WH Orcher!

Jag är taggad på att skriva ett riktigt dumt äventyr i 40k världen. Man ska vara en liten grupp orcher på något väldigt dumt uppdrag. Röda snabba bilar, mycket dakka, skrot och raketer...Kanske måste man ha med en bäbis också, jag funderar...

Men problemet är att min koll på 40k orcher är rätt rudimentär, jag har supit in lite via osmos. De är light psykers och tror hårt på saker, de är svampar, de älskar våld, de betalar med pengar... Kanske?

Vad får jag inte missa? Berätta lite kul sammanfattad orchfakta!
Och vad får man inte missa?

Orchers pengar är deras tänder. Behöver du stålar klår du upp en annan orch o tar hans tänder, eller ger dig själv snytingar tills tänderna faller ut o du tar dem.

De fortplantar sig asexuellt men har separata kroppsöppningar för urin och avföring, och kan urinera ståendes.

Orchers pengar är deras tänder. Behöver du stålar klår du upp en annan orch o tar hans tänder, eller ger dig själv snytingar tills tänderna faller ut o du tar dem.
Visst är det någon klan/sort som konstant växer ut nya och därmed är rikast i stan

Okej, så Snotlings är pysslingstora jättekorkade små orker. Orkerna har så klart byggt ett vapen som teleporterar in snotlings INNUTI FOLKS KROPPAR! The Ork Shokk Attack Gun!

55F1A579-B979-4C7A-82BC-CA54D51839B0.jpeg

Ork är inte (bara) en art, det är en attityd: "Orkses is never defeated in battle. If we win we win, if we die we die fighting so it don't count. If we runs for it we don't die neither, cos we can come back for annuver go, see!"

Pain boyz (Orkernas läkare) gör ganska regelbundet huvudtransplantationer. Så du kan bygga ihop två orker om en blir skjuten i kroppen och en i huvudet.

Orker har inte hår, så de har Hairsquigs som är håriga parasiter som de låter bita sig fast vid deras huvuden så det ser ut som att de har hår.

Orchers kultur är väldigt mycket baserad på brittisk fotbollhuliganer. Så det är helt korrekt att göra en massa referens till supporterföreningar och huliganfirmor när du SL:ar dem.

Allt utom metall och mineraler i ork-kulturen är i pricip en av två saker.
1. En Ork i olika stadier av utveckling, från vadsomnuärmindreänensnotling till gretchins till boyz till Nobs till Warlords.
2. En squig, vilka kommer i alla möjliga varianter från hår och skägg, till tuttar, till snorande oljekannsformade squigs som används som oljekannor, riddjur i olika storlekar och fan vet inte om det finns kosquigs som mjölkar bensin typ.

Min headcanon är att ork-mentaliteten inte är centrerad så mycket runt att de älskar våld utan att de älskar att vinna. Den extrema tävlingsmentaliteten skulle förklara att en del orker faktiskt pysslar med annat än just extremt våldutövande utan t.ex. mekande, kirurgande, bilåkande och boskapsträning där driften att bli bäst är viktigare än att kunna ge mest bonk. Iofs, man vill ju oftast bli bäst på att ge bonk..
Eftersom orker då är rätt korkade så utmynnar såklart den mentaliteten i våld i alla nivåer av orkdomen, för kan man inte komma överrens om priset på en motorcykel kan man ju avgöra vem som går därifrån igenom bonk.

Det här med masspsykoser som manifesterar sig i verkligheten är sjukt coolt att ta fasta på i nån mini-kampanj om man vill spela en politisk orkvända. I Am Slaughter (Dan Abnett) är en trevlig och lättläst take på ämnet masspsykos förresten.
Murderhobos är ju hur enkelt som helst däremot, jag har väl nån gammal idé om att spela ett ork-striketeam som aktiveras när klanens rymdskepp stöter ihop med en hulk eller annat som behöver utforskas. Dvs, dungekrälande fast med extra krump.

Ps. Viktigt med terminologin. Ork, inte orch. Två olika arter :P

Allt utom metall och mineraler i ork-kulturen är i pricip en av två saker.
1. En Ork i olika stadier av utveckling, från vadsomnuärmindreänensnotling till gretchins till boyz till Nobs till Warlords.
2. En squig, vilka kommer i alla möjliga varianter från hår och skägg, till tuttar, till snorande oljekannsformade squigs som används som oljekannor, riddjur i olika storlekar och fan vet inte om det finns kosquigs som mjölkar bensin typ.

Min headcanon är att ork-mentaliteten inte är centrerad så mycket runt att de älskar våld utan att de älskar att vinna. Den extrema tävlingsmentaliteten skulle förklara att en del orker faktiskt pysslar med annat än just extremt våldutövande utan t.ex. mekande, kirurgande, bilåkande och boskapsträning där driften att bli bäst är viktigare än att kunna ge mest bonk. Iofs, man vill ju oftast bli bäst på att ge bonk..
Eftersom orker då är rätt korkade så utmynnar såklart den mentaliteten i våld i alla nivåer av orkdomen, för kan man inte komma överrens om priset på en motorcykel kan man ju avgöra vem som går därifrån igenom bonk.

Det här med masspsykoser som manifesterar sig i verkligheten är sjukt coolt att ta fasta på i nån mini-kampanj om man vill spela en politisk orkvända. I Am Slaughter (Dan Abnett) är en trevlig och lättläst take på ämnet masspsykos förresten.
Murderhobos är ju hur enkelt som helst däremot, jag har väl nån gammal idé om att spela ett ork-striketeam som aktiveras när klanens rymdskepp stöter ihop med en hulk eller annat som behöver utforskas. Dvs, dungekrälande fast med extra krump.

Ps. Viktigt med terminologin. Ork, inte orch. Två olika arter :P
Det här låter ju super... Men vad är en squig igentligen. Jag tänker ju på dom som ser ut som arga hoppbollar, men det verkar ju finnas miljoner. Är de också svamp-varelser?

Min tanke är ett jävligt latjo typ haist scenario där man ska skjutas in med drop-pod-kanonkula in i en hive-city för att göra en kommando räd. Så mycket dum action.

Det här låter ju super... Men vad är en squig igentligen. Jag tänker ju på dom som ser ut som arga hoppbollar, men det verkar ju finnas miljoner. Är de också svamp-varelser?

Min tanke är ett jävligt latjo typ haist scenario där man ska skjutas in med drop-pod-kanonkula in i en hive-city för att göra en kommando räd. Så mycket dum action.

Squigs är nuförtiden en annan typ av svampvarelse som är typ som växt infrastruktur för orcherna. Och det finns typer för allt. Back in the day var de en annan art som orcherna hamnade i symbios med.

Back