Jag vet att det här kanske inte är rätt ställe att definiera "ond" eller diskutera huruvida "ond" och "god" är användbart alls; men utan sådana definitioner finner jag frågan ärligt talat helt omöjlig att svara på.
Uppfattar jag tribe bashing a la "mörda alla orcher" som obehagligt och ondskefullt? Ja, det gör jag. Är det roligt och intressant med rollpersoner med heeelt annan moral än jag själv? Ja, det tycker jag.
Jag tänkte på D&D när jag startade den här diskutionen och i och med att du tog upp orkerna blir det här aktuelt. För i många D&D världar är gott och ont faktiska krafter i världen. Är du en clerik och du är osäker kan du alltid fråga din gud direkt och så berättar han för dig vad som gäller. Så moraliska absolut finns och det är allmänt accepterat av alla vad som är gott och vad som är ont (även om det finns variationer även innom varje alignment.)
Så där är det helt ok att ha ihjäl orkerna. Deras bebisar också för de är onda allihop. Jag blev osäker så jag använde mina magiska paladin krafter för att dubelkolla. Men de säger att de är onda så det är bara att köra på.
Det här är inte realistiskt eller så men det fungerar bra för tex Kryn som är en väldigt svartvitt värld. Grejen med att spela ond i en sådan värld är att det är kul

. Man får göra alla de roliga sakerna som att hålla onda tal, kidnappa princessor, leda horder av hobgoblins, dyrka Satan och sparka sand i ögonen på folk på stranden. Det är inte djup eller komplext men det är vädligt roligt
Sedan kan man spela komplexa karaktärer också men karaktärer som ändå är onda. Min Unknown armies karaktär hade tex motivationer och anledningar till sitt beteende men han var ändå ond, monstruöst så till och med. Vilket var hur kul som helst att spela