View attachment 32140
Finns Monstrous Manual till ADD. Alltid onda enligt stats. Åter igen, SL kan alltid välja att variera.
Cog.
Mina tankar här: Orcher har haft olika utseende genom åren. Detta i all form av media, men framför allt i rollspel. DnDs tidiga orcher var ex grisliknande. Att orcher blev GRÖNA kom väl med warhammer (och kanske lite vagt tecknade sagan on ringen från 1978, där de hade en lite lätt grönaktig aura). Det finns en lite rolig video om "fejkorcher" där han spelar(?) upprörd över orchernas förändring härÅter igen, det *verkliga* problemet i den liknelsen är att någon satt likhetstecken med orker och afroamerikaner.
Jag tycker ditt resonemang är intressant, men går det att diskutera efter det påståendet`?
2. Ja. Ta bort dem som spelbar ras (det varnas redan för att använda dem, eftersom många i spelvärlden har ett stort hat mot orcher) och om man kör Korpens klagan, tona ner eller ta bort de platser och personbeskrivningar där orcher förmänskligas.Läser Spelarboken till Svärdets sång, och det verkar som att Fria Ligan går all in på de förmänskligande orkerna ala Hasbro och Amazon. I Svärdets sång så är de en ras som historiskt tjänar de andra raserna och alltid förråds, och Dragonbane beskriver också orkerna som en ras som alltid blir huggna i ryggen. Då jag är helt ointresserad av dagspolitiska-orker, har jag följande frågor.
1. I nya Ärans väg har jag förstått att orker spelar en narrativ roll. Är det lätt att exkludera dessa, eller göra om de till klassisk fysisk representation för ondska.
2. Hur är det i Svärdets sång, är det enkelt att göra om orkerna till klassiska orker?
3. Finns det några svenska fantasyrollspel som inte hoppat på nya ”goda ork”-fenomenet?
Ja, då är det inte vad jag är ute efter nej, då finns det inget som säger att de alltid är onda.
Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Sen får vi inte glömma att "ondska" är subjektivt.Det är något som skaver med att ha en intelligent art som alltid är ond. De kan tala, tänka fritt och konstruera samhällen men omöjligen ta till sig av moraliska koncept. Att ghouler, exempelvis, är helt igenom kaotiskt onda är mycket lättare att köpa då de helt saknar själsliv och bara vill äta saker som rör sig.
Mina tankar här: Orcher har haft olika utseende genom åren. Detta i all form av media, men framför allt i rollspel. DnDs tidiga orcher var ex grisliknande. Att orcher blev GRÖNA kom väl med warhammer (och kanske lite vagt tecknade sagan on ringen från 1978, där de hade en lite lätt grönaktig aura). Det finns en lite rolig video om "fejkorcher" där han spelar(?) upprörd över orchernas förändring här
Men ens påståendena att orcher var ett substitut för svarta, eller afroamerikaner är ett jäkligt nytt påfund. kring 2020.
Jag har INGA minnen eller erfarenheter av att någon uppfattat det så, eller ens nämnt det innan dess.
Jag såg det som helt absurdt när de påståendena kom. Jag lär knappast vara ensam om det. Personligen ser jag att ens göra den kopplingen när ingen annan gjort det som det rasistiska. Att jämställa människor med mörk hud med orcher och påstå att orcher var en allogori för svarta VAR det rasistiska i mina ögon då. Hur har man valt att se på det svarta communityt då? Den kopplingen ser jag som en ren "Man hittar som man letar". DVS den person som gjorde den kopplingen hade redan bestämt sig för att kopplingen fanns och började leta "bevis". DVS tolka allt i från att det skulle komma fram till ett förutbestämt svar. Då GÅR det att hitta kopplingar och "bevis" för nästan vilket påstående som helst om man är villig att tolka saker med målet att nå sitt resultat, snarare än för vad de är. När man har så mycket Material att se på som "orcher" hade då (50+ år), så blir det givetvis lättare.
Så i mina ögon HAR inte orcher varit en allegori för svarta (eller absurt nog vad som oftast påstås: afro amerikaner specifikt), men det BLEV det med de påståendena för den del. Denna del är de som VILLE TRO på det.
Jag anser att de som tycker att den kopplingen är korrekt och sann är rasistiska. I bästa fall utan att de själva förstår det.

Åter här kommer ordet "kodade".Tolkiens orker - och på den här punkten har intressant nog Warhammers följt honom i spåren - är, när vi får skymtar av dem som karaktärer, tydligt kodade som vit (brittisk) underklass.
*shoggoth lord has entered the chat*2. Ja. Ta bort dem som spelbar ras (det varnas redan för att använda dem, eftersom många i spelvärlden har ett stort hat mot orcher) och om man kör Korpens klagan, tona ner eller ta bort de platser och personbeskrivningar där orcher förmänskligas.
3. Inte vad jag känner till, men i (engelska) The One Ring så är det klassiska orcher. Med det sagt så kan det skrivna materialet bara nå så långt, i slutändan så blir de vad man spelar dem som.
Jag kan förstå att man vill tona ner en mänsklig sida hos orcher. Det tycker jag gäller andra fantasyraser också. Om orcher, dvärgar och alver är som människor, varför inte låta dem vara människor? Jag ser mycket hellre orcher som en ond urkraft, obegriplig och kuslig, inte som en allmän arg stråtrövare som kämpar för sitt uppehälle, där tycker jag berättelsen blir betydligt mer intressant om det är en människa istället. Det gäller som sagt alver och dvärgar också. Jag vill ha dem konstiga, oempatiska och allmänt omänskliga. Orcher behöver för all del inte vara onda heller, det är ju lite komplicerat moraliskt begrepp, men jag tycker att det blir tråkigt om de bara är människor med grön hy, alver är människor med spetsiga öron, dvärgar är korta människor med skägg.
Jag tycker att det skulle förta någonting om det dyker upp en förmänskligad Shoggoth i Call of Cthulhu också.
Orkerna som uttalat politiskt redskap är en modernare tendens. Misstänker Shadowrun körde på’t som en cool twist, och WoW som detsamma samt en möjlighet till bredare content till en väletablerad distinkt fantasyras. Fortfarande inte bra, men inte fullt lika irriterande iaf.
Åter här kommer ordet "kodade".
Finns det några direkta påståenden/uttalanden från Tolkien som backar upp detta (Jag vet genuint inte)? Om inte så är vi på samma zon som påståendena om att de är en allogori för afroamerikaner, tolkningar.
Tolkiens orker - och på den här punkten har intressant nog Warhammers följt honom i spåren - är, när vi får skymtar av dem som karaktärer, tydligt kodade som vit (brittisk) underklass.
Det är ännu ett argument mot att en art är inneboende "ond", ingen motsättning mot vad jag skrev eller? Vi kan tänka oss att en grupp orker är onda från vår (rollpersonernas) synvinkel, men varför skulle betyda att alla orker alltid måste vara det? Givetvis kan en grupp orker vara (subjektivt) svinhemska och elaka, precis som att en grupp människor kan vara det eller alver eller vad som helst.Sen får vi inte glömma att "ondska" är subjektivt.
Det räcker med att kolla på mänskligheten. Man behöver inte ens gå historiskt utan bara utgå från idag 2026-08-07
Olika kulturer ser ondska och rätt/fel på helt olika sätt. I krocken mellan dessa kulturers synsätt så stämplas den ena kulturens värderingar/beteenden och acceptabla (ibland från den kulturen förväntade) handlingar som ondska och fel från en annan kulturs synvinkel.
Orcherna har kanske bara en helt annan kultur och värderingar än andra "raser/släkten" och detta skapar bilden av "alltid onda" hos de andra.
Alltså, har jag missuppfattat detta, men är inte orcher typ Morgoth-torterade alver enligt Silmarillion?EDIT: En sak som Tolkien var väldigt noga med var att orcherna inte var skapade av Morgoth. Morgoth hade inte förmågan att skapa saker, bara att förvrida och förfula saker som andra gjort. Det var en viktig skillnad för Tolkien.
Jag tror även barnlitteratur och -kultur har genomgått en förändring bort från ett svart/vitt-perspektiv när det gäller ondska. Vargen i Bamse och Ankeborgs Björnbusar hamnade på mer detaljerade snäll/stygg-spektrum redan under min uppväxt, tror jag.Finns det en dimension av att rollspel marknadsfördes mer som en leksak förr i världen och att en skarp god/ond-uppställning är lättare att marknadsföra mot yngre spelare?
*shoggoth lord has entered the chat*
Ja absolut detta. Väldigt väl uttryckt. Dessutom är väl de rasistiska inslag som tyvärr finns i Tolkiens orcher (citerades ovan) nog ganska lik ww1-propaganda om tyskarna - the Huns - och ffa ryssarna. Men säkert också präglad av hans egna erfarenhet i kriget och det industriella krigets dehumaniserande effekt.
För Tolkiens orcher är ju inte inneboende onda demoner utan snarare brutaliserade och dehumaniserade (de-eldariserade) 'fria folk' och på så sätt definitivt varelser man kan, likt Gollum, problematisera moraliskt (vare sig de sedan verkligen kan "räddas" eller inte).
Men det jag tror gör att Tolkiens orcher uppfattas som endimensionella onda (trots textmaterialet..) är nog att de har rollen av fiende i en svart-vit konflikt. Så jag tror du har helt rätt i att koppla det till kriget/den stor
Se DnD-uttalandet som jag citerade tidigare i tråden, som exempel.Vad menar du med "uttalat politiskt redskap"? Tolkiens orker är absolut uttalade politiska redskap in-universe om inte annat - de är Saurons redskap för världsherravälde.
Tolkiens orker är ju inte "fysiska demoner" heller. När man får se dem på lite närmare håll är de tydligt personer - otrevliga personer förvisso, men tydligt "mänskliga". De är alienerade fotsoldater och industriarbetare.
Alltså, har jag missuppfattat detta, men är inte orcher typ Morgoth-torterade alver enligt Silmarillion?
Vi är ganska OT här men det här känner jag inte igen. Snarare brukar jag snarare läsa (baserat på ett publicerat privat brev från Tolkien till någon) att de är 'least lovely Mongol types'. Men samtidigt var Tolkien uttalat INTE allegorisk i vad han skrev. Hur det sen var med den saken kan man säkert diskutera, men i allt publikt var han inte ute efter att efterlikna vår värld med saker i hans eget Arda. Sen är det omöjligt att han inte hämtade inspiration från olika historiska källor (många namn har ju tagits från olika mytologier).
Cog.