Tolkiens orcher var ju inte utan djup. De var brutaliserade och utnyttjade och hade även de en berättelseroll som är lite djupare än bara "ondska.".
Jag tycker det här är en jätteintressant diskussion! Dels för jag verkligen diggar orcher (shout out till Warcraft 2
@verlandes. ) Dels för det visar hur fantasy ofta rör sig mellan fiktiv ”fakta” – vad som finns och händer i den här påhittade världen, och symbolism – vad saker egentligen betyder och representerar, både för läsaren, författaren, och vad det säger om oss och vår tid här och nu. (Speciellt sånt vi inte riktigt kan sätta ord på! För annars hade vi inte behövt fantasy, vi hade kunnat läsa en debattartikel istället).
För att fantasyn ska få en emotionell klangbotten verkar det viktigt som att det känns som att det fiktiva ”finns”, men samtidigt har saker i världen olika berättelseroller, så det finns hela tiden en spänning mellan spekulation och saga.
En tolkning jag har är att mycket av Sagan om Ringen verkar bottna i en dröm om att ett krig inte ska vara meningslöst. Att, om man t ex varit med om första världskriget, att man vill att all möda och besvär, all död och lidande, som man genomlidit med sina vänner ska ha betytt Något.
Min känsla kring Tolkiens orker är såklart att de är brutala, men också teknologiska och industriella. De är liksom ansiktet utåt för ett hjärndött, omänskligt krigsmaskineri. Likt att fabriker eller bilar inte är ondskefulla; men kan likväl vara hemska ändå. (Tolkien hatade verkligen bilar).
Tänkte först att de kanske blev mer svartvitt ”onda” först i D&D på 70-talet, men sen kom jag på reaktionsslaget! Alltid kul när man slumpmässigt träffar på goda orcher i t ex Wizardry*. Så det är egentligen inget nytt i spelsammanhang.
Sen kan jag ibland tycka att det är lite kul om monster är lite onda och kaotiska, och framförallt att det inte ska vara enkelt går att byta ut dom mot människor. Men det är ju som bekant bara fantasin som sätter gränser. Det kan vara bra ibland att släppa på förutfattade meningar, för med fördomar blir man ”för dum”
*jämför med de mysiga orcherna i
Delicious in Dungeon som är både väldigt bekanta och sin egen grej.