Nekromanti Onda äventyrare

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Vad tycker du om att spela onda äventyrare i ett rollspel? En enda av äventyrarna i gruppen eller hela gruppen, är det någon skillnad?

Jag personligen gillar onda äventyrare men jag vill veta vad ni tycker :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Onda och onda. Jag tycker att rollpersoner som är antingen fullständigt egoistiska eller fanatiker som aldrig tvivlar är tråkiga, så där har vi tagit bort två lämpliga grogrunder för ondskefulla rollpersoner. Men ge dem lite tvivel och ett gäng ömma punkter, så är jag definitivt för rätt anstötliga roller.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,970
Location
Ludvika
Jag har alltid tyckt att spela ond är att göra det lätt för sig eller tråkigt för alla, beroende på hur långt man drar det.

Däremot kan det vara riktigt intressant om alla är onda. ALLA! Eller i alla fall alla "viktiga" SLPer. Lite "goda" minions kan man ju ha med för att ha några som springer runt skrikande och blir slaktade (usch vad otrevligt det låter när jag ser det framför mig =).

Om alla som RP har att göra med också är onda så blir det ett lite småintressant samhällsklimat.

Exempel är om alla spelar orcher i orchernas land (om det aktuella spelets orcher faktiskt är "onda") eller om alla spelar chaos i chaosödermarken i WFRP.

Vissa argument skulle kunna göras för att även en kampanj i WFRP där alla spelar människor i imperiet skulle kvala in också :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Vissa argument skulle kunna göras för att även en kampanj i WFRP där alla spelar människor i imperiet skulle kvala in också :gremwink:
Jag vet att man på ett ställe i The thousand thrones kampanjen till Warhammer fantasy roleplay får bonus xp om man misshandlar en gammal nedsupern uteliggare som inte kan försvara sig. Så jag tror människorna kvlara in med god marginal när det komemr till warhammer :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,970
Location
Ludvika
God45 said:
Vissa argument skulle kunna göras för att även en kampanj i WFRP där alla spelar människor i imperiet skulle kvala in också :gremwink:
Jag vet att man på ett ställe i The thousand thrones kampanjen till Warhammer fantasy roleplay får bonus xp om man misshandlar en gammal nedsupern uteliggare som inte kan försvara sig. Så jag tror människorna kvlara in med god marginal när det komemr till warhammer :gremwink:

Spoiler dammit! Jag spelar ju den kampanjen för i helskotta!

:gremmad:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Just nu leder jag en Star Wars-kampanj där rollpersonerna är onda TIE-piloter i det onda rymdimperiets rymdflotta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Rymdhamster said:
God45 said:
Vissa argument skulle kunna göras för att även en kampanj i WFRP där alla spelar människor i imperiet skulle kvala in också :gremwink:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">
Jag vet att man på ett ställe i The thousand thrones kampanjen till Warhammer fantasy roleplay får bonus xp om man misshandlar en gammal nedsupern uteliggare som inte kan försvara sig. Så jag tror människorna kvlara in med god marginal när det komemr till warhammer :gremwink:
</div>

Spoiler dammit! Jag spelar ju den kampanjen för i helskotta!

:gremmad: </div></div>

Tro mig, det är ingen spoiler. Du kommer se så många nedsupna gammla uteliggare när du spelar warhammer att du ändå inte kommer ha någon chans att lyckas gissa vilken av dem jag menar :gremsmile:

Hur långt har ni kommit i kampanjen föresten?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
God45 said:
Vad tycker du om att spela onda äventyrare i ett rollspel? En enda av äventyrarna i gruppen eller hela gruppen, är det någon skillnad?

Jag personligen gillar onda äventyrare men jag vill veta vad ni tycker :gremsmile:
Hur definerar du "ond"?

Jag spelar en RP i Vampire som driver ett brottssyndikat med ena handen och ett barnhem med den andra.

I DoD-kampanjen jag också är med i spelar jag en RP som har torterats och suttit i fängelse och brännmärkts för förräderi, stöld och mord. Nu försöker hon hjälpa nya vänner att rädda världen men super, slåss, stjäl och lever rövare med ett leende på läpparna när tillfälle erbjuds.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,970
Location
Ludvika
God45 said:
Tro mig, det är ingen spoiler.
Du berättade just något ur kampanjen jag spelar som jag inte visste. Det är en spoiler. Och jag är rätt trött på't.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Hur definerar du "ond"?

Jag spelar en RP i Vampire som driver ett brottssyndikat med ena handen och ett barnhem med den andra.

I DoD-kampanjen jag också är med i spelar jag en RP som har torterats och suttit i fängelse och brännmärkts för förräderi, stöld och mord. Nu försöker hon hjälpa nya vänner att rädda världen men super, slåss, stjäl och lever rövare med ett leende på läpparna när tillfälle erbjuds.
Jag tänkte inte diskutera definitionen av ond för det är alltid ett slöseri med tid.

Men vampire är ett bra exempel. Jag skulle hävda att i Vampire är alla onda. Möjligtvis med ett par undantag för vissa karaktärer som söker golconda. Men ganska mycket alla andra är en skurk. Det är egentligen inte konstigt i ett spel där man spelar monster. 1d4 chans ganska briljanta sammanfattning av vampire är ju till och med:

Vampire: You're the bad guy. Your friends are also villains
Din tjuv karaktär har jag inte koll på så frågan är väll, vad tycker du? Är det en ond karaktär eller inte? Och vad tycker du är roligt? :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Krille said:
Just nu leder jag en Star Wars-kampanj där rollpersonerna är onda TIE-piloter i det onda rymdimperiets rymdflotta.
Coolt. Har spelat en kampanj där vi var elit stormtroopers som skulle upprätthålla alg och ordning och skydda imperiet från de onda rebellavskummen. Den kampanjen varade inte så länge dock.

/Ulfgeir
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Rymdhamster said:
God45 said:
Tro mig, det är ingen spoiler.
Du berättade just något ur kampanjen jag spelar som jag inte visste. Det är en spoiler. Och jag är rätt trött på't.
Jag visste inte att du spelar kampanjen. Det jag sa avslöjar inget om handlingen och är ett exempel på en mekanisk effekt som är relevant för den här diskutionen. Det är ingen spoiler.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rymdhamster said:
God45 said:
Tro mig, det är ingen spoiler.
Du berättade just något ur kampanjen jag spelar som jag inte visste. Det är en spoiler. Och jag är rätt trött på't.
Nu kommer de där XP:na locka när du ser uteliggare. Njut av den inre konflikten! Yeeeesh
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Vad tycker du om att spela onda äventyrare i ett rollspel? En enda av äventyrarna i gruppen eller hela gruppen, är det någon skillnad?

Jag personligen gillar onda äventyrare men jag vill veta vad ni tycker :gremsmile:
Jag har egentligen inget emot onda rollpersoner.
Däremot har onda rollpersoner en viss tendens att hugga varandra i ryggen - vilket faktiskt inte är så kul när det händer igen för femtielfte gången.

I de senaste DnD-kampanjerna jag spelett har jag förbjudit LE, NE, CE och CN - men varit ganska slapp i tolkninen av övriga alignment.
Det ger en tillräckligt bra sammanhållning i gruppen för att man ska kunna spela längre kampanjer.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Din tjuv karaktär har jag inte koll på så frågan är väll, vad tycker du? Är det en ond karaktär eller inte? Och vad tycker du är roligt?
Jag skulle inte kalla henne ond, skrupelfri och med dålig moral kanske, men inte ond.

Jag tycker det är jättekul! Det är aptrist, tycker jag, att spela en karaktär som inte har några mörka sidor precis som jag tycker det är lika trist att spela en RP som är genomond.

Min SL i sagda DoD-kampanj har gjort ett snilledrag med alla ondingar vi möter, och det är att ge dem lite mänskliga drag.

Vi blev attackerade och nästan dödade av en jag-vet-inte-vad otäcking och räddade i sista sekunden. När han flydde lyckades en av oss hugga av honom handen och fyra ringar kom i vår ägo varav en var en vigselring med inskriptionen "Min älskade - För alltid". Det gjorde honom lite mindre ond.

Så jag tycker om att spela karaktärer med drag åt båda hållen, som man kan göra både bra och dåliga saker med. Men lika tråkigt det är att spela någon som är så genomgod att hon vapenvägrar för att vapen dödar, lika tråkigt är det att spela en RP som ser en by som inget mer än en bliviande brasa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,970
Location
Ludvika
God45 said:
Jag visste inte att du spelar kampanjen. Det jag sa avslöjar inget om handlingen och är ett exempel på en mekanisk effekt som är relevant för den här diskutionen. Det är ingen spoiler.
Att du inte visste att jag spelar kampanjen är irrelevant. Du vet väldigt lite om vad jag spelar.

Nä, jag skiter i det här. Jag löser det med ignorelistan istället så behöver jag inte bry mig, och jag slipper bli sur igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har väldigt svårt för konceptet "ondska" i stort. För mig blir det liksom bara parodi och folk som gör "onda" saker bara för att göra onda saker. Platt och tråkigt.

Däremot gillar jag tanken på att spela personer som av samhälle eller vanliga spelgrupper skulle betraktas som skurkar. Så länge de har ordentliga motivationer och det inte bara blir "höhö, strypa barn och stoppa dem i en mangel för kul skull"- trams av det hela.

En av mina favoritkampanjer var en Star Warskampanj som började som Stormtroopers och sedan muterade till en Sithkampanj.

Jag har också med god behållning spelat Vampire och Werewolf och Demon: The Fallen. I alla de tre fallen spelar man ju varelser som av många kallas "onda" men som har ordentliga motivationer till sitt agerande och så.

I Mutant Chronicles spelade jag ofta kättare. Delvis för att Algerothboken var min enda chans att hamna på någorlunda likvärdig kompetensnivå som övriga rollpersoner... =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Rymdhamster said:
God45 said:
Jag visste inte att du spelar kampanjen. Det jag sa avslöjar inget om handlingen och är ett exempel på en mekanisk effekt som är relevant för den här diskutionen. Det är ingen spoiler.
Att du inte visste att jag spelar kampanjen är irrelevant. Du vet väldigt lite om vad jag spelar.

Nä, jag skiter i det här. Jag löser det med ignorelistan istället så behöver jag inte bry mig, och jag slipper bli sur igen.
Man tycker att om du är så här spektakulärt överdrivet känslig så skulle du kunna sluta läsa när jag skrev " I kampanjen The thousand thrones".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Jag tänkte inte diskutera definitionen av ond för det är alltid ett slöseri med tid.

Men vampire är ett bra exempel. Jag skulle hävda att i Vampire är alla onda. Möjligtvis med ett par undantag för vissa karaktärer som söker golconda. Men ganska mycket alla andra är en skurk. Det är egentligen inte konstigt i ett spel där man spelar monster. 1d4 chans ganska briljanta sammanfattning av vampire är ju till och med:
Jag jämställer vampyrers drickande av människoblod med människors dödande av kossor för att göra hamburgare.
Är man ond om man går på McDonalds?
 
Top