Nekromanti Parera i EDD

Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Här har man spelat EDD i snart 20 år och plötsligt dyker det upp ett problem som man inte tänkt på tidigare, fattar inte hur dock

Problemet rör pareringar med vapen. Sköldarna blockerar ju 8, 12 resp. 16, men hur mycket parerar ett vapen? Det verkar rätt ologiskt att både en dolk och ett bredsvärd dämpar hela skadan när sköldarna inte gör det. Har ni några husregler för detta?

Jag är för lat att göra något.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Problemet rör pareringar med vapen. Sköldarna blockerar ju 8, 12 resp. 16, men hur mycket parerar ett vapen? Det verkar rätt ologiskt att både en dolk och ett bredsvärd dämpar hela skadan när sköldarna inte gör det. Har ni några husregler för detta?

Det finns risk för att det jag säger nu är en husregel och att jag har fel eftersom det var 10+ år sedan jag läste igenom EDD ordentligt:
En lyckad parering absorberar ALL skada, oavsett vad du parerar med. ABS, respektive BV är bara till för att se om skölden/vapnet blir skadat.
Det fanns ett system i en Regelfunderingar-kolumn i Sinkadus som lät vettigt annars:
Om attacken gör mer i skada än det parerande föremålets ABS/BV minskar detsamma med 1.
Om attacken gör mer skada än dubbla ABS/BV krossas det olyckliga föremålet och vidare skada träffar den olycklige försvararen
Exempel: Attacken gör 17 poäng i skada. Pararas av ett skadat svärd med BV 7. 17>7*2 => Svärdet går av. 14 poäng av skadan går åt för detta. De övriga tre hamnar på personen som numera har ett trasigt svärd.

Massor av reservationer för minnesluckor!

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad jag minns är det olika regler för sköldar och vapen, men det kan vara en Elric!-regel:

Gör attacken mer skada än vapnets BV bryts vapnet. Gör attacken mer skada än sköldens ABS minskar ABS med 1.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>Gör attacken mer skada än vapnets BV bryts vapnet. Gör attacken mer skada än sköldens ABS minskar ABS med 1.

Så har jag alltid kört i alla fall. Sen om det är en officiell regel eller om det är en husregel eller ej är nått som försvunnit i historiens dimmor. Är det ingen som kan bemöda sig att rota fram sitt gamla exemplar av regelboken och kolla?

/Anders
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
jag har för mig att DoD version 2 hade två olika regler för brytvärde, där SL fick välja vilken han ville ha:
1. Om skada > BV så minskar BV med 1.
2. Om skada > BV+5 så bryts vapnet.

Vad gäller sköldar och rustningar så suger de helt enkelt upp X poäng och går aldrig sönder. I Expert fanns en hjälteförmåga som man kunde använda för att ta sönder sköldar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
I EDD så finns det regler för att sköldar ska kunna gå sönder.. Sidan 55 under underrubriken "Sköldars tålighet" om jag kommer ihåg rätt.. Reglerna för BV fanns inte i EDD utan då fick man (antagligen) förlita sig på grundreglerna..

~Kommer bekräfta detta när [color:448800]Han</font color=448800> kommer hem
 

Antraxe

Veteran
Joined
30 Sep 2001
Messages
101
Location
Umeå
Parera i dod6

Nu när ändå ämnet pareringar tas upp: I DoD 6 så står det att pareringar inte bara innebär att man kan blockera en attack med sköld eller vapen utan också att det kunde innebära att helt enkelt hoppa undan eller ducka. Om man lika gjärna bara kan ducka, vad ska man då riskera att vapnet går sönder för?
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: En ICA-kasse husregler till högstbjudande...

En kasse husregler... lite ostrukturerat kanske... fråga på om något är oklart...

(minnena börjar hagla... /images/icons/love.gif)

Jag har alltid kört med att när man lyckas att parera så slår inte attacken på personen som gör paraden, utan på vapnet eller skölden. Om man har sköld så kan attackan träffa skölden helt automaGiskt om man träffar sköldarmen (eller bröstkort eller mage om man har en stor sköld och en snäll SL).

Om en sköld har BV 12 och någon slår 10 skada så händer ingenting (utom kanske att den som håller i skölden får ett saftigt blåmärke och/eller flyger bakåt lite). Om samma sköld istället får 15 skada så går tre igenom... de tre slår ner sköldens "brytvärde" (eller abs eller vad man nu vill kalla det) tre steg, vilket gör att skölden nu tål 9. Sen kan man säga att de tre poängen som gick igenom skölden tar i sköldarmen på den stackaren som håller i den... Magiska vapen minskar normalt sett inte BV...
Ett vapens brytvärde minskar på samma sätt som en skölds... men skadan prickar inte svärdsarmen... skulle bli konstigt rent praktiskt... Sedan kan man tänka sig att om man har ett jackigt svärd så kan det pareras av... tolka och gör som du vill...

Vapen har oftast ganska höga brytvärden... kortsvärd 15 om jag inte minns fel... vilket gör att många tycker att det är värdelöst att använda sköld... Tänk lite... Pilar.... ok... parera på med ditt bredsvärd du... om du inte är hjälte dvs... Vidare så kan man parera även om man inte lyckas parera med en sköld.. fast det förutsätter att man använder relger för träffområden... annars kan man säga att en träff framifrån auto-prickar skölden på 1-5 på 1T20 eller ngt sånt... Vidare så krävs färdigheten två vapen för att ha ett vapen i varje hand, vilket gör att det blir jobbigt att lära sig att parera med sköldhanden... dolk kräver dock inte färdigheten två vapen om jag minns rätt... gör som du känner är rätt...

En sköld eller ett vapen kan förståss lagas ihop igen av kunnig person med rätt utrustning....
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Fast poängen med EDD var väl just att man skulle förlita sig på grundreglerna? EDD var väl mest en kasse tillägg till grundspelet?
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Problemet kvarstår... Jag kör med EDD reglerna annars men tycker att det är fel att en dolk parerar ett bredsvärds skada lika bra som en medelstor sköld.


Vidare har jag kört med att skadan som är över brytvärde minskar brytvärdet på det parerande vapnet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Mina egna husregler

"vilket gör att många tycker att det är värdelöst att använda sköld..."
Värdelöst är det väl knappast? Man får ju både parera och attackera i samma SR, alltså spelar det nästan ingen roll om man förlorar initiativet eller inte.. Detta om man inte kör med handlingar ur "Krigarens Handbok".

Här är mina egna husregler angående BV/abs (hädanefter bara BV):
- Om man slår över BV så sänks BV med 1. Slå 1T20. Om det är lika med eller under den överskjutande skadan på skölden/vapnet så går det sönder och den överskjutande skadan går igenom och skadar. Detta är som EDD-reglerna för sköldar, kombinerat med grundreglernas regler för BV.

- Om någon parerar perfekt så kan aldrig BV sänkas. Om nu inte attacken är perfekt, varav normala regler gäller.

- För att parera ett perfekt anfall krävs ett svårt (FV/2) pareraslag.

- Om någon attackerar perfekt och försvar lyckas så sänks BV med lika mycket poäng som attacken gav i skada. Om attacken ger lika med eller mer i skada än BV så förstörs vapnet och överskjutande skada går vidare och gör skada.

- Om någon skjuter en projektil mot en sköldbärare så används träfftabellen som normalt. Dock kan skölden träffas om projektilen träffar ett område som skölden täcker.

- Varje E som ett magiskt vapen har ger +5 i BV. Om vapnet går sönder så frigörs magin och en explosion sker.

~Älskar att dra [color:448800]Han</font color=448800>s husregler
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Precis [NT]

~Om sanningen ska fram så förstod inte [color:448800]Han</font color=448800> riktigt vad [color:blue]Eksem</font color=blue> ville få fram
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Upptäckte en sak

"1. Om skada > BV så minskar BV med 1.
2. Om skada > BV+5 så bryts vapnet.
"
Njaee.. När jag läste så stod det, sid. 28, DoD2(?)

Metod 1:
"Om den som har chans att skada den andres vapen lyckas göra 5 poäng eller mer överbrytvärde för den andres vapen, så går det vapnet sönder - annars är det fortfarande oskadat.[/i]"

Metod 2:
"Varje gång ett vapen parerar ett anfall som ger en skada som är lika med dess brytvärde eller högre, reduceras dess brytvärde med 1, tills dess brytvärde är 0 - då det går sönder."

Alltså behöver man bara slå lika med brytvärdet för att kunna förstöra(/sänka) vapnet(s BV).

~Något [color:448800]Han</font color=448800> aldrig har tänkt på förut utan har kört med att man var tvungen att få över BV
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Parera i dod6

"DoD 6 så står det att pareringar inte bara innebär att man kan blockera en attack med sköld eller vapen utan också att det kunde innebära att helt enkelt hoppa undan eller ducka."
Det är mer en berättarteknik. Om vapnets skada aldrig har en chans att förstöra vapnet så kan SL lika gärna säga att försvararen hoppade undan eller duckade.. Just ordet "parering" hakar många upp sig på och tror att man måste parera med vapnet..

Sedan kan jag säga att man knappast står och tar emot ett kraftigt hugg med en klar parering. Man styr snarare undan kraften och slaget från sig själv. Tänk bara på situationen om någon slår ett tvåhandssvärd mot en som parerar med en dolk. Försvararen med dolken står knappast och bromsar attacken med en parering, klinga mot klinga. Dumt exempel men det kommer förhoppningsvis fram vad jag menar..

~Det var svårt för [color:448800]Han</font color=448800> att förklara det sista utan att kunna illustrera med armarna
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Precis [NT]

Åh, mest för att bekräfta det du skrev. Vilket jag kände kunde behövas eftersom du använde ordet "antagligen".
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Re: Mina egna husregler

jojustde... glömde att vapen&sköldar kan gå sönder också...

Ang perfekta slag så brukar jag inte köra så intensivt med vad som händer just i vilka fall... ett perfekt slag är kort och gott jävligt bra... och får man ett perfekt slag i pannan på en svartalf så slår jag inte skadan... men när det är en mycket viktig strid (ok, alla strider är viktiga... det är dumt att dö, men ni förstår säkert vad jag menar) så tar man fasta på allt! /images/icons/shocked.gif

Du är lite hårdare när det gäller vapen och jag är lite hårdare när det gäller sköldar... men det verkar som om vi har liknande regler... du är med andra ord en potentiellt vettig människa... /images/icons/grin.gif
 
Top