Den här var asbra!I översättningen av D&D, och i Dunder & Drakar, används prefixet "Hemske-" framför djurnamnet. Så "Dire wolf" = "Hemskevarg".
Nä.
Engelskans "dire" kommer från latinets dirus, som betyder ungefär "fruktansvärd" eller "skräckinjagande"
Har inget med "diger" att göra, annat än att orden låter lite lika.
Ute efter ett bra svenskt ord som kan användas som prefix istället för "Dire" på monster i fantasy rpgs.
NidvargUte efter ett bra svenskt ord som kan användas som prefix istället för "Dire" på monster i fantasy rpgs.
Lite förslag jag grunnar på är:
- Förskräcklig
- Våld
- Bane
- Ödes
- Döds
- Bestialisk
- Vildsint
- Skräck
injagande- Ohygglig
- Fruktansvärd
Vilket klingar bäst i era öron?
Och bestefar.Bestvarg eller vargbestar känns ju inte så långsökt. Antar att det ska vara en egen art inte en stort variant.
Oh my god no, not the dire slugs!mördarsniglar
De kör ju med något liknande i Trudvagn: ulv, garm, skolle. Stor, större, störst vargbest."Ulv" är ju noaord för varg—men varför inte tillskriva det mer tyngd? Annars tycker jag det är bättre att försöka hitta en mer mystisk sammansättning och inte göra som på engelska. Finns ju om noaord här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Noaord . Att kalla din direwolf för "gullegrå" är ju lysande!
Annars?
Urvarg. Gråbest. Nattstrykare. Ylrå. Vad som helst som sammansättning av fenomenet snarare än som inlägg i en monsterbok.
Grymt sa grymsvinet.Av förslagen som getts gillar jag verkligen "nid", "grym", "diger" och "hemske".
"Grym" kan man ju leka lite med så att det passar ännu bättre, t.ex. "grymme" eller "grim(m)". Säkert språkligt förkastligt, men låter coolt tycker jag, som "hemskevarg" kan vara "grymmevarg" eller "grimmvarg".
Så hur då antar jag att vi måste ha en mindre version av känguru kända som "uru".Krust-
Som i krustpunk.
Eller käng-
Krustvarg
Kängbjörn
Som är en större version av "u", såklartSå hur då antar jag att vi måste ha en mindre version av känguru kända som "uru".
Det här är det rätta svaret. Skiter i eventuell etymologi för det passar perfekt melodiskt och tematiskt. Självklart är direwolf digervarg."diger" givetvis. "Digerdöden" är ju bara ett av de bästa svenska orden någonsin.
DÖDS-