[Onda människor] Scenariotid

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Än hårdare, lägg ut alla foldrar, varje halvtimme tas en som de inte läst bort (körs genom dokumentförstörare som SL har bredvid sig).
Det här föreslogs faktiskt av ett av mina ovärderliga scenariobollplank! Great minds?

Alltså, en stor del av målet (för mig) har varit att skapa den här lite ovissa osäkra svårnystade stämningen som uppstår i polisarbete när den anklagade blånekar och bevismaterialet inte riktigt räcker för att göra saker 100% tydliga. Att det någonstans krävs lite magkänsla för att ta ett fall vidare till åklagaren.

Ett facit, eller allt för tydliggörande disclaimers, skulle ta bort den känslan tror jag.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Det här föreslogs faktiskt av ett av mina ovärderliga scenariobollplank! Great minds?

Alltså, en stor del av målet (för mig) har varit att skapa den här lite ovissa osäkra svårnystade stämningen som uppstår i polisarbete när den anklagade blånekar och bevismaterialet inte riktigt räcker för att göra saker 100% tydliga. Att det någonstans krävs lite magkänsla för att ta ett fall vidare till åklagaren.

Ett facit, eller allt för tydliggörande disclaimers, skulle ta bort den känslan tror jag.
Helt klart! Låt frågan kvarstå, låt känslan gjorde vi rätt kvarstå... Ett facit på det skulle döda allt. Och att kunna se allt skulle döda allt. Och tror jag, till skillnad från samtliga verkar det som, att veta om att det inte finns ett korrekt svar, eller veta om att det inte riktigt är en pusseldeckare, skulle också döda detta. Låt skevheten skava rejält istället!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Jag är nog dessvärre med på TeamKrank och tänkte först att det lät som ett askul scenario.

Sedan fattade jag dramavinklingen och blev lite mindre entusiastisk, men för tusan: kör!

I så fall skulle jag bygga in mer tydliga dramapoänger i plotten. Typ en av de häktade verkar ha gömt ett mordvapen hos sin syster som vägrar att erkänna var vapnet är mm. Systern är dock förtvivlad över att hennes snubbe är otrogen. Här kan då spelarna genom att spela ut en kraftfull scen om otrohet vinna hennes förtroende så hon i sin tur visar mordvapnet.

Liksom, drama där scenens belöning är att spelarna kommer ett steg närmare fallet avslutande.

Och då tror jag inte att den viktigaste frågan är hur många foldrar som finns, utan VAD foldrarna innehåller för smaskiga krokar till sådana där scener!

😀
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag är nog dessvärre med på TeamKrank och tänkte först att det lät som ett askul scenario.

Sedan fattade jag dramavinklingen och blev lite mindre entusiastisk, men för tusan: kör!
Vet inte om det är en uttalad dramavinkel egentligen. Snarare en deltagarvinkel. Ni har den här tiden på er och ni undersöker de här fallen. Ni behöver hitta något att lägga framför åklagaren.

Men det är absolut lite "resan är målet" över det. Helt klart. Men så föredrar jag nästan alltid att spela (och därför skriva) rollspel. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Så, i stora drag är Onda människor en polisundersökning. Det finns 18 foldrar med ouppklarade försvinnanden, inklusive foton och annan info. Rollpersonerna är FBI-agenter som får en låda med dessa 18 foldrar i händerna och en förbannad chef som berättar att det sitter tre misstänkta i häktet och att de har 4 timmar på sig att väcka åtal innan de måste släppas. (Konventsscenario; därför den fasta lite udda tiden.)

Sen är det upp till spelgruppen att interagera med dessa props och använda spelledaren som resurs för förhör, telefonsamtal, arkivbesök, eller vad de nu vill hinna göra. Följer med en liten karta över polisstationen som framförallt funkar som påminnelse om vad spelarna har tillgång till. Följer även med en karta över den del av USA där försvinnandena skett.

Men! En sak jag funderat på väldigt mycket är att 18 foldrar är svinmycket information. Värt att notera att vissa bara är ett foto och en paragraf; andra har mer information. Idén har varit att överrumpla gruppen lite och sätta en stämning av att börja springa på en gång och inte sluta springa förrän tiden är ute. Så det är lite medvetet för mycket material.

Frågan är helt enkelt: kommer det här riskera att bara kännas frustrerande? Som att ni omöjligen kan ta tag i "allt"?

En tanke är ju att sänka antalet foldrar till 6-7 istället (scenariot är för fem spelare). Men risken känns då som att det istället handlar om att "lösa" endast dessa fall och inte fokusera lika mycket på de misstänkta eller på eventuella mönster.
Jag gillar sättet att simulera tidspress i mordutredning, men som spelare hade jag fått en ohälsosam panik och flashback från läsförståelsen i högskoleprovet av att behöva försöka stressläsa igenom materialet. Största anledningen är antagligen att jag läser långsamt/noggrant, men sen tycker jag inte riktigt om att göra saker under tidspress överhuvudtaget.

För mig hade scenariot gärna fått inledas med att man som spelare innan spelpasset fick möjlighet att läsa igenom materialet. Även om det inte simulerar stressen så tänker jag att det simulerar den arbetsknarkande snuten som sitter på kvällarna och läser brottsplatsundersökningar. Själva spelpasset skulle sedan snarare gå ut på att undersöka brottsplats, förhöra vittnen, prata med den lokala polisen och obducent (som först höll fallet), prata med åklagaren (lämna status, begära husrannsakan), göra husrannsakan, förhöra de misstänkta, hålla presskonferens, etc.

Stressen hade kanske kunnat komma ifrån att ytterligare en person försvinner efter en del av spelpasset och det blir en kamp mot klockan.

..fast då blir det ju ett helt annat scenario :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Jag tycker att scenariot verkar jättekul, framförallt tidspressen och ovissheten! Hur stor roll tänker du att karaktärernas personligheter och kvaliteter ska spela? En idé är att de alla bär på hemliga eller öppna problem som riskerar utredningens fart och riktning (korruption, relation till någon av de misstänkta, missbruk, etc.). Du skulle då behålla den uppstressade tävlingssituationen, samt krydda den med drama.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Lösningsfrågan lär förfölja mig så länge detta skrivs. Upplevelsen jag hoppas på har bara inte med lösningen att göra. Sen är det upp till var och en om de tycker det låter intressant eller inte. :)

Det jag personligen inte gillar med att vara alldeles för tydlig med vad som bör förväntas är att det totalt dödar möjligheten att bli överraskad. Jag tror i slutänden jag hellre tar att någon blir besviken än att de som uppskattar upplägget blir "spoilade" redan innan spelet ens börjat.

Liksom, stäm mig. Folk tycker olika om rollspel. Borde överraska ungefär ingen.
Ja, jag delar ju bara min smak. Men jag hade känt mig lurad om det frejmades som ett escape room men sedan inte hade en lösning. Jag gillar att tävla och att vinna (säkert därför jag föredrar spel där det inte går att vinna...) och hade velat testa min slutledningsförmåga mot mysteriet, så det hade blivit player skill och metatänk. Det är min smak så givetvis inget facit men jag hade blivit ganska irriterad om jag spenderat fyra timmar på att göra fel sak.

Liksom spela Chronicles of Crime, Sherlock Holmes Consulting Detective eller Detective utan att få veta om vi prickat rätt? Nej tack :)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Liksom spela Chronicles of Crime, Sherlock Holmes Consulting Detective eller Detective utan att få veta om vi prickat rätt? Nej tack :)
Så det finns inget fall där förväntningar som leder till förvåningar helt enkelt är en kul upplevelse? I Aliens är det badass tuffingmarines som knappt gör en fluga förnär och får tokspö—gör det filmen till en film som inte håller vad den lovar eller till en intressantare film?

Jag tycker personligen det blir konstigt att vara mot något som är ett kreativt mål. Vill du äta bakelse, köp inte pizza.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Så det finns inget fall där förväntningar som leder till förvåningar helt enkelt är en kul upplevelse?
Jag tror att för mig beror det nog väldigt mycket på om förvåningen är positiv eller negativ. Förvåning i sig är inget negativt, men om jag tror att jag ska få äta något gott och så visar det sig vara något jag inte tycker är gott alls så är det ju på det hela taget inte en speciellt angenäm upplevelse. Så om jag skulle få signalen på ett konvent "hey, kom hit och spela ett spännande lösa-fall-äventyr typ som Sherlock Holmes Consulting Detective" så går jag ju dit, glad i hågen, och spelar för att vinna och för att lösa fallet. Försöker testa min slutledningsförmåga mot fallet, så att säga.

Om jag då sedan upptäcker att äventyret inte alls var det där jag gillar typ mest i världen när det gäller rollspel utan bara något jag knappt gillar alls – då skulle jag nog känna mig lite trött. Det skulle bli vad jag ibland kallar en "nähä-upplevelse". Och hade jag betalat pengar för det hela så finns nog en reell risk att jag skulle bli rätt sur. Inte sur nog för att kräva pengarna tillbaka, men jag skulle vara mycket osugen på att någonsin anmäla mig till ett av samma persons konventsscenarier igen.

Som konventsbesökare som beställer pizza, kommer jag ju inte nödvändigtvis bli glad över att få en bakelse istället.

Jag är 100% för ditt kreativa mål här, ska sägas. Jag tycker bara att när det finns en överhängande risk att scenariot drar till sig folk som mig, som inte skulle uppskatta det, så vore det schysst att försöka motverka det. Av respekt för folks tid. Och pengar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag tycker bara att när det finns en överhängande risk att scenariot drar till sig folk som mig, som inte skulle uppskatta det, så vore det schysst att försöka motverka det
Det ifrågasätter jag inte alls i slutänden. Men jag tror jag står fast vid att den besvikelsen är ett mindre problem än devalveringen som sker genom en lång lista disclaimers. Det stora dilemmat blir väl att skriva en bra infotext helt enkelt.

Annars är jag själv av åsikten att hit/miss-experiment är EXAKT vad konventsscenarier kan göra allra bäst. :)

Att försöka få det att framstå som en katastrof att en grupp fick något de inte förväntade sig känns mest som det får så konstiga proportioner. Det räcker ju att en grupp får en SL de inte är kompatibla med så kommer de ju också ha “förlorat” sina 50kr per person.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Att försöka få det att framstå som en katastrof att en grupp fick något de inte förväntade sig känns mest som det får så konstiga proportioner. Det räcker ju att en grupp får en SL de inte är kompatibla med så kommer de ju också ha “förlorat” sina 50kr per person.
Katastrof och katastrof… Det året jag fick en riktigt dålig SL till Coriolis var jag också ganska missnöjd och gnällig efteråt, och jag tror att det finns mer än en anledning till att jag sällan skriver upp mig på konventsscenarier med spelledare/spel jag inte redan vet kommer att ge mig något intressant som jag gillar. Ska jag lägga 4+ timmar av ett konvent på att spela rollspel istället för att hänga med roliga människor och slappna av så ska det helt enkelt vara värt besväret… =)

Katastrof är det ju inte, men den sortens besvikelser gör inte direkt att jag blir mer sugen på att spela rollspel på konvent. Men det är å andra sidan lugnt egentligen; jag har inget emot att inte spela på konvent heller. Även om det hade varit ganska roligt att spela ett scenario som detta fast där det fanns ett facit =)

Vi prioriterar olika, helt enkelt. Och får leva med konsekvenserna.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hur stor roll tänker du att karaktärernas personligheter och kvaliteter ska spela?
Har inte riktigt bestämt mig i den frågan. En tanke var att du får ett anteckningsblock och en blyertspenna, sen bara skriver ett efternamn på blocket och kör. “Special Agent Balmer.” Done.

En annan har varit att skriva karaktärer med definierade relationer, mer som jag är van vid att konventskaraktärer ofta ser ut. Nackdelen blir då att det lätt kan deraila spelet, exempelvis om två timmar går åt till en “men du’rå”-konversation, samt att startsträckan blir längre.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Katastrof och katastrof… Det året jag fick en riktigt dålig SL till Coriolis var jag också ganska missnöjd och gnällig efteråt, och jag tror att det finns mer än en anledning till att jag sällan skriver upp mig på konventsscenarier med spelledare/spel jag inte redan vet kommer att ge mig något intressant som jag gillar. Ska jag lägga 4+ timmar av ett konvent på att spela rollspel istället för att hänga med roliga människor och slappna av så ska det helt enkelt vara värt besväret… =)

Katastrof är det ju inte, men den sortens besvikelser gör inte direkt att jag blir mer sugen på att spela rollspel på konvent. Men det är å andra sidan lugnt egentligen; jag har inget emot att inte spela på konvent heller. Även om det hade varit ganska roligt att spela ett scenario som detta fast där det fanns ett facit =)

Vi prioriterar olika, helt enkelt. Och får leva med konsekvenserna.
Jag har lite tappat tråden kring vad ni är oeniga om när det gäller det specifika scenariot. Jag är med på att du (@krank) vill ha facit, men innebär det att du också vill kunna få reda på om du gjorde rätt eller fel efter scenariot eller bara att det ska finnas ett rätt svar i materialet?

Jag tror att det hade funkat att vara tydlig från början med att spelarna inte kommer kunna vara 100% säkra på om de kommer fram till rätt svar, men att scenariot innehåller bevis som starkt tyder på vad som har skett. Ett sådant upplägg hade nog förstärkt genrens stämning för mig.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag tror att det hade funkat att vara tydlig från början med att spelarna inte kommer kunna vara 100% säkra på om de kommer fram till rätt svar, men att scenariot innehåller bevis som starkt tyder på vad som har skett.
Jag gillar ju att komma in med förväntningar och få dem vända upp och ned. Eller att inte ha förväntningar just alls och uppleva något nytt.

Det är ju tydligt att det kommer behövas ett intro som är tydligt nog att inte göra någon irriterad, men faktum är också att allt för mycket disclaimer skulle sabba intentionen. Om du svart på vitt vet att du kanske inte hittar rätt svar tror jag du hanterar det på ett annat sätt.

Helt ärligt ser jag det som ett ickeproblem mer och mer. Att folk gillar olika saker, tolkar olika saker olika, och vill få ut olika saker från sitt rollspelande är ju helt uppenbart.

Och jag tror faktiskt att jag hellre gör en grupp eller två besvikna än tummar på upplevelsen för dem som vill ha den. Förväntar mig inget mindre än så av andra skribenter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Jag har lite tappat tråden kring vad ni är oeniga om när det gäller det specifika scenariot. Jag är med på att du (@krank) vill ha facit, men innebär det att du också vill kunna få redo på om du gjorde rätt eller fel efter scenariet eller bara att det ska finnas ett rätt svar i materialet?
Jag skulle vilja, efter scenariot, kunna få veta från SL huruvida jag gjorde rätt eller fel och vad jag missade etc.
Åtminstone om scenariot marknadsför sig som den här sortens scenario.

Men ja, egentligen är det väl som sagt ett ickeproblem eftersom jag så sällan spelar på konvent ändå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Liksom, stressa igenom de här fyra timmarna, dumpa era resultat i knät på åklagaren (SL); sen är scenariot slut. Era slutsatser är era och resten står utanför er kontroll. Det kommer vara litte bittert och lite skönt. Satte ni dit rätt person?

SL samlar foldrarna och säger “tack för en kul omgång!” Ni går därifrån med något att prata om. :)

Tror det summerar min idealbild av det rätt väl.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Liksom, stressa igenom de här fyra timmarna, dumpa era resultat i knät på åklagaren (SL); sen är scenariot slut. Era slutsatser är era och resten står utanför er kontroll. Det kommer vara litte bittert och lite skönt. Satte ni dit rätt person?

SL samlar foldrarna och säger “tack för en kul omgång!” Ni går därifrån med något att prata om. :)

Tror det summerar min idealbild av det rätt väl.
Jag tror att det blir fett! Ännu mer om det skulle finnas ytterligare skit som distraherar karaktärerna från fallet. Men i grunden ett helfestligt upplägg!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Och jag tror faktiskt att jag hellre gör en grupp eller två besvikna än tummar på upplevelsen för dem som vill ha den. Förväntar mig inget mindre än så av andra skribenter.
Okej :) Det är för mig ett helt främmande resonemang men each to their own såklart! De som uppskattar den grejen kommer nog att bli nöjda så lycka till!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Det är för mig ett helt främmande resonemang men each to their own såklart!
Jag fattar verkligen inte vad det främmande resonemanget är. "Each to their own" är väl exakt vad det landar i?

Motsatsen hade varit att tänka, "ah okej, folk vill inte ha den här typen av upplevelse, då tänker jag om och skriver med ett facit". Men som @Henke nämnde blir det ju då ett helt annat scenario. :)
 
Top