Orker i moderna svenska rollspel

FDelux

Veteran
Läser Spelarboken till Svärdets sång, och det verkar som att Fria Ligan går all in på de förmänskligande orkerna ala Hasbro och Amazon. I Svärdets sång så är de en ras som historiskt tjänar de andra raserna och alltid förråds, och Dragonbane beskriver också orkerna som en ras som alltid blir huggna i ryggen. Då jag är helt ointresserad av dagspolitiska-orker, har jag följande frågor.

1. I nya Ärans väg har jag förstått att orker spelar en narrativ roll. Är det lätt att exkludera dessa, eller göra om de till klassisk fysisk representation för ondska.

2. Hur är det i Svärdets sång, är det enkelt att göra om orkerna till klassiska orker?

3. Finns det några svenska fantasyrollspel som inte hoppat på nya ”goda ork”-fenomenet?

Last edited:
MODERERING

Då trådstartaren är ny på forumet vill jag ta tillfället i akt att länka till nedanstående regel som vi instiftade för att inte det skulle bli kaos.

Frågorna i trådstarten går utmärkt att svara på utan att dra till med woke-kortet, vare sig det är för eller emot begreppet.

Tack på förhand.

MVH

/Magnus

Klassiska rollspelsorcher = naturligt onda monster
"Woke-orcher" = eventuellt missförstådda offer

Jag gissar att TS vill ha orcher som är ondskefulla och våldsamma monster utan att de nyanseras och fördjupas, och följaktligen blir möjliga att sympatisera med. Huruvida det är "woke" är väl diskutabelt (i svensk tradition är väl modulen Svartfolk från 1993 (?) bärare av den här "moderna" förmänskligande och nyanserande orch-varianten), men det är väl rätt uppenbart vad TS menar (även om man inte tillskriver "woke"-begreppet något värde över huvud taget)?

Jag tycker det är rätt fjantigt att låtsas som att människor som har uppfattningar som inte lirar med ens egna är helt obegripliga. Vad vinner du på "Va.", mer än ett signalerat avstånd från TS (och en lajk från Bolongo :rolleyes:)?

Last edited:
Klassiska rollspelsorcher = naturligt onda monster
"Woke-orcher" = eventuellt missförstådda offer

Jag gissar att TS vill ha orcher som är ondskefulla och våldsamma monster utan att de nyanseras och fördjupas, och följaktligen blir möjliga att sympatisera med. Huruvida det är "woke" är väl diskutabelt (i svensk tradition är väl modulen Svartfolk från 1993 (?) bärare av den här "moderna" förmänskligande och nyanserande orch-varianten), men det är väl rätt uppenbart vad TS menar (även om man inte tillskriver "woke"-begreppet något värde över huvud taget)?

Jag tycker det är rätt fjantigt att låtsas som att människor som har uppfattningar som inte lirar med ens egna är helt obegripliga. Vad vinner du på "Va.", mer än att ett signalerat avstånd från TS (och en lajk från Bolongo :rolleyes:)?
MODERERING

@Vimes är klar i den här tråden.

/M

EXTRA MODERERING

Alltså, det är fan inte svårt. Diskutera hur man kan justera så att orcher är "always evil".

Inte "woke".

/M

MODERERING

Då trådstartaren är ny på forumet vill jag ta tillfället i akt att länka till nedanstående regel som vi instiftade för att inte det skulle bli kaos.

Frågorna i trådstarten går utmärkt att svara på utan att dra till med woke-kortet, vare sig det är för eller emot begreppet.

Tack på förhand.

MVH

/Magnus
Tack, helt missat att det fanns förbjudna ord på forumet. Har bytt ut ordet nu, och ska läsa reglerna än mer noggrant ikväll når ungarna somnat.

Min första träff med orker var nog i Warcraft 2 (1995), så för mig har orker alltid haft nyanser.

För att svara på din fråga så tror jag att orker i Svärdets sång är rätt kaotiska.

Det som är så häftigt med orcher och egentligen all kultur är att det inte finns några egentliga begränsningar: vill du att orcher ska vara av ett visst slag, kör! Allt är möjligt — också hur du väljer att tolka orcher i spelet du spelar.

Jag gillar orcher så som de framställs i Tolkiens böcker eller klassiska rollspel som AD&D. Jag gillar också allt som är woke, queer och stödjer HBTQI+ i alla sammanhang där jag kan. De två behöver med andra ord inte sättas i relation till varandra så som trådstartaren gjort.

Min grej är att frånvaron av nyanser är ok för att rollspel för mig oftast är…som ett dataspel (fast bättre). Man får ett uppdrag, klonkar orcher, får xp, går upp i level, klonkar nya lite tuffare orcher, … Superkul!

För andra är sånt rollspel dötrist. Det är mycket roligare med nyanser: ja, orcherna är kanske grova i mun, gröna, vårtiga men inte nödvändigtvis onda per se?! Vad händer om det finns en förklaring till att de är så…grova i mun och arga?

Hursomhelst så ligger alltid makten i användarens händer. Inget hindrar dig att tolka och iscensätta den orch du helst ser i spel.

Och det är ju ganska kul?!

Jag vet inte vad som var det första sammanhanget där civiliserade orcher presenterades men min första kontakt med detta var Shadowrun vars första upplagor kom på 80-talet (och därefter samma typ av orcher i Earthdawn). Så idén är inte ny. Men det går alltid att flytta över dem till den mörka sidan.

1. Ta bort från settingen att orcher lever integrerat med andra folkslag. Om de ska vara så våldsbenägna som jag tror att trådstartaren vill funkar det inte att ha dem bland andra.

2. Stryk orcherna som spelbart folkslag om spelet i fråga har det. Det är inte bra att ha med valmöjligheter för spelarna som inte är spelbara i praktiken. (Cred till @cogitare vars käpphäst detta är.)

Back