Eon Omslagen till Eon 5

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Ser riktigt snyggt ut!

Hur mycket settinginfo får man?
Förutom det som beskrivs under folkslag där det finns mycket indirekt setting info så har vi längre beskrivningar av Forion, Asharien, Muhad, Jargien och Damarien. Dessutom finns skugglandet beskrivet
Utöver settinginfon i folkslagskapitlet så blir det även en hel del inspiration till Mundana i religionskapitlet. Nytt för Eon 5 är att alla rollpersoner ska välja religion utöver de klassiska hemland, arketyp&miljö samt folkslag. Man kan såklart välja att spela icke-troende, men det är ändå ett val som ska göras. Att ha med religion som val i rollpersonsskapandet har under speltest visat sig vara väldigt bra för att belysa hur stor roll religionen spelar i en förmodern värld som Mundana.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Har köpt allt till Eon, från första släppet.
Även om vi inte spelar Eon längre (vi spelar Kult) så blir detta ett givet köp.

Snyggt omslag, gillar det skarpt. Att SL-skärmen binder ihop de två böckerna var en snygg touch.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Måste erkänna att jag blir sugen jag med!

Vi provade Eon 1. Knappt.
Nu spelar vi mest OSR-spel och jag har koll på BRP.

Vad är, kortfattat, argumenten för att köra EON V nästa gång vi startar en ny kampanj?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,033
Location
Stockholm
Vad är, kortfattat, argumenten för att köra EON V nästa gång vi startar en ny kampanj?
Jag erkänner att jag också undrar detta! Trots att jag spelat Eon IV regelbundet sedan 2016 är jag inte helt klar på "pitchen" eller "kärnan" i spelet. Förmodligen för att jag spelat för mycket!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Vad Eon V har att erbjuda är följande:
Djupgående rollpersonsskapande som förser varje spelare med en rollperson som har åtskilliga dramakrokar, en rik bakgrund och en unik framtoning. När vi skrivit reglerna för att skapa rollpersoner har en av våra ledstjärnor varit "tre musketörerna-principen" – man ska kunna skapa en spelgrupp bestående av rollpersoner som har samma yrke, kommer från samma hemland och folkslag, och ändå tydligt är annorlunda varandra.
Justerbara mängder slump för rollpersonen. Grundantagandet är att man skapar slumpmässiga rollpersoner, men inget går sönder om man låter spelare välja bort vissa av slumpresultaten. Rollpersonerna blir genomgående kompetenta – inga nollor som ska föreställa "krigare" men förnedras av en ordinär stadsvakt, men inte heller några odödliga hjältar som kan skratta bort ett armborst riktat mot dem.
En spelvärld man lär sig under tiden man gör rollpersonen. När man går igenom stegen att välja hemland, folkslag och religion kommer man automatiskt att få en viss känsla för hur spelvärlden är uppbyggd – åtminstone de delar rollpersonen borde känna till. Fem länder i spelvärlden är särskilt noga beskrivna och därmed extra lämpade för att påbörja sin kampanj i – det mäktiga Jargiska kejsardömet, den tumultartade stadsstatsunionen Asharien, det dystra och tyranniska Damarien, det uråldriga och sofistikerade Mûhad, samt det fjärran Forion, nyligen öppnat mot omvärlden.
Regler med flera olika grader av skalbarhet. Eon är för många synonymt med komplexa regler, och sådana finns absolut. Men det finns också möjlighet att lämna dessa därhän och till exempel summera en strid i tre tärningsslag per sida, helt beroende på hur viktigt man tycker det är att gå in i detalj. För den som vill ha detaljerade regler har vi ambitionen att det alltid ska vara "värt det" i form av output – reglerna ger mycket konkret att gå på när man gestaltar spelvärlden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Vilket fantastiskt svar! Mycket fokus på rollpersonen alltså, och att djupdyka i denna.
Haha, det är möjligt att svaret är färgat av att jag framför allt jobbat med rollpersonsskapandet på senaste tiden. Fråga mig igen om några veckor, och jag kommer säkert komma med ett liknande svar som helt och hållet handlar om varför Eon har så balla monster, för det är vad jag framför allt skriver nu.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
En spelvärld man lär sig under tiden man gör rollpersonen. När man går igenom stegen att välja hemland, folkslag och religion kommer man automatiskt att få en viss känsla för hur spelvärlden är uppbyggd – åtminstone de delar rollpersonen borde känna till.
Det här är ett enormt starkt säljargument när jag väljer spel! 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Vilket fantastiskt svar! Mycket fokus på rollpersonen alltså, och att djupdyka i denna.
Jag kan intyga att det är sant. Ja, Eon V har jag inte läst men rullade en drös RP till Eon IV mest på kul men fick väldigt varierande och överraskande resultat.

Vi spelade massor av Eon när det kom och redan de första utgåvorna hade utmärkt chargen men såhär snart 30 år senare har de förfinats avsevärt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Regelboken är helt kompatibel med alla tillbehör till Eon 4, och dessutom finns nu magi med i grundreglerna tillsammans med besvärjelser för inte mindre än åtta aspekter.
Har ni bestämt vilka aspekter det blir? Ett antal är ju publicerade till IV:an.
 
Top