Nekromanti På internationella kvinnodagen...

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
De flesta andra som har listats här verkar mest vara häftiga tjejer för killar, men just sailor-flickorna är mer häftiga tjejer för andra tjejer, och bara det gör att jag faktiskt vill se dem som mest passande på internationella kvinnodagen.

Fan, Krille hann före.

Måste jag sedan plocka ut någon personlig favorit där så är det väl Sailor Mars.

Är själv inte så förtjust i animens 'schoolyard bully'-Mars, men den kyliga och distanserade Mars från mangan (och live-serien) är rejält skön. Mina egna favvisar:



Sailor Venus, för att hon lyckas vara en god teamkamrat och en förebild för de andra tjejerna, trots att hon också är fullständigt psycho. Dessutom var hon först.
Sailor Mercury, för att hon är smart på riktigt, och för att hon inte låter sina ganska påtagliga sociala hämningar stoppa henne.

--
Åke
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Barcelona
Lite försenad så blir min favorit nog Enid, från Ghost World:



få porträtt av tonårens problemfyllda tillvaro är mer gripande än hennes.

En annan favvis är Elin, från Fucking Åmål, som är den ultimata nonkonformisten.

Sen har bröderna Hernandez ett helt gäng coola kvinnor i sina serier.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är själv inte så förtjust i animens 'schoolyard bully'-Mars, men den kyliga och distanserade Mars från mangan (och live-serien) är rejält skön."

Animen lyckades jag aldrig ta mig igenom, mangan skaffade jag aldrig, men live-serien tyckte jag faktiskt om. Det har helt enkelt blivit min bild av Sailor Moon.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
För mig är det Xena, utan konkurrens.

-Först och främst är hon kvinna, inte flicka. Hon har mognad, hon föder barn, hon är storvuxen.

-Sedan klarar hon sig utan män. Det finns ingen ständigt återkommande manlig kompis, sidekick, älskare, nemesis eller någonting annat. Hon behöver ingen man för att definiera sin existens, eller för att klara av det hon måste göra.

-Dessutom definieras hon inte utifrån sin sexualitet, utan från vad hon gör och har gjort, gott och ont.

-Sedan tycker jag att hon är tuffast, vackrast, farligast och en hel del andra -ast, men nu är vi inne på smaksaker.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Lätt försenat...

Har följade kandidater:

Buffy från tv-serien.
Death från Sandman
Deunan Knute från Appleseed. Hon är tuffare i mangan.
Door från Neverwhere
lt. Ellen Ripley från Alien
Leelo från 5ft Element
Leetah från Elfquest
Major Kusanagi från Ghost in the Shell. Hon är tuffare i mangan.
Nausicaä från the Walley of the wind.
Princess Leia Organa från Star Wars
Sarah Connor från Terminator
Susan Ivanova från B5

Sedan som andra intressanta karaktärer, fast kanske inte så positiva föredömmen är ju följande:
Callisto från Xena
Drusilla från Buffy
Nikita från filmen med Anne Parillaud.

/Ulfgeir
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Min favorit, alla kategorier, är Dragovina från "TV Für Alle". En perfekt fusion av kvinnlighet, coolhet, pälsmössa och taxinäring.



/Anders
 
G

Guest

Guest
Kampen om andraplatsen står mellan Wednesday Addams i Christina Riccis tolkning och Rei Ayanami
Kan du förlåta mig, jag glömde båda två (Fast Christina Ricci som person slår de flesta fiktiva karaktärer och shinji är bäst i nge).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag säger Cat Claw...

För hon har schyssta pattar och snygga nätstrumpor som ofta går sönder.

- Vulf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,605
Re: Jag säger Cat Claw...

För hon har schyssta pattar och snygga nätstrumpor som ofta går sönder.
Skönt att det finns någon här som är ärlig i alla fall!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,663
Location
Uppsala
Många av James Camerons kvinnor är rätt intressanta, som Queen Bitch of the Universe i Abyss eller Ripley i Aliens. Men favorit? Tror inte jag har någon.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag gillar också Cat Claw...

...men inte av den anledningen utan för att serien är så rolig. Tidningen Magnum är full av barbröstade brudar och jag som kvinna har lite svårt att inte skaka på huvudet åt detta eftersom det ofta leder till enormt krystade berättelser:

Axa: Ooooooh, jag tror att jag ska ta mig ett bad mitt i piratgrottan och sträcka armarna upp mot solen och stretcha lite...

Blondinen (totalt obegriplig serie f.ö.): Ooooooh, jag tror att jag ska knyta ihop den här kvinnliga skurken med en massa bondageknutar runt hennes fylliga rumpa och tuttar...

Av bröstblottarserierna tycker jag att Cat Claw är bäst för där finns åtminstone ett rejält stänk humor, en bra story och riktigt snygga teckningar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Jag gillar också Cat Claw...

Blondinen (totalt obegriplig serie f.ö.):
Nej, den var ju jätteskruvad! Det var aldrig tal om några strider eller öppna konflikter i Blondinen, utan enbart överrumplingar som ledde till medvetslöshet och extremt invecklat reparbete (eller oskadliggörande meddelst tejp) varpå personen sedan fick ligga orörlig ett himla bra tag, men utan att bli övergiven av berättelsen; det kom hela tiden återblickar där personer låg stilla och reflekterade över hur dumma de hade varit som gått i fällan. Det var hur många fraktioner som helst inblandade i intrigen. Alla var brudar (fast det var i stort sett enbart Blondinen som var traditionellt attraktiv) och det var alla mot alla, vilket ledde till mycket falskspel, lurendrejeri och snabba vändningar.

Blondinen framstår idag som en rätt sval, ironisk serie, och lyckas vara absurdt rolig på ett outtalat sätt. Läs om den nu, jag tror att du kan se den med lite annorlunda ögon.

Jag håller förresten med om att Cat Claw är ljusår bättre än Axa pga humorn. Axa framstår som väldigt braksvennig och töntig såhär i efterhand (jag var inget stort fan på den gamla goda tiden, heller, iofs).
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Jag gillar också Cat Claw...

Jag har jobbat hårt för att förstå ett enda Blondinen-avsnitt, men jag har aldrig lyckats begripa mig på handlingen, även om det är i vuxen ålder jag har läst Magnum. Jag kanske inte är tillräckligt smart för att förstå den komplexa handlingen, men den kanske döljs bakom alla knutar och tejpsnuttar :gremlaugh:

Jag har alltid älskat serier men är nybörjare på vuxenserier, har precis börjat sjunka ner i Manga-träsket. Det finns ständigt nya världar att upptäcka därute, spännande!
 

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Det är synd att det blev försenat, och det är förbannat synd att det egentligen inte faller inom kategorierna sålänge man inte äger någon nintendo plattform. Och då skulle jag direkt säga Samus Aran, stilren, perfekt och tuff :gremcool:
:gremshocked:
Nu var det visst sagt ändå...
 
Top