Faehrengaust
Swashbuckler
Spånade in på blockering av pilar. Bakgrunden är att jag varit med när man testat att blockera långbågspilar med sköld (personen som blockerade hade helrustning så det var "säkert"). Då var det ca 20 meter i avstånd och det gick bra att blockera. Men den långbågen var inte av full styrka och pilar var bluntade (flög antagligen långsammare) så jag började räkna på vad som skulle kunna gälla.
Långbågspilen har en utgångshastighet av ca 50 m/s enligt data jag hittat på nätet. Det är dock en rätt stor variation beroende på båge och pil. Har sett siffror på allt från ca 40 till 90 (för extremt kraftiga bågar). Men 50 m/s verkar vara en bra riktlinje som används. Sen verkar den tappa ca 10% av hastigheten till 50 meter och ca 20% till 100, dvs ca 45 m/s vid 50 meter och ca 40 m/s vid 100 meter. Det är så pass lite tapp i hastighet att vi kan ignorera det i den här övningen (vi kommer inte komma upp i så långa distanser).
Man får alla siffror med en nypa salt, men det är något att gå på.
Om man sedan ser på reaktionstider så finns det mätningar på sportfäktare som man kan använda sig av. Det man anger är att det tar ca 0,35 sekunder för en elit-sportfäktare att reagera och utföra en parad om hen ser anfallet.
Så om man tar de 20 meter som var ungefär vad jag bevittnade så betyder det att en riktig långbågspil skulle ta 0,4 sekunder på sig för att hinna den sträckan. Det är tillräckligt för elitfäktaren att göra en parad (med en viss marginal).
---
Det finns såklart många parametrar att tänka på här, t.ex:
---
Så vad kan man ta med sig till rollspel?
Ta det hela med en nypa salt, men nog kan man låta en hjälte parera en pil och inte vara helt ute och cykla!
Långbågspilen har en utgångshastighet av ca 50 m/s enligt data jag hittat på nätet. Det är dock en rätt stor variation beroende på båge och pil. Har sett siffror på allt från ca 40 till 90 (för extremt kraftiga bågar). Men 50 m/s verkar vara en bra riktlinje som används. Sen verkar den tappa ca 10% av hastigheten till 50 meter och ca 20% till 100, dvs ca 45 m/s vid 50 meter och ca 40 m/s vid 100 meter. Det är så pass lite tapp i hastighet att vi kan ignorera det i den här övningen (vi kommer inte komma upp i så långa distanser).
Man får alla siffror med en nypa salt, men det är något att gå på.
Om man sedan ser på reaktionstider så finns det mätningar på sportfäktare som man kan använda sig av. Det man anger är att det tar ca 0,35 sekunder för en elit-sportfäktare att reagera och utföra en parad om hen ser anfallet.
Så om man tar de 20 meter som var ungefär vad jag bevittnade så betyder det att en riktig långbågspil skulle ta 0,4 sekunder på sig för att hinna den sträckan. Det är tillräckligt för elitfäktaren att göra en parad (med en viss marginal).
---
Det finns såklart många parametrar att tänka på här, t.ex:
- Det är inte lätt att se en pil avlossas. Speciellt inte om det inte är perfekta förhållanden.
- Det beror på vart pilen är på väg att träffa. Det är lättare om det är nära där man har skölden.
- Att parera med något annat än en sköld kräver så klart en otrolig (men inte omöjlig) tajming.
- Det kan vara möjligt att blockera på ännu kortare avstånd om man kan "gissa" när pilen avlossas. Om man ser hela bågskyttens rörelse så kommer man inte starta från helt stillastående (på samma sätt som en fäktare kan reagera på att motståndaren "signalerar" sitt anfall redan förrän anfallet påbörjas).
---
Så vad kan man ta med sig till rollspel?
- Det är möjligt att blockera/parera pilar som skjuts från ca 20 meter förutsatt att man kan se pilen avlossas.
- På långa avstånd blir det lätt att undvika pilar om man bara ser dem.
Ta det hela med en nypa salt, men nog kan man låta en hjälte parera en pil och inte vara helt ute och cykla!