Only War one shot pitch

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
GW behöver ta i mer om det ska komma upp i historisk skala på sina gräsligheter.
Fast vi vet ju inte vad de 90% syftar på. Om man jämför med aktiva regimentet under pågående konflikt över flera år, så kanske 90% är en årlig siffra och för hela IG, varesig man hackar xenos i rymdjungeln, eller sitter på garnison någonstans.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Jag trodde 90% var en tramsig överdrift innan jag startade den här tråden :gremtired:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Under WW2 led 101st Airborne (Band of Brothers) över 100%-iga förluster. Det låter märkligt men man räknar in reserver och nytt manskap. Styrkan var på runt 8000 man men enligt statistiken var deras förluster ca 10 000.

Så sannolikt räknar man från styrkans bildade till idag. Om det är så man räknar i rymden vet jag inte.

Verkligheten överträffar nästan alltid dikten. Dessvärre :(
Ovanpå det så ingår alla "sårade" som tillfälligt inte kan slåss i Casualties siffror. Så en person kan vara casualty flera gånger om.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Fast vi vet ju inte vad de 90% syftar på. Om man jämför med aktiva regimentet under pågående konflikt över flera år, så kanske 90% är en årlig siffra och för hela IG, varesig man hackar xenos i rymdjungeln, eller sitter på garnison någonstans.
Absolut. 90% på ett år hade varit en extrem (men inte omöjlig) siffra för ett riktigt krig. Men på några år, absolut inte. Att 10% överlever säg tio år i kejsargardet tycker jag dock blir lite mesigt i ljuset av siffrorna ovan.

En annan ”kul” siffra är att en officer i brittiska armén på västfronten under vk1 hade större chans att överleva än en officer i Bomber Command under vk2, vars terrorbombningar alltså motiverades med att de besparade världen ett nytt skyttegravskrig ... epic fail.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nitpick, men "Du kommer inte göra någon skillnad ... för Kejsaren" låter konstigt. Jag hade bytt rad 2 och 3 så att det låter "Du kommer dö meningslöst ... för Kejsaren"
Jag hade inte haft med ordet meningslöst över huvudtaget utan mer framställt info till spelarna som propaganda eller en rekryteringspamflett ni kommer att dö för kejsaren men sörj ej soldat ty det finns ingen större ära en soldat kan uppleva än att giva sitt liv för emperiet och kejsaren
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Absolut. 90% på år hade varit en extrem (men inte omöjlig) siffra för ettriktigt krig. Men på några år, absolut inte. Att 10% överlever säg tio år i kejsargardet tycker jag dock blir lite mesigt i ljuset av siffrorna ovan.

En annan ”kul” siffra är att en office i brittiska armén på västfronten under vk1 hade större chans att överleva än en officer i Bomber Command under vk2, vars terrorbombningar alltås motiverades med att de besparade världen ett nytt skyttegravskrig ... epic fail.
Det kan ju vara en årlig siffra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ovanpå det så ingår alla "sårade" som tillfälligt inte kan slåss i Casualties siffror. Så en person kan vara casualty flera gånger om.
Ja, jag använde "förslust" som direkt översättning av just casualities.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Det finns en skämt grej med Imperial Guard där det är ”Garanterad befordran efter 9 timmar i tjänst vid fronten. Förväntad livslängd i tjänst vid fronten 5 timmar.” Men till och med det är ju inte grimdark nog verkar det som :gremtired:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag trodde 90% var en tramsig överdrift innan jag startade den här tråden :gremtired:
Nu har jag dålig koll på 40k universat men förutsatt att det finns medics och evakueringsmöjligheter så lindras åtminstone skadorna avsevärt. Det är en stor lärdom man tog med sig från ww2 och orsaken till att man ändrade sin doktrin. Det är först när man inte längre har tillgång till understöd, förstärkningar eller evakuering som det blir lika illa som förr. Vilket såklart sker även i moderna drabbningar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det finns en skämt grej med Imperial Guard där det är ”Garanterad befordran efter 9 timmar i tjänst vid fronten. Förväntad livslängd i tjänst vid fronten 5 timmar.” Men till och med det är ju inte grimdark nog verkar det som :gremtired:
Alltså, statistiken börjar ju _innan_ fronten - rymdskepp som äts upp av Immateriet, dropships som sprängs med alla ombord, rekryter som är dumma nog att äta av maten i mässen..
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om 90% av deras krigstyrka stryker med oavsett om det är per mission eller vecka eller månad eller år hur fan kan dom bedriva only war ? Har dom en jävla aldrig sinande källa av soldater ?.
Med tanke på att deras eviga krig borde wipe:a ut en stor del av den vuxna könsmogna manliga delen av imperiet så borde det inte födas soldater i den takt som krävs för att föda krigsmaskinen
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Om 90% av deras krigstyrka stryker med oavsett om det är per mission eller vecka eller månad eller år hur fan kan dom bedriva only war ? Har dom en jävla aldrig sinande källa av soldater ?.
Med tanke på att deras eviga krig borde wipe:a ut en stor del av den vuxna könsmogna manliga delen av imperiet så borde det inte födas soldater i den takt som krävs för att föda krigsmaskinen
Åh nej! Min noggrant utträknade socioekonomiska och demografiska simulering av Mänsklighetens Imperium fallerar! ;)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om 90% av deras krigstyrka stryker med oavsett om det är per mission eller vecka eller månad eller år hur fan kan dom bedriva only war ? Har dom en jävla aldrig sinande källa av soldater ?.
Med tanke på att deras eviga krig borde wipe:a ut en stor del av den vuxna könsmogna manliga delen av imperiet så borde det inte födas soldater i den takt som krävs för att föda krigsmaskinen
Det föds inte heller tillräckligt med män eller kvinnor, mänskligheten, galaxen och hela universum är kört och det går bara att fördröja det oundvikliga. Det är liksom det som är poängen med 40K.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det föds inte heller tillräckligt med män eller kvinnor, mänskligheten, galaxen och hela universum är kört och det går bara att fördröja det oundvikliga. Det är liksom det som är poängen med 40K.
Jag är inte jätte insatt i 40k måste jag erkänna . Jag vet typ att det finns nån kejsare som skapat nån trump/Putin living god emperor kult kring sig själv och att det bedrivs ett evigt krig mot kaos och Orcher och andra "onda" raser och sen finns det en massa mega krigare i stora rustningar som heter space marines och det finns nån inkvisition eller liknande det är ungefär så långt min kunskap om 40k sträcker sig. Ja just det det finns commisars också vet jag iom att jag läst nån 40k bokserie för drygt 10-12 år sedan om nån commisar ciafus Kane eller nått liknande .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
I sammanhanget "förluster", som exempelvis 101st Airborne, så ingår ju även sårade, saknade, deserterade, hemskickade, etc. Antalet rena dödsfall är ofta lägre än en tror under världskrigen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är inte jätte insatt i 40k måste jag erkänna . Jag vet typ att det finns nån kejsare som skapat nån trump/Putin living god emperor kult kring sig själv och att det bedrivs ett evigt krig mot kaos och Orcher och andra "onda" raser och sen finns det en massa mega krigare i stora rustningar som heter space marines och det finns nån inkvisition eller liknande det är ungefär så långt min kunskap om 40k sträcker sig. Ja just det det finns commisars också vet jag iom att jag läst nån 40k bokserie för drygt 10-12 år sedan om nån commisar ciafus Kane eller nått liknande .
Det är inte Kejsaren som skapat kulten runt honom, det är de efterlevande som använder hans långsamt döende skal till kropp som en fyr att navigera efter genom vad som skulle kunna beskrivas som ”helvetet” och har samtidigt byggt en religion rund honom. Detta trots att Kejsaren tycks a varit mot allt vad religion innebär. Så nu vet du lite mer onödig info! Och jag är långt ifrån en expert på 40K, Beastslayer var den som en gång i tiden fick mig intresserad äv universat och nu är jag ett fan men långt ifrån allvetande.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
I sammanhanget "förluster", som exempelvis 101st Airborne, så ingår ju även sårade, saknade, deserterade, hemskickade, etc. Antalet rena dödsfall är ofta lägre än en tror under världskrigen.
Ja, antalet döda landar på 25% i fallet 101st. Som nämndes ovan sjunker den siffran drastiskt i takt med att sårade kan evakueras snabbt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
[
Det är inte Kejsaren som skapat kulten runt honom, det är de efterlevande som använder hans långsamt döende skal till kropp som en fyr att navigera efter genom vad som skulle kunna beskrivas som ”helvetet” och har samtidigt byggt en religion rund honom. Detta trots att Kejsaren tycks a varit mot allt vad religion innebär. Så nu vet du lite mer onödig info! Och jag är långt ifrån en expert på 40K, Beastslayer var den som en gång i tiden fick mig intresserad äv universat och nu är jag ett fan men långt ifrån allvetande.
Tackar . Jag har som sagt inte satt mig in i 40k då jag aldrig haft nått större intresse för sci-fi eller science-fantasy
 
Top