Pågående projekt

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
This is Pulp - Indiana Jones RPG med mycket samberättande och action. Tar 1,5 timmar att läsa igenom och spela. Jag kommer inte göra någonting annat klart förrän jag släppt detta spel. Bara tre sidor kvar att skriva (alltså hela spelet).

Med ljus och lykta - 1890 blandat med 1930 i ett surrealistiskt London där folk enbart är vakna under kvällen och natten, efter att skymningsdimman svept in genom staden och förvandlat allting till övernaturligt, som vindar som manifesterar sig som små människor, mörker som små bollar etc. Släpper antagligen på engelska under namnet Burning the midnight oil.

Matinee Chronicles - förra årets spelande gjorde att jag upptäckte att rollpersonerna blev på tok för bra, så behöver göra om det. Tänkte släppa en kortare äventyrsserie till det också

Theory of Engagement - när jag började forska kring rollspel och dess beståndsdelar så insåg jag att det jag höll på med kunde tillämpas på alla sorts spel och sedan alla sorts aktiviteter. Har lärt mig mycket om rollspel och kan se det från andra perspektiv tack vare detta teoriskapande och jag använder det i allt jag skapar numera. Ligger på is efter jag fick jobb. :p
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Med ljus och lykta - 1890 blandat med 1930 i ett surrealistiskt London där folk enbart är vakna under kvällen och natten, efter att skymningsdimman svept in genom staden och förvandlat allting till övernaturligt, som vindar som manifesterar sig som små människor, mörker som små bollar etc. Släpper antagligen på engelska under namnet Burning the midnight oil.
😲

9B3329C0-25D0-4C8A-99BB-0974A3231096.png
(Ett projekt jag mer eller mindre skrotat. :) Lycka till med ditt, låter häftigt!)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Morden i Mariebäck - Martin Bäck-rollspel med avfilade serienummer. Utred mord i ett folkhem i förfall, lev i ett havererande äktenskap, rök för mycket, bygg modelljärnväg för att fly undan vardagens bekymmer.

Kuf M/77 - Cyberpunk med övernaturliga inslag, någonstans mitt emellan Kuf och Cyber M/77. Bär kläder av plast, koppla upp ditt sinne i cyberrymden, bli traumatiserad av saker från bortom barriären som har motorväg rakt in i din hjärna.

Nattens Riddare - Äventyrmodul om motorcykelgäng till Cyber M/77, eller kanske till Kuf M/77, eller kanske dual-stattat.

Tannhäuser - Ehh... det är typ Kuf det med, fast annorlunda. Kanske blir det en modul till FLDoD, kanske till Knave/Knape, kanske dual-stattat.

Efter Z - Postapok-spel med toner av Twilight 2000 och open world survival-genren.

Bortom Barriären #2 - Ett nummer till av Kuf-magasinet Bortom Barriären hade varit kul att få till. Både jag och @Sysp har saker att dela med oss av. Och jag har lite inskickat material kvar som inte kom med i #1. Kuf är ett spel på frammarsch. Kanske finns det fler som vill skriva eller rita till världens främsta Kuf-magasin?

Köpman i Röd Zon - Det är inte nedlagt, det hemsöker mig. Jag hoppas blidka spöket genom att skriva ett äventyr att spela med de regler som redan finns på plats. Förmodligen under paraplyet av Metal-äventyrsutmaningen som pågår just nu.

Katt och Häxa - 13åriga häxor på snälla äventyr med sina katter.

-----
Listan är så lång och så mustig att jag inte riktigt vet var jag skall sätta munnen. Men jag spelar både Kuf (x2) och OKULT nu så jag får ganska mycket av min spelfix från faktiskt spel och behöver inte söka den i spelmakande. Vi får se vad som kommer av det hela.
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Efter Z - Postapok-spel med toner av Twilight 2000 och open world survival-genren.
Kan du berätta mer om Efter Z? Gillar både DayZ datorspelet och Twilight2000 (samt S.t.a.l.k.e.r datorspel och Stalkerrollspelet).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Kan du berätta mer om Efter Z? Gillar både DayZ datorspelet och Twilight2000 (samt S.t.a.l.k.e.r datorspel och Stalkerrollspelet).
Jag har skrivit lite om det förr på forumet.


Och bortsett från det och en GoogleDoc med OERHÖRT förvirrade anteckningar så har det inte hänt så mycket. Men du är rätt ute, dra en linje mellan DayZ och Twilight 2000 så hittar du Efter Z mitt emellan. (Längre bort från Stalker-grejerna.)
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Jag har skrivit lite om det förr på forumet.


Och bortsett från det och en GoogleDoc med OERHÖRT förvirrade anteckningar så har det inte hänt så mycket. Men du är rätt ute, dra en linje mellan DayZ och Twilight 2000 så hittar du Efter Z mitt emellan. (Längre bort från Stalker-grejerna.)
Tack! Ska bli kul att se slutresultatet.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Jag skriver det här för att påminna mig själv om vad jag borde jobba på. En lista över pågående projekt som inte är helt nedlagda eller insomnade:

  • Haragada 2 (arbetsnamn). Ny version av sword & sorcery-spelet där man spelar en kort kampanj i en undergångsmärkt ökenstad. Texten är i varierande stadier av korrläsning och redigering. Tillsammans med resten av Kaleidoskop mer eller mindre.
  • Terone 2 (arbetsnamn). Ny version av fantasyspelet i en ofantligt uråldrig värld. Bättre regler, bättre värld, snyggare bok, kommer att bli helt fantastiskt. Bygger fortfarande grundläggande regler och samlar lösa idéer.
  • Rymdspelet (arbetsnamn). OSR-aktig science fiction med gigantiska rymdskepp i en ofantligt avlägsen framtid, tungt inspirerad av Alastair Reynolds Revelation Space. Det finns ett regelskal, det behöver mest tightas upp lite och sedan utökas med lite detaljer (fler klasser, vapen mm) för att sedan kunna speltestas. Tillsammans med Gurgeh.
  • DD87. Varsamt uppdaterad klon av DoD2/3. Finns lite lösa idéer. Tillsammans med Gurgeh.
  • Illusionen rämnar. Alternativt system till Kult som fokuserar på balansen mellan vardagsliv och insikt i den sanna verkligheten. Började just bygga om hela grundmekanismen, men ramarna ligger kvar.
  • Något slags OSR-system, baserat på Knave med lite tillägg (resor från UVG, bärförmåga från Mausritter, strid vagt från ItO och UVG, något slags grundläggande system för tid och resursanvändning, klasstänk från World of Dungeons och Chris McDowalls Primordial). Mest något som passar mina egna preferenser för att spela andra moduler. Lösa anteckningar bara.
Sedan har jag en massa andra idéer som bara är några stödord och uppmaningar i ett textdokument och som jag skulle kunna ta tag i om andan faller på, men som absolut inte är aktiva nu, exempelvis YZE-vikingarollspelet jag fick idéer kring i våras när alla pratade Viking, men de räknas inte riktigt.

Vad håller ni andra på med?
Mycket på g! Skulle aldrig kunna hålla koll på så många projekt samtidigt! Jag håller på med mitt samberättarprojekt Öppna Ögonen! Som utspelar sig i en framtid där människan är fången i en dystopisk virtuell verklighet med multipla världar - målet är att lösa problem i dessa världar i egenskap av avatarer och jaga sanningen. Varför befinner man sig i den här besvärliga sitsen?

Kan lättast beskrivas som en hybrid mellan solorollspel och samberättande. Linjära historier, fast med multipla val som genererar olika slut för varje ”säsong”. Första boken är klar och ska snart släppas. Säsong 2 på g just nu… :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Diger lista:
  • Få ut CY_BORG. Nu är vädligt lite författar-jobb kvar, men en hel del… tråkigt, återstår. Jag hoppar gärna från nu till steget “får spelet i handen och kan känna mig stolt och glad” faktiskt. Men jag ska inte klaga, för nu gör @pappa merparten av jobbet.
  • Starta upp det vilande SKR. En hel del behöver hända. Regelboken ska redigeras, korras, illustrationer ska in. Men efter CB behövs också något häftigare än vad grundreglerna blir, så jag har börjat arbeta på några exempelhack/kampanjvärldar som jag tänkte kan bli bra för att visa på hur spelet är tänkt att användas. Jag vågar inte nämna dem vid namn för jag vet inte alls var de tar vägen.
  • The Silence of Edor (arbetstitel) är en grej jag precis började skriva för att jag fick för mig att jag ville spelleda det. Egentligen borde det vara en av de där sakerna i punkt #2, men det här kanske blir en helt egen grej. Typisk “chrull låtsas inte ens om att han gång på gång går till samma jävla brunn för inspiration”-kampanj. Men jag tror det kan bli fett. Får se.
  • Mer saker till CB. Oklart vad.
  • Något till MB. Jag skulle gärna skriva en fortsättning på Sepulchre of the Swamp Witch (från Heretic) och började faktiskt direkt efter att jag skrivit klart den. Men idéerna som kändes så fruktansvärt bra och balla tynade bort. Får se om det går att återstarta.
  • Något till DiS. Oklart vad. Ett äventyr vore trevligt, men jag kanske nöjer mig med något kortare, ivf som start.
  • Sen har jag en önskan om att göra något till Kopparhavet/Dod22. Och något annat till vindsjäl.
Om bara CB och två av de här sakerna genomförs och avslutas i år är jag nöjd.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Pågående projekt? Tror inte den listan får plats ;)
Men de jag tänkte jobba på under 2022:

Sagan om de sju artefakterna - Längre äventyrskampanj för Sagospelet Äventyr som påbörjades för ett bra tag sen av Daniel Lehto. Jag är i full färd med att skriva färdigt slutet nu och räknar med att vara klar inom kort.

Trial and Terror - Ett konventsspel jag tekniskt sett skrev typ 2014, men som jag förrförra året började uppdatera för att eventuellt kunna sprida det. Det är kanske mer av ett escape room i rollspelskläder än något annat, med en typ av vanssinesmekanik som i princip enda regel. Av ungefär 100 personer som har testat det än så länge har 1 överlevt :devilish:

Möbius (Arbetsnamn) - Större projekt som är tänkt att sluta som en faktisk bok. Hisspitchen/tag linen är "tänk om alla konspirationsteorier vore sanna" och spelet hämtar inspiration från Assassins creed, Jung och lite annat. Skriver ihop med min bror och arbetet har stått still ett bra tag nu, men hoppas finna tiden att plocka upp det igen till sommaren.

Icke namngiven kampanj - Lång kampanj (förhoppningsvis) till Rollspelsdags som sträcker sig över flertalet mindre kampanjer, tidsåldrar och olika system. Är tekniskt sett påbörjad, men ingen annan än jag vet om det än.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Ahjuste, glömde AI-rollspelet som mest startade som en fånig idé i mitt huvud när någon visade mig wombo-appen. Tänkte generera ett hundratal ai-bilder att utgå ifrån, sen har med ai-genererade texter i boken och sen binda ihop det till ett spel. Oklart om jag kommer ta tag i det dock.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,409
Rickards Ljus och lykta är ju urgammalt. Jag speltestade det på min rollspelsroadtrip 2008, så om inte ditt spel är äldre än så så var han nog först! Tråkigt att höra att det ska ges ut på engelska, dock.
Jag menade inget illa och definivt inte att jag var först. Jag var bara fascinerad av att det var samma.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ahjuste, glömde AI-rollspelet som mest startade som en fånig idé i mitt huvud när någon visade mig wombo-appen. Tänkte generera ett hundratal ai-bilder att utgå ifrån, sen har med ai-genererade texter i boken och sen binda ihop det till ett spel. Oklart om jag kommer ta tag i det dock.
Sånt där kan jag också fantisera om. Om även regeltexten skulle vara genererad kommer det ju säkert vara helt ospelbart. Men ändå kul på något perverst sätt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ahjuste, glömde AI-rollspelet som mest startade som en fånig idé i mitt huvud när någon visade mig wombo-appen. Tänkte generera ett hundratal ai-bilder att utgå ifrån, sen har med ai-genererade texter i boken och sen binda ihop det till ett spel. Oklart om jag kommer ta tag i det dock.
Det tänkte jag också göra! Ville få klart något 2021 och tänkte att det här kunde vara en bra sporre. Skulle handla om artificiella individer vid tidens slut som slåss mot det dekadenta människoimperiet. Men sen snodde jag in mig i ett alltför komplicerat regelsystem och insåg att världen överlappade för mycket med annat jag pysslade med, främst Terone, och att jag aldrig skulle bli klar på de två veckorna jag hade på mig, och la ner det hela. :D
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
... och att jag aldrig skulle bli klar på de två veckorna jag hade på mig, och la ner det hela. :D
Vilken smart taktik, ge sig en omöjlig deadline och lägga ner när det inte hinns med. Jag kanske skulle testa den, istället för att dra ut på plågorna över ett decennium.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Mycket på g! Skulle aldrig kunna hålla koll på så många projekt samtidigt! Jag håller på med mitt samberättarprojekt Öppna Ögonen! Som utspelar sig i en framtid där människan är fången i en dystopisk virtuell verklighet med multipla världar - målet är att lösa problem i dessa världar i egenskap av avatarer och jaga sanningen. Varför befinner man sig i den här besvärliga sitsen?

Kan lättast beskrivas som en hybrid mellan solorollspel och samberättande. Linjära historier, fast med multipla val som genererar olika slut för varje ”säsong”. Första boken är klar och ska snart släppas. Säsong 2 på g just nu… :)
Spännande! Är det inspirerat av filmerna Vanilla Sky/Abre los ojos ("öppna ögonen")?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Spännande! Är det inspirerat av filmerna Vanilla Sky/Abre los ojos ("öppna ögonen")?
Tack! Har en hel del inspiration av Vanilla Sky, kombinerat med Matrix ungefär. Sen älskar jag tanken på samberättande och alternativa vägval som i solospelsböcker erbjuder. Linjärt till viss del, men där man starkt kan påverka andra saker i den gemensamma upplevelsen :)
 
Top