Nekromanti Opinions undersökning

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Könsmognad

Frågan är om det inte har debatterats lite väl OT i den här tråden

Vill man ha det on-topic kan man väl fundera ett ögonblick på vad folk har för åsikter om "lämplig ålder" i olika spelvärldar... Om ens RP flörtar med en ung värdshusjänta i Trudvang, tycker de andra därinne att hon är gammal nog för sånt? Om man räddar en 16-årig tös från en svartfolksgrotta i Ereb, är det okej om hon blir närgången på vägen därifrån? Vad anser man i Neotechs Sverige år 2050?

--
Åke, som har ett hum om vad folk tycker om sånt i Khelataar, men bara där.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
...hej, grabbar, ta in på en dejtingdatabas...

Fast jag är inte hundra på att matchmaking är uteslutet från rollspel.nu-forumet.

Själv är jag väl en trehundra år mer än jag borde blivit, och för det kan ni tacka ödesgudinnan och hennes stegrande ponny Lasse-Maja. Mitt kön är väldigt manligt, själv är jag lite osäker. Låt oss nöja oss med att jag (huvudsakligen) är människa iallafall.

/Mogge, läser St. Christopher and the Croatan
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Könsmognad

Vill man ha det on-topic kan man väl fundera ett ögonblick på vad folk har för åsikter om "lämplig ålder" i olika spelvärldar... Om ens RP flörtar med en ung värdshusjänta i Trudvang, tycker de andra därinne att hon är gammal nog för sånt? Om man räddar en 16-årig tös från en svartfolksgrotta i Ereb, är det okej om hon blir närgången på vägen därifrån? Vad anser man i Neotechs Sverige år 2050?
Åååhhh Rosen! Det gjorde du snyggt. Från OT till IT på en nanosekund.
Det där bör väl variera från kultur till kultur. Om man skildrar en historisk kampanj bör man ju iakttaga att man förr i tiden oftast var betydligt yngre än idag vid giftermål.
I vissa nutida kulturer är det ju på samma sätt. Jag tror att jag har sett något reportage på TV om en fjortonåring som skulle gifta sig med en artonåring.

I ett rollspel som speglar dagens västvärld så är det väl mindre lämpligt/vanligt med sådana relationer.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Könsmognad [OT som fan][ANT]

Gränsen är väl ditsatt för att skydda 12-13 åringar från att 32-åringar ska försöka förföra dem, eller något... och jag kan tänka mej att det finns 16-17 åringar som är frustrerade nog att tänka sej ha sex me en 12-åring eller något...
Precis som jag skrev med andra ord :gremwink:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Tja...
21 man (jag)
20 man
24 man
2? man
27 pojke (japp, det är du Fredde)
24 kvinna
~25 man
23 man
nått sånt..

och det här är ~3 spelargrupper (och 4,5 spelledare)

- Zire
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Re: Könsmognad

I ett rollspel som speglar dagens västvärld så är det väl mindre lämpligt/vanligt med sådana relationer.

Om man inte spelar t.ex. i delar av Afrika eller i Indien..
Dessutom är det förekommande lite här och var där lagstiftningen tillåter (även om det iofs för den sakens skull inte är vanligt).

- Zire
 

kalas

Veteran
Joined
18 Oct 2000
Messages
96
Location
Västerås, Sverige
Gurgegh: Hur var det med mate-kunskaperna???

Medelvärdet på din ålder kan aldrig 14år eftersom du är 28år. Med mina intensiva räknestunder samt med stor del hjälp av den konstiga och mystiska dosa räknat ut att det blir ca 28 i medelvärde. Vet inte hur det gick till men den icke tänkande mackapären sa att om du tar ett tal och sedan adderar ett annat får du medelvärde om du delar på två eftersom det är två tal. I ditt fall var du 28 och var en person. 28/1 kan endast bli 28 och inget annat. Dock under mina kalkyleringar fann jag ett antal beundransvärda svar, "syntax error" var ett.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Medelvärdet på din ålder kan aldrig 14år eftersom du är 28år. Med mina intensiva räknestunder samt med stor del hjälp av den konstiga och mystiska dosa räknat ut att det blir ca 28 i medelvärde. Vet inte hur det gick till men den icke tänkande mackapären sa att om du tar ett tal och sedan adderar ett annat får du medelvärde om du delar på två eftersom det är två tal. I ditt fall var du 28 och var en person. 28/1 kan endast bli 28 och inget annat.
Men han har faktiskt varit 1, 2, 3, 4 och så vidare upp till 28.

(1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+28)/28 borde bli cirka 14, därav 14 i medelvärde.

Problemet ligger snarare i att frågan är ställd på ett sätt som inte möjliggör ett matematiskt meningsfullt svar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja jäklar.... (OT)

Kom just på en liten grej....
När ni föddes så började en annan spela... Tänk va´tiden går fort... :gremgrin:
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Vem har sagt...

...att man skall ta medelvärdet av alla år, varför inte ta medelvärdet av alla halvår men levt (ger iofs samma resultat), eller medelvärdet av åldern under alla skottår men levt, eller medelvärdet av ens ålder varje sekund man hållit andan.

Egentligen borde man ju ta väntevärdet av åldern som en funktion av hur länge man levt, och efter diverse integrearande o.dyl kommer man fram till att det blir 0.5, alltså precis som det redan konstaterats, medelvärdet är halva åldern.

Vill någon ha en skriftlig redovisning så kan jag nog scanna mina antekningar...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Könsmognad [OT som fan][ANT]

Eeehh... här kommer jag med en liten oskyldig kommentar om syftningsfel - och nu är ni inne på en disskution om pedofili...

...är det bara jag som finner det lustigt :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Könsmognad

Om man inte spelar t.ex. i delar av Afrika eller i Indien..

Var väl kanske därför han skrev: ... i dagens västvärld :gremsmile:

Man får hålla ögonen öpnna ibland! :gremsmirk:

Men du har ju rätt i att andra traditioner existerar i de delarna av vår värld...

Förresten... det här är väl fortfarande OT om man utgår från ursprungsinlägget? :gremsmile:

/Balderk, vet inte vad som fallit i honom... Bry sog om OT på det här viset! :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Re: Vem har sagt...

...att man skall ta medelvärdet av alla år, varför inte ta medelvärdet av alla halvår men levt (ger iofs samma resultat), eller medelvärdet av åldern under alla skottår men levt, eller medelvärdet av ens ålder varje sekund man hållit andan.

Egentligen borde man ju ta väntevärdet av åldern som en funktion av hur länge man levt, och efter diverse integrearande o.dyl kommer man fram till att det blir 0.5, alltså precis som det redan konstaterats, medelvärdet är halva åldern.
Jo, jag insåg samma sak men ville göra ett för lekmän mer lättbegripligt exempel genom att diskretisera tidsförloppet. Så länge det är en linjär fördelning kan man alltid ta (minsta värdet + största värdet)/2.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Könsmognad [OT som fan][ANT]

På det här forumet kan minsta lilla kommentar, hur oskyldig den än må vara, leda till en massiv OT-diskussion om något som bara är aningen besläktat med komentaren... Eller inte alls i vissa fall.

Den tråd som blivit längst just på grund av en sådan är nog Vampire Vs. Cthulhu... En av de längsta trådarna på forumet och jag vet faktiskt inte om han fick sin fråga besvarad... har iofs inte läst så mycket i den...

/Balderk

(Edit: Fixade stavfel)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Ryktet om min kvinnlighet är betydligt överdrivet

"Eftersom det var jag som drog igång diskussionen om vikt, innebär det här att jag kommer att få en spark i skrevet vid nästa speltillfälle?"

Jag som är så snäll, hur kan du tro det? O_O
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ryktet om min kvinnlighet är betydligt överdri

Jag som är så snäll, hur kan du tro det? O_O

kan du sätta en snigel i ögat på folk kan du väl sparka dom i skrevet? Eller drar du gränsen vid skrevspark? :gremlaugh:

/Balderk, har döttstråkigt just nu...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: 4,5

Antar att en person spelleder ytterssällan och därför knappt räknas... Eller har dom en halv person som spelleder för dom ibland, vad den andra halvan sysslar med har jag ingen aning om men jag gissar att han är ointresserad av rollspel. :gremsmile:

/Balderk
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Ryktet om min kvinnlighet är betydligt överdri

"kan du sätta en snigel i ögat på folk kan du väl sparka dom i skrevet?"

Jag har för mig att det var en blodigel i ögat, vilket är mycket snällare. Eller i alla fall mer lämpligt för den skräckfilm som är mitt liv :gremcool:

"Eller drar du gränsen vid skrevspark?"

Man måste ju kunna behärska sig :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ryktet om min kvinnlighet är betydligt överdri

Jag har för mig att det var en blodigel i ögat, vilket är mycket snällare.

Ja, då är det ju ingen fara! Blodiglar som är så söta... :gremsmile:

Eller i alla fall mer lämpligt för den skräckfilm som är mitt liv

Åh! Jag vill också ha en skräckfilm till liv! vardagen skulle vara så mycket mer spännande då... Ja, vissa har tur och andra inte... :gremfrown:

Man måste ju kunna behärska sig

Antar att du har rätt... Nu blir Troberg glad i alla fall när han slipper testikulera, eller vad det var han kalla de det... :gremsmile:
 
Top