På jakt efter nästa regelsystem!

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Spelevinken;n347078 said:
Funderar lite kring Mythras + Hjältarns tid. Med tanke på gemensamt BRP-ursprung, hur enkelt tror ni att det skulle vara att svetsa ihop grejer från systemen för att öka allvarlighetsgraden av tonen från hjältarnas tid osv?
Jag kör med ett hemsnickrat BRP-hack som i grunden är just ett försök till en lagom gritty hybrid av Mythras och Hjältarnas tid (även om det smugit in en del grejor från andra system också). Jag ska försöka ta mig samman och få klart min halvfärdiga sammanfattning online, men det går bra att höra av sig om du vill bolla idéer.

Ett par saker jag gjort med stridsreglerna för att göra det lite "farligare" jämfört med HT, t ex:

- Infört Special Effects, träffområden (dock inte separata KP på träffområden) och gardering/passiv blockering á la Mythras. Edit: har också lagt till Exploderande skada som en Special Effect, det är i praktiken default-effekten vid lyckat anfall/misslyckat försvar.
- Du kan bara försvara dig mot högst två anfall per runda, och kan inte parera två gånger med samma vapen. Att ducka (försvara sig med Manövrer) kostar Gard (1T6 i närstrid, 2T6 mot avståndsvapen), alternativt kan man slänga sig på marken.
- Du får bara ta en träff på Gard om du aktivt försvarat dig mot den (även om försvaret misslyckades). Träffar som man inte vill eller kan försvara sig aktivt mot går alltid in på Hälsa.
- Skade- och läkningsreglerna från Pendragon, som är en bit mer oförlåtande än HT.
- Å andra sidan skyddar rustning betydligt bättre än i HT.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
90
Location
Kalmar
Utan att veta särskilt mycket om det själv så tipsar jag om magisystemet till Stormbringer som jag har hört en del gott om.
I och med att det är Brp så borde det gå att köra tillsammans med andra Brp system.

Despite the existence of gods, sentient runeblades, Animal Lords and extradimensional elemental creatures, the worlds of Stormbringer aren't particularly magical places, at least not in the way that fantasy role-playing games tend to look at magic. You don't have clerical spellcasting and healing magic. You don't actually have magic-using spell casters at all. The magic in Stormbringer is built around the idea of summoning extradimensional beings, whether chaos demons or elemental beings, and either channeling their power into some sort of spell-like function, or binding them into items that protect the user or allows some access to the bound creature's powers. You could do something like a fireball in a Stormbringer game, it would just take summoning a fire elemental and "throwing" it at a target, or somehow utilizing its powers as an attack. This means that you can get some of the effects that you might get from games like D&D or Tunnels & Trolls, but the tone of the genre would be enforced by the mechanics.
 

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
luddwig;n347088 said:
Menar du måhända Svärdets sång?
Ja precis!

Det låter verkligen som att Eon 4 är spelet för dig. Eon 1-3 var rätt tungrodda medan Eon 4 kastade det gamlar regelsystemet överbord. Med det nya systemet i Eon 4 så får snabbare och smidigare spel.
Allt låter för bra för att vara sant.

Mythras Imperative.
Har läst igenom lite mer nu, verkar riktigt spännande!

Jag kör med ett hemsnickrat BRP-hack som i grunden är just ett försök till en lagom gritty hybrid av Mythras och Hjältarnas tid (även om det smugit in en del grejor från andra system också). Jag ska försöka ta mig samman och få klart min halvfärdiga sammanfattning online, men det går bra att höra av sig om du vill bolla idéer.
Mycket intresserad av att kika på dessa! Blir nog inget idébollande än på ett tag tyvärr. Har förlorat en del fritid på sista tiden så har inte hunnit engagera mig ordentligt så har inte hunnit skaffa materialet.

Har även hittat HarnMaster som också verkar spännande. Även kikat åt RoleMaster men känns lite mer lockad av system utan levels med tanke på att jag redan har Fantasy! och Svärdets sång på g som går på levels. Märker tydligt att jag är mer av en samlare än en riktig spelare. Med alla spännande system ser det inte bättre ut än att plånboken kommer gråta ett tag framöver. Antingen det eller bara bestämma mig. Kommer ändå inte hinna med att spela allt utan att fixa en dedikerad grupp.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Magisystemet i Warhammer fantasy roleplay (WFRP) 2e låter som precis det du letar efter, fullständigt livsfarligt att använda, och strid kan likaledes lätt bli en köttkvarn! Sedan är systemet förstås ganska hårt knutet till sin skitiga renässans-fantasy-värld. Har spelat lite WFRP 4e och det funkar väl hyfsat det också, även om jag personligen är helsåld på det underbara karriärsystemet i 2e. Det enda är möjligen att systemen kan bli aningen detaljerade ibland. Men de är verkligen helt motsatta till level-systemet i D&D 5e! Det blir aldrig tryggt, och det är blott alltför lätt att gå en skitig död till mötes. En helt egen och galen flavour av fantasy, som sticker ut ur mängden!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Spelevinken;n348245 said:
Mycket intresserad av att kika på dessa! Blir nog inget idébollande än på ett tag tyvärr. Har förlorat en del fritid på sista tiden så har inte hunnit engagera mig ordentligt så har inte hunnit skaffa materialet.
Jag har börjat stolpa upp reglerna i googledocs. Säger till när jag har lite mer presentabelt sammanställt. :)
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Kolla in Savage Worlds. Det är ett generellt rollspel som är lätt att anpassa till den setting du är intresserad av. Dessutom finns en massa officiella settings som Deadlands, Flash Gordon och Lankhmar.

Mekaniskt är det ganska enkelt, men med tillräckligt mycket crunch för taktiska beslut. Det är ett levelsystem, men kurvan är rätt platt så småbusar blir aldrig ofarliga, vilket dessutom hjälps av exploderande tärningar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Mitt eget QuestCore:
https://www.rollspel.nu/threads/64281 skillbaserat i grunden. Spela vad som helst, när som helst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Staffan;n347051 said:
Om jag tolkar dig rätt är du ute efter något som är ganska "gritty". Jag skulle nog säga att det inte är Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar, då dessa är mer "gladfantasy".
Även om jag håller med om att Kopparhavets hjältar är lite mer klassiskt äventyrsspel i grunden så är det lite elakare än Hjältarnas Tid. Exempelvis kan du inte försvara dig mot ett oändligt antal anfall, vapen är lite farligare, erfarenhetsutveckling har mattats av något etc, men hjältarna dör sannolikt inte vid första striden. Å andra sidan är reglerna rätt enkla och intuitiva. Personligen tycker jag det är en bra balans. Blir det enkelt och farligare blir det för mycket slump, blir det mer avancerat och farligare så har jag svårt att hålla reda på reglerna, och om systemet tillåter våldsamt "levlande" så spelar det ändå ingen roll för då ballar det ut på högre nivåer :)

Det är åtminstone våra designmål och det tycks funka hyfsat även för andra spelgrupper.
 

Spelevinken

Veteran
Joined
15 Sep 2019
Messages
7
aknaton;n347128 said:
Har kikat närmare nu. Verkar kanon ju! Har inte läst böckerna men om de omskrivna magireglerna gör magi lite mer "farligt", så det passar till low-magic bättre, så kanske det träffar rätt utan några husregler! Om inte annat så har jag nu en orsak att sätta upp fler böcker på min "att läsa"-lista.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Du hade redan kollat på Eon4 sa du?
Det systemet är väldigt realistiskt och även snabbspelat efter man kört några strider.

I min mening så är just Eon4 det spelet där en enkel pojke på 15 år med en kniv kan lyckas få till ett dödande (Mycket tursamt) hugg på den episka krigaren i sällskapet. Ett hugg som senare leder till infektion och slutligen död, ifall inte rollpersonerna lyckas hitta rätt örter eller hjälp i tid.
Eon förmedlar en blandning mellan episka strider och smutsig realism. Att ge sig ut på äventyr utan att först sökt reda på skydd av olika slag är på gränsen till dumdristigt.

Själv har jag svårt för fria ligans spelmotor då jag tycker den är för simplifierad, men jag är lite utav en number cruncher och gillar realism (Den sortens realism som inte drar ner tempot för mycket men fortfarande målar en trovärdig bild av händelseförloppen).
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Spelevinken;n348367 said:
Har kikat närmare nu. Verkar kanon ju! Har inte läst böckerna men om de omskrivna magireglerna gör magi lite mer "farligt", så det passar till low-magic bättre, så kanske det träffar rätt utan några husregler! Om inte annat så har jag nu en orsak att sätta upp fler böcker på min "att läsa"-lista.
Och som skrivits i en annan tråd på forumet så har det nu kommit ut: https://www.drivethrurpg.com/produc...Roleplaying-Based-on-the-Novels-by-Jack-Vance
 
Top