Nekromanti ?OT-forumet fortsatt stängt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hej!

Vi river av plåstret på en gång:

OT-forumet kommer inte att öppnas nu. En utvärdering av detta beslut kommer att genomföras i slutet av året.

Beslutet är taget av redaktionen i diskussion med moderatorerna. Vi har även tagit hänsyn till input från användarna, där vi i stort har fått två perspektiv framförda: “öppna OT” och “öppna inte OT”.

Jag har som ytterst ansvarig misslyckats att skapa förutsättningar för att OT ska fungera. Arbetsbördan på moderatorerna har varit oacceptabel, och det håller inte i längden.

Utan moderatorer fungerar inte rollspel.nu, och vi var innan sommaren i ett läge där vi i redaktionen inte var säkra på om vi skulle ha några moderatorer kvar om trycket på dem fortsatte på samma nivå.

Även inom redaktionen har hanteringen av några få trådar i OT tagit enorm energi, och det går ut över det andra arbetet med rollspel.nu.

Jag är fullt medveten om att det är ett fåtal trådar i OT som skapar de här problemen, men som alla som läser detta vet så får detta fåtal trådar enormt fokus när de “exploderar”. Detta påverkar andra användare negativt, det påverkar besökare som inte är användare negativt och det påverkar forumet negativt.

Under tiden att OT varit stängt har vi sett färre bråk och moderatorerna har fått tillbaks energi och motivation. Så OT är fortsatt stängt. Vi kommer att öppna ett nytt forum för de som har frågor om saker de behöver hjälp med, men detta är alltså INTE ett nytt OT.

MVH

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En moderering. Och ta nu och läs denna, och gör som jag säger den här gången. Jag har dåligt tålamod med käbbel.

Denna tråd ska INTE bli en tråd där vi pekar finger på varandra, och säger ett "den och den är dum" och "den och den borde bannas". Jag vill heller inte se de som är glada över beslutet hacka på de som är ledsna över beslutet, och vice versa.

MVH

/Magnus
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Mycket bra beslut. Låter som att vi får det som var bra med OT utan det som var dåligt med OT.

Och när det gäller ämnen där, öh, "kontroversiella" frågor rör rollspel så räknar jag med att de även i fortsättningen kommer att kunna föras i forumen för rollspel och makande.

Bra så.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Våra moderatorer gör ett hästjobb och bara tanken på att de skulle sluta är fullständigt tillräckligt skäl för att stänga OT-forumet.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag ger personligen tummen upp till beslutet. Förvisso blir forumet inte lika allsidigt utan det, men det är nog inte för OT-diskussionerna som de flesta av oss kommer hit ändå.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Long story short: Good call. Inga moderatorer = ingen sida (skulle spåra ut fort).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Dazumal;n201541 said:
(...) det är nog inte för OT-diskussionerna som de flesta av oss kommer hit ändå.
Tja, för min del var det nog det forum jag deltog mest i och där jag ofta tyckte diskussionerna var intressantast. Sedan det stängde har perioderna när jag inte alls orkat gå in på forumet blivit både fler och längre. (Även om just nu inte är en sån. Men under den senaste veckan - 10 dagarna har jag "aktivt saknat" att kunna starta trådar där - pga "spin off-idéer" som vore för ot i existerande trådar/forum - åtminstone fyra gånger. )
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Jag stöder beslutet.

Ett nytt hjälp-forum vore välkommet. Jag har ju flera gånger få bra svar på tekniska frågor här på WRNU.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
En följdfråga på att OT-forumet stängt - vart i forumet är det okej att diskutera till exempel spelkultur som har med mångfald och jämställdhet att göra? Kan jag lyfta moduler som LotFPs No Salvation for Witches, Fuck for Satan och problematiken jag ser med attityden i sådana moduler i rollspelmakarforumet?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tsianphiel;n201638 said:
En följdfråga på att OT-forumet stängt - vart i forumet är det okej att diskutera till exempel spelkultur som har med mångfald och jämställdhet att göra? Kan jag lyfta moduler som LotFPs No Salvation for Witches, Fuck for Satan och problematiken jag ser med attityden i sådana moduler i rollspelmakarforumet?
Spontant känns det mer som rollspelsforumet. Om inte diskussionen handlar om hur spelskapare undviker att skapa/skriva spel som återskapar etablerade mönster som upplevs som negativa, då känns det som rollspelsmakarforumet.

/Magnus
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Om man t ex vill diskutera mat, är det hjälp mig-forumet som gäller? Eller kanske kultur?

Übereil
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Übereil;n201757 said:
Om man t ex vill diskutera mat, är det hjälp mig-forumet som gäller? Eller kanske kultur?

Übereil
Vi hade en väldigt givande bröddiskussion i Eon-forumet en gång, vill jag minnas.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag respekterar beslutet som tagits även om jag inte håller med om det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Übereil;n201757 said:
Om man t ex vill diskutera mat, är det hjälp mig-forumet som gäller? Eller kanske kultur?

Übereil
Beror på hur du formulerar dig. :)
Vill du veta kalorivärdet på en portion spagetti med köttbullar får du i praktiken vända dig till ett anat forum än rollspel.nu.
Ber du istället om hjälp att konstruera en balanserad diet och vill veta skillnaden i kalorier mellan en tallrik "spagetti och köttbullar" jämfört med en tallrik "potatismos med köttbullar" passar det utmärkt i hjälpforumet.

Oavsett ämne man vill diskutera är det sällan svårt att formulera en trådstart så det ser ut som du vill ha hjälp med något. :)

P.S.
Dock borde just mat gå bra att diskutera i Kulturformuet som "matkultur".
 
Top