OSR-spel med 5e vibe?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det finns ju ett OSR-spel, tror det är Castles & Crusades, som är 3e fast kört genom ett OSR-filter.

Har något gjort detsamma, och gjort det bra, med 5e?

(Alltså, egentligen vill jag väl ha ett spel som är DnD5 fast med OSRiga klasser och gärna utan färdigheter också).
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Det finns ju ett OSR-spel, tror det är Castles & Crusades, som 3e fast kört genom ett OSR-filter. Har något gjort detsamma, och gjort det bra, med 5e?

(Alltså, egentligen vill jag väl ha ett spel som är DnD5 fast med OSRiga klasser och gärna utan färdigheter också).
OT men! Min upplevelse av 5e är att färdigheter kan bli rätt olika beroende på hur de hanteras. Jag brukar säga till spelarna "letar du på rätt ställe, hittar du det du letar efter", "om du har en bra plan för att blockera fällan behövs inget färdighetsslag", osv. Senast blev det rätt lite slag mot färdigheter, annat än smygande och spanande efter fiender (som jag kör som motsatta slag för passive perception är tråkigt imo!)

Det sagt så hade jag oxå velat ha mer OSR-spel med 5e-känsla! Det närmsta jag kommit är att spela Nuked! med en SL som inte sätter upp överdödliga strider, fast där är det snarare all postapoc-gear som gör att man "levlar upp och multiclassar". Min fega "mad scientist" som är bra på relikvapen blev frontlinjekille iom Metal Armor + Riot Shield. Så rätt gearat (dvs med gear som faktiskt gör skillnad för spelstil) hade jag nog sagt Knave/Nuked!

(länk till Nuked här)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Vad menas egentligen med OSR-spel med 5E-känsla? Det är en uppriktig fråga, ingen form av spydighet. Själv har jag nämligen svårt att se hur de två skulle kunna förenas. 5E fokuserar enligt min i och för sig ganska ringa erfarenhet på taktiska val utifrån ganska detaljerade regler medan OSR bäddar för fri problemlösning genom sina avskalade eller rent minimalistiskt regler. 5E är också episkt i anslaget medan OSR snarare handlat om en kamp för överlevnad.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det jag letar efter är ett spel inspirerat av 5es smarta, enkla regelmotor och stridssystem, fast med färre/regellättare klasser, nedskruvad kraftnivå, inga färdigheter, och med klassiska OSR-inslag som fokus på utforskning, samt regler för sånt som XP för guld, moralslag, hjälpredor, reaktionsslag. Into the Unknown verkar vara precis det.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
För mig låter det där lika konstigt som en Michael Bay-film med Sergio Leone-känsla.
Ingen dålig liknelse faktiskt.

Jag tror vad folk är ute efter när de gör spel som ItU är att de vill spela ut sakerna som man spelar ut i OSR (resurshantering, strid är farligt etc.), men de vill inte ha de dammiga och klunkiga spelmekanismerna som förljer med retro-kloner. 5e är en mycket smidigare och mer intuitiv spelmotor, så tanken är att bara ta den och rensa ut allt annat jox som gör PCs till halvgudar.

Så för att komma tillbaks till din filmliknelse, så är det som att säga att man vill göra en spaghetti-västern fast med modern filmteknik (men man importerar inte det dåliga berättandet eller de inkoherenta action-scenerna).

Naturligtvis rasar allt detta som ett korthus ifall du tycker att de gamla dåliga reglerna är en viktig del av "känslan"... :sneaky:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Naturligtvis rasar allt detta som ett korthus ifall du tycker att de gamla dåliga reglerna är en viktig del av "känslan"... :sneaky:
Jo, och jag vill väl ha den där känslan. Kanske.

Men, mina spelare vägrar oavsett BECMI och jag när en utpräglad hat-kärlek till 5e, så nu funderar jag på att hitta en kompromiss, ett OSR-spel med 5e regler. Så att alla kan vara missnöjda! Eller möjligen bli nöjda.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
...men de vill inte ha de dammiga och klunkiga spelmekanismerna som förljer med retro-kloner.

Naturligtvis rasar allt detta som ett korthus ifall du tycker att de gamla dåliga reglerna är en viktig del av "känslan"...
För egen del ser jag inte reglerna i alla retro-kloner som klunkiga och dåliga men det är såklart en smaksak. Vissa kloner är absolut klumpigare än andra men ett spel som Svärd & svartkonst tycker jag fungerar alldeles utmärkt rent spelmekaniskt. Annars finns det gott om moderna OSR-spel för den som känner sig progressiv. The Black Hack är väldigt lättspelat. Samma sak med minimalistiska Into the Odd bara för att ta ett par exempel. Jag förstår absolut önskemålet om en smidig och intuitiv regelmotor men att dekonstruera 5E för att spela OSR med bra regler känns som en vindlande omväg.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Men, mina spelare vägrar oavsett BECMI och jag när en utpräglad hat-kärlek till 5e, så nu funderar jag på att hitta en kompromiss
Mitt tips är Dungeon Crawl Classics. Det är annorlunda nog jämfört med både BECMI och 5e, och bättre än båda på olika sätt (säkert sämre också, beroende på vad man vill ha).

Det är inte så att jag sitter i samma sits, för mina spelare är nöjda med DCC så det är vad vi spelar nu. Men jag har någon slags nostalgisk preferens för BECMI och 2e (som jag spelat) och B/X och 1e. När jag tittar på dem, på riktigt, så ... är de inte perfekta.

B/X och BECMI har 3-18 ger -3 till +3. Jag gillar det. Men det finns inte så mycket mekanismer för hur man kan använda sina egenskaper (som är det enda man har). Ibland är det 1T6+MOD. Ibland 2T6+MOD (fast en icke-standard-mod ibland). Ibland är det 1T20+MOD. Tjuven har %-slag.

I 1e/2e har man gått ifrån -3 till +3, och gjort stora tabeller för alla abilities, som täcker allt möjligt. Tämligen oelegant. Så i 1e/2e har man dessutom möjlighet att slå 1T20 under egenskapsvärdet (för skills) eller massa %-slag.

Allt detta vet ni redan! Så NU förstår jag d20-systemets charm. Och att 3-18 ger -4 till +4. Och att man alltid slår 1T20+MOD. Det är rimligt, enkelt, flexibelt och bra. Det är "allt annat" i 3e,4e,5e som är problematiskt (alltså feats, bonus actions, reactions, och alla mekanismer som gör att det känns som man spelar Magic The Gathering, eller X-wing miniatures).

Jag skulle kunna tänka mig att använda
Från 2e: klasser, spells, monster och stridsregler
Från 5e: abilities -4 till +4, skills, räddningsslag, d20-mekanism

En sak med "tjuvförmågor" i Dungeon Crawl Classics är att de inte bara är som färdigheter. De innebär att tjuven lyckas med fantastiska sker. Man får aldrig några "motståndsslag" mot tjuven. Så om tjuven lyckas med "Hide in Shadows" eller "Move Silently" så kan tjuven inte bli upptäckt. Så det inte bara blir som färdigheter, med lägre FV.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Läser om Into the Unknown:

"Into the Unknown is based on 5th edition of the world's most popular roleplaying game and is fully compatible with it to the extent that you can easily create a 5th edition character and use him in a game of Into the Unknown and vice versa, without any conversion.

What sets it apart from 5th edition is that this is a "non-advanced" version that hearkens back to the "B/X" version of the game. It has been simplified in many places to speed up things such as character creation; "race-as-class" is back; so are old-school mechanisms such as morale, reaction rolls, 'random encounters', 'gold for XP' and henchmen."

Då undrar jag:
1) Har monster HP som i B/X, 1e och 2e. Eller som i 5e (dvs mer än dubbelt så många).
2) Hur är det med Reactions och Bonus Actions (och taktik/actions-economy)
3) Hur är det med Feats, och hur mycket handlar det om "builds" och "combos".
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Läser om Into the Unknown:

"Into the Unknown is based on 5th edition of the world's most popular roleplaying game and is fully compatible with it to the extent that you can easily create a 5th edition character and use him in a game of Into the Unknown and vice versa, without any conversion.

What sets it apart from 5th edition is that this is a "non-advanced" version that hearkens back to the "B/X" version of the game. It has been simplified in many places to speed up things such as character creation; "race-as-class" is back; so are old-school mechanisms such as morale, reaction rolls, 'random encounters', 'gold for XP' and henchmen."

Då undrar jag:
1) Har monster HP som i B/X, 1e och 2e. Eller som i 5e (dvs mer än dubbelt så många).
2) Hur är det med Reactions och Bonus Actions (och taktik/actions-economy)
3) Hur är det med Feats, och hur mycket handlar det om "builds" och "combos".
Som jag fattar det
1) monster är som i 5e
2) det är 5es handlingsekonomi som gäller
3) inga feats, inga builds
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den bästa idén jag hittat i ItU är den generella event-mekaniken. Eftersom det påminner om min egen idé med encounter-tabeller där det finns tecken på monster också, fast de har utvecklat det ännu mer.

The Event Die is used in all phases of play save combat. Roll every segment during the
exploration phase, every watch on journeys and every week during downtime.
Events
1d12 Outcome
1 Encounter
2-4 Sign of Encounter
5-6 Hardship
7-8 Location
9-12 Nothing
 
Top