Nekromanti Ormgudens dal

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Hur fungerar hexcrawling i praktiken, till skillnad från vanligt spelande i ödemark? Varför hexcrawling? Varje ruta fungerar som ett rum i en dungeon typ med slumptabeller? Känner mig som en nybörjare igen!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Arfert said:
Jag tycker till exempel att det här är schysstare än det mesta i Pathfinder och D&D4:



...den har en kvalitet som mycket av det modernt snitsiga bilderna inte har: själ.
:gremlaugh: :gremsmile: :gremshocked: Herregud!

Själ ja! Det är Trocadero och colaremmar och en högstadiepojke som målar något i sin skrivbok i skolan.

Skulle jag plocka upp ett rollspel i en spelbutik idag och se den typen av illustration skulle jag förutsätta att det antingen är ett skämt eller gjort av en kuf utan känsla för smak.

Men visst... som nostalgikoppling kan jag förstå det. Men allvarligt... Herregud!

Spelledaren: "Ni hör något i buskarna... Den här kommer emot er!"

*visar illustrationen*

*skrattattack*

*spelmötet är slut*

*ugglebjörnen gråter på en stubbe*

Jag håller med om att rollspel är extremt dyra att göra idag med det högra kravet på illustrationer. Men hellre få bra än flera... usla.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brokk said:
Hur fungerar hexcrawling i praktiken, till skillnad från vanligt spelande i ödemark? Varför hexcrawling? Varje ruta fungerar som ett rum i en dungeon typ med slumptabeller? Känner mig som en nybörjare igen!
RP utforskar en tom karta hex för hex, en del innehåller bestämda saker (som en stad, by eller en dungeon etc), andra hexar har slumpat innehåll.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Ok då vet jag. Blir inte spelandet lidande av alla rutor som spelarna ser, typ att spelare säger... vi går till den rutan. Hur som helst ska det provas så fort det kommer :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Brokk said:
Ok då vet jag. Blir inte spelandet lidande av alla rutor som spelarna ser, typ att spelare säger... vi går till den rutan. Hur som helst ska det provas så fort det kommer :gremsmile:
Om man pratar OSG så tycker jag nog att hexkartorna var en bra period. Jag gillar lite tanken att det finns vissa områden som har särskilda platser, varelser, byggnader. Det ger en upptäckarlusta eftersom man som spelare vet att det finns saker där ute och man kan peka just på kartan och säga - "vi går dit".

Likaså tycker jag om dem eftersom varelserna som lever där är inte beroende på rollpersonernas level. Det är således inte balanserade för just spelgruppen och det tycker jag är himla skönt. Du kan alltså möta ett livsfarligt monster som level ett om du går in på fel område... Då är det således bättre att fly än illa fäkta.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Kul ska det bli att testa något nytt, även om det är gammal skåpmat för många.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,597
Location
Rissne
Blasphemy said:
:gremlaugh: :gremsmile: :gremshocked: Herregud!

Själ ja! Det är Trocadero och colaremmar och en högstadiepojke som målar något i sin skrivbok i skolan.

Skulle jag plocka upp ett rollspel i en spelbutik idag och se den typen av illustration skulle jag förutsätta att det antingen är ett skämt eller gjort av en kuf utan känsla för smak.
Jag har förstått att i OSG-sammanhang är "själ" ett slags kodord man använder när någon ritat hellre än väl. Dvs oftast väldigt fult, långt under vad mina bildestet-klasskompisar skissade på rasterna, men på något sätt bra för att "konstnären" haft väldigt mycket... öh, vilja eller något.

Men ja, jag håller nog med. Ett spel illustrerat med dylika skulle jag kanske köpt ironiskt, eller om själva texten var väldigt bra eller så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nej nej nej nej!

Det är SVÅRT att göra en bra OSR/OSG-illustration. Att fatta nyanserna och rätt manér.

Om man tror att det räcker med att teckna dåligt för att göra en dylik bild så har man nog missat grejen. Det är som att tro att man kan göra bra punk bara för att man bara kan tre ackord.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Jag är för ung för att vara en original old-schoolare, om man kan säga så, men jag gillar den där teckningen. Ser inte så jäkla lökig ut, men så är jag grymt intresserad av gamla sagovärldar också. Tror som Arfert, att det är svårt att återskapa en OSG-känsla i bilden. Gäller väl för mig att fundera ut varför jag gillar den teckningen och inte en skitslipad manga-imitation t.ex. Får återkomma.

Kan tänka mig att själ är ett flexibelt begrepp för att den bild som beskrivs så påminner oss om det förgångna och de intryck man fick i samband med en tidigare bild i samma anda. Likaså kommer det som har själ följa med den något äldre generationen och ständigt ändras.
Det är ett rätt personligt ord, åtminstone i detta fallet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Arfert said:
Varning: Super retro.

Okej...
Även om jag avskyr denna OSG-fulheten. Att det ska se billigt och dåligt ut bara för att... så får jag erkänna... det här är faktiskt rätt så charmigt! Och retro...

Herregud... håller jag på att bli omvänd :gremshocked:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ok, några snabba tankar om ditt omslag.

1 Jävlar vad snyggt!
2 Det matchar verkligen inte de övriga Fantasy! produkterna.
3 Vissa kommer köpa utan att tveka, andra kommer förmodligen inte ens vilja röra boken. Utsidan kommer vara dess viktigaste sälj-argument, på gott och ormgudsont.
4 Det är verkligen jättesnyggt, om man köper hela upplägget och retrotänket, vilket jag ju personligen gör.

Eh, det var mina snabba tankar. Förhoppningsvis var inget av detta nytt för dig.

Hur stor blir kartan?
 
Top