Ordval - bonus och ?

luddwig

Vagabond i världsrymden
Jag håller på att knåpa med ett regelsystem. I regelsystemet finns möjlighet att få särskilt bra eller dåliga bieffekter om tärningen visar högsta eller lägsta möjliga resultat vid färdighetsslag. Det är inte aktuellt att kalla bieffekterna för gamla klassiker som "perfekt" och "fummel" eftersom det ger fel associationer. Inte heller är det aktuellt att kalla bieffekterna "fördel" eller "nackdel" eftersom det riskerar att bli förvirrande (spelet använder motsvarande mekanik fast med andra benämningar eftersom "fördel" och "nackdel" inte blir rimligt i alla lägen). Jag tycker själv att "bonus" skulle passa bra för en positiv bieffekt men vad ska jag då kalla en negativ bieffekt? Kan "malus" vara ett alternativ eller är det alltför starkt förknippat med beskattning av bilar? Andra förslag?

Det hade hjälpt att veta vad det är för värld till reglerna, vad det är för vibb. Det som låter bra i ett pilsnerfilms-rollspel känns evt mindre bra i ett cyberpunk-rollspel. Eller vem lurar jag, pilsnerfilmskomik är ju alltid rätt!

Samt vidare om ordet ska dyka upp i plural eller inte, en del ord är ju inte så lyckade där. Tänkte t.ex. på Kraft & Svaghet. "Om du får flera Krafter på samma slag räknas bara en av dem, den högsta" låter ju inte så lyckat t.ex.

Nackdelen med malus är väl att jag misstänker att det finns två kategorier av människor: 1) de som stött på det i bilsammanhang (?), 2) de som aldrig stött på det. I teorin finns väl en grupp 3, men den är nog rätt marginell =) Jag hade själv inte hört termen innan jag googlade "motsatsen till bonus" för ett par år sen.

Eventuell nackdel med "bonus" är väl att man kan associera det med just att få bonus i form av en siffra – i rollspel är ju bonus ofta "bonus på +1". Med den naturliga motsatsen avdrag, då.

Behövs termer för allt? Kan man få de här bieffekterna av något annat i systemet? Finns det annan mekanik som krokar tag i dem, t.ex. "om du redan fått bonus så…"?

För om det bara är en ren effekt som inte krokar tag i något annat så tänker jag att man bara kan beskriva vad det är; ingen term behövs… Typ "om tärningen visar högsta resultat så händer något extra bra, till exempel…"

Formellt är det "malus" som flera sagt, men är det verkligen vad man vill ha?

"Tillägg" och "avdrag" är ett adekvat begreppspar.

Det hade hjälpt att veta vad det är för värld till reglerna, vad det är för vibb.

Rymdopera i retrostil. Star Wars är nog den enskilda inspirationskälla som ligger närmast.

Samt vidare om ordet ska dyka upp i plural eller inte, en del ord är ju inte så lyckade där.

Endast singular.

Nackdelen med malus är väl att jag misstänker att det finns två kategorier av människor: 1) de som stött på det i bilsammanhang (?), 2) de som aldrig stött på det.
Spännande! Jag är definitivt den tredje kategorin. Jag tänkte att det var ganska uppenbart med ”malus” som motsats till ”bonus” och att det är ett, kanske inte vanligt men i alla fall känt, ord. Jag har däremot ingen aning om vad det betyder i bilsammanhang.

Spännande! Jag är definitivt den tredje kategorin. Jag tänkte att det var ganska uppenbart med ”malus” som motsats till ”bonus” och att det är ett, kanske inte vanligt men i alla fall känt, ord. Jag har däremot ingen aning om vad det betyder i bilsammanhang.
Tror inte ens en behöver förstå att det är motsatsord, eftersom det tydligt framgår av kontexten. När det kommer till just termer så behöver vi ju inte veta vad själva ordet betyder, bara innebörden av termen. Och just malus låter negativt, oavsett om en vet vad det betyder eller ej.

...få särskilt bra eller dåliga bieffekter... /.../ Inte heller är det aktuellt att kalla bieffekterna...
Kalla det "bieffekter" eller "sidoeffekter" och skippa ha speciella ord för båda.

Jag tycker det är galant när spel har "extraordinära" effekter istället för "perfekt/fummel".

Bonus vs Problem
Medvind vs Motvind
Flyt vs Strul
Flyt vs Komplikation
Framsteg vs Bakslag
Plus vs Minus
Medgång vs Motgång
Chans vs Risk

EDIT: Flyt och Strul skulle jag känna var bra i just Star Wars.

Last edited:
Behövs termer för allt? Kan man få de här bieffekterna av något annat i systemet? Finns det annan mekanik som krokar tag i dem, t.ex. "om du redan fått bonus så…"?

För om det bara är en ren effekt som inte krokar tag i något annat så tänker jag att man bara kan beskriva vad det är; ingen term behövs… Typ "om tärningen visar högsta resultat så händer något extra bra, till exempel…"

Hittills har jag inte haft någon term för det utan beskrivit mekaniken när det varit aktuellt. Det funkar men känns språkligt inte helt smidigt vilket är anledningen till att jag tittar på alternativa lösningar. Jag vill även att ordvalet ska kännas naturligt i samtalet runt bordet. Där kan det nog i och för sig funka ned något så enkelt som "en etta" som längsta resultat/negativ bieffekt och "en tolva" som högsta resultat/positiv bieffekt.

Vet inte riktigt vad för slags spel du skriver men malus kan säkert funka om det även passar tematiskt. För mig låter det lite legalistiskt och högfärdigt. För något mer "down to earth" skulle det kanske funka med bonus och bakslag.

Back