Nekromanti Parera i EDD

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Enligt reglerna:
Parerar man ett lyckat anfall med ett vapen kan det parerande vapnet skadas (bv minskas med 1 om skadan överstiger bv). Parerar man ett misslyckat anfall med ett vapen kan det anfallande vapnet skadas.
Parerar man ett lyckat anfall med en sköld absorberar den skada som om den var en rustning. Misslyckade anfall parerade med en sköld har ingen effekt.

Det verkar rätt ologiskt att både en dolk och ett bredsvärd dämpar hela skadan när sköldarna inte gör det.

Inte så ologiskt om man antar att ett parerande vapen avvärjer anfallet men att en sköld bara är i vägen.

Reglerna missgynnar i.o.f.s. sköldar, om man undantar hur bra de är mot projektiler (man får parera kastvapen och har en chans att pilar träffar skölden snarare än något viktigt)...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Parera i dod6

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om man lika gjärna bara kan ducka, vad ska man då riskera att vapnet går sönder för?

<hr></blockquote>



Du har i och för sig en poäng där. Men, damer och herrar i den så kallade juryn, jag har en sak till som jag vill att ni ska ta i beaktande.

Det här är Chewbacca. Chewbacca är en wookiee från planeten Kashyyyk, men Chewbacca bor på planeten Endor. Tänk på det lite. Det är inte vettigt!
Varför skulle en wookiee - en wookiee som är två och fyrtio lång - vilja bo på Endor med en massa halvmeterhöga ewoker? Det är inte vettigt!
Men, och detta är ännu viktigare, ni måste fråga er själva: vad har detta att göra med fallet i fråga? Ingenting. Mina damer och herrar, det har ingenting med det här fallet att göra. Det är inte vettigt!
Se på mig, jag är en spelare som försvarar ett rollspel, och jag pratar om Chewbacca. Verkar det vettigt? Mina damer och herrar, jag är fullständigt från vettet. Inget av det här är vettigt!
Så, ni måste komma ihåg när ni är i det där juryrummet och sammanträder och konjugerar emancipationsförklaringen... är det vettigt? Nej! Damer och herrar i den så kallade juryn, det är inte vettigt.
Om Chewbacca bor på Endor så måste ni fria. Försvaret har inget mer att tillägga.
 
Joined
29 Jul 2002
Messages
78
Location
Sandviken
Re: En ICA-kasse husregler till högstbjudande...

om det hade varit en konsum kasse med husregler skule jag bjuda 20kr. men nu når det är en ica /images/icons/hairy.gif.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: En ICA-kasse husregler till högstbjudande...

Pröva bjud gratis och se om det går igenom /images/icons/tonguea.gif
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
jepp... och dessutom så kanske någon dum-i-näsan krigare får den utomordentligt dumma idén att slå någon med sitt "parer-vapen" när denne inte behöver parera... humm... nästan fusk ju... ;P

Jag tycker att det är lite smått über att skippa skölden... näpp-häpp sa mister bonnläpp... så /me har mixtrat om lite...
 
Top