Nekromanti ovanlig utrustning - främst alvisk

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Spelarna i min grupp spelar nästan bara med molnryttare, liljegardister eller både och, främst för att få tag på yelani,lyfali och heave.

Har försökt kasta på dem en massa plikter och skyldigheter som följer med men dom struntar fullständigt i dom, och bara smiter med sakerna dom vill ha.

Har ni några bra tips på hur man skulle få dom att tänka två gånger innan dom väljer liknande igen??
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hopplöst det där. Jag har ingen bra lösning. Men däremot en fråga. Är du ständig spelledare i gruppen? Kan det vara dags att någon annan håller i spakarna ett tag?

En tanke är ju också att kräva att de spelar människor eller andra raser - För att det passar in i din kampanj som du hållit på och skrivit på de senaste åtta månaderna? :gremsmile: Pik, pik...

Annars kan man ju göra det omöjligt för dem att bli väl mottagen som molnryttare eller liljegardister var de än färdas. De är ju igenkänningbara om man tittar just på heaven... lite svårt att dölja den liksom... då kanske de tänker om...

Men det är svårt, mycket svårt att få "koboldtendenser" att lägga sig... jag vet, jag har en sådan i min grupp. Så jag vill också ha tips.

Förresten är det vanligaste svaret på strul av den här formen att man ska prata med dem som det strular med.... men det är inte lätt... :gremfrown:
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Struntar man i sina plikter måste man straffas! Jag säger som Dr. Phil: "De fortsätter med sitt dåliga beteende därför att du LÅTER dem fortsätta med det."
En molnryttare eller en Liljegardist som inte fullgör sin plikt är väl att betrakta som desertör? Skicka armén efter dem! Bannlys dem! Låt gudarna straffa dem för deras tilltag. Sänk deras Heder (om den inte redan är 3). Höj deras rykte med +10 och lägg till ordet Edsbrytare eller Desertör! Låt vapnen brytas och drakar rymma.

Kort sagt: Get medieval on their naughty a$$es!! :gremgrin:
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Jag håller med förste talare. Det händer bara för att SL är för slapphänt. Sorry men så ligger det till. Om du straffar dem, rättfärdigt dvs när de håller på så där så inser de snart att det inte är värt det. För det spelar ju ingen roll hur stort Lyfali svärd du har när det står 15st armborst skyttar och skjuter ner dig...
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Mitt tips är att du formar om deras motståndare till sådana som är aningen bättre än dem, alternativt kasta in lite armborst joppar som kan ställa till det för en lyfali kämpe!

// Creigh
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
senast en spelare frågade mig om han kunde bli molnryttare fick han kasta tärning om det...
(det skulle inte passa in i uppdraget), men jag brukar gå efter den principen att ingenting är omöjligt
så om han fick
100 så skulle han få bli en flygtränare
98-99 Drakflygare
91-97 djurtränare
1-90 stallskötare
han valde ett annat yrke:)
:gremgrin:
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: ovanliga spelare? - främst tråkiga

Fast är det inte enormt tråkigt när spelare dör? Man har slitit i 1-3 timmar med karaktären, och så vips, du får en pil i hjärnan, Ob8T6 mot Dödsslag...
Detta kan iofs visa sig vara lite svagt som spelledare, att man inte "kan" döda sina spelare (och rollpersoner) vilket gör att de utnyttjar det.
I min spelgrupp blir folk sura och kastar tärningar samt lägger av och går hem om de blir skadade ...Det känns inte så kul, men om jag då vill spela får jag väl se till att inte skada dem :gremcrazy:

/MovinGalt
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Tar inte illa upp... men jag vill ju inte ta livet av dem, det är svårt att reglera motståndarna med Ob-systemet... dessutom har jag inget emot att dom har bra karaktärer dom tycker bara att det är roligare att spela då, men jag vet inte hur jag skall få dem att nöja sig med mer normala vapen ibland också, tänker inte tala om för dom vilken ras dom skall spela inte är det något rolit att spela om någon annan bestämmer allt.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: ovanliga spelare? - främst tråkiga

Hehe usch vad jobbigt ni har det. Hos oss är det så att om jag tokrusar fram till 5 galna trukher som har en enorm lust att döda så får jag liksom stå mitt kast. Även om det innebär att mina vänner får lägga pussel nästa gång de vill att jag ska svara på tilltal.

Som man bäddar får man ligga är en bra fras att använda sig av om nån blir sur...

Huvudsaken är att man är konsekvent emot ALLA deltagare och behandlar alla lika.
Det värsta som finns är en orättvis SL
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: ovala spelare - främst bråkiga

Jao, problemet är ju att jag vill spela....

Men för att komma tillbaka till ämnet. Jag tror att det som sagts om att de får möte proportionenligt motstånd och/eller smärre förödande effekter funkar jättebra. Då slipper man döda dem!

/MovinGalt - läser polislagen
 
Joined
20 Apr 2003
Messages
66
Location
Skövde i Västergötland
Otur nr 1

Jag känner igen de... Jag gjorde en mycke välgjord karaktär, det tog mej säkert 2h. Jag va överlycklig o skulle ha honom i sitt första äventyr... Äventyret började med att jag satt på en taverna (för ovanlighetens skull), på natten blev jag väckt... Några skelett va där ute som attackera, SL fick multi-perfekta slag i huvudet. Han fick leva i ungefär 5 minuter...Kuuuuuuuuuuul :gremsmirk:
 

Hike

Veteran
Joined
11 Sep 2003
Messages
37
Location
Malmö
Re: ovanliga spelare? - främst tråkiga

Ser ut som du har ett gäng griniga spelare på halsen :gremtongue:

Nåja, det du kan göra isf är att informera dem vad som gäller. Gillar de det inte, ja...

Annars kan du alltid spela kammar-spel. Kan vara interssant det också, om man har de rätta intrigerna dvs. :gremwink:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Svar på tal (Minemal spoiler längst ner i texten)

Hur många liljegardister har de gjort? Det finns typ 20 st så om de är flera äm 5 sätt en gräns där och säj att alla platser redan är fyllda. Sen dödar du bara de kvarvarande liljegardisterna. Vad gäller molnryttare så får du bara heveadraken om du lyckas med två mycket svåra slag mot Tur (ob5t6), åtminstonde i vår spelgrupp. Detta slag slås bara om karriären i framgångsrik(åter igen husregel) och det är inte tilllåtet att byta yrke efter det. Annars blir yrket för über.
Vad gäller lyfalisvärd och dylikt så måste de repareras någon gång och det är bara i Sanariskogen det finns smeder och alkimister som kan det. Med andra ord så ifall de desarterar okontrollerat:gremsmirk: så mister de alla möjligheter till reparationer av sin utrustning, samma sak med yelani.
Annars så kan du bara säga att man inte få vara något av yrkena eller skicka alla jobbiga rollpersoner till drake i dvärgfästet.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: ovanliga spelare? - främst tråkiga [OT]

De gillar att strida, men så fort de fumlar med ett tärningslag eller får lite skada blir de melankoliska som aldrig förr. jag fattar inte riktigt hur de tänker, men de vill vara hjältar och hoppa runt och slaina monster hit och dit utan att något skall kuna skada dem. Sen kommer det som en chock, varje gång också, att; VA? Missade jag en av mina 7 attacker mot halsen?! Faen vad dåligt, den här 'gubben' suger ju!

/MovinGalt
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
En kampanj med mycket strid genererar krigare

De gillar att strida, men så fort de fumlar med ett tärningslag eller får lite skada blir de melankoliska som aldrig förr. jag fattar inte riktigt hur de tänker, men de vill vara hjältar och hoppa runt och slaina monster hit och dit utan att något skall kuna skada dem. Sen kommer det som en chock, varje gång också, att; VA? Missade jag en av mina 7 attacker mot halsen?! Faen vad dåligt, den här 'gubben' suger ju!
Spelare tycker oftast bara att det är kul att spela krigare om en kampanj innehåller mycket strider. Således borde du kunna vinkla dem att spela lite andra sortes karaktärer om du inte lägger samma betoning på strid. Introducera en hovkampanj där färdigheter som Etikett och Övertala blir ovärdeliga, eller kanske en deckargåta (a la Rosens namn) där färdigheter som Söka och Bibliotekskunskap plötsligt blir mycket värdefulla. I sådana kampanjer kommer krigare knappast till sin rätt vilket kanske också får dem att inse att man inte måste spela krigare för att kunna prestera något i spelet.
För övrigt skulle jag inte tveka en sekund med att förbjuda vissa yrken eller vapen eller annat om mina spelare skulle missbrukat dem. En optad krigare som tillför något till spelet kan la vara OK men en hel drös av dem skulle fått åtminstone mig att lämna över spelledarpinnen till någon annan "hackmats-konstruktör".
 
Top