[Onda människor] Scenariotid

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Så, i stora drag är Onda människor en polisundersökning. Det finns 18 foldrar med ouppklarade försvinnanden, inklusive foton och annan info. Rollpersonerna är FBI-agenter som får en låda med dessa 18 foldrar i händerna och en förbannad chef som berättar att det sitter tre misstänkta i häktet och att de har 4 timmar på sig att väcka åtal innan de måste släppas. (Konventsscenario; därför den fasta lite udda tiden.)

Sen är det upp till spelgruppen att interagera med dessa props och använda spelledaren som resurs för förhör, telefonsamtal, arkivbesök, eller vad de nu vill hinna göra. Följer med en liten karta över polisstationen som framförallt funkar som påminnelse om vad spelarna har tillgång till. Följer även med en karta över den del av USA där försvinnandena skett.

Men! En sak jag funderat på väldigt mycket är att 18 foldrar är svinmycket information. Värt att notera att vissa bara är ett foto och en paragraf; andra har mer information. Idén har varit att överrumpla gruppen lite och sätta en stämning av att börja springa på en gång och inte sluta springa förrän tiden är ute. Så det är lite medvetet för mycket material.

Frågan är helt enkelt: kommer det här riskera att bara kännas frustrerande? Som att ni omöjligen kan ta tag i "allt"?

En tanke är ju att sänka antalet foldrar till 6-7 istället (scenariot är för fem spelare). Men risken känns då som att det istället handlar om att "lösa" endast dessa fall och inte fokusera lika mycket på de misstänkta eller på eventuella mönster.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Hur mycket info tycker du själv behövs för att obfuskera sambanden? Jag antar att du tänker att det finns korn av överlapp som man förväntas hitta i de olika fallen som leder vidare mot något större eller en seriebrottsling?

Spontant tycker jag 6-7 foldrar är för lite och 18 för mycket. Jag tror sweet spot:en ligger ganska precis mitt emellan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hur mycket info tycker du själv behövs för att obfuskera sambanden? Jag antar att du tänker att det finns korn av överlapp som man förväntas hitta i de olika fallen som leder vidare mot något större eller en seriebrottsling?
Just precis. Och alla tre misstänkta är modellerade efter olika typer av psykopater, samt blånekar givetvis, så det är inte tänkt att göras särskilt straightforward. :)

Grejen är att jag initialt var inne på att "för mycket" är exakt vad som behövs. Men risken är ju att det helt enkelt inte blir roligt...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Grejen är att jag initialt var inne på att "för mycket" är exakt vad som behövs. Men risken är ju att det helt enkelt inte blir roligt...
Hur lång tid har man på sig? Jag för min del skulle tycka det var skitkul att spela precis ett sådant här scenario med för mycket information, men jag tror att jag skulle tycka det var mindre roligt under tidspress t.ex. Sedan... Är detta tänkt att vara ett rollspel eller mer ett Murder mystery...? Jag ser framför mig att det lätt kan dra mot det senare (vilket inte är dåligt!) och då kanske roll-delen av det hela kan lida lite av information overload och tävlingskänsla?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Hur lång tid har man på sig?
Fyra timmar, för att det skall gå att knyta ihop säcken (och lägga fram sina argument till en åklagare) på de fem timmar som GothCon ger gruppen.

Tidsgränsen är artificiell, men det är mer konventets fel än scenariots. ;)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Hm, hur var det, finns det en "rätt" lösning, eller är det hela mer av "play to find out" vem mördaren visade sig vara?

Om det finns en "rätt" lösning så skulle min hjärna gå i "brädspels/pussel"-mod, och bli frustrerad.

Om det är mer "play to find out" så är det bra att det finns mycket - då kan en ju skumma lite och utbrista "men det är ju uppenbart! Hur kan vi ha missat att förstå att [XX]".

Notera: om jag inte på förhand fick tydlig info om scenariot var av en ena eller andra "smaken" skulle jag nog helt enkelt utgå från att det var en lösbar mordgåta, och därmed bli frustrerad.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Fyra timmar, för att det skall gå att knyta ihop säcken (och lägga fram sina argument till en åklagare) på de fem timmar som GothCon ger gruppen.

Tidsgränsen är artificiell, men det är mer konventets fel än scenariots. ;)
Vill nog säga att du bör lägga in lite mer marginal där - fyra timmar är nog vad man kan räkna med som speltid efter att man tagit bort tiden det tar att tilldelas spelledare, förklara scenariot, ta toapaus, köpa snacks, läsa in sig på RP, etc. Minst en timme är att räkna med som förspilld, vad man än gör.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Vill nog säga att du bör lägga in lite mer marginal där - fyra timmar är nog vad man kan räkna med som speltid efter att man tagit bort tiden det tar att tilldelas spelledare, förklara scenariot, ta toapaus, köpa snacks, läsa in sig på RP, etc. Minst en timme är att räkna med som förspilld, vad man än gör.
Det är därför jag sagt fyra timmar, eftersom scenariots "prepp" i praktiken är att få lådan med alla foldrar, ge sig själv ett FBI-efternamn och sen köra. :)

Hm, hur var det, finns det en "rätt" lösning, eller är det hela mer av "play to find out" vem mördaren visade sig vara?
Har inte bestämt mig riktigt i den här frågan. Men det har visat sig vara den största "konfliktpunkten" när jag presenterat idén för folk. I min hjärna är det nog framförallt 'play to find out,', men materialet har i praktiken ett rätt svar. Det kommer däremot aldrig sägas i klartext.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Med "play to find out" och "ROLLspels" hatten på känns det rätt coolt med mycket material! Typ, chefen kan släppa alla mappar med en dov duns i bordet! Jag kan få spel och svepa ned allt från bordet med en dramatisk gest! Jag kan uppfinna spuriösa samband när alla papper ligger utspridda över bordet! Får man lite röda snören, markers och tejp också? Och en anslagstavla att nåla upp allt på!

Så där blir det stora volymen en prop i sig själv, så att säga.

Men återigen: jag skulle bli *sjukt frustrerad* om jag försökte lösa mordgåtan och en medspelare får feeling och välter ut alla papper och teaterapar sig....
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,538
Location
Slätta
Fyra timmar
Ja, hade jag läst orginalposten ordentligt så hade jag inte behövt ställa dumma frågor... :)

Det svåra är nog balansen. Har man bara 4 timmar på sig och ganska mycket material så behöver nog ledtrådarna/sambanden vara åt det tydligare hållet och då finns risken att de som läser snabbt helt enkelt knäcker scenariot på alltför kort tid. Vilka andra utmaningar och informationskällor utöver läsa material tänker du dig att det skall finnas i detta?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Vilka andra utmaningar och informationskällor utöver läsa material tänker du dig att det skall finnas i detta?
Ett typexempel är att ringa en anhörig eller kontakta en förhörsledare från ett tidigare förhör. Då är det helt enkelt SL som får svara på frågorna, med utgångspunkt från ett uppslagsverk som följer med. Om Carla Dominguez är någons syster exempelvis, så finns det ett entry på "Dominguez, Carla" i uppslagsverket med en kort notis om vad SL behöver veta, som hen kan använda för att spela ut samtalet. Kanske står "Kommer ihåg att den försvunna bar en röd jacka med en reva på högerärmen, och börjar snart gråta när hennes syster kommer på tal".

Idén är att det finns lite smulor av spår här och var, just för att folk tenderar att spinna vidare på vilken skitsak som helst när det är stress involverad, och det kan ge upphov till lika många teorier som det blir spelgrupper. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Det här är ju spot-on vad målet har varit! Men ja, det krävs nog att det finns en varningsetikett på framsidan för såna som @krank.
Jag har för mig att vi pratat om det här spelet/scenariet förut, väl? Jag tycker att det verkar ballt, men om jag minns rätt så finns det väl inget färdigt, definierat svar? Det skulle jag definitivt vilja veta på förhand, om jag nu skulle spela det, ja =)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag har för mig att vi pratat om det här spelet/scenariet förut, väl? Jag tycker att det verkar ballt, men om jag minns rätt så finns det väl inget färdigt, definierat svar? Det skulle jag definitivt vilja veta på förhand, om jag nu skulle spela det, ja =)
Yes, just så. Eller tja, det finns inget facit. Det finns ett svar i materialet. Men efter att ha konsumerat för mycket true crime ett tag ville jag försöka få till den där ambivalensen som ofta råder. Som den högst otäcka Ed Kemper sagt någon gång också, om profiling, att den ju är baserad på dem som polisen fick fast... Inte på dem som fortfarande finns därute.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Hur känner du inför att lista upp inspirationskällor tydligt på scenariot? Edit: det vill säga - inte här i tråden, utan som en liten informativ ruta på det tryckta materialet som ges till spelare/SL.

Jag menar, det kan spelas på ett sätt om det är X-files, ett annat om det är säsong ett av "true detective", ett tredje om det är "seven", ett fjärde om det är "Zodiac" och ett femte om det är "miss Marple". Och det kan ju skava lite om någon vill freeforma fram en varulv, och någon annan försöker knäcka gåtan...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag tror @Tant Ragnar är inne på något där - det är viktigt att förväntningarna läggs på rätt plats redan från början. Det är nog bra att poängtera att det handlar om pusseldeckare, och att lösa problem, snarare än social interaktion i fikarum och att se om det finns någon korrupt snut i gänget. Pilarna mot äventyret, inte mot de andra rollpersonerna, så att säga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Det låter som ett escape room utan lösning! Jag skulle tycka att det var superfrustrerande om det inte var en tydlig "det finns inget rätt svar,materialet är inte viktigt utan bara ett stöd, det viktiga är dramat" men då blir det samtidigt ett ganska standard basic "ett antal personer skapar drama på begränsad yta och tid"-scenario och de är så gräsligt beroende av bra medspelare.

Jag hade lätt spelat det OM det fanns en lösning men kanske lite olika incitament hos rollistan att fria/fälla olika, vilket också kan pusslas ihop I materialet!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Jag hade lätt spelat det OM det fanns en lösning men kanske lite olika incitament hos rollistan att fria/fälla olika, vilket också kan pusslas ihop I materialet!
Lösningsfrågan lär förfölja mig så länge detta skrivs. Upplevelsen jag hoppas på har bara inte med lösningen att göra. Sen är det upp till var och en om de tycker det låter intressant eller inte. :)

Det jag personligen inte gillar med att vara alldeles för tydlig med vad som bör förväntas är att det totalt dödar möjligheten att bli överraskad. Jag tror i slutänden jag hellre tar att någon blir besviken än att de som uppskattar upplägget blir "spoilade" redan innan spelet ens börjat.

Liksom, stäm mig. Folk tycker olika om rollspel. Borde överraska ungefär ingen.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,985
Location
Umeå
Frågan är helt enkelt: kommer det här riskera att bara kännas frustrerande? Som att ni omöjligen kan ta tag i "allt"?
Kör. Det är en feature inte en bugg. Folk ska inte ta till sig allt. Låter dem våndas när de inser att det inte går och de måste prioritera! Än hårdare, lägg ut alla foldrar, varje halvtimme tas en som de inte läst bort (körs genom dokumentförstörare som SL har bredvid sig). Obs, inte ett skämt. Fullt allvar.
 
Top