Nekromanti Oneirotropi

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som ett hobbyprojekt så har jag gjort ett utkast till regler för och effekter till aspekten oneirotropi. Kommentera gärna, ge konstruktiv kritik och kom med frågor! Det är som sagt ett utkast (den krångliga effekten "Skapa minne" är ett exempel på det), och jag hoppas att någon ska visa på lite uppenbara saker som jag har missat eller ge mig bra förslag.

Alla nya effekter ni kommer på och som jag gillar kommer jag skamlöst att stjäla, göra om som jag vill och lägga till texten, men upphovsmannen/-kvinnan hamnar i en ny tack till-avdelning.

Oneirotropi
Oneirotropi är en av livskrafterna och har sin källa i drömmar. Alla varelser med förmågan att drömma är potentiella källor till oneirotropi. Det är dock mycket få varelser som känner till att aspekten existerar, och de som vet är oftast inte så benägna att dela med sig av kunskapen.

Sömnperiod: de närmaste 8 timmarna efter att man har somnat. Används för att undvika regelhål.

Områden: Drömmar, minne (enligt samma logik som använts för en del andra områden, som sol = makt; drömmar sägs ju vara en del av minnesprocessen. Stöds även av effekter i Drakar), Skugglandet (som åtminstone i mitt Mundana är delvis oneirotropiskt; minst en effekt ur Drakar stöder också dessa)

Alstring

Alstring genom drömmar

För att alstra oneirotropi krävs som regel att man drömmer. Alstring kräver att man är medveten om att man drömmer, vilket i regel kräver träning. Har man sådan träning (ingår i färdigheten Alstra oneirotropi) behöver man klara ett lätt slag mot PSY då man somnar för att bli medveten under en av sina drömmar. Varje alstrat filament minskar mängden Långtidsutmattning man återfår under sömnperioden med 1, som lägst ned till 0. Man kan alltså inte alstra fler filament än vad man återfår under en sömnperiod på detta sätt.

Man kan även alstra oneirotropi ur en annan sovande persons drömmar om denna är villig. Det går dock endast att göra under tiden som drömmen pågår och är två nivåer svårare än vanlig alstring.


Annan alstring


I Drömriket kan oneirotropi alstras utan svårghetsökning eller utmattning. Det går även att alstra oneirotropi i vaket tillstånd på vissa platser i Skugglandet. Detta ger inte heller någon utmattning men är en nivå svårare än vanlig alstring.

Transfomering
Inga speciella regler gäller för transformering av Oneirotropi. Man måste givetvis känna till aspektens existens för att kunna transformera filament till onerotropi.

Kontrollerad dissipation

Magikern får ett kort anfall av kreativitet, drömtankesätt och mycket klara minnesupplevelser.

Okontrollerad dissipation
Magikerns sinne börjar fungera som under en dröm, med slumpmässiga minnen, bristande logik, mentala hallucinationer och liknande effekter. Magikern kan inte göra några vettiga handlingar under 1t6 runder per dissiperat filament.

Effekter

Ett par effekter finns redan i Drakar, och jag återger dem inte här.

Ändra dröm (1+) (Eftersom effekten "Dröm" redan finns för selenotropin har jag valt att inte kopiera den)
Ber, mom
Effekten påverkar en pågående dröm. Varje filament lägger till ytterligare en valfri detalj i drömmen. Det går att lämna meddelanden till sovande personer på detta sätt, men den sovande måste klara ett svårt slag mot PSY för att minnas meddelandet. Varje filament utöver det första som används för effekten kan dock användas för att göra meddelandet tydligare istället för att lägga till nya detaljer, vilket gör slaget en nivå lättare per filament som används till detta.

Drömfängsel (1+)
Ber, mom
Effekten gör att en drömmande person som misslyckas med ett slag mot PSY med samma svårighet som antalet filament som effektens magnitud inte vaknar upp ur drömmen. Personens sömn förlängs med en timme per negativ effekt på slaget. Fummlas slaget förlängs sömnen med dubbla den negativa effekten.

Mardröm (2)
Ber, mom
Effekten gör en sovande persons alla drömmar till mardrömmar; ingen Långtidsutmattning återfås under sömnperioden.

Skapa minne (1+) (effekten är krånglig dels för att den inte är korrad och dels för att jag är försiktig med sinnespåverkande magi)
Ber, temp
Effekten skapar ett minne hos målet. Det kan vara att ha träffat en person tidigare, att ha varit med om någon händelse eller att ha haft misstankar mot någon. Varje filament tillåter ytterligare en detalj i minnet. När effekten tar slut försvinner minnet som lades in, men har det påverkat personens tankar och handlingar finns minnet av minnet kvar – personen får bara svårare att komma ihåg detaljerna i minnet.

Målet måste slå ett slag mot PSY med en svårighet på antalet filament som användes för effekten. Lyckas slaget kommer målet att inse att det är något lurt med minnet, men kommer inte nödvändigtvis att reagera på det – de flesta människor misstänker inte att någon skulle gå in och ändra deras minnen – men kan tro sig ha mints fel eller blandat ihop saker, och kommer att vara försiktig gällande minnet. Blir slaget perfekt inser personen att minnet är helt fel. Misslyckas slaget fattar personen inga misstankar och fumlas slaget kommer personen att själv ”förbättra” minnet för att få det att passa in bättre med tidigare minnen, vilket innebär att minnet automatiskt blir permanent.
Om minnet direkt ”konkurrerar” med ett annat minne (vad personen gjorde under morgonen), blir PSY-slaget en nivå lättare, och misslyckas slaget sammanfogar personen minnena eller tror att det riktiga handlar om ett annat tillfälle. Vid fummel glöms det gamla minnet. Om minnet är motsägelsefullt eller orimligt minskar svårigheten enligt spelledarens bedömning. Verkar minnet rimligt enligt målets mått mätt (uppfyller fördomar eller önskningar, t.ex.) blir slaget istället en nivå svårare.

Minnesskärpa (1)
Ber, temp, ej permanent
Effekten skärper målets minne, vilket gör alla slag som kräver gott minne (t.ex.) kunskapsfärdigheter, en nivå lättare. Personen kommer också att minnas tidigare händelser och upplevelser mycket tydligt, vilket också kan vara till hjälp.

Skuggvandring (1+)
Per, temp, ej permanent
Effekten tillåter en person som befinner sig i Skugglandet att förflytta sig på samma sätt som skuggfolk; in bakom en sten, ut bakom en annan, osv. Förflyttningen följer samma regler som effekten Teleportering, men verkar enbart i Skugglandet och kan maximalt används en gång per runda under varaktigheten.

[Ej namngiven] (1+)
Ber, temp (ja, den kan göras permanent)
Effekten skapar eller förändrar ett föremål enligt magikerns vilja. Med ett filament kan man skapa en kniv, en mössa eller mindre föremål, med två filament upp till ett svärd eller tunika, med tre en klädnad, med fyra en större möbel och med fem ett manshögt stenblock. Föremålet är egentligen en slags illusion men är på grund av Skugglandets natur högst verkligt och ser ut som magikern föreställt sig objektet. För varje filament utöver det som krävs för storleken kan föremålet få en speciell egenskap; spelledaren bestämmer vad som är rimligt. Effekten kan enbart användas i Skugglandet och föremålet kan inte lämna det om inte detta läggs till som en speciell egenskap enligt ovan.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Det enda jag tycker är skumt: Om du alstrar när du drömmer, hur kan du då lägga effekter på andra? Tillåter oneirotropi-träning att man kan lära sig gå i sömnen

I övrigt: Jävligt kul arbete, och kan vara rätt användbart om RP ger sig in i Skugglandet (som är delvis oneirotropisk IMO också!)

//Kraetyz
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Drömvandring 1+
Temporär, kan göras provisorisk

Denna effekten gör att magikerna kan kontrollera en annan persons rörelser som om denne vandrade i sömnen. För att lyckas kontrollera en person måste denna slå ett slag mot PSY med ett antal tärningar som motsvarar magnituden på effekten Drömvandring. Om det slaget lyckas kan magikern få den besvärjade att röra sig med halva sin normala förflyttning per stridsrunda. Den besvärjade kan ej fås att springa eller spurta.

Spontan idé, fast jag gillar den i alla fall :gremsmile: Påpeka gärna ifall det är något som kan förbättras med den.
Och nice jobbat Regmolar!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tack för komplimangerna! Jag har försökt hålla mig så nära annat motsvarande material som möjligt, och jag är glad att jag har lyckats hålla kvalitet på det.

Kraetyz: Jag har medvetet låtit bli att ge mig in på det än så länge, eftersom det förmodligen skulle räknas till "drömvandrandet" i Schamaner & drömvandrare, och det enda som finns i den vägen än så länge är någon referens i Drakar... jag har helt enkelt ingen aning om hur jag ska utforma det om man vill använda magin på andra medan man sover. Men jag ska fundera på det och ha med något om det i nästa utkast.

Purgatory: Jättebra effekt, jag kommer helt klart att sno den! Jag kommer att ändra namnet för att undvika förväxling med "riktig" drömvandring, och skriva om det så att offret undviker kontroll om denne klarar PSY-slaget; jag tror att det är felskrivet som det är nu.

Du gav mig förresten en idé till en annan effekt; en Drömvandring som gör att man kan "färdas" till sovandes drömmar och lägga Beröring-besvärjelser på dem. Det borde lösa problemet tills S&D kommer ut.

Tack för alla kommentarer så här långt!
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Okontrollerad dissipation
Magikerns sinne börjar fungera som under en dröm, med slumpmässiga minnen, bristande logik, mentala hallucinationer och liknande effekter. Magikern kan inte göra några vettiga handlingar under 1t6 runder per dissiperat filament.
Är inte det där lite för snällt? Jag menar, folk som drömmer/sover kan hitta på de mest skumma saker. Inklusive skada sig själva och andra. Jag har själv haft en dröm där jag drömde att jag bet halspulsådern av folk för att döda dem och vaknade bitandes i min kudde - det är ju oförargligt men folk har ju ofrivilligt dödat andra i sömnen. Gör den elakare! :gremlaugh:

Sedan angående skuggvandring, kan inte alla i skugglandet utgöra den typen av förflyttning? Jag har för mig att den faktiskt går att använda i mundana bara man vet hur man gör och det krävs ingen speciell färdighet utan bara kunskap om det hela. Fast nu kan jag inte minnas var jag läst det, L&H kanske? Eller inte alls kanske? :gremwink:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Regmolar said:
Purgatory: Jättebra effekt, jag kommer helt klart att sno den! Jag kommer att ändra namnet för att undvika förväxling med "riktig" drömvandring, och skriva om det så att offret undviker kontroll om denne klarar PSY-slaget; jag tror att det är felskrivet som det är nu.
Ändra gärna på namnet, jag kom inte på något bättre igår kväll. Och ja, det är en felskrivning.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Alternativt så kan man göra att man genom att lägga en effekt blir till en 'form' i drömmarna som man sedan kan vandra runt med och där räknas effekten 'beröring' som att man berör en annan persons drömform.

Dvs. man kan använda effekterna 'beröring' i verkligheten precis som vanligt, men i drömmarna så kan man använda dem genom att beröra en annan persons drömform
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Är inte det där lite för snällt? Jag menar, folk som drömmer/sover kan hitta på de mest skumma saker. Inklusive skada sig själva och andra. Jag har själv haft en dröm där jag drömde att jag bet halspulsådern av folk för att döda dem och vaknade bitandes i min kudde - det är ju oförargligt men folk har ju ofrivilligt dödat andra i sömnen. Gör den elakare!
Då får du själva skriva regler till den och göra dem lätta nog för att jag ska orka implementera dem när jag använder effekten :gremwink: Jag tänker inte sitta och skriva tabeller bara för att jäklas med diverse spelare och göra saker krångligare... och "spelledaren hittar på valfri elak effekt som karaktären drabbas av" känns inte riktigt i stil med resten av Eons regler :gremwink:

Sedan angående skuggvandring, kan inte alla i skugglandet utgöra den typen av förflyttning? Jag har för mig att den faktiskt går att använda i mundana bara man vet hur man gör och det krävs ingen speciell färdighet utan bara kunskap om det hela. Fast nu kan jag inte minnas var jag läst det, L&H kanske? Eller inte alls kanske? wink
Vad jag förstår kan alla skugglandsfolk göra det här som de vill - andra som går in i Skugglandet drabbas visserligen av att Skugglandets rumtid inte är konsekvent (mina spelare träffade nyss gruppens nya karaktär - en flicka de mötte sex månader innan de kom i Skugglandet, som förklarade att det var fem år sedan de träffades... räknat utifrån Mundana), men det verkar inte gå att kontrollera mer än på långresebasis. Skuggfolken använder den i mitt Mundana genom att "hoppa" in och ut ur Skugglandet om de befinner sig på själva Mundana.

Hoppas att det är begripligt - fråga om jag har varit otydlig. Effekterna är bara tänkta att tillåta magiker emulera skuggfolkens naturliga egenskaper i Skugglandet.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Fahnen said:
Är inte det där lite för snällt? Jag menar, folk som drömmer/sover kan hitta på de mest skumma saker. Inklusive skada sig själva och andra. Jag har själv haft en dröm där jag drömde att jag bet halspulsådern av folk för att döda dem och vaknade bitandes i min kudde - det är ju oförargligt men folk har ju ofrivilligt dödat andra i sömnen. Gör den elakare! :gremlaugh:
Nämnas bör att REM-sömn, då merparten av allt drömmande sker, också medför att kroppen är helt och hållet paralyserad. Sömngående och liknande sker enbart under djupsömn. Följaktligen skulle just oneirotropi få problem med att påverka folks rörelser.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nämnas bör att REM-sömn, då merparten av allt drömmande sker, också medför att kroppen är helt och hållet paralyserad.
Jag fick helt plötsligt en idé till en ny effekt... :gremwink:

Sömngående och liknande sker enbart under djupsömn. Följdaktligen skulle just oneirotropi få problem med att påverka folks rörelser.
Hm... får alltså väga vetenskaplig korrekthet mot sömngångareffektens rolighet... jag tror tyvärr att jag vet vad som vinner, realistiskt spel eller ej :gremwink:
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag gör? Känns orimligt! :gremshocked:
Nej men jag är nog för lat för det, : /

Hoppas att det är begripligt - fråga om jag har varit otydlig. Effekterna är bara tänkta att tillåta magiker emulera skuggfolkens naturliga egenskaper i Skugglandet.
Så magikern slipper lära sig "skugglandsvandra" antar jag. Känns rimligt :gremsmile:. Fast i mitt mundana så skulle det "bara" vara att lära sig så slipper man magin :gremwink:.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nej men jag är nog för lat för det, : /
Just det; jag försöker vandra den gyllene medelvägen mellan bra regler och lite arbete ^^

Fast i mitt mundana så skulle det "bara" vara att lära sig så slipper man magin
Nu är det du som är på tok för snäll mot dina spelare :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hm, du har inga bra tips sånt som man kan använda sig av? Mina är där just nu, och jag känner att jag bör lära dem att visa en tillbörlig mängd respekt för allt övernaturligt :gremwink:
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Senast så lät jag hela naturen vara skrämmande. Tjock dimma, mörka träd och trots att en måne kastade sitt vita ljus så bidrog det till att göra mörkret mörkare genom att saker och ting fick lång, onaturliga skuggor. Jag lät det snöa eller regna ifrån sidan eller annan konstig vinkel (minns inte riktigt), hur som helst: kall konstig nederbörd. Jag tror jag lyckades skapa stämningen av något bekant som är oerhört fel, sådär mardrömsaktigt. Sedan tvingades rp gå "vada" genom att hav av taggiga växter som då och då bröts av stora, mörka och dystra träd vars sinistra uppsyn tycktes utstråla ond, bråd död. När de började gå genom taggbuskarna visade det sig att både de och träden ville döda rollpersonerna men de vek undan för en rp (han är ovetandes prins i skugglandet, så växterna vågade sig inte på honom)trots detta så blev det en panikartad flykt till andra sidan där ett 20-tal stora, svarta vargliknande djur väntade på dem (antagligen skugglandsvargar eller mörkerhundar). Dessa gav blanka fan i hierarkier och försökte äta upp rollpersonerna varpå de tvingades springa tillbaka in i taggväxterna som de var livrädda för. Det resulterade i en panisk flykt ifrån allt där de försökte mer eller mindre springa ut ur en oändlig, "ond" skog. När de några timmar senare, vettskrämde råkade trilla (faktiskt, de snubblade på en rot och på varandra) tillbaka till Mundana kom de ut på en helt annan plats och trots att de bara varit borta några timmar så hade det gått två-tre månader i Mundana. :gremsmile:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jo, men man drömmer ju faktiskt inte bara under REM-sömnen (precis som du säger). Alltså ser jag inte hur man kan dra din slutsats från dina premisser.

- CJ
/* fascinerad över att den moderna vetenskapen i princip inte har en aning om varför man sover -- en aktivitet som vi sysslar närapå en tredjedel av vårt liv!!! */
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Sjukt läskigt; jag hade nästan exakt samma idé om Oneirotropi och så tidigare, men jag la aldrig upp den :gremtongue:

Min fråga till er:

Hur tycker ni att man skulle kunna kongelera Oneirotropiska filament, om nu detta ens skulle vara möjligt? Den idé jag hade var att man var tvungen att göra det under drömmen, att dessa kongelerade filament skulle ta ca 8-9 timmar att skapa, och att man skulle vakna med denna i handen.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Oh, det där blir något att ta inspiration av. Speciellt regn och sådant som kommer från fel håll är något jag borde försöka med; det lilla de har sett av Skugglandet hittills har varit ganska statiskt av sig, men risken är nog att det blir mer "weird" framöver ^^
 
Top