Nekromanti Oneirotropi

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hur tycker ni att man skulle kunna kongelera Oneirotropiska filament, om nu detta ens skulle vara möjligt? Den idé jag hade var att man var tvungen att göra det under drömmen, att dessa kongelerade filament skulle ta ca 8-9 timmar att skapa, och att man skulle vakna med denna i handen.
Jag tycker att ska fungera precis som vanligt, och att krånglet bara består i att få tag i filament att kongelera; eftersom det officiellt är en livskraft så finns det ingen anledning att uppfinna nya lagar till det. Det vore säkert häftigt om man gjorde kongelat så, men skulle bli väldigt underligt eftersom alla andra aspekter kongeleras konsekvent kongeleras genom alkemi eller inte alls.

Däremot ska jag genast börja fundera på det officiella konceptet med spontan kongelering och den potential som övernaturlig egenskap/ännu ej kontrollerbar magisk process, vilket skulle kortsluta "problemet" jag beskriver ovan.

Alternativt kan man ju helt enkelt peka på "väsenkrafterna" och åberopa Lagen om ej uppenbart konsekventa undantag, varpå vetenskapen och logiken inte kan göra mycket annat än att sucka, skaka på huvudet och konstatera att de återigen måste anpassa sig till verkligheten (eller "verkligheten", i det här fallet) :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Naturligt förekommande Oneirotropiska kongelat skulle nog skapas spontant då en magiker eller liknande kunnig i alstrandet av oneirotropi drömmer en "kraftig" dröm.

Normal kongelering skulle kräva att du har en "alstrare" som sover någon gång medans den alkemiska processen är igång?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
I mitt Eon skulle oneirotropi alstras av starka drömmar, innuti hjärnan! Så en bra sätt att hitta oneirotropiska kongelat är att leta upp folk som dött i sömnen och gräva ut dem!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Wilmer: Den där idéen var så vidrig och dessutom gör det tillgången på oneirotropi så svårt att det kommer vara sådär i mitt mundana med. Det var ju en skitfrän tanke.

:gremsmile:
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Den frågan jag ställer mig om alstrande av oneirotropi utanför skugglandet samt skapandet av kongelat utanför skugglandet är: Hur enkelt vill man göra processen? Oneirotropi kan precis som daimotropi och teotropi ha potential till storartade äventyr för att få tag på så ovanliga energiformer, varför göra det så enkelt och dessutom flummigt att trollpackorna går och lägger sig för att alstra i sömnen?
Ska det vara så enkelt? Samt hur ska man lyckas med något så pass fokuserat som att alstra när man sover? Fan jag vet inte ens hur man rör på stortån i sömnen!

För att koppla till min hyllning av Wilmers ide så erbjuder den iaf en stigmatisering i skapandet av oneirotropiska kongelat.
Möjligen kan jag tänka mig att folk kan alstra i sömnen ifall de lider av problemet att de går i sömnen och därmed omedvetet alstrar oneirotropi men att låta magiker strategispela genom att alstra i sömnen? No way
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Wilmer said:
I mitt Eon skulle oneirotropi alstras av starka drömmar, innuti hjärnan! Så en bra sätt att hitta oneirotropiska kongelat är att leta upp folk som dött i sömnen och gräva ut dem!
Herr Persson said:
Wilmer: Den där idéen var så vidrig och dessutom gör det tillgången på oneirotropi så svårt att det kommer vara sådär i mitt mundana med. Det var ju en skitfrän tanke.

:gremsmile:
Ni två är riktiga äckel. Och jag älskar idén.
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Men alltså... är det bara jag som inte förstått hur man ska kunna väva en besvärjelse när man alstrat den i drömriket? Vem ska man kasta den på?

Jag menar, om man nu alstrar i drömmen och det är normalsvårt och frid och fröjd, måste man ju också väva besvärjelsen/effekten med hjälp av de filament du alstrat. Och eftersom du drömmer och är i ditt drömrike, hur ska detta fungera i praktiken? Och kan du påverka verkligheten från ditt drömrike?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Oneirotropi kan precis som daimotropi och teotropi ha potential till storartade äventyr för att få tag på så ovanliga energiformer, varför göra det så enkelt och dessutom flummigt att trollpackorna går och lägger sig för att alstra i sömnen?
Ska det vara så enkelt? Samt hur ska man lyckas med något så pass fokuserat som att alstra när man sover? Fan jag vet inte ens hur man rör på stortån i sömnen!
Jag är säker på att jag skriver någon stans att oneirotropialstring under sömn kräver att lyckas uppnå "lucid dreaming" (även om jag inte använder den termen), dvs. total medvetenhet under dröm. Eftersom man då har tillgång till sina normala mentala kapaciteter finns det inget som säger att man inte bör kunna alstra då. I mitt system krävs både träning och lyckade PSY-slag för att uppnå det, och det är knappast någon kunskap som ligger och skräpar överallt i Mundana.

Sen finns ju den lilla detaljen att det typ inte finns en jäkel utom drakarna som känner till oneirotropins existens (och de är inte så benägna att dela med sig), även om ett par magiker i Legio Colonan försöker bevisa att den finns öht. I mitt Mundana behärskas aspekten i princip av drakar och vissa skuggfolksmagiker. Den karaktär som behärskar lite av aspekten fick i utbyte mot kunskapen gå med på "tjänstgöring under en obestämd tidsperiod" för Hovet i fråga, vilket hon nog inte skulle ha gått med på om hon hade haft något hopp om att bli frisläppt till att börja med.

Var någonstans här som "enkelt" kommer in kan man ju fråga sig :gremwink:

För att koppla till min hyllning av Wilmers ide så erbjuder den iaf en stigmatisering i skapandet av oneirotropiska kongelat.
Anledningen till att jag har en "tråkigare" syn är att jag byggt reglerna för att vara hyfsat konsekventa med stämning och andra regler i Eons magisystem, så som jag upplever det, och även om jag håller med om det häftiga i idén så uppfyller det ingetdera, och därför kommer jag personligen inte lägga in dem i min husreglade oneirotropi. Sorry.

Så länge det inte involverar alkemiska metoder, vill säga. Jag älskar alkemi :gremwink: Men det blir en husregel till husreglerna.

Men, undantaget alternativet med esoteriska kemikaliebad för drömmares huvuden och följande dissektion kommer kongelering av oneirotropi att följa ett av två mönster:

Antingen är det en "vanlig" aspekt och kongeleras med processen Kongelering, där enda problemet är att få tag i ett filament av en aspekt som ingen känner till och som i princip måste alstras sovande.

Eller så är det en "väsenaspekt" (som psyko, daimo, teo) och kan inte kongeleras med några kända medel.

Jag lutar personligen mer och mer åt version 2, då jag från början var minst sagt skeptisk till oneirotropi som livskraft.
 
Top