På jakt efter nästa regelsystem!

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
TLDR: Letar efter regelsystem där simpla fiender (tex rövare) och andra hot inte slutar vara riskfyllda möten och magi kommer med viss risk. Har tittar på Järn, Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar, Zanguina och Eon.


Hej alla!


Har lurkat här på forumet en del men tänkte nu starta en tråd, inte så väldigt diskussionsvänligt kanske men alltid något.


Är inte en erfaren rollspelare men har spelat lite DnD 5e, DoD, Mutant: år noll och OSR. Har däremot i samband med detta upptäckt att jag, förutom att spela rollspel, gillar att läsa regelsystem.


Av de systemen som jag spelat tyckte att DoD (inte hundra på vilken version det var) och Mutant fungerade bra. Hade lite svårt för dnd och osr med både AC och HP. Kände att det var lite kaka på kaka och att värdena kunde bli lite orimligt höga, även om OSR höll det på en rimlig nivå.


Önskar stöd till att hitta nästa system att läsa och eventuellt då även spela. Hade varit trevligt med rustning som absorberar skada och skadepoäng som känns som att någon precis slagit till karaktärerna.


Har tittat på Järn, Hjältarnas tid och Eon. Har även sneglat lite på en del engelska BRP som Mythras och Runequest. Har redan införskaffat Fantasy: old-school gaming som verkade bra förutom att magin inte riktigt föll mig i smaken. Har någon vision om en värld där magin är farlig att använda, något som verkar inne nu för tiden så borde inte vara omöjligt att hitta ett bra system.


Förutom ovanstående system har jag även varit inne på uppkommande Kopparhavets hjältar och Zanguina. Kan mycket väl hända att jag införskaffar alla dessa i slutändan men får ta det stegvis pga ekonomiska skäl.


Ser ett spel där de simpla hoten så som rövare och dylikt är ett mycket farligt hot, aldrig riktigt blir harmlösa (känslan jag fick av 5e) men ändå finns utrymme för utveckling på karaktärsbladet. Tänker att det borde finnas möjlighet att bekämpa monster och utmana gudar etc på andra sätt än att få statsen att växa till orimliga nivåer.


Är inte helt emot homebrew så Fantsy! ligger riktigt bra till, men vill ha fler system att läsa oavsett hur väl Fantsy! skulle fungera.


Vad gäller krunch så kändes väl 5e som det tyngsta av de spelen och det ska nog bli bra mycket tyngre än så om det ska bli för mycket.


Blev mer text än jag tänk mig och blir kanske ingen spännande diskussion ur detta, var lite sugen på mer info innan jag sätter tänderna i nästa rollspelsbok.


Ha det gött!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag älskar Mythras (och använder mig av DoDRetro som grund) men ska du ha farlig magi och inte superhjältefasoner a D&D så kanske Symbaorum är något?
Fantasy OSG tycker jag själv är mysigt och skulle använda mig av om jag ville ha något mer sword and sorcery.

(men hur striderna känns i mythras är bra)

C
 

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
Tack för tipset! Har ju googlat runt lite och folk verkar klyvna till hur mycket krunch det finns i Mythras. Får väl helt enkelt testa själv.
?
???Sen handlar det väl inte om att magi måste vara farligt specifikt, har inte settingen helt klar. Magi kan ju vara farligt av rollspelsanledningar snarare än mekaniskt. Jag personligen känner bara att det inte ska vara självklart att det är ett sämre val spelmekaniskt att inte vara magiker. Samtidigt som man vill att magin i sig inte ska vara blanserat efter vad en vanlig dödlig kan utföra heller så att säga. Rysligt att balansera sånt.
???
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag personligen föredrar lågmagisk setting, som i sagan om ringen, "jag har annonserat att jag är här och nu kan andra ge sig ut efter mig!"
Ett enkelt sätt att balansera det är hur fort magipoäng (eller liknande) återfås. Om du har 18 magipoäng/kraftpoäng men bara får tillbaka 1 per dag så är du försiktig med dina besvärjelser.
C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vad gäller Mythras ska man nog se det som en verktygslåda där man plockar det som passar.
Jag växte upp med DoD och senare expert, man jag kan inte återgå till nittioelva olika färdigheter osv.
Men jag plockar in idéer från Mythras vad gäller strider för att få mer taktik och agens i strider. (typ, det är bra att undvika strid och allt behöver inte sluta med att alla är döda)

C
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,719
Location
Eskilstuna
Jag blir personligen väldigt glad om du testar Vindsjäl, som finns gratis som speltestversion nu.

Det är ett neotraddigt äventyrsrollspel som fokuserar mer på genomarbetade rollpersoner, kreativa handlingar och målande action – än crunch och optimering. I korthet har alla handlingar potentiella konsekvenser och det finns flera olika utfall: misslyckad handling med konsekvens, lyckad handling med konsekvens, lyckad handling utan konsekvens, samt särskilt lyckad handling. Dessutom använder man bara ett enda tärningsslag för att avgöra flera aspekter av konflikter: rollpersonens attack, motståndarens försvar, motståndarens attack och rollpersonens försvar.

Min egen spelgrupp har enkelt och framgångsrikt hackat regelmotorn till alla möjliga settings – så länge fokuset är äventyrande.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,123
Jag tycker du ska ta en titt på Symbaroum. Även till synes enkla strider kan gå åt skogen. Magi leder till korruption som kan vara mycket farlig och förvandla rollpersonen till en styggelse men det fungera lika bra att spela magiker som krigare. Anfalls- och försvarsslag slås av spelaren. Blir rollpersonen träffad absorberar rustningen utifrån ett tärningsslag. Högst Tålighet (KP) någon kan starta med är 20 med en särskild förmåga, 15 utan den och de flesta ligger på 10. Då gör det ont att bli träffad. Efter mycket XP går det visserligen att skapa riktigt tuffa RP men också riktigt tuffa motståndare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Spelevinken;n347040 said:
Har tittat på Järn, Hjältarnas tid och Eon. Har även sneglat lite på en del engelska BRP som Mythras och Runequest. Har redan införskaffat Fantasy: old-school gaming som verkade bra förutom att magin inte riktigt föll mig i smaken. Har någon vision om en värld där magin är farlig att använda, något som verkar inne nu för tiden så borde inte vara omöjligt att hitta ett bra system.


Förutom ovanstående system har jag även varit inne på uppkommande Kopparhavets hjältar och Zanguina. Kan mycket väl hända att jag införskaffar alla dessa i slutändan men får ta det stegvis pga ekonomiska skäl.
Hjältarnas Tid och Kopparhavets Hjältar är näst intill identiska system. Det finns lite skillnad i finliret, men i princip är skillnaden att Hjältarnas Tid inte har någon specificerad värld, medan Kopparhavets Hjältar är knutet till världen Athos (som har stora likheter med gamla Ereb Altor).

Strid kan vara farligt, men oftast har man en hyggligt stor sköld av Gard som hindrar folk från att göra riktig skada på en - men på en kritisk träff så går skadan rakt in på Hälsa istället, så helt säker är man inte. Magi fungerar så att man har en färdighet som agerar som ens maximala Skuld, och om Skuld går över den färdigheten så råkar man illa ut. Varje besvärjelse man lägger genererar ett antal tärningar i Skuld, så när du är utvilad är du ganska säker, men när du närmar dig gränsen blir det mer av ett risktagande (ligger du på 60 av max 70 i Skuld så borde du ha råd med en besvärjelse som ger 2T6 i Skuld, men helt säkert är det inte...).

Om jag tolkar dig rätt är du ute efter något som är ganska "gritty". Jag skulle nog säga att det inte är Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar, då dessa är mer "gladfantasy".

Eon 4 är nog mer i smaken. Det kan vara hejdlöst dödligt med lite otur, även om man får rätt kompetenta rollpersoner från början. Nackdelarna där är dels att grundboken saknar magiregler (de övergripande magireglerna plus 5 av 20+ olika sorters magi är släppta relativt nyligen), och dels att grundboken är väldigt hårt knuten till landet Jargien som i princip kan ses som en korrupt analog till Romarriket, fast som klarat sig fram till senmedeltiden (så kanske mer Bysans än Västrom). En såsbok har släppts om landet Damarien också.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag tycker att du bara för skojs skull ska läsa lite i Dungeon Crawl Classics! Vet inte vilka OSR-spel du kikat på, men DCC är väldigt basic DnD men där magi är fullkomligt livsfarligt. Kanske inte kommer vara det system du väljer men du kan ju rippa magisystemet om du väljer något där det går att använda.

Jag vill också tipsa om Svärdets Sång, som stämmer in på det du söker.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Spelevinken, eftersom du gillar Fantasy! OSG vill jag tipsa om Saga. Samma spelskapare men ett väsentligt annorlunda regelsystem. Tidigare nämnda Svärdets sång är också ett bra tips eftersom du gillar Mutant år noll. Vidare kan OSR-spel vara ganska olika. Två tips där (förutsatt då att du inte redan testat dem) är Svärd & svartkonst samt Blood & Bronze.
 

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
Funderar lite kring Mythras + Hjältarns tid. Med tanke på gemensamt BRP-ursprung, hur enkelt tror ni att det skulle vara att svetsa ihop grejer från systemen för att öka allvarlighetsgraden av tonen från hjältarnas tid osv?

Symbaroum ser riktigt spännande ut! Ser någon review om att en powergamer kunde "bryta" systemet något men de jag spelat med har hittills inte varit så uttalade i metagaming så verkar vara ett bra alternativ.

Har faktiskt ett exemplar av DCC i hyllan hemma, har inte spelat det än men tycker att det verkar himla spännande med alla tabeller! Har tittar lite på Into the Odd och funderar på att försöka göra någon hack av dessa för att komma undan det hela med AC och HD.

Svärd och Svartkonst får jag kika på! Kul med OSR skriven på svenska! Gillade OSR bättre än 5e. Diggade också att det gick väldigt snabbt att rulla ihop en karaktär och bara köra.

Sitter faktiskt och väntar på en kopia av Svärd och Svartkonst via deras senaste kickstarter för nästa kampanjmodul.

Har sett lite kritik kring hur väl strider flyter på i Eon, kanske framflrallt om tidigare utgåvar. Hur ser detta ut i Eon 4? Är ju lite åt det hållet jag tänker mig en setting, antingen lite grekiskt antik/bronsålder med stadsstater och dylikt eller stort rike (ala romarriket) som pga av olika anledningar är nära kollaps. Även om Symbaroums setting ser bra ut så vet jg inte riktigt om jag har förmåga att gestalta den trovärdigt nog.

Får nog besöksa biblioteket och se om man kan pilla lite på något ex innan jag går och köper ett eget.

Har laddat ner Vindsjälar nu också, har skummat lite men inte fått någon uppfattning än.

Tack för alla tips hittils! Har mycket att grotta ner mig i, verkar ändå som att Symbaroum, Mythras och Eon, eventuellt även Fantsy! eller Saga, är de som mest liknar det jag är ute efter utan homebrew.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,123
Finns en gratis snabbstart till Symbaroum om du vill spana in den. På engelska förvisso men kan ändå ge en försmak. Det kommer en startbox, förmodligen framåt sommaren, men det är oklart om den kommer på svenska eller om det bara blir på engelska.

Det stämmer att det går att kombinera förmågor som gör rollpersonen extremt slagkraftig och/eller extremt svår att träffa/göra skada på. Men det går att motverka eller så låter man helt enkelt spelarna vara extrema i strid. Det finns så mycket annat att göra i spelet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Spelevinken;n347078 said:
Funderar lite kring Mythras + Hjältarns tid. Med tanke på gemensamt BRP-ursprung, hur enkelt tror ni att det skulle vara att svetsa ihop grejer från systemen för att öka allvarlighetsgraden av tonen från hjältarnas tid osv?
Eftersom båda är BRP med en skala från 1-100, och till och med en del mekanismer gemensamt, så är det bara att svetsa på friskt. Inga garantier för att det resulterande fuskbygget håller särskilt bra, men det är oerhört lätt att göra själva svetsandet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,536
Spelevinken;n347078 said:
Sitter faktiskt och väntar på en kopia av Svärd och Svartkonst via deras senaste kickstarter för nästa kampanjmodul.
Menar du måhända Svärdets sång? Så vitt jag vet har svartkonst-gänget inte kört en enda kickstarter.

Som en förvarning kan jag nämna att Svärd & svartkonst använder AC. Rent logiskt kan jag tycka att absorbering känns bättre än AC, men i spel är AC smidigare.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
luddwig;n347088 said:
Rent logiskt kan jag tycka att absorbering känns bättre än AC, men i spel är AC smidigare.
Ofta beror det på att spel glömmer, eller struntar i, robusta och smidiga system för att komma runt rustningar. Istället blir folk i abs-system bara skadesvampar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,917
Location
Sandukar
Det låter verkligen som att Eon 4 är spelet för dig. Eon 1-3 var rätt tungrodda medan Eon 4 kastade det gamlar regelsystemet överbord. Med det nya systemet i Eon 4 så får snabbare och smidigare spel. (Men undvik de tidigare utgåvorna av grundreglerna)
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,505
Location
Göteborg
När jag kör Mythras föredrar jag lightversionen, Mythras Imperative. De viktiga systemen finns med (som Special Effects i strid och Passions) men alltihop ryms på cirka 40 sidor. Senaste varianten har dessutom både magiregler och ett smidigt minisystem för superkrafter.

Sedan kan jag lägga till mer detaljer från den stora regelboken vid behov eller från olika supplement.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Spelevinken;n347040 said:
TLDR: Letar efter regelsystem där simpla fiender (tex rövare) och andra hot inte slutar vara riskfyllda möten och magi kommer med viss risk. Har tittar på Järn, Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar, Zanguina och Eon.


Hej alla!


Har lurkat här på forumet en del men tänkte nu starta en tråd, inte så väldigt diskussionsvänligt kanske men alltid något.


Är inte en erfaren rollspelare men har spelat lite DnD 5e, DoD, Mutant: år noll och OSR. Har däremot i samband med detta upptäckt att jag, förutom att spela rollspel, gillar att läsa regelsystem.


Av de systemen som jag spelat tyckte att DoD (inte hundra på vilken version det var) och Mutant fungerade bra. Hade lite svårt för dnd och osr med både AC och HP. Kände att det var lite kaka på kaka och att värdena kunde bli lite orimligt höga, även om OSR höll det på en rimlig nivå.


Önskar stöd till att hitta nästa system att läsa och eventuellt då även spela. Hade varit trevligt med rustning som absorberar skada och skadepoäng som känns som att någon precis slagit till karaktärerna.


Har tittat på Järn, Hjältarnas tid och Eon. Har även sneglat lite på en del engelska BRP som Mythras och Runequest. Har redan införskaffat Fantasy: old-school gaming som verkade bra förutom att magin inte riktigt föll mig i smaken. Har någon vision om en värld där magin är farlig att använda, något som verkar inne nu för tiden så borde inte vara omöjligt att hitta ett bra system.


Förutom ovanstående system har jag även varit inne på uppkommande Kopparhavets hjältar och Zanguina. Kan mycket väl hända att jag införskaffar alla dessa i slutändan men får ta det stegvis pga ekonomiska skäl.


Ser ett spel där de simpla hoten så som rövare och dylikt är ett mycket farligt hot, aldrig riktigt blir harmlösa (känslan jag fick av 5e) men ändå finns utrymme för utveckling på karaktärsbladet. Tänker att det borde finnas möjlighet att bekämpa monster och utmana gudar etc på andra sätt än att få statsen att växa till orimliga nivåer.


Är inte helt emot homebrew så Fantsy! ligger riktigt bra till, men vill ha fler system att läsa oavsett hur väl Fantsy! skulle fungera.


Vad gäller krunch så kändes väl 5e som det tyngsta av de spelen och det ska nog bli bra mycket tyngre än så om det ska bli för mycket.


Blev mer text än jag tänk mig och blir kanske ingen spännande diskussion ur detta, var lite sugen på mer info innan jag sätter tänderna i nästa rollspelsbok.


Ha det gött!
Hej, vad kul att du tittat på Zanguina, det lilla som finns att se just nu.
Zanguina är mkt grimdark och man bör inför varje strid tänka sig för, eftersom systemet är mycket dödligt och spelarna sällan omnipotenta superhjältar.

Grundboken innåhåller inte regler för magi, men det är nästa grej i piplinjen. Vi siktar på att den ska ut innan året är slut, då mycket redan är skrivet sedan år tillbaka. I Zanguina är magin mycket mäktig, men i takt med HUR mäktig även mycket riskabel att hantera för såväl utövaren som omgivningen.

Spelet kommer ligga ute till försäljning på vår webshop inom två veckor vågar jag lova.

Ta hand om dig!
 
Top