OSR-spel med 5e vibe?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
1) Nä, det skall ju vara kompatibelt med 5e. Så monstren har hp som i 5e eftersom PCs gör skada som i 5e.
2) Samma som i 5e, så klart.
3) Inga feats. Inga subklasser. Det finns en slags subklasser, men de har mycket mindre effekt.
Jag tror dig! Men jag har uppfattat det som att det är builds (subklasser) och feats som är den stora orsaken till att PC blir så mäktiga i 5e. Så jag hade trott att utan feats och med mindre subklasser, så skulle PC i praktiken göra mindre skada per rond.

Och andra sidan är PC ofta overpowered i 5e, så det kanske blir ganska balanserat till slut!

Jag är försiktigt positiv!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Som jag fattar det
1) monster är som i 5e
1) Nä, det skall ju vara kompatibelt med 5e. Så monstren har hp som i 5e eftersom PCs gör skada som i 5e.
Ett långsvärd gör väl 1T8 i skada i varenda version av D&D.
Styrke/skadebonus är typiskt +1 - +3.
Och magiska vapen är typiskt +1 - +2.
I alla versioner av D&D.

Så om monster tål dubbelt så mycket som de gjorde i BX, BECMI, 1e & 2e, så behöver man hugga på dem, och träffa dem, dubbelt så många gånger. Och då tar striderna dubbelt så lång tid. Jag föredrar den gamla modellen där de flesta NPC är level 0 och tål 1-8HP.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag är försiktigt positiv!
Jag med. Billigt på drivethru nu, köper kanske.

Håller med om det där med OP rollfigurer också. CR kanske funkar som tänkt i det här spelet?

Som Dr Schiött sa, varje klass (i alla fall de fyra vanliga) väljer en slags underklass på nivå ett, men annars är det inte mkt att bygga. Man får välja om man vill slå egenskaper eller välja mellan ett antal uppsättningar också.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Men jag har uppfattat det som att det är builds (subklasser) och feats som är den stora orsaken till att PC blir så mäktiga i 5e.
Jag tycker snarare det är det oklara språket i reglerna för spells och sånt, som öppnar upp för abuse.
Men visst, splat bloat is a thing.

Nu kanske jag skall förtydliga här att jag inte tycker 5e är jättebra. Det gör vissa saker bättre än äldre system, men det har fortfarande sina egna problem. Ett av dem är att monster generellt har för mycket hp. Men nu kommer vi in på saker som är beroende av vilken spelstil man föredrar, och vi hamnar väldigt långt off topic.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Ett långsvärd gör väl 1T8 i skada i varenda version av D&D.
Styrke/skadebonus är typiskt +1 - +3.
Och magiska vapen är typiskt +1 - +2.
I alla versioner av D&D.
Fighter-typer får något fler attacker i 5e.
Men den största ökningen av skada kommer av att de flesta klasser har mer specialnonsens än i B/X.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har både dungeonesque och five torches deep (samt ytteligare något spel jag inte kommer ihåg namnet på) och min högst personliga åsikt är att idag finns det inget spel som kan kallas OSR-spel med 5e-vibbar.
Jag är fullt införstådd med att det kanske är en återvändsgränd. Men! Into the Unknown har regler för saker som moral, reaktionsslag och undersökning som jag är nyfiken på hur de har implementera i en 5e-klon. (Deras upplägg med proficiencies ser också bra ut). Jag tror det kan finnas grejer att sno till husregler.

Also, vill spela med min dotter och tror att detta kan vara ett bra spel för att introducera 5e.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag säger:
- Into the Unknown (Riktigt välgjort)
- Mörk Borg (OSR-aktigt men mer likt 5e's smidighet)
Mörk borg-hypen har tyvärr gjort mig helt anti detta spel.* Det handlar inte om dig, Mörk borg, det handlar om mig.

Men nu låter det som om du har läst/spelat Into the Unknown?

*Det är nåt med estetiken också. Försöker för mycket. Och det vet vi ju alla inte är coolt.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Yes det har jag! Bara speltestat lite, men ändock. Har planerat att köra lite mer framöver, men jag har så många planer så vi får se.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jepp!
Det är 5E i grunden, rakt av. Det går snabbt att läsa av slag då allt är D20+bonus som ska rullas över ett tröskelvärde. Klasserna är grundläggande men behåller features som låses upp vid varje level. Det finns lite roliga valalternativ till varje klass, men allt är samlat på karaktärsbladen och man behöver inte hålla koll på massa feats. På det sättet är klassbeskrivningarna egentligen allt man behöver hålla reda på vilket jag gillar mkt, nästan som AW-playbooks.

I spel så är det bara ha sitt karaktärsblad och sina sidor med klassbeskrivning brevid sig, rulla sina D20, lägga till bonus och säga numret högt. DM behöver bara jämföra det värdet med tröskelvärdet. Gäller för färdigheter, saves, allt. Väldigt enkelt och smidigt, precis som 5E.

Gällande balans och liknande, så mkt har jag inte hunnit testa.

Överlag är det allt jag gillar med 5E och inget av det jag ogillar :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har både dungeonesque och five torches deep (samt ytteligare något spel jag inte kommer ihåg namnet på)
Det tredje spelet jag hade var:
5e: HARDCORE MODE

Jag har missat Into the Unknown. Jag får ta mig en titt när jag frå tid.

Här är ett OSR/5E Oriental Adventures:

Här är ett litet Google Doc med OSR/5e-regler

Här är tre bloggar med regler

Här är ett google calk med länkar till olika OSR/5e-spel

Alla ovanstående har ett par saker gemensamt:
- alla som försökt göra 5e mer OSR-igt tycker att 5e är för mesigt.
- alla försöker införa "hårdare" regler.
- alla inför olika regler.
- alla misslyckas.

Jag tror man uppnår bättre resultat om man utgår från ett OSR-spel och gör det mer 5e-likt:

- inför bounded accuracy: se till att attacks/saves bara stiger hälften så snabbt, alternativt sätt ett cap vid level 10-12 (ingen dödlig kan nå högre level än så).

- låt spellcasters få en extra spell till vid level 1. Spells blir inte bättre när man går upp i level, utan man måste välja att kasta spellen som högre level. Ex: en magiker kan kasta level 3 spellen fireball vid level 5 och den gör 5d6 skada, när magikern når level 7 kan denne kasta fireball som en level 4 spell som gör 7d6 i skada.

- Höga ability scores ger inte bonusspells till spell casters, utan blir penalty på motståndarnas save.

- inför death save:
-- använd Save vs. Death, eller Fortitude save DC 15 (beroende på vilka regler OSR-spelet använder).
-- man får bara slå en gång: när någon ger första hjälpen eller när 10 rundor gått, beroende på vad som inträffar först.
-- man får en +10 bonus (som gör det lättare), denna bonus minskar med 1 för varje runda som går och vid runda 10 har man ingen bonus kvar.
-- man får en penalty lika stor som ens negativa hp. Man får INTE negativa hp, utan det är endast en penalty på death save.
Jag vet. På tok för komplicerat, men det är ungefär så som folk verkar vilja ha det om man lägger ihop allas åsikter (ju fler kockar, desto sämre gryta).
 
Top