Nekromanti Ovanligt offtopic: Köksfläktar/kåpor?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
En av de grejer jag gillar med wrnu är att vi grupperats kring en hobby istället för kring yrke eller politisk åsikt. Det betyder att vi forumiter kan allt möjligt och kan hjälpa varandra med alla möjliga saker.

Jag har just äntligen fått tumme upp från mitt bostadsbolag att inköpa och montera en köksfläkt. Jag har bott här sedan 2008 och har alltid fått nej, fram till att jag själv undersökte saken och föreslog en kolfilterfläkt. Lägenheten har nämligen ingen vettig ventilation, så skulle jag köpa en vanlig köksfläkt så skulle jag bara blåsa in skiten till grannen...

Men: jag kan INGENTING om kolfilterfläktar. Vad är bra märken? Dåliga? Vad bör jag tänka på?

Jag har inga skåp ovanför spisen; det är bara en hög vit tom vägg hela vägen upp till taket. Jag behöver alltså en som inte behöver monteras under skåp.

Helst spenderar jag under 2000:- på projektet. Både Gorenje och Ikea verkar ha grejer under tusenlappen,. är de nåt att ha? Jag har mest kollat på prisjakts kategori och kryssat i kolfilter och därefter blivit förvirrad.

Är de här prylarna nåt man kan montera upp själv? Vad kan man behöva för verktyg? Finns det kanske rentav någon händig forumit i S-holmsområdet som kan tänka sig att, mot betalning eller bara tacksamhet, komma och hjälpa mig med montering?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Under 2000:- verkar svårt och oftast får man vad man betalar för... Men kolla med Elgiganten, Elon och Ikea eller kanske närmaste större byggvaruhandel. Experter kan vara bra att prata med ibland.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank;n72441 said:
En av de grejer jag gillar med wrnu är att vi grupperats kring en hobby istället för kring yrke eller politisk åsikt. Det betyder att vi forumiter kan allt möjligt och kan hjälpa varandra med alla möjliga saker.

Jag har just äntligen fått tumme upp från mitt bostadsbolag att inköpa och montera en köksfläkt. Jag har bott här sedan 2008 och har alltid fått nej, fram till att jag själv undersökte saken och föreslog en kolfilterfläkt. Lägenheten har nämligen ingen vettig ventilation, så skulle jag köpa en vanlig köksfläkt så skulle jag bara blåsa in skiten till grannen...

Men: jag kan INGENTING om kolfilterfläktar. Vad är bra märken? Dåliga? Vad bör jag tänka på?

Jag har inga skåp ovanför spisen; det är bara en hög vit tom vägg hela vägen upp till taket. Jag behöver alltså en som inte behöver monteras under skåp.

Helst spenderar jag under 2000:- på projektet. Både Gorenje och Ikea verkar ha grejer under tusenlappen,. är de nåt att ha? Jag har mest kollat på prisjakts kategori och kryssat i kolfilter och därefter blivit förvirrad.

Är de här prylarna nåt man kan montera upp själv? Vad kan man behöva för verktyg? Finns det kanske rentav någon händig forumit i S-holmsområdet som kan tänka sig att, mot betalning eller bara tacksamhet, komma och hjälpa mig med montering?

K.K kan vara behjälplig. Slänger in lite tips på bra fläktar i skapligt prisläge inom kort, men först ett deal förslag så klart.

Du vill spendera under 2 lök. Det går att ordna på sätt och vis om du är sugen på en skön deal. Alltså, Lorder och Lodisar är ju i rätt stort behov av saker och ting. Sånt som inte är min grej men sånt som jag gärna pysslar med när jag inte har nått annat för mig. Problemet är att jag pysslar ju med så mycket saker så tiden räcker inte till..

Såpp. Jag har bra inköpskanaler och kan tänka mig att trejda en shyrre fläkt mot lite arbete från din sida. Inga cash inblandad vilket är skönt. Bytt är bytt lixom men du får montera den själv. Alternativet är att jag meckar fram en montör, se nedan.

Jag kan dra i trådar och fixa en montör men jag har i nuläget ingen pejl på vad en montör kostar i dina områden. Arbetstiden är ju smutt. Räknar grovt på 1 timmes jobb + lite resor och sånt landar du väl i runda slängar på 800 pix eller så, men troligen kan du utnyttja ROT-avdraget och dra av halva summan = 400 pix. (Ren spekulation dock, i Söderhamn håller det priset hur lätt som helst).

Om jag skall leta en montör så kan montören säkerligen också greja fram en fläkt för runda slängar 2000 kr + jobb då och dra av ROT på det hela så är det monterat & Klart för halva pengen. Det blir ju en bra deal för dig.

Återkommer om en sväng och snackar lite fläktar.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
krank said:
Jag har just äntligen fått tumme upp från mitt bostadsbolag att inköpa och montera en köksfläkt. Jag har bott här sedan 2008 och har alltid fått nej, fram till att jag själv undersökte saken och föreslog en kolfilterfläkt. Lägenheten har nämligen ingen vettig ventilation, så skulle jag köpa en vanlig köksfläkt så skulle jag bara blåsa in skiten till grannen...
Varför har inte lägenheten en vettig ventilation för den delen? Styrs den av den nuvarande fläkten nu eller hur funkar det? Har du koll på det. Är det lixom en fläkt i köket som samverkar med övriga ventilation, typ badrum och så. Eller hur funkar din nuvarande fläkt?

Jag kan lixom inte riktigt förstå problemet. Du har ju en fläkt nu så det finns ju nya fläktar som skall funka som den du har fast med bättre sug eller vad det nu som är knas med din fläkt.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Nu bara av egenintresse efs experten talar i tråden: jag har fått höra i diverse styrelsekurser att kolfläkt öht är jätte dåligt att ha. Alltså dåligt i sig, inte bara att man inte får kombinera olika system i samma hus. Men det kanske är bara att det är en försämring när huset annars har genomgående ventilation? Eller är det dumheter?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
gizmo;n72624 said:
Nu bara av egenintresse efs experten talar i tråden: jag har fått höra i diverse styrelsekurser att kolfläkt öht är jätte dåligt att ha. Alltså dåligt i sig, inte bara att man inte får kombinera olika system i samma hus. Men det kanske är bara att det är en försämring när huset annars har genomgående ventilation? Eller är det dumheter?

Jo alltså, du är rätt ute. Det är superviktigt att kolla läget med fastighetsägaren/skötaren om vad som gäller. Det går inte att stoppa in en vanlig fläkt om man har en centralventilation för då pajar ju det hela. Kolfilterfläktar i sig är ju bra grejer men men i kombination med andra system så är det inte läge. Nu fattar jag krank här som att han har kollat upp vad som gäller och kolfilter tycks vara ett alternativ.

Förstår dock inte riktigt hur fläkten/ventilationen funkar nu hemma hos krank.

En vanlig köksfläkt måste ju skjuta ut luften någonstans och jag tippar på att det i kranks fall rör sig om någon kanal som även andra hyresgäster mummar på. Då skjuter han ju in sin bacondoft hos grannen. Kolfiltervarianten skjuter ju in bacon i lägenheten istället så det stör ju ingen annan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Sitter mobilt så jag svarar mer senare, men såhär: Just nu har jag ingen fläkt. Alls. Jag har ett hål i väggenen bit upp från spisen. Fixar foto när jag kommer hem.

Hyresbolaget har informerat mig om att man inte kan koppla en fläkt till det hålet, för då skulle det ryka in hos grannar.Mer detaljer än så har jag inte fått, men mina snabba google-efterforskningar ledde mig till iden om kolfilter, som jag sedan mailade bolaget om och fick tumme upp.

Mitt hål i väggen har knappt nån effekt och mitt kök är konstant täcktav en äcklig flottig hinna som återkommer så snart jag stekt något...

Jag är superintresserad av en deal. Byter gärna tjänster, och är gärna inblandad i LoL. Hyresbolaget vill att fackman monterar, så jag pröjsar gärna en sådan för arbete om det kan roddas fram. Är extremt ohändig själv.

Kan absolut betala mer än 2k också, men då kan det hända att jag behöver spara ett par månader eller dela upp betalningen. 2k är vad jag har att ge, på ett ungefär, den här månaden.

(Efter fläkten ska jag försöka hitta en rörmokare som kan anpassa min diskbänks rör och grejer för inkoppling avbänkdiskmaskin; har i dagsläget varken rätt blandare eller rättgrejer vad gäller avloppet, vad jag förstått. Har du såna kontakter också?)

Nu blev det en del nuändå, nu får vi hoppas att forumet och min mobila uppkoppling håller...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Okay nice krank! Eller helt onajs att du inte fått någon fläkt i lägenheten kan man också säga.

Jag fattar grejen. Stoppar du in grejer i hålet kommer det flukta över till grannarna en kolfilterfläkt kommer stoppa upp diverse odör och göra det betydligt bättre för dig och för grannarna när du steker mat. Nu tippar jag på att oset mest hamnar på spisen och letar sig upp på väggen och en del slinker in i hålet, men draget där är nog ganska noll.

Kollar fram nån form av lösning tills på fredag. Det är fullt möjligt att leta fram en lite billigare och enklare modell av kolfilterfläkt för montage i ett överskåp. Då får du lixom både en fläkt och lite förvaring till en bättre peng än bara fläkt pså att säga. Är hemma med barnen i möra så då finns ingen tid för jobb.

Jag har alla kontakter.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Mitt hål i väggen har knappt nån effekt och mitt kök är konstant täcktav en äcklig flottig hinna som återkommer så snart jag stekt något...
Eller så lägger du ner stekningen. Det är ändå inte nyttigt med stekt mat. Koka maten eller tillaga i ugn.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Konrad Konvalj;n72657 said:
Kollar fram nån form av lösning tills på fredag. Det är fullt möjligt att leta fram en lite billigare och enklare modell av kolfilterfläkt för montage i ett överskåp. Då får du lixom både en fläkt och lite förvaring till en bättre peng än bara fläkt pså att säga. Är hemma med barnen i möra så då finns ingen tid för jobb.
Inga probs, ingen stress. Bara sjukt tacksam och glad att det finns folk med expertis på forumet!

Konrad Konvalj;n72657 said:
Jag har alla kontakter.
Du är en lifesaver!
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag köpte en sån här (utom att den då gick under Whirlpools varumärke, men såldes av IKEA - och såg ut precis så här, så jag utgår från att det är samma...)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30244624/

Jag satte dit en del av "extra-röret" som eg ska vara till att ansluta till ev ventilationskanal - så varje gång fastighetsskötaren eller en sotare eller liknande kommer in i lägenheten, måste de liksom kolla en gång extra för att försäkra sig om att jag inte gjort något dumt. (Fast röret slutar fyrtio centimeter under och lite vid sidan om venitaltionsspjället så det syns att den INTE är ansluten...)

Det funkar bra. Det gäller, som KK pepåkade, att komma ihåg att stoppa fettfiltren i diskmaskinen då och då - men om en glömmer så droppar det till slut fett från dem, så en blir påmind.

Kolfiltren har jag varit på jakt efter att byta i ett par år. (De skulle räcka fem år, sa de när jag köpte den - tyckte nog att effekten började bli sämre efter lite kortare tid än så. Men nu har de suttit där i åtta...) Det är eg inte svårt eller så himla dyrt, men det blir inte av. Typiskt en sån grej som inte är akut, inte måste göras en viss dag...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Mitt tips: Provlyssna fläkten innan du köper.

Vi köpte en billig från IKEA eller Elgiganten (jag minns inte var vi slutligen köpte den, vi tittade mycket), och den väsnas så mycket att jag undviker att använda den. Min tinnitus gör att jag inte ens hör vad någon som står bredvid mig säger när den går, även på lägsta hastigheten. Jag bara väntar på en anledning att slänga ut den.

En annan fråga när det gäller köksfläktar med kolfilter:

Jag råkade få ett musbo i serverrummet i höstas, så det luktar fortfarande muspiss fast jag städat ut det. Rummet har inga fönster, så vädring innebär att man sprider lukten i huset. Kan man sätta in en kolfilterfläkt och låta den gå ett tag för att ta hand om det?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Troberg;n72699 said:
Jag råkade få ett musbo i serverrummet i höstas, så det luktar fortfarande muspiss fast jag städat ut det. Rummet har inga fönster, så vädring innebär att man sprider lukten i huset. Kan man sätta in en kolfilterfläkt och låta den gå ett tag för att ta hand om det?
Om det är ammoniak som är problemet kommer inte kolfilter göra mycket, jag skulle rekommendera någon typ av filter med vatten mot det, det är också lätt att göra om man har en liggande akvariepump, isåfall pumpar man bara luft in i en spann med vatten och byter vattnet en gång om dagen eller så tills det ger sig (ju finare bubblor desto snabbare kommer det gå). Är det andra saker som gör lukten outhärdlig kan dock ett kolfilter vara mycket bra.

/Luna Lovegood
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
krank;n72632 said:
(Efter fläkten ska jag försöka hitta en rörmokare som kan anpassa min diskbänks rör och grejer för inkoppling avbänkdiskmaskin; har i dagsläget varken rätt blandare eller rättgrejer vad gäller avloppet, vad jag förstått. Har du såna kontakter också?)
Du behöver nog ingen rörmokare alls. Har kopplat in flera bänk diskmaskiner genom kranen, allt du behöver är en koppling och en slang ner till vasken för avrinning.

Typ en sån här. http://www.gardena.com/se/water-mana...inomhuskranar/

Sen är det bara att koppla av och på bäst du vill.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
KamiFisk;n72763 said:
Du behöver nog ingen rörmokare alls. Har kopplat in flera bänk diskmaskiner genom kranen, allt du behöver är en koppling och en slang ner till vasken för avrinning.

Typ en sån här. http://www.gardena.com/se/water-mana...inomhuskranar/

Sen är det bara att koppla av och på bäst du vill.

Jag vet att det finns sådana lösningar,m men jag har sett dem i praktiken och de är 1) inte så snygga och 2) inte alltid så säkra. Jag skulle mycket hellre ha permanenta, gömda slangar.
 
Top