Only War one shot pitch

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Jag tänkte spelleda ett Only War (40k spelet där man är vanliga soldater) one shot och jag har skrivit ihop en text för att pitcha det för gruppen. En gruppmedlem har koll på 40k men resten har inte det, jag vill förmedla tonen utan att dränka dem i lore och jag vill göra dem sugna på att spela. Så, feedback på texten som följer är det jag letar efter här. Får den er att vilja spela? Är något förvirrande?

”Ni är soldater i Kejsarens garde. Ni lever mörka liv i ett universum fyllt av fasor från det att ni spottades fram från karga livmödrar till det att ert kött sargats så fullständigt att era veka organ blir intet mer än kött. Inget lovande efterliv väntar er utan era själar kommer ödeläggas av törstande gudar tills stjärnorna slocknar, sedan följer absolut utplåning. Ert samhälle är den mest brutala regimen som någon kan föreställa sig. Ideologin ni kommer lida och dö för dyrkar ett ruttnande lik som en gud och ser inget inneboende värde i människor. Era hemplaneter har skickat er som soldater för att betala sin skatt till det galaktiska kejsardömet och ni kommer aldrig igen återvända hem. Era fiender är oändliga till sitt antal, bärandes vapen mäktiga bortom mänsklighetens förstånd och grymmare än helvetet själv. De sinneskrossande fasorna ni slåss mot är bara en del av vad som orsakar 90% förluster inom det kejserliga gardet, där finns också sjukdom, organisatorisk inkompetens, era egna politiska officerares blodtörst och risken att era transportskepp sväljs av hyperrymdshelvetet som de använder för snabbare än ljuset resor.

Du är inte speciell.

Du kommer dö meningslöst.

Du kommer inte göra någon skillnad.

För Kejsaren.”
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Muntert!

Det jag reagerar på är ”90% förluster”. Mitt mattesinne undrar ”per vad?”. Dör 90% varje år? Eller varje strid? Eller i sin karriär (så att 10% faktiskt får någon sorts pension, eller kanske befordran)? Inser att det mest är stämning, men vagheten distraherar lite eftersom jag börjar undra detta istället för att fokusera på texten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Stämningen känns spot on, och vem du är berörs, men vad får vi GÖRA i den här one-shot:en? Det undrar jag lite när jag läser.
Skev till den här grejen:

”Ni har skickats för att döda utomjordiska monster i en miljardstad så sönderbombad att varken liv eller något av värde finns kvar att rädda. Där kommer ni försöka hålla linjen och försvaga fienden tills värdefullare trupper kommer och avslutar hotet.”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Yes, det tillägget är bra. Bra med lite tydligare att man slåss mot xenos/demoner/monster.

Sen tycker jag "Kejsarens garde" låter lite mycket som en elitenhet. Det gör ju garde/guard generellt, även om "Imperial Guard" väl riffar på USAs "National Guard" så därför får ett annat anslag. Kanske räcker det att säga "det Kejserliga gardet" eller rent av "kejsargardet"?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Muntert!

Det jag reagerar på är ”90% förluster”. Mitt mattesinne undrar ”per vad?”. Dör 90% varje år? Eller varje strid? Eller i sin karriär (så att 10% faktiskt får någon sorts pension, eller kanske befordran)? Inser att det mest är stämning, men vagheten distraherar lite eftersom jag börjar undra detta istället för att fokusera på texten.
Jag har inte tänkt på detta! Jag har researchat siffran men det verkar inte finnas ett canon svar. Det är nog en hög siffra de dragit till med. Så jag hittar på en definition och skriver in den.

Tydligen dör 2800 personer från gardet varje sekund, men det är i hela galaxen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Yes, det tillägget är bra. Bra med lite tydligare att man slåss mot xenos/demoner/monster.

Sen tycker jag "Kejsarens garde" låter lite mycket som en elitenhet. Det gör ju garde/guard generellt, även om "Imperial Guard" väl riffar på USAs "National Guard" så därför får ett annat anslag. Kanske räcker det att säga "det Kejserliga gardet" eller rent av "kejsargardet"?
Ändrat det till kejsargardet :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Inser att det mest är stämning, men vagheten distraherar lite eftersom jag börjar undra detta istället för att fokusera på texten.
Mitt förslag är att inte läsa något 40K-relaterat. Den där vagheten är en minst sagt central del av hur deras presentation fungerar. ;)

Tillägget är skitbra! Och poängterar den där meningslösheten som ofta upplevs i universat. Liksom, om stället är bombat sönder och samman och inget av värde finns kvar--varför ens kriga om skiten? BECAUSE EMPEROR SÅKLART!

1620284430321.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Du är inte speciell.

Du kommer dö meningslöst.

Du kommer inte göra någon skillnad.

För Kejsaren.”
Nitpick, men "Du kommer inte göra någon skillnad ... för Kejsaren" låter konstigt. Jag hade bytt rad 2 och 3 så att det låter "Du kommer dö meningslöst ... för Kejsaren"
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Nitpick, men "Du kommer inte göra någon skillnad ... för Kejsaren" låter konstigt. Jag hade bytt rad 2 och 3 så att det låter "Du kommer dö meningslöst ... för Kejsaren"
Jag läste det mer som en signatur. Men det kanske blir tydligare med ett utropstecken?

För Kejsaren!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Nitpick, men "Du kommer inte göra någon skillnad ... för Kejsaren" låter konstigt. Jag hade bytt rad 2 och 3 så att det låter "Du kommer dö meningslöst ... för Kejsaren"
Ja, det är bättre. Har ändrat det! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Lite OT, men hur är Only War att spela? Älskar konceptet men är inte motorn ganska klunkig och crunchig?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Lite OT, men hur är Only War att spela? Älskar konceptet men är inte motorn ganska klunkig och crunchig?
Den är sjukt klunkig. Den är bättre än Dark Heresy 1ed men den är fortfarande nummer och undantag the game. Det känns helt rätt! Men klunkigt. Mycket av det är i utrustningen och karaktärsskapandet dock så ger man folk pregens så löser man det.

Ärligt talat? Ska man bara spela vanliga soldater är det bättre att köra det med Call of Cthulhu. Det funkar inte om folk ska vara psykers, techpriests med mera. Men för vanliga soldater är det great.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Muntert!

Det jag reagerar på är ”90% förluster”. Mitt mattesinne undrar ”per vad?”. Dör 90% varje år? Eller varje strid? Eller i sin karriär (så att 10% faktiskt får någon sorts pension, eller kanske befordran)? Inser att det mest är stämning, men vagheten distraherar lite eftersom jag börjar undra detta istället för att fokusera på texten.
Under WW2 led 101st Airborne (Band of Brothers) över 100%-iga förluster. Det låter märkligt men man räknar in reserver och nytt manskap. Styrkan var på runt 8000 man men enligt statistiken var deras förluster ca 10 000.

Så sannolikt räknar man från styrkans bildade till idag. Om det är så man räknar i rymden vet jag inte.

Verkligheten överträffar nästan alltid dikten. Dessvärre :(
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Under WW2 led 101st Airborne (Band of Brothers) över 100%-iga förluster. Det låter märkligt men man räknar in reserver och nytt manskap. Styrkan var på runt 8000 man men enligt statistiken var deras förluster ca 10 000.

Så sannolikt räknar man från styrkans bildade till idag. Om det är så man räknar i rymden vet jag inte.

Verkligheten överträffar nästan alltid dikten. Dessvärre :(
Det går att hitta värre exempel dessutom, som får grimdarksiffran 90% att verka patetisk.

En soldat i trettioåriga kriget levde i snitt fyra år. Så det kejserliga regementen Alt-Sachsen, det första kejsaren satte upp och som var i tjänst hela kriget omsatte troligen runt åtta gånger sin personal under kriget.

Det bajerska reservregemente som en viss Hitler ingick i hela första världskriget mobiliserade 3500 man i augusti 1914 och hade i november 1918 förlorat 3500 stupade. På varje stupad kan man räkna fyra till sex sårade ... (sen kan ju en person såras flera gånger och sedan också stupa, så antalet unika individer var lägre).

Och detta regemente är inget extremfall. En brittisk gardesbataljon som mobiliserade med 1000 man förlorade fram till 11/11 1918 6000 stupade och över 30000 sårade enligt en källa.

Av Sovjetunionens 1941 års värnpliklass stupade 90%.

GW behöver ta i mer om det ska komma upp i historisk skala på sina gräsligheter.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men har för mig att den förväntade överlevnadstiden för en kustjägare vid "skarp" landstigning med stridsbåt är typ minus 18 sekunder...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men har för mig att den förväntade överlevnadstiden för en kustjägare vid "skarp" landstigning med stridsbåt är typ minus 18 sekunder...
Jag har läst en liknade siffra för sovjetiska stridsvagnsryttare (googla tank desant); att de i snitt klarade sex sekunders eldstrid. Hittar ingen källa nu dock.
 
Top