Nekromanti Onödigaste färdigheten i ett rollspel?

Arfert said:
Seneschal är väl inte en hemmafru-färdighet? Var väl ett rent manligt yrke i en medeltida setting? Eller minns jag fel? En bra färdighet för Eon och Saga, dock.

saxat ur wikipedia:
The most basic function of a seneschal was to supervise feasts and domestic ceremonies; in this respect, they were equivalent to stewards and majordomos. Sometimes, seneschals were given additional responsibilities, including the dispensing of justice and high military command.
Läser man vidare i artikeln så får man även veta att det på svenska närmast kan översättas med riksdrots. Inte mycket hemmafruvibbar där inte.

Dessutom så används termen ibland även inom olika ordensväsenden, ofta som synonym till ceremonimästare.

/Anders
 
Det är möjligt att de som skrev om färdigheten i WoD antingen missuppfattat vad en Seneschal var, eller lade till egen betydelse (vilket är varje spelskapares privilegium, jag har ju kvinnliga riddare i Saga, till exempel). Men IRL var det ett manligt jobb.
 
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.
 
Aldrig sett en onödig färdighet, att systemen applicerar färdigheterna dåligt är en helt annan sak, så även att inte ha någon för äventyret irrelevant färdighet som ändå bygger karaktärens helhetsintryck...
Finns det fler färdigheter med samma syfte så väljer jag att se dem olika skolor om de är tränade eller kunskapsbaserade, finns det färdigheter utan syfte i spel så räknar jag dem som trivia eller arkaiska teorier...
 
"Clamming" (att hitta musslor) och "Surfing" (vad det låter som) är två favoriter från Rolemaster Companion IV, V, VI eller IXIX. Rolemasters alla supplement är en outsinlig källa till extremdetaljistiska färdigheter.

hälsar
Örnie
 
Jag tror det var Drakar och Demoners gamla Magikerns handbok där färdigheten "Kunskap om animal magnetism" fanns. Den användes visserligen för vissa bokens nekromantiska ritualer, men det känns ändå löjligt smalt och som att den borde ha kunnat gå in under någon allmän nekromantifärdighet.
 
CapnZapp said:
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.

Hemmafruar brukar dock inte leda trupper, vilket kunde ingå i jobbet. Inte heller har de en stab specialister under sig, som kockar och liknade.
 
Kommer inte på någon såhär på rak arm, men Ymirs förslag ligger ju bra till. Skridskoåkning känns lite väl onödig.
Att jag inte kommer på nån såhär, tror jag beror på att vi rationaliserat bort den/de färdigheter & klumpat ihop dem till något bättre.
 
Arfert said:
CapnZapp said:
Själva jobbet är nog i princip identiskt.

Men har du rang, status, lön, och undersåtar är du seneschal och man; har du det inte det är du hemmafru, och ja, könet är ju inbyggt i ordet.

Hemmafruar brukar dock inte leda trupper, vilket kunde ingå i jobbet. Inte heller har de en stab specialister under sig, som kockar och liknade.
Fast det kunde väl hända här och var att de var tvungna att rycka in till försvar? T ex i gamla Japan. Med utfasade vapen, iofs.

Men härförare var de väl knappast. Å andra sidan tror jag WW hade lite svårt att hitta ett bra namn som betydde något i stil med "Hushållsfärdigheter" eller "Hemkunskap" som inte lät alltför lamt. (Fast att ett så brett fält - kommendera hushållet, bereda & konservera mat, städning, etc etc) sköts av en färdighet visar ganska starkt på vart spelets fokus ligger. Ärligt talat - kommer den användas? Känns lite som att det skulle räcka med en bakgrundsnotis med en del färdigheter (ex vallning).

Eh, kliver ner från min tvållåda nu. :gremwink:
 
Svår fråga. Det beror så mycket på spelet. Fire building i gamla klassiska tradspel är rätt meningslös, men i Burning Wheel absolut inte, tex. Beror till stor del på hur spelet hanterar färdigheter tycker jag.

Men, det spel som jag stött på som har flest vansinniga färdigheter är Rolemaster Standard System, det gav mig huvudvärk att bara se färdighetsträden.
 
Om inte onödig så felplacerad

Min klassiska hang up är när färdigheterna botanik och geologi dyker upp i fantasyspel eftersom dessa "vetenskapsindelningar" är 1800-talsfenomen.

//erik. efterlyser färdigheten "diskursteori" i fler rollspel
 
Jag kan knappast bidra med galnare exempel än vad som redan nämnts i denna tråd, men jag fliker in min bitterhet över min bard i D&D som, för att skildra sin brokiga och mångfacetterade bakgrund, skaffat ranks i Profession: Tailor såväl som Profession: Cook, men vars produktiva förmåga snabbt lamslogs med att gruppens magiker skapar en låda med oändliga matförråd samt besvärjelser för att reparera minsta skavank på paltorna. :gremsmirk:
 
Kan man inte kasta den på andras formelsamlingar? Jag skulle lätt vilja spela en duelmagiker som var helt specialiserad på att jävlas med andra magiker.
 
Back
Top