Nekromanti ?OT-forumet fortsatt stängt

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Mundo;n201904 said:
Om det inte direkt är ett rollspel, utan ett datorspel etc. så känns ju kultur-forumet annars ganska givet.

Nu känner jag inte till vare sig 'No salvation for Witches' eller 'Fuck for Satan' men LotFP brukar vara en förkortning för 'Lamentations of the Flame Princess' som jag tror är ett rollspel så diskussioner om detta (eller dess) moduler bör vara rollspelsrelaterat.

Jag har dock inte spelat spelet eller läst det eller vet ens vad det är för typ av spel men hänger man på ex. rpg.net så ser man förkortningen ganska frekvent så jag har lärt mig den :)

Cog.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
krank;n201878 said:
...om man t.ex. skapar en tråd som heter "representation av transpersoner i rollspel" så kan ju rimligen de som tycker att diskussioner om transpersoner är politiska och som inte vill diskutera sånt låta bli tråden...

Sedan är det alltid svårt med gränsdragningar. Egentligen är ju allting politiskt, även om allting inte har med partier att göra.
Frågan är bara vad en trådstartare av en sådan tråd faktiskt vill diskutera? För många (och jag tror det är så Manda upplever det) är det en ganska tunn fernissa av "... i rollspel" för att man faktiskt vill diskutera politiken kring transpersoner.

Och som du säger, att göra en sådan trådstart är ett ganska stort gränsfall vilket ofta leder till problematiska gränsdragningar för vad som kan tänkas vara inom topic och utom. Tycker jag i varje fall.

Jag vet att det finns många som brinner för de här frågorna på forumet så det är naturligt att de dyker upp. Problemet är att det är ganska sällan utfallet från de trådarna är något som tillför något bra på forumet (undantag förekommer...).

Själv är jag kluven till OT-forumets avstängning. Men överlag, för forumets bästa, tror jag det är bra och det är viktigare än mina personliga preferenser ;)

Cog.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
cogitare;n201915 said:
Och som du säger, att göra en sådan trådstart är ett ganska stort gränsfall vilket ofta leder till problematiska gränsdragningar för vad som kan tänkas vara inom topic och utom. Tycker jag i varje fall.
Naturligtvis kan man tillbringa resten av den här tråden med att diskutera var gränsdragningen ska gå, men det behövs faktiskt inte.

Om du upplever att ett inlägg eller en trådstart är över gränsen, använd knappen Anmäl.

Sen gör vi bedömningen huruvida det faktiskt är över gränsen, och vidtar åtgärder om nödvändigt. Ni kommer garanterat inte hålla med oss om våra bedömningar ibland, men sånt är livet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
cogitare;n201915 said:
Frågan är bara vad en trådstartare av en sådan tråd faktiskt vill diskutera?
Vi kommer att utgå från att det som trådstartaren säger sig vilja diskutera även är det som den vill diskutera.

Jag är helt medveten om att det skapas "fällor" (nyligen till exempel lades stor energi på att diskutera rollspel.nu:s förestående död i en sådan fälla), men vi måste ha grundinställningen att detta inte är uppsåtet.

Och jag vill gärna att alla användare också har en positiv grundinställning till diskussionerna, och inte letar efter saker att reta upp sig på. Då är det bättre att inte delta i sådana trådar.

/Magnus
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
cogitare;n201915 said:
Frågan är bara vad en trådstartare av en sådan tråd faktiskt vill diskutera? För många (och jag tror det är så Manda upplever det) är det en ganska tunn fernissa av "... i rollspel" för att man faktiskt vill diskutera politiken kring transpersoner.
Alternativt kan det vara så att man (som jag) vill diskutera runt hur transpersoner representeras i rollspel, eller kanske hur man på bästa sätt undviker de värsta fällorna när det handlar om representation av transpersoner, därför att man som spelmakare vill skapa något som så många som möjligt kan ha nöje av utan att behöva ändra eller bortse ifrån material.

Som en allmän betraktelse och inte ett direkt svar på cogitares inlägg - jag frågade vart jag kan diskutera sådana ämnen därför att jag som användare av det här forumet gärna vill veta vilka oskrivna förhållningsregler som gäller, de som inte framkommer av forumsreglerna (som jag för övrigt tycker är tydliga och konkreta) och som i allra högsta grad handlar om politiken och kulturen på forumet.

För att utveckla lite - det finns ett motstånd mot att få lov att diskutera vissa områden inom rollspel här, inte nödvändigtvis från moderatorerna utan ifrån användarna som i lika hög grad som regler och moderatorer sätter tonen.

OT forumet var - åtminstone för mig - ett sätt att få lov att prata om de områdena utan att träffa på "off topic" kommentarer, eftersom OT var off topic till att börja med. Alltså var det en plats där det inte gick att stänga ner sådana trådar på grund av att de inte rörde sig inom vad som ansågs vara "rollspel". Nu finns inte det catch all forumet längre, vilket innebär att jag som engagerar mig för de här frågorna inte heller upplever att det finns ett forum där jag utan att tänka två - tre gånger över hur jag skall formulera mig kan posta om detta.

Nu är off topic stängt, och jag bestrider inte alls det beslutet för moderatorerna på wrnu har gjort ett hästjobb med att förändra och förbättra kulturen på forumet, till ett vad jag förstått ganska högt pris. Om jag som forumdeltagare kan bidra till att inte tvinga moderatorerna att arbeta för högtryck kommer jag så klart att göra det.

Nu blir jag lite off topic här, men så här tänker jag runt wrnu - det är en gratistjänst där jag som rollspelsintresserad kan diskutera runt och få hjälp med rollspel. Den drivs av idèella redaktörer och moderatorer som gör det här gratis - för oss som deltar, för att vi skall ha en plats att diskutera rollspel på. Det minsta jag som deltagare kan göra är att hålla mig till reglerna, om inte för min egen skull så av respekt för moderatorerna.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
MandaWall;n201851 said:
Kan man inte sätta en flagga eller symmbol på diskussioner som är sådana smyg politiska diksussioner så vi som redan vet vad vi ska rösta på kan undvika?
Pro tips of the day:

Det är ingen som tvingar någon att deltaga i en tråd de upplever vara politisk eller som retar dem på något sätt. Det är inte ens någon som tvingar en att _läsa_ de trådarna. Nej, det är säkert! Det är _helt_ upp till dig vilka trådar du väljer att läsa och svara i, jag lovar! Så istället för att kritisera ett ämnes existensberättigande så är det, tro det eller ej, _fullt_möjligt_ att låta andra som är intresserade av exempelvis hur transpersoner representeras i rollspel diskutera det på sin kant! En sak som däremot är _jättedålig_ är att gå in i sådana diskussioner och angripa en tråds existensberättigande för det är, utöver att vara ett regelbrott, också typ det bästa sättet att skapa dålig stämning på forumet :)

Så, den där symbolen du frågar efter? Använd magkänslan och undvik de diskussioner som du inte känner dig pepp på! _Det_ är symbolen och du kan själv bära den med dig precis vart du vill!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
cogitare;n201915 said:
För många (och jag tror det är så Manda upplever det) är det en ganska tunn fernissa av "... i rollspel" för att man faktiskt vill diskutera politiken kring transpersoner.
Då kan man väl säga att jag tycker att dessa "många" läser med minst sagt osnälla glasögon. Jag kan på rak arm inte komma på en enda sådan rollspelstråd, faktiskt. Det kan ha funnits ett par "tunn fernissa"-trådar i OT-forumet men jag kan faktiskt inte minnas någon i rollspelsforumet eller rollspelsmakarforumet.

Kort sagt, jag tror att den där "tunn fernissa"-grejen ligger väldigt mycket i betraktarens öga, och inte så mycket i trådskaparnas intentioner.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n201943 said:
Jag kan på rak arm inte komma på en enda sådan rollspelstråd, faktiskt. Det kan ha funnits ett par "tunn fernissa"-trådar i OT-forumet men jag kan faktiskt inte minnas någon i rollspelsforumet eller rollspelsmakarforumet.
Beror inte det på att eventuella "tunn fernissa"-trådar flyttats från rollspelsforumen till OT-forumet, för det var i OT-forumet de hörde hemma?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Vad jag kan minnas har det inte dykt upp några maskerade politik-diskussioner under den tid OT-forumet var tillfälligt stängt, och jag räknar med att vi kan hantera dem om det skulle dyka upp några nu.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Apropå diskussionen om "trådstarter med tunn fernissa" - min reflektion är väl att många ämnen, och i synnerhet de som av någon eller några uppfattas som kontroversiella, lätt "glider". Ämnet breddas, om inte annat så för att engagerade i diskussionen hänvisar till liknande saker, till saker de upplevt, hört talas om etc. (Vilket, oavsett ämne, kan vara mer eller mindre välgrundat - men oftast inbjuder till att i så fall "motbevisas" genom hänvisningar till vad motparten sett/hört/vet.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
anth;n201954 said:
Beror inte det på att eventuella "tunn fernissa"-trådar flyttats från rollspelsforumen till OT-forumet, för det var i OT-forumet de hörde hemma?
Har du något exempel? Jag minns inget, så antingen är det sjukt ovanligt eller så har moderatorerna varit extremt snabba.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Krille;n201917 said:
Om du upplever att ett inlägg eller en trådstart är över gränsen, använd knappen Anmäl.
Det gör jag självklart.

Magnus Seter;n201918 said:
Vi kommer att utgå från att det som trådstartaren säger sig vilja diskutera även är det som den vill diskutera.
Jo, jag tror inte att saker nödvändigtvis görs med ont uppsåt, kanske snarare tvärtom. Men som jag skrev i en annan tråd av liknande natur som denna så "The road to hell is paved with good intention".

Tsianphiel;n201922 said:
Alternativt kan det vara så att man (som jag) vill diskutera runt hur transpersoner representeras i rollspel, eller kanske hur man på bästa sätt undviker de värsta fällorna när det handlar om representation av transpersoner, därför att man som spelmakare vill skapa något som så många som möjligt kan ha nöje av utan att behöva ändra eller bortse ifrån material.
Självklart och jag anklagade inte dig (ja, just dig!) för att lägga ut fällor i trådar för folk att hugga på. Det var mer något av en retorisk fråga som flera här verkar ha tagit ganska bokstavligt. I övrig se mitt svar till Magnus Seter ovan.

Tsianphiel;n201922 said:
För att utveckla lite - det finns ett motstånd mot att få lov att diskutera vissa områden inom rollspel här, inte nödvändigtvis från moderatorerna utan ifrån användarna som i lika hög grad som regler och moderatorer sätter tonen.
Jag tror/tycker du har rätt. Men det finns en bakgrund till detta som är stämningen som så ofta uppstår i dessa trådar och oförmågan hos användarbasen att hålla sig inom reglernas ramar när de här sakerna diskuteras. Det gör inte nödvändigvis frågorna mindre berättigade men jag förstår de användare som tröttnar på de (ofta infekterade) trådarna som det givit upphov till. För mig är detta förklaring (om än inte den enda) till varför det finns ett motstånd till den här typen av trådar hos delar av användarbasen.

Tsianphiel;n201922 said:
Det minsta jag som deltagare kan göra är att hålla mig till reglerna, om inte för min egen skull så av respekt för moderatorerna.
QFT!

krank;n201943 said:
Då kan man väl säga att jag tycker att dessa "många" läser med minst sagt osnälla glasögon.
Mmmm, det händer tyvärr hela tiden trots utfästelser och påbud om att inte göra det. Sen OT stängde ner har vi sett mycket mindre av varan vilket är positivt. Nackdelen är användare (som Tsianphiel) som upplever att de inte kan lyfta vissa frågor utan att bryta mot forumets regler.

Cog.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Synd att det stängs, hade (för såna diskussioner) föredragit en ett mer omodererat forum än inget.. Men förstår att det känns jobbigt för moderatorer.
Förbereder mig på tunnare & tunnare förnissa, som andra tidigare nämnt.. Men känns mer som "meh, det tar hand om sig själv."...

Gillar att en ansats att skilja rpg/politik åt dock.. Tror det är hopplöst med tanke på vissa forumiter, men tror det behövs.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det är oerhört skönt att (igen, eller kanske för första gången?) kunna besöka forumet med bibehållen sinnesfrid :)

Tack!
 
Top