Nekromanti På internationella kvinnodagen...

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vilken är er kvinnliga favoritkaraktär i film- och TV-världen?

Jag har flera kandidater men min röst läggs ändå på:

Princess Leia

Hon har en spännande bakgrund, har makt, kan hantera ett skjutvapen (och sätta Jabba ur spel), samtidigt lyckas hon vara feminin - ibland ett våp, ibland hård som stål. Dessutom har hon ett avundsvärt hår.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att det finns väldigt få intressanta kvinnliga karaktärer inom tv- och filmvärlden, i alla fall om vi ska begränsa oss till fantasy och sci-fi (och då fantasy och sci-fi som jag faktiskt har sett).

Leia är väl för all del relativt flerdimensionell men jag tycker i alla fall inte att hon är särskilt minnesvärd.

När det gäller tv-världen så skulle nog min röst gå till Sara Pezzini ifrån serien "Witchblade". Serien i sig är väl sådär och den tecknade serie som den bygger på är egentligen rätt kass (där ser Sara Pezzini ut som värsta porrmodellen även om hon är tuff, för säkerhets skull antar jag) men jag tycker ändå att just hon framställs på ett intressant och fängslande sätt.

När det gäller film så är det lite värre. En favorit är nog faktiskt den lilla flickan i "Spirited Away". Överhuvudtaget känns det som om barn ibland tillåts vara mer obunda av sitt kön än vuxna roller. En bra film med en mycket trevlig huvudperson hursomhelst.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jag nog rösta på Polgarna i Belgarion-böckerna...
Hon verkar ju åxå sådär cool, lugn på ett trevligt sätt.

Dock så är ju Leia inget dåligt val heller får jag ju lov att säga ju.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vilken är er kvinnliga favoritkaraktär i film- och TV-världen?
Finns flera. Några exempel:

Zev i Lexx. Sexighet och livsfarlig attityd på en gång.

Callisto i Xena. Så underbart psykopatisk. Hon är som en ond Phoebe (i Friends), man vet liksom aldrig om hon är tre steg före eller efter alla andra.

Miss Parker, The Pretender. Hon har gjort cynisk sarksam till en konst.

Fru Drusse, Riket. Fruktansvärt underhållande.

Aeon Flux. Sexig princip i evig kamp med den andra principen, Trevor Goodchild.

Patsy, Absolutely Fabulous. Elak, ansvarslös, egoistisk, elak, berusad och fruktansvärt underhållande.

Maris, Frasier. Inte för att man någonsin ser henne, men hon verkar vara underhållande...

Door, Neverwhere. Mäktig och sårbar på en gång på ett attraktivt sätt.

Scully, X-files. Inte egentligen för att jag tycker att rollen är så lysande utan för att hon behöver en sympatiröst. Det kan inte vara lätt att tillbringa 9 säsonger med varje avsnitt som följer principen "Något skumt händer. Mulder kommer med någon crackpot-förklaring. Scully hackar den i småbitar med förnuftiga argument. Mulder visar sig ha rätt."

Julie Strain, Heavy Metal FAKK2. OK, det är ett datorspel, men hon rockar ändå. Sexig, med attityd, motorsåg och stora bössor slaktar hon sig genom horder av otäcka monster för att rädda mänskligheten.

Edit: Några till:

Tank Girl. Kommentarer är överflödiga.

Druuna. Inte nog med att hon är attans sexig, det finns något slags handling som ursäkt för att läsa den.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Favvon #1 är allas älsklingsguvernör Marley:



...som tillsammans med andra Lucas Arts-brudar har sett till att alla killar i Amiga-generationen blivit mjäkisar. Vi vet ju att när man försöker rädda tjejen så blir man själv infångad och att det visar sig att tjejen alltid kan ta vara på sig själv. Dessutom är det ju sexigare att bli räddad av tjejen än tvärtom. Lucas Arts manusförfattare är något så motsägelsefullt som datorkillar som begriper sig på tjejer.

Favvon #2 är Ce'Nedra. Hon är lite tafatt och osäker, men hon har samtidigt skinn på näsan när det gäller och bevisar en gång för alla att det är bättre med eldfängda yrväder än väna, timida våp som försöker plocka billiga poäng genom att spela på sin jungfruliga oskuldsfullhet.

Favvon #3 är nog... Tulip. Från Preacher. Hon är både en plugghäst, en pojkflicka, en djävel på eldvapen och en riktig bitch när omvärlden förtjänar det. När Jesse smitit iväg på farligheter för att inte Tulip ska bli skadad så hämnas hon genom att... Tja, ska inte spoila det, men man säger "you go, girl!", som om man hade varit med i publiken på Ricky Lake, när man läser det.

Favvon #4 är Pfil från Bondage Fairies. Hon gör allt för att skogens djur ska vara tillfredsställda även när det står henne upp i halsen och hon har häcken full (inte sällan sker detta samtidigt). Hon kan verka lite väl mjäkig och bortkommen, men hon har vid många tillfällen visat att hon faktiskt förtjänar sitt jägarhalsband, då hennes uthållighet är utöver det normala. Tänk bara på den gången då hon tvingades stå med en tvestjärt hängandes från hennes... örm... vad nu då? Vad då "olämplig förebild på internationella kvinnodagen?" Har du mens eller? Och vad ska du göra med den där batongen, ha ha, ser du inte att det är en fallosssymbARRRRRHGBL!

---

Där slutar vi det här inlägget. Forumiten som kallade sig "Rising" har eliminerats!

/Diana, Moderhjärnan, Elizabeth Bathory, Pomperipossa, och Gudrun Schyman
Qvinnobataljonen
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Max i Dark Angel, spöar alla elaka personer och bryr sig om de utsatta, att sedan Jessica Alba verkar vara en underbar person som man mycket gärna skulle vilja känna personligen gör ju inte saken sämre (dessutom är hon snygg).

/Seinet Wintermute - Favvobrud från datorspelsvärlden är nog BloodRayne
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det får lov att bli...

LIV TYLER!
Bra skådespelerska, Vacker, Och gör oftast bra roller - Inte minst som Arwen i LoR/SoR filmerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Miho. Sin City. Farligaste ninjan på rollerblades någonsin. Att ha shurikens i form av swastikor är coolt. Miho rular.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Orginalposten ber ju om exempel från film- och TV-världen, men eftersom det dykt upp flera exempel från serietidnings- och bokvärlden så måste jag nämna:

- Elektra. (Nu pratar vi givetvis om den hårda Elektra och inte den deprimerande Elektra.)

- Triumvir Ilia Volyova från Alastair Reynold's Revelation Space-serie. Skönt människoförakt blandat med omtanke på ett mycket spännande sätt, toppat med ett löjligt skarpt intellekt. Gawd, jag tror jag är kär :)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Despair och Kahvi

Åh? Hur kommer det sig att Sandman knappt varit uppe? Den kryllar av underbara kvinnliga karaktärer där. Death är lite väl uppenbar på tanke på att hennes koncept är så coolt men min röst faller på Despair. Hur kan man inte älska en naken fet kvinna som skär sig själv med köttkrokar?

Sedan så måste man älska Kahvi från Elfquest. Butch, bitch, ansvarstagade ledare, sexuellt frigjord, självständig karaktär som får finnas med i en berättelse i sin egen rätt utan att paras ihop med någon av de manliga huvudkaraktärerna eller att vara något att förälska sig i.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag kan faktiskt inte komma på några bättre kvinnliga förebilder är sailor-flickorna. De flesta andra som har listats här verkar mest vara häftiga tjejer för killar, men just sailor-flickorna är mer häftiga tjejer för andra tjejer, och bara det gör att jag faktiskt vill se dem som mest passande på internationella kvinnodagen.

Måste jag sedan plocka ut någon personlig favorit där så är det väl Sailor Mars.
 
G

Guest

Guest
1. Faith från buffy the vapireslayer, en person man bara vill känna.

2. Leyla från Groove, hon verkar ännu trevligare att känna, men är inte lika häftig.

3. Borgqueen från startrek, inte nog med att hon är hemma på teknik, hon är sexig också.

4. Haruhara Haruko från Flcl (aka furikuri), en riktigt stabil personlighet :gremwink: som det skulle vara riktigt nice att ta en öl med.

5. Washu från tenchi muyo, teknisk och deussutom gud, snygg när hon väljer att vara vuxen.

6. Lain från Serial experiments Lain, hon är riktigt hemma på teknik och verkar trevlig, två minus dock för hon är lite ung (jag pratar inte gärna med fjortisar annat än på forum) samt hennes kylsystem gjorde golvet blött, är golvet blött så är det ju adjöss med datorn.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min favorit är otvivelaktigt Faith i 'Buffy the Vampire Slayer' och 'Angel'. Hon har ett psykologiskt djup och är full av intressanta nyanser; stark och svag på samma gång. Man kan diskutera hur hon framställs ur en feministisk synvinkel, med beaktning av drag som hennes frigjordhet och kaxighet, men därom har jag ingen analys att erbjuda - jag tycker hon är ett bra kvinnoporträtt rakt igenom. Givetvis handlar det hela framförallt om min förkärlek för ångestflickor; Faiths tragiska och aggressiva borderliner-sida hanteras konsekvent väl genom båda serierna och görs all rättvisa av Eliza Dushkus utmärkta skådespeleri. Dessutom har hon flera ångestscener som borde gå till TV-historien eller nåt.

Kampen om andraplatsen står mellan Wednesday Addams i Christina Riccis tolkning och Rei Ayanami i 'Neon Genesis Evangelion'. Det blir en hård kamp, för Rei må vara socialt hämmad, men hon är ack så viljestark också, men till slut kommer Wednesday nog att kamma hem segern på grund av sitt spontana sadistiska geni. Såvida inte Rei sätter in sin psykotiska mördarmecha, fast då kontrar väl Wednesday med sitt leende :gremsmirk:

- Ymir, ställer fram prispallen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tank Girl

För det totala kaos hon representerar, för att hon byter kläder mellan serierutorna och för att hon dejtar en känguru.

Filthy Assistants

För vad Yelena till slut blir, för Channons brutalitet och för att strippa-journalist-sexnunna-livvakt ibland kan vara en karriärsstege :gremgrin:

Nej. ingen utav dem går egentligen att förklara utan massor av australiensisk öl och en stor hink babysälögon. Ja, utan att spoila för mycket då.

chrull


Jag glömde ju såklart Sayoko Bizen. hon är tuffast av alla typ. (Rising, mitt val av h-tjej är mycket mer korrekt på en internationell kvinnodag... :p )
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Efter internationella kvinnodagen...

Tja, som småbarnsförälder måste jag nog ändå säga...


Pippi

Yeah! Värsta förebilden för min treåriga dotter.

//erik. Har många gånger fått frågan om det är Pippi eller Bamse som är starkast. :gremsmirk:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
1. Nausicaa (of the Valley of the Winds). En sann furstinna på alla sätt: djärv, karismatisk, konstruktivt självuppoffrande och duglig.



2. Sara Connor (Terminator 1 och 2): The ultimate mom: "You mess with my kid and I'll destroy you."



3. Sailor Mercury: Smart och orädd. En bra förebild.



4. Mac i JAG: Kompetent, tuff och mänsklig samtidigt.

 
Top