Nekromanti Orchernas mat [The One Ring]

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Jag är sen barnsben en svår sucker for Tolkiens Midgård. I tonåren blev det otaliga timmar med det högst dysfuktionella systemet MERP. Nu när jag inhandlat The One Ring känns det svårt lockande att återvända. Såhär med lite mer vuxna ögon så ser man förstås världen ur ett delvis annorlunda (och kanske tristare) perspektiv. Jag inser att jag behöver kunna tro på att världen fungerar praktiskt för att min "suspension of disbelief" (har vi inget svenskt uttryck?) skall kunna kicka in. Midgård har ett antal problem här. Ett är det som av någon anledning är standard för fantasy, att man har en historia med en hejdundrans massa år som man sen inte riktigt fyller tillräckligt. Det kan jag dock ha överseende med.

Mitt största problem med Midgård är att dom primära fienderna - orcherna - inte ges en vettig förklaring till vad dom egentligen livnär sig på. Jag vill minnas att det finns en passage i Konungens återkomst som anger att det finns vidsträckta odlingsområden i Khand och sydöstra Mordor om jag minns rätt, men det gör det ändå svårt att förklara hur ett orcherrike som Gundabad kan försörja en armé. Plundring funkar ju inte annat än när hären är ivägskickad så något måste dom leva på innan dess? Jakt kan ju bara försörja ett fåtal. Finns det något i källorna (dvs Tolkien) som förklarar hur detta går till? Eller får man helt enkelt hitta på? Någon som har något bra förslag? En tanke jag haft är att Sauron/Morgoth i sin ill-list försett orcherna med någon svamp som dom odlar i sina grottor (som i sin tur kan göras till "maggotty bread")...

Vad ser ni annars för praktiska problem i Midgård? Frågan kanske kan tyckas en aning fånig men jag misstänker att det kan vara en potentiell stämningsdödare att inleda en diskussion enligt ovan...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Den berömda repliken är ju "Meat's back on the menu, boys" vilket antyder att orcherna vet vad en meny är. Vilket antyder att de vet vad en resturang är och hur den fungerar. Vilket gör det troligt att de varit på en. Så jag vill nu att du föreställer dig en orch resturang.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Mer seriöst svar är att orcherna bara samlas inför kriget och bor i stamsamhällen innan detta. En organiserad infrastruktur borde kunna underhålla armen när den rustas även om stora delar av maten måste importeras. Orcherna äter ju ruttet kött när de har kidnappat Hobbitarna vilket minskar behovet av saltning eller annan förvaring.

Edit: Och de är kannibaler så...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Hubarth;n285127 said:
En tanke jag haft är att Sauron/Morgoth i sin ill-list försett orcherna med någon svamp som dom odlar i sina grottor
Det är väl en av de få möjliga förklaringarna till Moria...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har dålig koll på geografi även i de bästa av världar (Vilket är old world från WFRP 1ed, innan ni frågar ;), men om Mordor och de andra trakterna orcherna hänger i bara är tillräckligt stora ser jag inget problem varför inte jakt och fiske och annan foraging (fanns det något vettigt ord på svenska för det?) skulle kunna stå för resurserna.

Som God45 ser jag nog orcher levande i någon form av nomadiskt stamsamhälle, och bestarna växer sig väl lika stora som orcherna i gundabad.

(Och en enda oliophant som de i filmerna måste ju ha tillräckligt med kött och märg för att föda en hel stam i ett år, minst!
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Jakt kan man ju till viss del tänka sig. Problemet är ju att det av logistiska skäl är väldigt svårt att försörja större stadskonstellationer såsom Gundabad och Moria på det viset. Området som innevånarna har praktisk möjlighet att jaga på är helt enkelt för litet för att försörja den befolkning som finns där. Kannibalism är förstås inte att underskatta men det tillför ingen näring i ekvationen (dom stackars orcher som utsätts måste i sin tur bygga upp sig med något).

Egentligen är Midgård en på många sätt muppig värld. Hur lyckas dunedain försörja sig (ädre utbygdsjägare kanske får ta ett hederligt handtag hemma på någon undangömd gård?)? Och hur lyckas dom undvika inavel (hård reglering måste till!)? Varför är Eriador egentligen så obefolkat (orchiska härjningar duger ju inte som förklaring då det verkar vara hundratals år sedan orcher syntes i Fylke - kanske är det att Skuggan lever kvar i östra Arnor motsvarande det gamla Eregion vilket förhindrar återkolonisering?)? Varför tycks stället vara i stort sett tomt förutom där gänget kring ringen råkar ströva fram? M.m. m.m. osv. :wink:
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
När jag tänker efter så tror jag att det i någon MERP-modul står att Angmar får sitt käk från lydstater i Anduins dalgång öster om Dimmiga bergen. Man får väl förmoda att ICE har läst urkunderna bättre än jag så rimligen har kanske inte ovanstående fråga något officiellt svar.
 

Tirumbar

Veteran
Joined
30 Aug 2017
Messages
15
Gällande just Gundabad finns det en klassisk modul som beskriver berget, dess invånare och hur de livnär sig.

Gundabad får en del spannmål från den tributen som Häxmästaren tar från de nordfolken som är kuvade men sin största källa för näring är de omfattande odlingarna av SVAMP som odlas av Snagas och andra trälar i djupen under berget.

Vidare är det ju åtskilliga andra Orc stammar som i sin tur är skyldiga tribut till bergets härskare och förser "Maktens smedja" med kött från jaktlag och dyl.

Dessutom är det vanligt att de gamla, svaga eller bara oturliga Snagas som av någon anledning ramlar av pin hamnar i grytorna för att dryga ut protein behoven.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,397
God45;n285133 said:
Den berömda repliken är ju "Meat's back on the menu, boys" vilket antyder att orcherna vet vad en meny är. Vilket antyder att de vet vad en resturang är och hur den fungerar. Vilket gör det troligt att de varit på en. Så jag vill nu att du föreställer dig en orch resturang.
Om det finns någon som kan gestalta en orchrestaurang så är det väl iofs Peter Jackson (ref Bad Taste och Meet the Feebles...) ;)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
God45;n285135 said:
Mer seriöst svar är att orcherna bara samlas inför kriget och bor i stamsamhällen innan detta. En organiserad infrastruktur borde kunna underhålla armen när den rustas även om stora delar av maten måste importeras. Orcherna äter ju ruttet kött när de har kidnappat Hobbitarna vilket minskar behovet av saltning eller annan förvaring.

Edit: Och de är kannibaler så...
Nej, de är inte kannibaler - i meningen att de äter andra orcher. Det impliceras i böckerna att de betraktar detta som tabu.
Äta alver eller människor å andra sidan - det är eftertraktat.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Fast vi har ju den klatchiga Uglukska repliken "looks like meat is back on the menu boys!", fast här kanske jag blandar ihop böckerna med filmerna?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Hubarth;n285198 said:
Fast vi har ju den klatchiga Uglukska repliken "looks like meat is back on the menu boys!", fast här kanske jag blandar ihop böckerna med filmerna?
Den repliken tror jag bara förekommer i filmerna.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Ja, kollade upp kapitlet ifråga och det är alldeles riktigt. Orkerna verkar ha en aversion mot kannibalism men det är lite oklart om det finns ett tabu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Jag tolkade i alla fall Ugluks och Grizhnakhs konversation som att kannibalism är något som orcher bara gör i nödfall, och troligtvis för att hålla de främsta krigarna i fighting shape när det är ont om mat.
Ugluk vill liksom få Saruman att framstå som den största ledaren som serverar den bästa provianten (manflesh!), medans Grishnakh implicerar att det råder en situation av fattigdom/svält med sin orcflesh kommentar.

Orcher och tabun hör liksom inte ihop.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Cybot;n285209 said:
Orcher och tabun hör liksom inte ihop.
Varför inte? Så extremt annorlunda än människor är de inte, och i alla mänskliga samhällen vi känner till finns de tabun av det ena eller andra slaget.
(Tolkiens orcher alltså - övriga versioner av orcher är rätt irrelevanta för den här diskussionen.)
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Hubarth;n285157 said:
Egentligen är Midgård en på många sätt muppig värld. Hur lyckas dunedain försörja sig (ädre utbygdsjägare kanske får ta ett hederligt handtag hemma på någon undangömd gård?)? Och hur lyckas dom undvika inavel (hård reglering måste till!)? Varför är Eriador egentligen så obefolkat (orchiska härjningar duger ju inte som förklaring då det verkar vara hundratals år sedan orcher syntes i Fylke - kanske är det att Skuggan lever kvar i östra Arnor motsvarande det gamla Eregion vilket förhindrar återkolonisering?)? Varför tycks stället vara i stort sett tomt förutom där gänget kring ringen råkar ströva fram? M.m. m.m. osv. :wink:
Jag vill i de här sammanhangen slå ett slag för LOTRO. Har en väldigt fin lore och har skapat en väldigt fin bild av Midgård, framförallt Eriador. Får inte alls den där känslan av ett öde Eriador med bara ett par få befolkade klickar. För vad får vi för bild av North Downs, Bree, Combe, Staddle, Archet osv i böckerna. En ganska mager bild utan några närmare detaljer. För lite smör över en alltför stor brödskiva.

Så kasta en blick på LOTRO:s fantastiska återskapande av Midgård. Få inspiration och detajrikedom.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Finns det ngt smidigt sätt att få tillgång till världen i Lord of The Rings Online (som jag antar att du menar) utan att spela spelet?
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
När jag tänker efter är det egentligen Eriador jag stör mig mest på. Rhovianon funkar rätt bra i den tappning som Cubicle 7 gett det (förutom enstaka störningsmoment som snarare är Tolkiens fel*).

*Lite märkligt är det att det tar ett århundrade från det att Gandalf inser att Dol Guldur härbärgerar Sauron tills det att det faktiskt händer något
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Hubarth;n285241 said:
När jag tänker efter är det egentligen Eriador jag stör mig mest på. Rhovianon funkar rätt bra i den tappning som Cubicle 7 gett det (förutom enstaka störningsmoment som snarare är Tolkiens fel*).

*Lite märkligt är det att det tar ett århundrade från det att Gandalf inser att Dol Guldur härbärgerar Sauron tills det att det faktiskt händer något
För att:
1. Saruman motsatte sig ett anfall på Dol Goldur.
2. Gandalf var tvungen att sätta en plan i action för att slå ut Smaug, eller i alla fall distrahera honom, samtidigt som rådet genomför ett anfall mot Dol Goldur då Vita Rådet inte var mäktigt nog att slåss mot både Sauron och Smaug samtidigt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
erikt;n285210 said:
Varför inte? Så extremt annorlunda än människor är de inte, och i alla mänskliga samhällen vi känner till finns de tabun av det ena eller andra slaget.
(Tolkiens orcher alltså - övriga versioner av orcher är rätt irrelevanta för den här diskussionen.)
Tolkiens orcher är inte ett samhälle, de är fienden. De är en nidbild av industrialismens baksida. Gränser är till för att överträdas om man kan tjäna något på det, och även om det finns mycket "outbildad skrockfullhet" så finns det inga tabun.
 
Top