Nekromanti På tok för liten värld

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad är det som inte är konsekvent med Mundanas geografi?

Inget vad jag vet... jag menade bara att om det brukar vara en månads resa från punkt A till punkt B så kan det upplevas som störande om det tar tre dagar för att SL inte kommer på kul saker för alla de trettio dagarna och inte vill "snabbspola".

Vad jag menar är att man helt enkelt förlorar en del av kontakten med sin rollperson när man plötsligen ser honom eller henne utifrån, istället för att se personen inifrån.

På vilket sätt är det mer att se karaktären "utifrån" genom att använda olika tidsskalor för olika intressanta saker? Ni måste väl t.ex variera på detaljnivån mellan strid, grötätande och sömn? Ni sitter väl inte och spelar allt i realtid?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Jag tycker som du :)

Jag mätte området som täcktes av kartorna i Dark Sun nån gång (vi debatterade världens storlek på mailinglistan) och kom fram till att den var ungefär lika stor som Spanien. Fast det kan ju ha varit den "nya" boxen som täckte ungefär 8 ggr så stort område.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: DU måste tänka på att

Mundana kartan inte är över HELA Mundana utan bara över ett lite område AV mundana..
Det finns gott om kungariken kejsardömmen och klanriken utanför kartan men då den delen av Mundana som visas är den mest intresangta då det är där som Dvärgar + alver alla finns är det den de har koncentrerat sig på...
troligenleder den delen av Mundana även den tekniskta utvecklingen.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
befolkning/areal?

Det Jargiska Imperiet var stort som Estland (viss överdrift), de var ett para dagars ritt från huvudstaden.

Hur många bor det i Jargien nu igen... befolkningstätheten, hur går det med den?

-roblin-

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Roblin on 2001-05-18 15:43.</EM></FONT></P>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag och min spelgrupp uppskattar Mundanas lite mindre resavstånd jämnfört med andra fantasyvärldars. Mindre restid innebär mindre resor, något som oftast inte är överdrivet intressant i rollspel. Då är det snarare brist på länder som Mundana lider av...

- Ymir, har inget emot mindre resavstånd
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Saker kan hända karaktärerna emellan under en veckas tid. Karaktärerna kan utvecklas, konflikten kan uppstå, etc etc. Jag försöker alltid undvika alltför snabba tidshopp i möjligaste mån av just denna anledning, och föredrar därför Mundanas kortare ressträckor.

- Ymir, avskyr tidshopp.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
*snyter sig*

Näää.. Sverige är väl störst ändå?




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Däremot hävdar jag fortfarande bestämt att en rollspelsvärld lätt kan bli för stor. Bättre litet och välbeskrivet än stort och övergripande.

Mjo, du har nog rätt där. Storlek för storlekens skull är inte alltid så bra. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jargiska trupper

Dessutom så måste trupperna förflyttas genom tarkas, ett område där det enda i vattenväg man får se är sin egen svett (nästan). Och där tvingas man försvara sig mot alla möjliga barbarer, som ibland har hjälp av den termotropi-kunnige byäldsten med "Davas vederstyggliga brisad" och -Ob1T6 i svårighet. Det tar nog månader att komma fram- om man kommer fram.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Knappast. Den här kartan är en tjugondel av världen, men resten är upp till din fantasi. Om du så vill så kan det också vara hela kartan som syns där, eller så är det endast en tvåhundradel. Det är SL som bestämmer.

/Virocon
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Vad är det för fel med långa resor? Då slipper man i alla fall vara efterlyst i hela området. Jag menar, ryktet om ens dåd hinner ju knappast ifatt en om man reser oavbrutet bort därifrån. Och min grupp är efterlyst i hela Asharien tack vare vår snälla SL.../images/icons/blush.gif
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Frankrike och Spanien

Och Roms första fem kejsare hette Julius Caesar, Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius och Nero. Lite mer onödig kunskap.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Sverige medelmåtta?
Visste du att...
Sverige har 221 800 öar av dessa är 98 400 havsöar och deras sammanlagd kuststräcka räcker mer än ett varv runt jorden...

Romarriket var väldigt stort och det sägs att enda sättet att styra ett så stort rike var ett feodalt styrsystem... som i sig är dödsdömt har jag hört. Och romariket föll ju också samman... *småler en smula*

*flinar* Djingis Khan var en ängel om vi jämför med Kublai... läs gärna på dem två herrarna ni, dem är rätt flintiga... dvs. flinthårda.

Jag måste tappa ögonen varje gång folk vandrar genom Sunari... hur många vägar hittar ni i Sunariskogen och har ni någonsin försökt vandra rakt genom en tätvuxen skog. Jag menar med undantag av bokskogar av tätaste lövtäckande kvaliteet.

Vad det gäller byte av hästar så gäller det bara i två fall (ialla fall om vi tittar på vår historia) då det just gällde kurirer respektive postskjutsar (och motsvarande) som hade tillgång till byten av hästar! Det var inte alla som kunde byta hästar i vårat svedala och den regeln får vi nog titta på även när det gäller Mundana. Det i sin tur innebär, ni har gissat det, utmatning av din egen lilla älskade pålle... se Krilles kommentar av detta. Vill ni verkligen rida ihjäl er "billiga" gamla krake? Kom ihåg att det blir apostlahästarna sedan.

Till en resas umbäranden kan man också tillägga - man är aldrig ensam, små ljuvliga väsen som sakta förgyller ens öron med en distinkt mjukt surrande ton och får huden att resa sig i gåshudslika kliande svullnader av större röd prakt än......

Något som är också fascinerande är storleken på trosstruppen (maten vid alla gudar, för att inte tänka på vattnet) för en större arme på en längre kampanj. En människa bör dricka ca 3 l vatten om dagen, en häst ca 60 l vatten om dagen. Under vanliga förhållanden det vill säga, om du nu ska klampa igenom öken och tundra där det kostbaraste som finns är vatten och vattenhål... så tänk själva, om tyskarna losade folk på grund av kyla så kommer mången man falla på grund av dehydratisering på den resan. För att inte tala om hästar som faktiskt är ganska törstiga djur, ett tips till de jargiska kavalleriet är kanske att byta riddjur?.. (jag har inte räknat på saltåtgång och bäst före datum på maten och sånt fånigt)

Har ni gått igenom öknen i smutsiga kläder (dem blir det i alla fall) och smutsigt kropp (glöm tvättlappar ensingång) utan att få skavsår på onämnbara platser och fötter. Solsting och solsveda torde dessutom vara ytterliggare en fara, och efterföljder som halucinationer och optiska fenomen som hägringar. Natten räddar mycket men är inget försvar mot sandstorm... och annat gosigt. (hm vad är det som ringlar där, oups en orm och där något på sex otäcka tassar och som krupit in i min hjälm och den sticks)

Något mindre skoj som hände min goda vän när hon red från roslagen till Gävle var något som också kan drabba spelarna. Glatt lunkade gänget fram (tiotalet tosingar) när de skulle korsa ett dike så drattade hästen ned i det och kom inte upp. Man kallar det visst för att gå ner sig. Leran höll ett järngrepp om hästen som tyckte att matte definitivt skulle hjälpa henne upp. Lyckligtvis fick dem assistans av lyftkran och det var först då Nancy (hästen) började kämpa för att komma upp igen. Lerigt lyckades ekipaget ta sig vidare.

Händelselösa resor? Man kan ju alltid få erfarenheter. (kobolden vaknade med ett ryck och såg lyckligt förväntansfylld ut)

Jag känner till att min kung heter Carl XI Gustav men inte att min granne heter Marianne... hm något som verkar snett kanske... jo tolka det hela somså att det är bra med att spelaren vet vad för by han bor i och vilka hans grannar är - det är som Krille många gånger sagt inte säkert att han vet vad kungrackarn heter än mindre vad folkets ledare i ett land två månadsresor bort har för titel. Vem är rollpersonen? Hur lever han? Allt är så väsentligt när vi börjar studera det närmare....

Nåja, För min del är jag rätt nöjd med Mundanas storlek. Men det hänger nog på vilken typ av intriger man kör med. Det räcker för min del med en lagom stad (typ Talon) ett litet gäng elakingar och ett gäng "civilister" för att man ska få en lagom kampanj att djävlas med spelarna med. Min egen värld är visserligen större, men inte nödvändigtvis i behov av storleken utan det blir ofta spel i en specifik region. Av Soldarns storlek till exempel.





Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Realismen

För att inte tala om moralen och desertion. Om man tvingas till för hårda aktiviteter så kommer folk tröttna och dra.

/Mänsklig lojalitet- inget sanarialver tror på.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Samlade tankar kring en liten värld

Grejen var bara det att Feodalismen kom inte förrän efter romarrikets fall. Men hade det funnits så hade Rom kunnat hålla avsevärt längre. Problemet i så fall skulle vara att få storhetsvansinnige kejsaren att dela med sig av makten...
 
Top