Nekromanti Orchernas mat [The One Ring]

Minion X

Veteran
Joined
31 May 2017
Messages
6
Det nämns i trilogin att Sauron för storskaligt jordbruk med slavar kring Sea of Núrnen i södra Mordor där allt inte är vulkanisk ödemark. Förmodligen är det i The Return of the King som det nämns, men det var länge sedan jag läste böckerna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Hubarth;n285238 said:
Finns det ngt smidigt sätt att få tillgång till världen i Lord of The Rings Online (som jag antar att du menar) utan att spela spelet?
Det går ju alltid att lusläsa wikin: https://lotro-wiki.com/index.php/Eriador eller så kan man kika på twitch: https://www.twitch.tv/lotrostream

Jag har level 64 (tror jag, har haft ett långt uppehåll nu igen) och hängde sedast i Lothlorien som tyvärr var ett rätt trist område. Evendim kring level 40-45 har varit klart bäst.

Jag skulle vilja spelleda The One Ring någon gång (äger spelet och har läst typ hela) men känner lite att jag inte har energin för att lära mig världen till den nivå jag skulle vilja för att bekvämt kunna guida runt spelarna i den.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Rent allmänt dras ju Midgård med flera diskrepanser. Det är en värld som ur ett metafysiskt och språkligt är logisk, liksom dess att känsla av att ha en historia som känns genuin (i min mening). Samtidigt är den mindre trovärdig vad gäller teknologisk, kulturell och politisk utveckling, med väldigt små variationer trots långa tidsperioder. Men jag tycker också det är en del av charmen (och den återfinns som genrekonvention i flera andra liknande verk, många rollspel inte minst).

Vad gäller Eriador tycker jag dess övergivna tillstånd är mer spännande än irriterande, men det är ju en smaksak. Sedan ska det ju påpekas att Tolkien beskriver allt ur hobbitarnas perspektiv, så vad som finns bortom det är ofta (medvetet) oklart. Jag har för mig att MERP ändå löste Eriadors befolkningsfråga på ett ganska snyggt vis genom att placera ut små bosättningar här och där som de förankrade i sin version av Arnors historia.
(Det sagt är väl åtminstone Dunland befolkat i böckerna?, liksom Rhudaur, och flyktingarna som kommer till Bri måste ju bott någonstans mellan Dunland och Bri-land?)
---
Och visst skulle det vara kul att spela The One Ring :)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ja nu har jag inte spelat LOTRO på rätt länge. Men det är ju free to play och både Breelands och the Shire är starter regions så där kan man springa runt lite grann. Annarsom du inte känner för det finns det bra kartor och en wiki på nätet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Bifur;n285273 said:
Vad gäller Eriador tycker jag dess övergivna tillstånd är mer spännande än irriterande, men det är ju en smaksak.
Sen är ju frågan hur övergivet det egentligen är. Under hela vandringen från Bri till Rivendell så leder Aragorn medvetet hobbitarna på obskyra skogsstigar för att undvika möta att någon.
När Bilbo på sin tid färdades samma sträcka med dvärgarna så följde de vägarna, och första natten de inte hittade ett värdshus att ta in på var när de träffade på trollen - och då var det inte långt kvar till Rivendell.

Med andra ord så kan det nog finnas en hel del små och större bosättningat i Eriador - men eftersom hobbitarna aldrig ser dem så nämns de inte i böckerna.
 

Widundret

Veteran
Joined
3 Mar 2014
Messages
22
The Hobbit:

"For goblins eat horses and ponies and donkeys (and other much more dreadful things), and they are always hungry."

The Two Towers:


“They followed their enemies now by the clear light of day. It seemed that the Orcs had pressed on with all possible speed. Every now and again the pursuers found things that had been dropped or cast away: food-bags, the rinds and crusts of hard grey bread.”


“Uglúk thrust a flask between his teeth and poured some burning liquid down his throat: he felt a hot fierce glow flow through him. The pain in his legs and ankles vanished. He could stand.”

“There he lay for a while, fighting with despair. His head swam, but from the heat in his body he guessed that he had been given another draught. An Orc stooped over him, and flung him some bread and a strip of raw dried flesh. He ate the stale grey bread hungrily, but not the meat. He was famished but not yet so famished as to eat flesh flung to him by an Orc, the flesh of he dared not guess what creature.”

The Return of the King:


“Don't orcs eat, and don't they drink? Or do they just live on foul air and poison?' `No, they eat and drink, Sam. The Shadow that bred them can only mock, it cannot make: not real new things of its own. I don't think it gave life to the orcs, it only ruined them and twisted them; and if they are to live at all, they have to live like other living creatures. Foul waters and foul meats they'll take, if they can get no better, but not poison. They've fed me, and so I'm better off than you. There must be food and water somewhere in this place.'”
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Cybot;n285243 said:
Tolkiens orcher är inte ett samhälle, de är fienden. De är en nidbild av industrialismens baksida. Gränser är till för att överträdas om man kan tjäna något på det, och även om det finns mycket "outbildad skrockfullhet" så finns det inga tabun.
Jag håller inte med.
Tolkiens orcher har alldeles uppenbart sina egna samhällen, och har inte mycket - om något - med industrialism att göra. (Sarumans härjningar i Fylke - det är en nidbild av industrialismen, men utan några orcher inblandade.)

Orcher är snarare än bild av det sämsta hos mänskligheten. De är brutala, ohyfsade, aggressiva, etc. men inte mycket värre än du kan hitta hos banditer och kriminella gäng i vår värld.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag gissar att du missade de diverse kommentarerna att Isengård och dess industrialistiska härjningar bara var en blek kopia av mordor, eller kommentarerna om att orcher älskade alla sorters maskiner, speciellt de som orsakade smärta och lidande?
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Bifur;n285273 said:
Rent allmänt dras ju Midgård med flera diskrepanser. Det är en värld som ur ett metafysiskt och språkligt är logisk, liksom dess att känsla av att ha en historia som känns genuin (i min mening). Samtidigt är den mindre trovärdig vad gäller teknologisk, kulturell och politisk utveckling, med väldigt små variationer trots långa tidsperioder. Men jag tycker också det är en del av charmen (och den återfinns som genrekonvention i flera andra liknande verk, många rollspel inte minst).

Vad gäller Eriador tycker jag dess övergivna tillstånd är mer spännande än irriterande, men det är ju en smaksak. Sedan ska det ju påpekas att Tolkien beskriver allt ur hobbitarnas perspektiv, så vad som finns bortom det är ofta (medvetet) oklart. Jag har för mig att MERP ändå löste Eriadors befolkningsfråga på ett ganska snyggt vis genom att placera ut små bosättningar här och där som de förankrade i sin version av Arnors historia.
(Det sagt är väl åtminstone Dunland befolkat i böckerna?, liksom Rhudaur, och flyktingarna som kommer till Bri måste ju bott någonstans mellan Dunland och Bri-land?)
---
Och visst skulle det vara kul att spela The One Ring :)
Jo, jag inser att det inte går att göra Midgård fullständigt koherent och rimlig utan att samtidigt ta bort mycket av det som är tilltalande med världen.

Nästintill alla moduler till MERP utspelar väl sig i mitten på andra årtusendet i tredje åldern, och då finns ju delar av Arnor kvar.

Jag kikade i böckerna och i atlas of middle earth och mycket riktigt lyckas Bilbo och dvärgarna få husrum hela vägen fram till det att de överfalls av trollen just öster om floden Mitheitel. Här kör ju Cubicle 7 på en klart mer folktom version. Tharbad är dock helt övergivet och av allt att döma verkar det inte finnas någon stad i Eriador. Så kanske är det inte själva folktomheten som jag har svårt att fördra, utan snarare att man i Eriador inte på tusen år lyckats bygga ihop någon centralmakt. Fast det här är ju förvisso ett av de teman som finns hos Tolkien, att människorna intet förmår om de inte leds av Den Rättmätige Konungen (tm).
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
I "Unfinished Tales" sägs lite grann om befolkningen i länderna väster om Dimmiga bergen i Tredje åldern. Det nämns uttryckligen talrika fiskarfolk vid havskusten. Dunland är tämligen välbefolkat, tänk på att de skickade en hyfsat stor armé mot Hornborgen.

Utbygdsjägarna kan inte vara fåtaliga, för då skulle de inte kunna övervaka trollen och orcherna i norra Dimmiga bergen. Nord och nordost om Fylke finns det alltså en hyfsat stor dunedainsk järnålderskultur.

Obefolkade områden verkar finns nära Dimmiga bergen, en zon som skulle kunna drabbas av troll- och orchräder titt som tätt. Detta motsvarar tämligen väl matchande förhållande i södra Europa under medeltiden. Till exempel var centrala iberiska halvön obefolkad under ett par hundra år, eftersom regionen var utsatt för ständiga strider mellan de kristna rikena i norr och de muslimska i söder. Samma typ av tom zon finns på Balkan mellan de osmanska och de habsburgska områdena.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Nej, någon centralmakt uppstår inte i Eriador. Samtidigt, jämför man med folkvandringstiden passerar ju många århundraden i Europa där delar av kontinenten helt saknar politiska entiteter i form av stater, Norden inte minst. Att en sån period i Midgårds historia (givet dess utvecklingstakt) dras ut till 1000+ år känns inte orimligt.

Som Mekanurg skriver finns det indirekta hänvisningar till dunedains bosättningar, även om de kanske inte är många lär de ha några fasta boplatser.

Tharbad är enligt kanon befolkat till 2912.

I MERP utspelar sig visserligen i mitten av 3e åldern men säger ändå en del om hur de tänker sig att det ser ut i slutet.
- The Cantons of Feotar (en slags by-federation) överlever och styr södra Angeln och landen en bit söderut längs Gwathlo
- Saralain överlever som kungadöme med centrum runt Isens mynning
- "Nordmän" bor kvar på Pinnath Gelin söder om Fylke samt längs Baranduins nedre lopp
- Rhudaurs klanfolk fortsätter leva kvar i landets centrala delar norr om the Trollshaws
- Dunlänningars klaner befolkar alltjämt Dunland

Detta är ju MERP och inte kanon men jag tycker ändå det tecknar en ganska bra bild av hur det kan tänkas se ut utan att Eriador är helt avfolkat eller för den skull bryta med böckernas texter.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Mjo, det här är lite i linje med mina egna tankar för hur det ska se ut för att få ihop det. Jag tycker att det Eriador som målats upp i Rivendell-supplementet till TOR tycks vara på tok för öde.

Efter en hyfsat omfattande googling så verkar det som att 'Bilbo' inte är en riktigt tillförlitlig källa till Eriadors geografi. Tydligen fanns det hos Tolkien ofullbordade planer på att revidera den boken för att få en bättre samstämmighet till LOTR (bla skall det finnas någon passage om att att Bilbo och dvärgarna finner 'Sista värdshuset', en dagsmarsch öster om Bri, helt raserat. Även Aragorn hävdar ju vid Elronds rådslag att det finns allehanda farliga kritters en dagsmarsch öster om Bri.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Hubarth;n285320 said:
Mjo, det här är lite i linje med mina egna tankar för hur det ska se ut för att få ihop det. Jag tycker att det Eriador som målats upp i Rivendell-supplementet till TOR tycks vara på tok för öde.

Efter en hyfsat omfattande googling så verkar det som att 'Bilbo' inte är en riktigt tillförlitlig källa till Eriadors geografi. Tydligen fanns det hos Tolkien ofullbordade planer på att revidera den boken för att få en bättre samstämmighet till LOTR (bla skall det finnas någon passage om att att Bilbo och dvärgarna finner 'Sista värdshuset', en dagsmarsch öster om Bri, helt raserat. Även Aragorn hävdar ju vid Elronds rådslag att det finns allehanda farliga kritters en dagsmarsch öster om Bri.
Kom ihåg att det är nästan 80 år mellan Bilbos äventyr, och Frodos resa. Mycket hinner ändras på den tiden.

Det framgår ganska klart från böckerna att under de senaste åren innan Frodo ger sig iväg på sin resa så har ondingarna blivit mycket mer aktiva och allt vanligare. Så de farliga kritters som Aragorn pratar om kanske inte fanns där 80 år tidigare.

'Bilbo' kanske inte är 100% tillförlitlig - men förutom själva ringtrilogin så finns det ingen källa som är mer officiell eller tillförlitlig.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
TOR utspelar sig i huvudsak typ 5-10 år efter Bilbo (i Rivendell/Ruins of the North kan det vara några år senare som föreslås av ngn anledning).
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
erikt;n285324 said:
'Bilbo' kanske inte är 100% tillförlitlig - men förutom själva ringtrilogin så finns det ingen källa som är mer officiell eller tillförlitlig.
Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,219
Mekanurg;n285360 said:
Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.
Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Khan;n285361 said:
Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.
Nej, det är Book of Lost Tales (Förlorade sagornas bok). Den är inte kanonisk.
 
Top