Nekromanti Onödigaste färdigheten i ett rollspel?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Förr skulle rollspel vara mer realistiska än vad de försöker vara idag och att reglerna skulle täcka allt. En följd av detta var att färdighetslistorna blev väldigt långa och innehöll en hel del färdigheter som kanske aldrig kom till användning.

Vilka riktigt onödiga färdigheter har ni stött på genom åren?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förr skulle rollspel vara mer realistiska än vad de försöker vara idag och att reglerna skulle täcka allt.
Jag håller inte alls med dig. Jag tycker inte alls att de försökte vara mer realistiska. Inte alls. Och varför envisas alla med att påstå att spel med mycket/breda regler skulle vara mer realistiska än de andra?
... Vart finns den påstådda realismen?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
HJK said:
Vilka riktigt onödiga färdigheter har ni stött på genom åren?
Min favorit är Fire Building.

"Aha, så du har fire building? Jag har flint and steel på utrustningslistan istället." D&D 2nd Ed.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Klockrent onödig färdighet.

Själv förundras jag över alla kunskapsfärdigheter som går till överdrift. I Skuggornas Mästare (antagligen fanns det kvar i Kult också)fanns fysik, matematik, litteratur vetenskap och Biologi med mer. Dessutom finns möjligheten att välja specialiseringar så som kvantfysik och algebra.

Sen finns ju datorfärdigheter i spel där det inte finns datorer typ Wastelands och MC (tydligen drabbades datorer av ondskan så man hade gått tillbaka till enklare maskiner eller nåt).

I min ungdom minns jag att jag förundrades över vem som kunde tänkas köpa skridskoåkning för sina erf i Mutant 2.

Gurps har en del skumma grejer som Speed-reading och Typing (typing speed is skill*3 words per minute) och dropping (att släppa föremål på sina fiender från luften).
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vad var poängen då med alla färdigheter om det inte var realism? Säg detaljism eller nåt annat istället då om realism inte passar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
I Drakar och Demoner 91 kunde man, om man flitigt samlat på sig supplement, spela en rollperson med intresse inom marinheraldik, stavhopp, skridskoåkning, brottning med djur och kunskap om takvägar. Dessutom kunde rollen vara en hejare på att ljuga, vilket vi bör notera var en helt annan färdighet än att bluffa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
HJK said:
Själv förundras jag över alla kunskapsfärdigheter som går till överdrift. I Skuggornas Mästare (antagligen fanns det kvar i Kult också)fanns fysik, matematik, litteratur vetenskap och Biologi med mer. Dessutom finns möjligheten att välja specialiseringar så som kvantfysik och algebra.
Lite synd att jag inte äger Noir, för det slog oss när vi skapade rollpersoner förra helgen - där kunde vi snacka idiotiska specialiseringar, i mängder, av precis den här typen. Vi undrade ganska mycket över hur exakt man får nytt av dem i spel sedan...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Eons hantverksfärdigheter innehåller några riktiga guldkorn. Ljusstöpare, Korgflätare, Gobelängvävare, Kistmakare och Bläckmakare får stå som två minnesplockade exempel. Lägg därtill till att för att vara låt oss säga en duktig, allsidig smed räcker det inte med Smide, utan man ska ha Grovsmed, Vapensmed, Guldsmed och Rustningssmed, och helst Metallurgi också. Och då är är man ändå inte duktig på allt som har med metall att göra.

Excellent humor som Khemiri skulle ha sagt.

/Hjalle, som dock tycker att hantverksfärdigheterna är väldigt charmiga. Lampmakare!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
I Eons fall kan jag dock acceptera det som ett utslag av världsfärg. Om man ser på vårt eget förflutnas hantverkarskrån var dessa enormt specifika -- jag vill minnas att det till exempel fanns ett för "tillverkare av små sidenbörsar av saracensk modell". Att någon skulle vara grovsmed, vapensmed och guldsmed på en och samma gång skulle inte komma på tal.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag tänkte att det här skulle komma upp. Och jag känner också till detta faktum. Å andra sidan, när ämnet är "Onödigaste färdigheten i ett rollspel"... Dessutom, må vara att skråna var specifika - den smed jag känner är ändå väääldigt mångsidig inom metallarbete (motsvarande allt det där på en gång). Som sagt tycker jag dock att hantverksfärdigheterna är charmiga. :gremsmile:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Flertalet av eons hantverksfärdigheter. En hel del färdigheter i D&D 3.5 var ju onödiga, typ use rope behövs det liksom en hel färdighet för det?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
Purgatory said:
Flertalet av eons hantverksfärdigheter. En hel del färdigheter i D&D 3.5 var ju onödiga, typ use rope behövs det liksom en hel färdighet för det?
Var ett svar på mitt inlägg?

Jag fattade det, ville bara vara en klok-stjärt genom att påpeka att de två exemplen är väldigt många...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det var inget svar till ditt inlägg, fast det ser nog ut som det eftersom jag använde snabbsvar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag blandar alltid ihop två och fem. Gör inte ni det?

/Hjalle, fast Skridskor är fan värre.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
I mitt fall är det höger och "det andra höger".

Är väl över medelbegåvad när det gäller siffror, kan tänka... :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
HJK said:
Säg detaljism eller nåt annat istället då om realism inte passar.
Det tycker jag är en synnerligen dum idé då detaljism och realism inte är samma sak.

/Anders
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
Jag har svårt att föreställa mig någon färdighet som lyckas vara lika oanvändbar som en del besvärjelser i Drakar och demoner. I det spelet finns det ett par besvärjelser som är konstruerade på ett sådant sätt att man faktiskt bara kan använda en gång i hela sitt liv. Det mest uppenbara exemplet är Formelförbannelse som återfinns i Magiboxen. Besvärjelsen kastas på magikerns formelsamling och gör sedan så att alla som rör vid den för all framtid (utom magikern själv) upplever diverse obehagliga effekter. Och vad kan magikern göra med sin besvärjelse efter att han använt den på sin formelsamling? Absolut inget alls!

Så säga vad man vill om marinheraldik och stavhopp, men man kan i alla fall använda dem två gånger. (Stavhopp brukar man till och med få använda tre gånger på varje höjd.)

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Onödigaste färdigheten i ett rollspel? [Edit]

"Vilka riktigt onödiga färdigheter har ni stött på genom åren?"

Nästan alla som finns i D&D3.0 eller 3.5. De är helt menlösa, då de ersätts av trollformler efter något spelmöte. Varför ha en som kan dyrka lås och misslyckas när en magiker kan göra det utan den risken?

Annars beror det lite på vilken typ av kampanj man kör, för ett renodlat grottkräl (och nu menar jag det i den lätt parodiska stilen där man dödar alla man möter och tar deras saker, Knights of the DInner Table-stilen) är väl sociala färdigheter helt menlösa att ha, medan "Svärd" i en kampanj där man spelar intrigerande haremsdamer i kalifens palats* torde vara ganska underanvänt (dolk eller giftkunskap däremot?).
Kul tanke dock. :gremsmile:

Edit: Warhammer, oavsett utgåva (med reservation för trean som jag inte läst): Strike to Stun. Du måste lyckas med ett WS-slag. Sedan måste du slå skada. Sedan måste motståndaren om han inte lyckats parera eller undvika, slå ett motståndsslag mot skadan. Och om han mot all förväntan nu misslyckas och du lyckas med allt blir han groggy i hela 1t10 stridsrundor! Woooow. Helt menlöst.

Storuggla, jagar morgonrockens hämnare

* = Det här låter som en kul kampanj
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Liksom, de försökte vara realistiska. Men eftersom de var barn av sin tid så betydde "realistisk" helt enkelt "mer detaljer".

Det var först senare som någon insåg att "mer detaljer" är samma sak som "mer detaljer som man kan göra fel på" och "realism" blev en egen måttstock.

Lär er rollspelshistoria.
 
Top