Nekromanti Onda äventyrare

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
God45 said:
Jag tror du missar att Gud gav dig din fria vilja. Så oavsett vad du gör är det en del av hans plan. Plus, han är god och allsmäktig och bryr sig om alla.
Han och hans efterföljare påstår att han är god och allsmäktig och bryr sig om alla. Även om det vore sant att han vore allsmäktig och brydde sig om alla skulle jag se väldigt liten anledning att kalla honom "god". Enligt sin egen definition är han säkert "god", men det kan man säga om de flesta - få är "onda" enligt sina egna definitioner.

Also: Jag har betydligt svårare att tro på en "fri vilja" än jag har att tro på Gud. Och då är Gud inte direkt en hypotes jag har någon vidare användning för som det är.

God45 said:
Och varför skulle man behöva eller ens vilja bevisa att Gud finns? Ha lite tro istället :gremsmile:
I ett rollspel? varför det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
God45 said:
Goth kulturen var ju inte precis jätte kristen.
Men den byggde jättemycket på kristendomen - dess symboler, förnekandet av den gamla religionen, hela den grejen.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja här blir diskussionen lite kladdig, tycker jag. VEM är det som ska ha lite tro? Spelaren eller rollpersonen? Och tvivlande inte även guds son på gud av och till?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Eksem said:
Ja här blir diskussionen lite kladdig, tycker jag. VEM är det som ska ha lite tro? Spelaren eller rollpersonen? Och tvivlande inte även guds son på gud av och till?
Jag har officielt inte koll på vad vi pratar om längre.

Ska vi släppa det här sidospåret? :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Eksem said:
Ja här blir diskussionen lite kladdig, tycker jag. VEM är det som ska ha lite tro? Spelaren eller rollpersonen? Och tvivlande inte även guds son på gud av och till?
Jag har officielt inte koll på vad vi pratar om längre.

Ska vi släppa det här sidospåret? :gremtongue:
Diskussionen uppstod kring Vampire för att jag ansåg att ondska och godhet inte riktigt hör till Vampire-genren. Jag tänker att det är mycket moral och det finns en massa karaktärer som enligt en kristen definition är onda, eller åtminstone "födda onda". Men personligen finner jag den definitionen tråkig om man inte hela tiden problematiserar den. Jag gillar att vampyrer måste förhålla sig till mänsklig moral. Och mänsklig moral har anor till kristendomen (åtminstone om man ser till Väst). Alla roads (moraliska åsiktsparadigm) har ju en relation till vår samtid och vår historia. Att föra in begreppen ondska/godhet i de här roadsen är dock att smalna av de ramar inom vilka vi spelar rollspelet. Definitiv ondska/godhet är ganska poänglös att ha med i spel som något som spelarna/rollpersonerna ska förhålla sig till, däremot är ju tro roligt att ha med som något man kan förhålla sig till. Ondska/godhet är helt enkelt odefinierade, alternativt ytterligheter, absoluteter som är svåra att skildra i faktiskt spel.

För att återgå till topic så har jag svårt för världar där ondska/godhet är definierat. Och DnD-paradoxen kikar fram här. Det finns massor av gudar med mycket makt och det som är gott för en gud kan vara lawful evil enligt någon sorts märklig förutbestämd lag. Det skulle ju vara helt okay om det bara existerade som ett verktyg för att ge dig tips till hur du rollspelar din karaktär, men när det är inskrivet i systemet med spells som påverkar alignments etc så blir det konstigt, tycker jag.

Ännu mer back to topic så skulle jag säga att jag älskar att spela karaktärer som är djupa nog att resonera kring sina handlingar, väga alternativa sätt att agera på och som inte samvetslöst begår mordiska handlingar i syfte att vara onda.

I coriolis spelade jag en tekniker som gjorde allt för gruppen och det egna välbefinnandet. Han var nationalist och patriot men samtidigt en idealist som ansåg också att vetenskapens fortlevnad och utveckling tjänade ett högre syfte. Nästan troende alltså, men till vetenskapen. Han var klentrogen när det gällde magi och sånt, skapade sin egen lag, hade inga problem att utföra farliga tester i vetenskapens namn på oskyldiga människor. Samtidigt var han tvungen att lägga band på sig eftersom övriga rollpersoner var hjältemodiga som få. Han tvingades väldigt ofta att göra som övriga bestämde eftersom de var i majoritet, varpå han i skymundan utförde sina ljusskygga planer.

Vi kom aldrig så långt i kampanjen att jag fick backstabba gruppen men jag hade planerat det tillsammans med SL. Vi skulle förvandlat min RP till en SLP i samband med det och jag skulle göra en ny RP, men sen flyttade vår SL (min bror) till Göteborg och då slutade vi spela.

Enligt DnD skulle min rp nog komma närmast neutral evil, men samtidigt menar jag nog att min RP hade väldigt många nobla och ädla drag och då känns det som ett alltför smalt definiterat område att bara välja en alignment.

Sedan är det ett dåligt exempel för min RP var den enda "onda" karaktären i den gruppen. Men det funkade jättebra med gruppen. Särskilt att jag var tvungen att lägga band på mig hela tiden och försöka via logiska resonemang övertala gruppen att göra "onda" grejer. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
För att återgå till topic så har jag svårt för världar där ondska/godhet är definierat. Och DnD-paradoxen kikar fram här. Det finns massor av gudar med mycket makt och det som är gott för en gud kan vara lawful evil enligt någon sorts märklig förutbestämd lag. Det skulle ju vara helt okay om det bara existerade som ett verktyg för att ge dig tips till hur du rollspelar din karaktär, men när det är inskrivet i systemet med spells som påverkar alignments etc så blir det konstigt, tycker jag.
Alignments leder till en massa konstiga saker, men jag tror att det är bästa att se på det som hur karaktären för det mesta handlar eller någon liknande. För nästan alla karaktärer handlar över hela spektrat.

Egentligen har jag mer problem med law/chaos skalan än med good/evil skalan. Är du lawful är du nästan alltid en bättre person än om du är chaotic. Lawful evil och Chaotic good är båda "ändamålen helgar medlen", går man bara ner till chatic neutral så är den personen nästan alltid värre än en lawful evil karaktär.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
För att återgå till topic så har jag svårt för världar där ondska/godhet är definierat. Och DnD-paradoxen kikar fram här. Det finns massor av gudar med mycket makt och det som är gott för en gud kan vara lawful evil enligt någon sorts märklig förutbestämd lag. Det skulle ju vara helt okay om det bara existerade som ett verktyg för att ge dig tips till hur du rollspelar din karaktär, men när det är inskrivet i systemet med spells som påverkar alignments etc så blir det konstigt, tycker jag.
Alignments leder till en massa konstiga saker, men jag tror att det är bästa att se på det som hur karaktären för det mesta handlar eller någon liknande. För nästan alla karaktärer handlar över hela spektrat.

Egentligen har jag mer problem med law/chaos skalan än med good/evil skalan. Är du lawful är du nästan alltid en bättre person än om du är chaotic. Lawful evil och Chaotic good är båda "ändamålen helgar medlen", går man bara ner till chatic neutral så är den personen nästan alltid värre än en lawful evil karaktär.
On that point I defer to your experience, typ. :gremtongue:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Recca said:
God45 said:
För att återgå till topic så har jag svårt för världar där ondska/godhet är definierat. Och DnD-paradoxen kikar fram här. Det finns massor av gudar med mycket makt och det som är gott för en gud kan vara lawful evil enligt någon sorts märklig förutbestämd lag. Det skulle ju vara helt okay om det bara existerade som ett verktyg för att ge dig tips till hur du rollspelar din karaktär, men när det är inskrivet i systemet med spells som påverkar alignments etc så blir det konstigt, tycker jag.
Alignments leder till en massa konstiga saker, men jag tror att det är bästa att se på det som hur karaktären för det mesta handlar eller någon liknande. För nästan alla karaktärer handlar över hela spektrat.

Egentligen har jag mer problem med law/chaos skalan än med good/evil skalan. Är du lawful är du nästan alltid en bättre person än om du är chaotic. Lawful evil och Chaotic good är båda "ändamålen helgar medlen", går man bara ner till chatic neutral så är den personen nästan alltid värre än en lawful evil karaktär.
On that point I defer to your experience, typ. :gremtongue:
Det kan ha att göra med att på mitt character sheet uppe i himmlen står det Lawful någonting :gremwink:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Fyra sakupplysningar

God45 said:
Öhhh. Va?
Den korta versionen är att gud säger till Adam att han (och alla av hans släkte) ska härska över djuren och äta dem och grejer.

Adams två äldsta (antagligen) söner är Cain och Abel. Abel gör som sin far och lever av djuren och är primärt en jägare medan Cain gick från det och började odla jorden som den första bonden.

När Gud kräver offer från de båda bröderna offrar Abel sitt finaste djur och eftersom detta är viktigt för honom och i led med vad Gud har sagt till Adam att göra acepterar han det. Cain offrar grödor och eftersom han inte kommer lida av att ge upp grödor (för han har mer eftersom odlandet ger mer avkastning än att ha djur) så är det inte lika viktigt för honom, det är dessutom inte i led med vad Gud sade till Adam. Detta gör att Gud inte tar emot offret. Cain snöar in på att det måste vara viktigt för honom, mördar sin bror och sedan vet vi alla hur det går.

Grejern är att sedan går Cain (och hans ättlingar) vidare och använder odlandet till att skapa civilisationen med allt från städer till sträng instrument. Men alltihop är byggt på att Cain använder kunskapen som människan inte egentligen ska ha till att göra saker som Gud aldrig menade att människan skulel göra (kanske).

det där blev långt och förvirrat men kort: Om första moseboken är helt sann ska människor äta djur.
Nu är jag lite osäker på om du redogör för Vampire eller för Första Mosebok, men om det är det senare kommer här fyra sakupplysningar.
1. Gud gav de första människorna uppdraget att härska över allt skapat. Däremot skulle de äta växter. Efter Noa, arken och syndafloden blev det okej att äta kött.
2. Adam var inte jägare. Det står inte vad han jobbade med, men troligen odlande bonde, utifrån Guds ord "med möda ska du hämta din näring från [marken]".
3. Abel var herde.
4. Gud krävde aldrig något offer. Kain och Abel kom på idén själva.

Om jag går över gränsen för OT nu ber jag om ursäkt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
God45 said:
Recca said:
God45 said:
För att återgå till topic så har jag svårt för världar där ondska/godhet är definierat. Och DnD-paradoxen kikar fram här. Det finns massor av gudar med mycket makt och det som är gott för en gud kan vara lawful evil enligt någon sorts märklig förutbestämd lag. Det skulle ju vara helt okay om det bara existerade som ett verktyg för att ge dig tips till hur du rollspelar din karaktär, men när det är inskrivet i systemet med spells som påverkar alignments etc så blir det konstigt, tycker jag.
Alignments leder till en massa konstiga saker, men jag tror att det är bästa att se på det som hur karaktären för det mesta handlar eller någon liknande. För nästan alla karaktärer handlar över hela spektrat.

Egentligen har jag mer problem med law/chaos skalan än med good/evil skalan. Är du lawful är du nästan alltid en bättre person än om du är chaotic. Lawful evil och Chaotic good är båda "ändamålen helgar medlen", går man bara ner till chatic neutral så är den personen nästan alltid värre än en lawful evil karaktär.
On that point I defer to your experience, typ. :gremtongue:
Det kan ha att göra med att på mitt character sheet uppe i himmlen står det Lawful någonting :gremwink:
Lawful insane.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Re: Fyra sakupplysningar

Mannen i skogen said:
God45 said:
Öhhh. Va?
Den korta versionen är att gud säger till Adam att han (och alla av hans släkte) ska härska över djuren och äta dem och grejer.

Adams två äldsta (antagligen) söner är Cain och Abel. Abel gör som sin far och lever av djuren och är primärt en jägare medan Cain gick från det och började odla jorden som den första bonden.

När Gud kräver offer från de båda bröderna offrar Abel sitt finaste djur och eftersom detta är viktigt för honom och i led med vad Gud har sagt till Adam att göra acepterar han det. Cain offrar grödor och eftersom han inte kommer lida av att ge upp grödor (för han har mer eftersom odlandet ger mer avkastning än att ha djur) så är det inte lika viktigt för honom, det är dessutom inte i led med vad Gud sade till Adam. Detta gör att Gud inte tar emot offret. Cain snöar in på att det måste vara viktigt för honom, mördar sin bror och sedan vet vi alla hur det går.

Grejern är att sedan går Cain (och hans ättlingar) vidare och använder odlandet till att skapa civilisationen med allt från städer till sträng instrument. Men alltihop är byggt på att Cain använder kunskapen som människan inte egentligen ska ha till att göra saker som Gud aldrig menade att människan skulel göra (kanske).

det där blev långt och förvirrat men kort: Om första moseboken är helt sann ska människor äta djur.
Nu är jag lite osäker på om du redogör för Vampire eller för Första Mosebok, men om det är det senare kommer här fyra sakupplysningar.
1. Gud gav de första människorna uppdraget att härska över allt skapat. Däremot skulle de äta växter. Efter Noa, arken och syndafloden blev det okej att äta kött.
2. Adam var inte jägare. Det står inte vad han jobbade med, men troligen odlande bonde, utifrån Guds ord "med möda ska du hämta din näring från [marken]".
3. Abel var herde.
4. Gud krävde aldrig något offer. Kain och Abel kom på idén själva.

Om jag går över gränsen för OT nu ber jag om ursäkt.
Det här var mer från vad som står i vampire böckerna.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Som svar på frågan så brukar jag kräva någon sorts grundläggande lojalitet mot gruppen hos alla rollfigurer man gör.
Jag har blivit lite bränd på (omogna) spelgrupper där spelarna börjar käbbla och sedan drar rollfigurerna blankvapen mot varandra, och strax är en av spelarna utan rollfigur.
Motivering: "Vadå? Jag spelade ju bara min roll. Det står ju 'sur, vresig och ogillar alver'."

Men om gruppen beter sig grisigt om omvärlden så ger det ju bara intressanta grejer att bygga story på.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Dharkos said:
Det är Asmodeus från Monster Manual. Tror det är 1st ed.
Han ser lite ut som Hugh Hefner gjorde på 70-talet :gremlaugh:
 
Top