Nekromanti På tok för liten värld

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Restok där

Själv ser jag det som en fördel. Jag är alv, men efterlyst.
Tid är inga problem. Avstånd däremot är bra att ha. I så fall så blir man kanske inte igenkänd på en gång.

/Virocon Illuantan fín Liham t'un Sanari- den efterlyste!
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Kejsare

"Och Roms första fem kejsare hette Julius Caesar, Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius och Nero. Lite mer onödig kunskap."

Om jag inte minns fel så var Julius Caesars titel diktator. Det var Augustus som var den förste att titulera sig kejsare.



Bela
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Samlade tankar kring en liten värld

"Romarriket var väldigt stort och det sägs att enda sättet att styra ett så stort rike var ett feodalt styrsystem... som i sig är dödsdömt har jag hört. Och romariket föll ju också samman... "
Feodala styrsystem i ordets EGENTLIGA bemärkelse, av den typen som brukar krylla i rollspel, är just dödsdömda, eller snarare, de ersätts snart av en annan variant...

Romarriket föll nog inte på grund av dålig kommunikation; om vi ignorerar Västroms fall höll det i sig djefulskt länge (Östrom långt in på medeltiden i högsta välmåga). Och i fantasyvärldar finns ju bättre kommunikationer...

Öh, det var inte meningen att hacka på Fru Silvervarg (long time no see, my eye sees with joy etc.), men...

Till ämnet!

En världs storlek är helt vad man gör den till. Själv har jag allvarliga problem när man tror att man gör världar imponerande genom att enbart dra till med stora siffror. Jämförelser är en annan sak. Jag har själv lite emot tretusenåriga historier, för det är ytterst ifrågasatt hur mycket man VET av vad som hände för tre tusen år sedan, och då kan "för länge länge sedan" eller "det var en gång" gå lika bra. Detsamma gäller avstånd.

Avstånd mäts snarast i hur mycket som _förändras_ när man reser från punkt A till punkt B. I många standardfantasyvärldar är alverna i Arktiskandia likadana som alverna i Antarktiskandia på andra sidan världen, alla magiker har struthattar etc. Man kan prata samma språk med dem också över hela världen.

I verkligheten finns det många områden där olika seder och olika språk avlöser varandra lika tätt som svenska landskap. Många gamla swordn'sorcery-historier, liksom gamla skrönor a la John de Mandeville etc innehåller mycket av detta "och på den hundrasjuttionde dagen nådde vi fram till rungabardernas land, där husen är byggda av blå sten och man rider på vilda gripar...".

Om landskapet och folket _förändras_ kring en, märker man att man reser långa sträckor. Då märks avståndet, och då behövs inte miljarder mil av land.

Mao, realismen gör det fantastiskt, i motsats till vad fördomarna påstår, inte tvärt om.

Nightowl, svammelpelle

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Eraser

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
15
Location
Östersund
Re: Kejsare

korrekt.
julius ceasar valdes av senaten till diktator vilket man gjorde i vissa situationer, stora krig tror jag var en.
efter det så kallades en kejsare i rom för ceasar (uttalas Kesar) ..vilket kan länkas trill ordet kejsare och kaiser. etc...

Eraser

Eraser //
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Ja ja ja... men allvarligt jag vet det. Alltså om feodalismens infall. Men saken var den att det var/är den enda form av styrelsesätt vari Rom skulle bestått... men vi kan ju kika lite på större stater av idag och fundera över om dem egentligen inte har vissa likheter med det feodala systemet. *blänger på en stor granne i väster*


Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Mmmm... då trasslar genast våra goda rollspelskonstruktörer till det genom att slänga in alver och andra raser som lever i oändliga tider. Nåja Eon är inte riktigt så hopplösa i det fallet, de stackarna vänder ju sig inåt vid högre ålder. Men i alla fall, dem där rackarns tidlösa individerna kan ju faktiskt ställa till det genom att minnas historien som för en människa är otroliga tidsåldrar sedan... Men men, de kan ju också glömma eller?

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Tack för ditt intressanta inlägg av för mycket meningslös fakta, det är tur att inte alla pa det här forumet ger sadana svar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Samlade tankar kring en liten värld

"Tack för ditt intressanta inlägg av för mycket meningslös fakta,"

Det finns ingen meningslös fakta. Möjligen finns det situationer då man aldrig har nytta av den, men fakta i sig är alltid meningsfullt.

"det är tur att inte alla pa det här forumet ger sadana svar."

Personligen tycker jag tvärtom - det är jefligt synd att inte alla ger sådana där svar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Samlade tankar kring en liten värld

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Lady Silver Wolf
Sverige medelmåtta?
Visste du att... Sverige har 221 800 öar av dessa är 98 400 havsöar och deras sammanlagd kuststräcka räcker mer än ett varv runt jorden...<p><hr></blockquote><p>Uj jag är imponerad...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Romarriket var väldigt stort och det sägs att enda sättet att styra ett så stort rike var ett feodalt styrsystem... som i sig är dödsdömt har jag hört. Och romariket föll ju också samman... *småler en smula*

*flinar* Djingis Khan var en ängel om vi jämför med Kublai... läs gärna på dem två herrarna ni, dem är rätt flintiga... dvs. flinthårda.

Jag måste tappa ögonen varje gång folk vandrar genom Sunari... hur många vägar hittar ni i Sunariskogen och har ni någonsin försökt vandra rakt genom en tätvuxen skog. Jag menar med undantag av bokskogar av tätaste lövtäckande kvaliteet.<p><hr></blockquote><p> Oooja jag har vandrat genom skogar HÄR I sverige som är så täta att man inte kan komma genom dom utan hjälp av antagligen existerande djur stigar eller med hjälp av en YXA..
Vinter tid ännu värre utan skidor eller snöskor kommer man inte fram utan man måste vada genom midjehögt snö och det är otroligt tungt korta bitar kan man gå på skaren men det är förädigskt för eller senare brakar man igenom skaren och måste vada och då finns redan skaren på snön och gör det svårt att vada fram och hålet i snön gör det nästan omöjligt att krypa upp på skaren igen. *suck* Nä tacka vet jag sommar..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad det gäller byte av hästar så gäller det bara i två fall (ialla fall om vi tittar på vår historia) då det just gällde kurirer respektive postskjutsar (och motsvarande) som hade tillgång till byten av hästar! Det var inte alla som kunde byta hästar i vårat svedala och den regeln får vi nog titta på även när det gäller Mundana. Det i sin tur innebär, ni har gissat det, utmatning av din egen lilla älskade pålle...
se Krilles kommentar av detta. Vill ni verkligen rida ihjäl er "billiga" gamla krake? Kom ihåg att det blir apostlahästarna sedan.

Till en resas umbäranden kan man också tillägga - man är aldrig ensam, små ljuvliga väsen som sakta förgyller ens öron med en distinkt mjukt surrande ton och får huden att resa sig i gåshudslika kliande svullnader av större röd prakt än......<p><hr></blockquote><p> *ler* jeeep sommar tid på vissa områden kan man se en svart dimma som rör sig ovan för bäcken eller ute på sjön denna "dimma" är mygg och uj vad de dränerar er...

Vill ni ha ett ÄKTA tips på HUR myggens bett ska sluta klia..
Jo orsaken att bettet kliar kommer av det gift som myggen sprutet in man kan vaxinera sig tillfälligt genom att en tidig sommar lägga sig utomhus och sova ( Helst berusad ) och låta myggen bita en över hela kroppen..
Nästa dag kommer det klia så man nästan blir knäpp men sedan resterande av sommaren och delar av nästa sommar så besväras man inte av mygg bett.. ( Gammalt Samiskt anti mygg knepp som funkar *ler* jag pratar av erfarenhet )


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Något som är också fascinerande är storleken på trosstruppen (maten vid alla gudar, för att inte tänka på vattnet) för en större arme på en längre kampanj. En människa bör dricka ca 3 l vatten om dagen, en häst ca 60 l vatten om dagen. Under vanliga förhållanden det vill säga, om du nu ska klampa igenom öken och tundra där det kostbaraste som finns är vatten och vattenhål... så tänk själva, om tyskarna losade folk på grund av kyla så kommer mången man falla på grund av dehydratisering på den resan. För att inte tala om hästar som faktiskt är ganska törstiga djur, ett tips till de jargiska kavalleriet är kanske att byta riddjur?.. (jag har inte räknat på saltåtgång och bäst före datum på maten och sånt fånigt)<p><hr></blockquote><p>Förutom problem med kläder vinter tid så får man problem med föda hästar och människor ÄTER störe mängder föda ( Kalorier ) vinter tid om de måste vara ute i kylan den energi de förlorar när de måste värma upp kroppen och luften de in andas måste ersättas i form av extra föda..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Har ni gått igenom öknen i smutsiga kläder (dem blir det i alla fall) och smutsigt kropp (glöm tvättlappar ensingång) utan att få skavsår på onämnbara platser och fötter. Solsting och solsveda torde dessutom vara ytterliggare en fara, och efterföljder som halucinationer och optiska fenomen som hägringar. Natten räddar mycket men är inget försvar mot sandstorm... och annat gosigt.
(hm vad är det som ringlar där, oups en orm och där något på sex otäcka tassar och som krupit in i min hjälm och den sticks)<p><hr></blockquote><p> jag är inte helt säker men jag tror att Ormar bits men i alla fall glöm inte OM du vandrar genom vildmarken finns det JORD GETINGAR vars Bon man lätt kan trama i Arga jordgetingar kan lätt sticka en många gånger själv när jag råkade trampa in i ett bo fick jag hela 7-?? sting som tur var så är jag inte allergiskt men ändå svullnade benet till dubbla tjockleken..
Skavsår i fält kan orsaka infektion och en infektion är DÖDLIG om man inte har antibiotika..
Nu har Mundana magi så det kanske jämnar ut sig..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Något mindre skoj som hände min goda vän när hon red från roslagen till Gävle var något som också kan drabba spelarna. Glatt lunkade gänget fram (tiotalet tosingar) när de skulle korsa ett dike så drattade hästen ned i det och kom inte upp. Man kallar det visst för att gå ner sig. Leran höll ett järngrepp om hästen som tyckte att matte definitivt skulle hjälpa henne upp. Lyckligtvis fick dem assistans av lyftkran och det var först då Nancy (hästen) började kämpa för att komma upp igen. Lerigt lyckades ekipaget ta sig vidare.

Händelselösa resor? Man kan ju alltid få erfarenheter. (kobolden vaknade med ett ryck och såg lyckligt förväntansfylld ut)

Jag känner till att min kung heter Carl XI Gustav men inte att min granne heter Marianne... hm något som verkar snett kanske... jo tolka det hela somså att det är bra med att spelaren vet vad för by han bor i och vilka hans grannar är - det är som Krille många gånger sagt inte säkert att han vet vad kungrackarn heter än mindre vad folkets ledare i ett land två månadsresor bort har för titel.
Vem är rollpersonen? Hur lever han? Allt är så väsentligt när vi börjar studera det närmare....

Nåja, För min del är jag rätt nöjd med Mundanas storlek. Men det hänger nog på vilken typ av intriger man kör med. Det räcker för min del med en lagom stad (typ Talon) ett litet gäng elakingar och ett gäng "civilister" för att man ska få en lagom kampanj att djävlas med spelarna med.
Min egen värld är visserligen större, men inte nödvändigtvis i behov av storleken utan det blir ofta spel i en specifik region. Av Soldarns storlek till exempel.

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
<p><hr></blockquote><p>Genom magi kan avstånd komunikation underlättas mundana har vissa lösningar som våran värd saknar så det kan användas men själv anser jag att den kända speldelen av Mundana är NOG stor..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Hon hade lika gärna kunnat glana söderut [tyskland] eller så hade hon kunnat glo på ett ännu värre [hemskare] exempel österut, eller det är nog för sent nu [sovjet].
När vi ändå är inne på att glo på stater sammasatta av småstater, så bor vi ju i en =) [EU]

-roblin-
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Hellre två sidor diskussion kring ämnet än en rad barnsliga oförskämdheter. Ingen här är intresserade av dina åsikter, Dranvar, om du framför dem på det sättet. Om du är en man (eller kvinna!) ber du om ursäkt.

Nightowl, som vet att det aldrig hjälper att skälla på korkade troll, men vafan...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Sant. En till orsak att hata Tolkien-klon-alver. Som om det inte fanns en hel massa redan. :p

Mer seriöst, det påverkar förstås världsbilden. Men hur mycket brukar alver berätta för folk - och hur mycket lyssnar de?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
jag svarar väl själv då!!!

[Kalil]
Det Jargiska Imperiet var stort som Estland (viss överdrift), de var ett para dagars ritt från huvudstaden.

[roblin]
Hur många bor det i Jargien nu igen... befolkningstätheten, hur går det med den?

[Largoi - i en anna tråd]
Ja det finns 100.000 soldater i jargien, men det bor också 6.000.000 pers där...

Jo, eftersom ingen ville ta upp det så fyller jag på själv med svar.
Jag kollade upp Estlands befolkning, just for the hell of it, och fann att de goda esterna är ungefär 1,4 miljoner. Intressant? meningslöst?

-roblin-
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Samlade tankar kring en liten värld

<I>det påverkar förstås världsbilden. Men hur mycket brukar alver berätta för folk - och hur mycket lyssnar de?</I>

Ser nu framför mig en alv som museiguide...
"Den här rustningen bars av kung Aarthúr under det legendariska slaget mot drottning Morga LeFays horder. Fast ärligt talat klädde han inget vidare i den..."

Förutom en skillnad i kunskapsnivå ser jag också en skillnad i samhällsdynamik; en värld där långöron håller sig lite för sig själva kan utvecklas mer "mänskligt" än en där de har inflytande.
Folk brukar vara konservativa när det gäller sånt där de är med själva (i RW tar förändringar i synsätt oftast 20-30 år för att få breda samhälleliga genomslag - det är den tid det tar innan folket i ledande positioner har <I>bytts ut</I> genom naturlig avgång; väldigt få individer har ändrat åsikt under tiden), så ett mänskligt samhälle där långlivade raser har de styrandes öron - typ, Tolkiens under Andra Åldern - borde bli rätt kulturellt stillastående.

--
Åke
 

Baron Drakvinge

Veteran
Joined
17 May 2001
Messages
11
Location
Arvika
Re: Kejsare

I raden onödiga påpekanden utökar jag med ett inlägg.

Nåja, Augustus var tämligen noga med att INTE utge sig såsom kejasre eller diktator. Däremot befäste han sin makt genom att tillträda olika senatsposter såsom, imperium proconsulare, tribunicia potestas, pontifex maximus, curator legum et morum.
Detta innebar i att han hade all lagstiftande, verkställande och beslutsafattande lag. Allt i en person.
I praktiken en kejsare men som själv inte titulerade sig som en.

(ett inlägg till, ett inlägg till........)

"Transire suum pectus mundoque potiri"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Alver SOM MUSEUM !!!!

EN liten berättelse om en gammal gammal alv

Den gamla Pyar alven satt utanför huset och tittade ner mot sina mänskliga grannars barn som lekte på gården sen började han att tänka på alla de generationer av barn han har sätt leka på den gården och hur fort allt har gått han tog fram en gammal nött gitarr och började att spela och med en trött av ålder och sorg sprucken röst började han att sjunga:

Sooom nyss vuxit upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skooolan
och gift sig och fått barn
Sooom nyss vuxit upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skooolan
och gift sig och fått barn
Sooom nyss vuxit upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skooolan
och gift sig och fått barn
Sooom nyss vuxit upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skooolan
och gift sig och fått barn
Sooom nyss vuxit upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skooolan
och gift sig och fått barn


Sedan med en suck reste sig den gamla alven tittade på himmelen som var fyllda av magiska flygande nej tänkte han: "inte magi inte något begripligt som magi utan Teknologiska flygande saker" Alven ryste undrade vad har hänt!.
Varför är Mundana inte längre begripligt inget är som det borde vara längre.
Pyar alven med en sista suck och en blick mot grannarnas barn som nu hade börjat gå in i deras hus tänkte han de kommer inom kort ha vuxit upp och fått egna barn.
Trött i själen reste sig den gamla alven och gick in i sitt eget hus en liten villa målad i vackra färger han såg med en
blick fylld av trötthet och avsky mot den Dvärg som ljust nu höll på att installera en Missletech Dator åt hans egen son.
Han kunde se Dvärgen rysa och vända sina glasögon försedda blickar mot honom med en trött röst sa den gamla Alven: "Det är inte dig jag avskyr det är teknologin du installerar jag förstår den inte" han kunde kände hur medlidande fyllde Dvärgens ögon var och beslöt att gå in till sitt rum kanske äntligen ta sitt eget liv med hjälp av sin gamla trogna Thismarms 744 semi automatiska pistol..

På teven så höll presidenten Maredek ett tal om jämlikhet och företagsamhet Pyar alven såg på presidentens hans
svarta blänkande solglasögon och stora vita tänder tänkte "Det är en bra president men jag kan inte glömma för på min tid under min ungdom så hade jag och alla alver dödat honom så fort jag hade sett håriga kropp så gjorde vi alltid med Tiraker men nu så blir de presidenter"..

Pyar alven trött i själ och hjärta gick in slog sig ner på sängen tittade ner i golven med tårar av sorg och önskade att han åter kunde förstå hur värden fungerade..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Ptah

Veteran
Joined
8 Mar 2001
Messages
14
Re: Kejsare

C utalas K och AE utalas AJ. Så Caesar blir väl [kajser] eller [kajsar]
 

Dranvar

Veteran
Joined
29 Aug 2000
Messages
69
Location
Gothenbourg, South side
Okej

Tydligen var det en del personer som tog at sig när jag gav min asikt om hur "intressant" det var att veta att sverige bestod av en massa öar osv.
Jag star dock fortfarande för min asikt och meningen med det förra inlägget var följande: "är det nagon som bryr sig?", tydligen sa fanns det 2 individer som gjorde detta och tog lite at sig.
Alla sitter vi väl inne med en massa fakta och visst är det kul att folk har en almän bildning, men detta är ett Eon-forum och vad alla dessa jävla öar, härskare osv har med ämnet "En tok för liten värld" att göra fattar jag dock inte.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Okej Jag förklarar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Dranvar
Tydligen var det en del personer som tog at sig när jag gav min asikt om hur "intressant" det var att veta att sverige bestod av en massa öar osv.
Jag star dock fortfarande för min asikt och meningen med det förra inlägget var följande: "är det nagon som bryr sig?", tydligen sa fanns det 2 individer som gjorde detta och tog lite at sig.
Alla sitter vi väl inne med en massa fakta och visst är det kul att folk har en almän bildning, men detta är ett Eon-forum och vad alla dessa jävla öar, härskare osv har med ämnet "En tok för liten värld" att göra fattar jag dock inte.<p><hr></blockquote><p>Aaa då ska jag förklara...
Exempler på hur många "jävla öar" svea har var antagligen menat för att ge dig perspektiv få dig att se på Mundana från en ny vinkel..

Alla riken behöver inte vara allt för stora tvärt om..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top