @Sömniga Isaac , så hoppas vi på att se dig i spel när du är redo igen.

Både sur och lättad att jag inte blev med i omgången. Jag gjorde rätt bedömning att jag inte hade nog med tid. Hade lågflygit förbi SI om jag varit med. Kanske till och med nytt rekord att lågflyga förbi anmälningstråden och spelledaren? ;)

Både sur och lättad att jag inte blev med i omgången. Jag gjorde rätt bedömning att jag inte hade nog med tid. Hade lågflygit förbi SI om jag varit med. Kanske till och med nytt rekord att lågflyga förbi anmälningstråden och spelledaren? ;)
Jag tolkade dig som att du ville bli inkallad som reserv om SL tyckte det var för få spelare (dvs färre än 8), och så blev det ju inte. Så hoppas inte jag missförstod! :P

Back