Nekromanti Organs Spotifyutmaning

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Jag älskar att upptäcka ny musik. Extra glad blir jag att upptäcka musik jag gillar i genrer jag vanligen inte lyssnar på eller, ännu hellre, i genrer jag inte ens visste fanns. Fast nu var det ett tag sedan jag slogs till backen av något som jag tyckte var riktigt bra. Men det tycker jag det är dags att ändra på.

Så, jag vill att JUST DU ska överaska mig. Jag vill att du ska tipsa mig om musik som ger mig det jag beskriver ovan. Det kan vara musik som du tror kommer få mig att gråta, skratta eller kommer att förändra mitt liv, eller som du bara tycker är bra. Inget bidrag kan vara för litet och ingen skillnad kommer att göras mellan högt eller lågt. Avhåll dig inte från att bidra bara för att du tror att jag kan ha hört musiken tidigare. Följande förhållningsregler kan du följa på ett ungefär:

1. Låtarna ska vara max tre stycken.
2. Låtarna får vara i vilken genre som helst, de får vara av vilken artist som helst, de får vara hur nya eller gamla som helst.
3. Du måste tycka att låtarna är bra själv.
4. Du måste göra ett inlägg i denna tråd där du motiverar dina val.

Bidragen lämnas här: Organs nya favoritlåtar.

/Anders
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Watain - Malfeitor: Lyssna på gitarrens sköna klagande tongångar som kommer tillbaka i refrängerna, jag drömmer mig bort till storslagna bergslandskap varje gång jag hör det, helt undebart bra blackmetal!

Nachtmystium - Ghost of grace: Jag hade svårt att ta till mig det här bandet först, men den här låten öppnade upp mig helt och jag föll pladask. De låter inte som något dussinband och har ett helt eget sound. Den här låten ger mig gåshud fortfarande.

Mastodon - Oblivion: Det räcker med att säga att jag lyssnade på den här skivan i timmar i flera veckor då den släpptes och det här är första låten, varav jag la med den. Helt jävla undebar musik helt enkelt!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Mina tre senaste tillskott på Spotify är som följer:

* April March - Chick Habit (Slutscenen i Death Proof)
* Marina and The Diamonds - I Am Not a Robot (P3)
* The Flying Lizards - Money (Sandler ger upp konsten i Wedding Singer)

Motiveringen är att om jag lagt till dem gillar jag dem. Om jag slutar med det deletar jag dem.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Tack för bidragen. Watain och Nachtmystium var nya bekantskaper för mig. Schysst old school-gung, komplett med dubbla baskaggar och allt. (Kul förövrigt att notera att Nachtmystium snott omslaget till sin platta Doomsday Dereilicts från Candlemass klassiker Epicus, Doomicus, Metallicus.)

Mastodon är ett av de många banden jag känner till och är nyfiken på men aldrig fått tummen ur och lyssnat in mig på. Oblivion visar bara ännu mer att jag borde göra det. Bitvis fick de mig att tänka på stonerlegendarerna Cathedral. (Om du inte hört dem så rekomenderar jag att du kollar upp dem.)

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
rjonas said:
April March - Chick Habit
Hm.. nån slags underlig Surf Rock! Kul!

rjonas said:
Marina and The Diamonds - I Am Not a Robot (P3)
Det här gillar jag. Jag har en dokumeterad svaghet för knasiga tjejer med pianon. Jag vet inte riktigt varför men detta får mig att tänka på "Lucky Number" med Lene Lovich. (Finns på spotify. Hon är värt att kolla upp.)

rjonas said:
The Flying Lizards - Money
Ojsan! Detta var ganska udda. Jag lyssnade på lite fler av deras grejor, bl.a. deras versioner av Summertime Blues och Move On Up. Jag vet ännu inte om de är förståndshandikappade eller genier. Jag vet faktiskt inte ens om jag gillar det eller ej. Klart eget är det dock utan tvekan. Användes inte förresten Money i en reklamfilm nyligen?

/Anders
 

obscure

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
17
Location
Stockholm

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Efter att ha ojjat mig en stund så kom jag loss och kunde göra tre val. Vi kör väl igång direkt?

Abramis Brama - Mjölk och honung
Retrohårdrock på svenska. Det här är min favoritlåt från deras platta Rubicon. Den trycker på väldigt många av mina knappar: bra sound, sväniga riff, en härligt klimax i slutet som gör hela låten till en riktig resa. Det »akustiska sticket« är en skön kontrast till allt fläsk också, och ger det hela lite extra finess.

Låten hamnar på på listan för att jag tycker Abramis Brama är lite doldisar i den svenska hårdrockssvängen, och för att det är en låt som fyller mig med energi varje gång jag lyssnar på den.

Minnie Riperton - Every Time He Comes Around
Om du skulle fråga mig vad det här är för genre så skulle du få någon slags förvirrad svada i still med »porrdiscofunkfusion« till svar. Om alla tre av disco, funk och fusion hade varit med varje gång jag svarade vet jag inte, men porr hade varit med varenda gång. Jag är fruktansvärt förtjust i såna här låtar. Det känns så uppenbart att det handlar om kärlek av ett mer fysiskt slag när man känner in groovet.

Låten hamnar på listan för att belysa ett hörn av disco/funk/fusion-spektrat som jag verkligen gillar, men har svårt att sätta fingret på, och för att den där ettriga gitarren har en sån skön fuzzighet.

Stuido der Frühen Musik (et al) - Roman de Fauvel (etc. etc.)
Ett av mina stora fynd på Spotify är samlingen »Music at the time of the crusades«. Jag tycker den är rena skatten: tidig musik som låter tidig! Jag hade gärna dragit till med nån av renässanslåtarna jag sjunger under somrarna på jobbet, men allt sånt som finns på Spotify är gjort med körer och alldeles utsmetat. Jag har också jävligt svårt för mycket som ska låta lite fantasy sådär (aka. »lajvmusik«) för att... det låter inte ett dugg som tidig musik fast det egentligen är det man tror man efterliknar. Eller nåt. Bla.

Låten hamnar på listan för att soundet är rätt, de första två tonerna räcker för att fånga mig, och för att en smak av forna tiders musik bara kan berika nästa rollspelmöte i något medeltidigt spel! :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
<ul style="list-style-type: disc">[*]Subway to Sally - Sieben
Subway to Sallys platta NordNordOst är en av de bästa som spelats in IMO. Vilken av låtarna på den som är min favorit varierar men just nu är det just Sieben. Låten, plattan och artisten är i övrigt en bra introduktion till den tyska genren medeltidsrock, tänk Nordman, men med avstamp i rock istället för pop.[*]Ranarim - Brinna inga hjärtan
Ranarim finns inte på Spotify, men låten Brinna inga hjärtan har letat sig in genom en samlingsplatta. Det här har mer än en touch av folkmusik i sig, men är ändå inte svårlyssnat. Dessutom gör drivet i låten mig alldeles glad inombords.[*]Global Kryner - Private Dancer
På tal om musik som gör mig glad måste jag dela med mig av Global Kryners platta Global Kryner. Det är bara covers, inspelade med en lite... ovanlig sättning. Private Dancer är ju en helt fantastisk låt i vanliga fall, slut ögonen när du lyssnar och låt fantasin föra just den här dansaren till dig i fyra minuter och trettiosex sekunder.[/list]

Jag har aldrig fått kläm på Spotifys listor, så jag lägger inte in låtarna, men Organ kan göra det själv om han vill.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
wilper said:
Jag har aldrig fått kläm på Spotifys listor, så jag lägger inte in låtarna, men Organ kan göra det själv om han vill.
Jag har petat in dem nu, så han slipper. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Jacques Dutronc

Ja, du är förmodligen redan bekant med Jacques Dutronc, och fransk 60-talsrock är förmodligen inte ens en genre, men jag gillart och det svänger.

Det bidde tre låtar från samma platta (den bästa), men inte den man vanligen förknippar med monsieur Dutronc (dvs. »Et Moi, Et Moi, Et Moi«).
 

Hopeless

Veteran
Joined
8 May 2010
Messages
62
Det här bara måste utnyttjas!

1. Spark! - Glassbilen. Svensk EBM när den är som tokigast.
2. Eric Whitacre - Lux Aurumque. Amerikansk kompositör av körmusik och duktig på mjuka disharmonier.
3. Gary Numan - Cars. Förutom att karl'n är ett musikaliskt geni är videon riktigt skum.

Ligger på spellistan!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Organ said:
Kul förövrigt att notera att Nachtmystium snott omslaget till sin platta Doomsday Dereilicts från Candlemass klassiker Epicus, Doomicus, Metallicus.
Ja, jag har noterat det förut. Det är säkerligen en liten hyllning eller dyl från Nachtmystiums sida.

Edit: Jag rekomenderar att du lyssnar in dig på Crack the skye, den plattan är en helhet som bör avnjutas gång på gång. Helt klart deras bästa platta!
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Chick Habit är en cover på France Galls sextiotalsschlager Laisser tomber les filles. Kolla även originalet samt Poupée de cire poupée de son med France Gall.

Ja det är riktigt att Money är med i en reklamfilm just nu. Vet inte vilken dock.

Knasiga tjejer med piano? Min favorit är och förblir Cornflake Girl med Tori Amos.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Jacques Dutronc

Dante said:
Ja, du är förmodligen redan bekant med Jacques Dutronc, och fransk 60-talsrock är förmodligen inte ens en genre, men jag gillart och det svänger.
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig hört talas om karln. Fast det var jävligt bra. Lite garage-psych-stämningar med lite allmänt coolt hipster-sextiotal inslängt för good measure. Jag diggar det skarpt!

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Hopeless said:
1. Spark! - Glassbilen. Svensk EBM när den är som tokigast.
SKITBRA!!! Jag älskar det! Tokigt är bara förnamnet.

Hopeless said:
2. Eric Whitacre - Lux Aurumque. Amerikansk kompositör av körmusik och duktig på mjuka disharmonier.
Det här var mycket bra det med. Det låter en hel del Arvo Pärt om det. AP har alltid varit en av mina favoriter bland moderna kompositörer så det är menat som högsta beröm.

Hopeless said:
3. Gary Numan - Cars. Förutom att karl'n är ett musikaliskt geni är videon riktigt skum.
Gary är en gammal bekanting och favorit sedan tidigare. Jag tror dock inte jag har sett videon tidigare men kollade upp den på youtube.

Tack Hopeless!

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
obscure said:
Edward Sharpe & The Magentic Zeros – Home: Deras glädje för musik lyser igenom i hela låten. Den får mig att må bra.
Jag förstår precis vad du menar. Musik gjort med hjärtat.

obscure said:
Brad Paisley feat. Alison Krauss – Whiskey Lullaby: Denna låt hittade jag under en speciell period och är för mig väldigt personlig. Mycket bra låt (och video – se den!) dock, kan alltid rekommendera denna.
Oj! Starkt. Och vackert. Jag har lyssnat en del på Alison Krauss men denna låten var ny för mig. Tack för den!

obscure said:
France Gall – Poupée De Cire Poupée De Son: 1965-års vinnare av "Eurovision Song Contest" räcker som motivering för mig.
Jag är ledsen men detta funkar inte för mig. Jag har aldrig gillat låten och France Galls röst har alltid irriterat mig då hon låten igenom låter anfådd, som om hon just sprungit uppför ett par rejäla trappor.

Du ligger dock på ett rejält plus trots allt så oroa dig inte. :gremwink:

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
DeBracy said:
Abramis Brama - Mjölk och honung
Abramis Brama är ännu ett exempel på band jag hört talas om och blivit nyfiken på men aldrig hört. Detta träffar helt rätt då jag är en sucker för sludge- och stoner-genrerna och tidig Black Sabbath. Välspelat är det också. Man kan dock anta att de har en och annan Novemberplatta i sina samlingar, eller? :gremwink:

DeBracy said:
Minnie Riperton - Every Time He Comes Around
Minnie har jag hört lite spridda låtar med tidigare men aldrig lyssnat in mig mer seriöst på. Bra dock.

DeBracy said:
Stuido der Frühen Musik (et al) - Roman de Fauvel (etc. etc.)
Jag är dålig på tidig musik. Jag säger inte att jag inte gillar det, jag säger bara att jag inte kan något om ämnet. Är plattan du nämnde, "Music at the time of the crusades", en bra startpunkt om man vill lära sig mer?

/Anders
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Okej, här får du några högoddsare.

Alech Taadi av Khaled. Känns låten bekant? Den spelas under taxi-jakten i filmen Femte elementet (1997). Blev sjukt besviken när låten inte fanns med på filmmusik-skivan, men hittade den till min förtjusning på Spotify för några veckor sedan.

River disturbance av Deliverance. Hade en… frikyrklig period under min ungdom och lyssnade då på kristen metall. Frikyrkligheten har gått över, men jag upptäckte häromsistens att en del av musiken fortfarande är trevlig att lyssna på.

Freak on a Leash av Richard Cheese. Eftersom det finns för lite easy-listening-covers av Korn.

//erik. Rape Me av sist ovan nämnda är också en favorit.
 
G

Guest

Guest
Re: Organs Spotifyutmaning Edit1

1 Peaches - Kick It (feat. Iggy pop)
2 Peace, Love & Pitbulls - Move like a Menace Pt. 1
3 Rasputina - 1816, The Year Without a Summer

Edit2:1 Ett exemplar av peaches låtar som är lätt att uppskatta... och Peaches låtar verkar vara inspirerade av svenska snusklåtar...
2 Thåströms bästa band... med attityd och aggresivitet, Industri är enligt mig Thåströms rätta område...
3 Rasputina har sina stunder... 1816 är enligt mig den bästa låten från dem...

Edit1: Glömde skriva Motiveringen... den är påväg

/Zorbeltuss
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
1. Sin after sin - Twisted Sister
För att det faktiskt är världens bästa band och det glöms bort i och med att folk bara kan We're not gonna take it, och I wanna rock. Det här är en hård 80-talslåt som helt har glömts bort. Min favoritlåt, i princip.

2. Europa brinner - Anders F Rönnblom
En fruktansvärt underskattad artist. Det här är en kanonlåt som både är poetisk och politisk. Låten i sig är långt ifrån den bästa med honom, men Spotify har inte så många av hans låtar och "Det är inte snön som faller" har du förmodligen hört några gånger. Jag hoppas att låten kan ge dig ett uppvaknande så att du lyssnar på allt annat han har gjort.

3. Är det så här? - Docent död/Docenterna
Ganska känd grupp, men "Solglasögon" är oftast det enda man har hört. Den här låten är svängig, skön och jävligt bra.

För att fortsätta på Thåström-hållet tycker jag personligen att hans tolkning av Cheops Pyramid är det bästa som har gjorts någonsin. Politisk, filosofisk, hård, brutal och med världens bästa sångare. Jag tog inte med den eftersom PLP redan var inlagt och det var en begränsning på 3 låtar... men lyssna och njut :)
 
Top