Eon Omslagen till Eon 5

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Färdigställandet av Eon 5 går stadigt framåt! Nu har vi den stora glädjen att offentliggöra omslagsbilderna till Eon5, gjorda av Petra Brandström.

Eon 5 kommer ges ut i två böcker: Rollpersonen samt Regelboken. Den förstnämnda innehåller Eons färgstarka och inlevelsefulla rollpersonsgenereringssystem som vi känner till från Eon 4, fast här i utökad och förfinad tappning. Bland de många folkslagen finns exempelvis drezindvärgar, kiriyaalver och bazirkgûrder beskrivna och illustrerade. Regelboken är helt kompatibel med alla tillbehör till Eon 4, och dessutom finns nu magi med i grundreglerna tillsammans med besvärjelser för inte mindre än åtta aspekter.

Därtill släpps även en spelledarskärm i samband med Eon 5!

Kickstartern är planerad till november 2023, och släpp under våren 2024. Skriv upp dig på Helmgasts nyhetsbrev så håller du dig uppdaterad!

eon5_mockup_rollpersonen_lq.pngeon5_mockup_regelboken_lq.png

spelledarskarm_mockup_transp_lq.png
Motivet på omslagen? En grupp alver på jakt efter drakägg i bergen i norra Sunari. De verkar ha blivit påkomna...
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Snyggt! Men ställer mig fortfarande helt oförstående till vad 5:an ska uppnå som inte efterlängtade böcker till 4:an hellre hade bidragit till. Utgivningstakten lämnar ju en del att önska så att tid och energi här lagts på nya grundböcker, helt kompatibla med nuvarande editionen, är väl inte riktigt vad man hade hoppats på. Men nåväl, ser fram emot att bli positivt överraskad.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Snyggt! Men ställer mig fortfarande helt oförstående till vad 5:an ska uppnå som inte efterlängtade böcker till 4:an hellre hade bidragit till. Utgivningstakten lämnar ju en del att önska så att tid och energi här lagts på nya grundböcker, helt kompatibla med nuvarande editionen, är väl inte riktigt vad man hade hoppats på. Men nåväl, ser fram emot att bli positivt överraskad.
Eon 4 är slutsåld, så det faller sig naturligt att det blir en femte utgåva nu. Gällande innehållet i Eon 5 så kommer det avslöjas bit för bit i kommande inlägg. Apropå utgivningstakten så har vi de senaste fyra åren gett ut 17 böcker till Eon:

  1. Strid – kalla sinnen och härdat stål
  2. Magi – den förbjudna konsten
  3. Astrotropi
  4. Biotropi
  5. Geotropi
  6. Heliotropi
  7. Kosmotropi
  8. Nekrotropi
  9. Pyrotropi
  10. Vandöda
  11. Mundanas stjärnhimmel
  12. Genom vind och glas
  13. Ur stoft och sot
  14. Troll & vättar
  15. Ingenmansland
  16. Klostrets klagan
  17. Piratöarna
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Eon 4 är slutsåld, så det faller sig naturligt att det blir en femte utgåva nu. Gällande innehållet i Eon 5 så kommer det avslöjas bit för bit i kommande inlägg. Apropå utgivningstakten så har vi de senaste fyra åren gett ut 17 böcker till Eon:

  1. Strid – kalla sinnen och härdat stål
  2. Magi – den förbjudna konsten
  3. Astrotropi
  4. Biotropi
  5. Geotropi
  6. Heliotropi
  7. Kosmotropi
  8. Nekrotropi
  9. Pyrotropi
  10. Vandöda
  11. Mundanas stjärnhimmel
  12. Genom vind och glas
  13. Ur stoft och sot
  14. Troll & vättar
  15. Ingenmansland
  16. Klostrets klagan
  17. Piratöarna
Som sagt, blir gärna positivt överraskad. Köper allt till Eon jag kommer över oavsett då det ligger mig armt om hjärtat.

Och beklagar om jag lät onödigt kritisk ang utgivningstakten.Under dessa år är det dock ingenting riktigt nytt som släppts vilket är synd (för min del hade vi gärna stannat i eon 3, det är den bästa regelmotorn alla kategorier och vi spelar den än, och bara fyllt på med fler böcker). Men det vi i huvudsak fått till 4an är egentligen bara uppdaterade versioner av existerande äventyr och regelmoduler. Och nu nya grundböcker på det. Blir lite som att trampa vatten när allt ska uppdateras i cykler om och om igen medan det finns outforskad mark att djupdyka i istället.

Återigen, ser fram emot att bli positivt överraskad!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Det har dessutom gått nio år sedan Eon 4 kom ut. Om man ska jämföra med till exempel Drakar och Demoner så gavs fem olika utgåvor ut mellan 1982 och 1991 – så att ge ut en ny utgåva Eon var nog på tiden.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Fantastiskt snyggt! Jag skulle dock överväga en lite tydligare svart kontur kring "Rollpersonen" och "Regelboken" för att öka kontrasten och göra det lite tydligare mot bakgrunden. (Och borde det inte vara Rollpersonen/Regler(na) alternativt Rollpersonsboken/Regelboken för symmetrins skull?)
 

Demi

Veteran
Joined
12 Aug 2014
Messages
39
Det har dessutom gått nio år sedan Eon 4 kom ut. Om man ska jämföra med till exempel Drakar och Demoner så gavs fem olika utgåvor ut mellan 1982 och 1991 – så att ge ut en ny utgåva Eon var nog på tiden.
varför? För att det gårt nio år? Otroligt märklig motivering till en uppdatering men visst.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Fantastiskt snyggt! Jag skulle dock överväga en lite tydligare svart kontur kring "Rollpersonen" och "Regelboken" för att öka kontrasten och göra det lite tydligare mot bakgrunden. (Och borde det inte vara Rollpersonen/Regler(na) alternativt Rollpersonsboken/Regelboken för symmetrins skull?)
Jag håller med om kontrasten! Tack för bra input. Gällande grammatiken får jag fundera lite på det. Det är ändå små brott mot symmetrin som gör den största konsten... ;)
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Spännande värre! Finns det något ni kan säg om uppdaterade regler till nya utgåvan? Jag misstänker att ingenting drastiskt är planerat om det ska vara bakåtkompatibelt? Men en ny utgåva motiverar ändå en ny genomgång av reglerna tänker jag.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Spännande värre! Finns det något ni kan säg om uppdaterade regler till nya utgåvan? Jag misstänker att ingenting drastiskt är planerat om det ska vara bakåtkompatibelt? Men en ny utgåva motiverar ändå en ny genomgång av reglerna tänker jag.
Vad som framför allt har förändrats är rollpersonsskapandet och folkslagen – framför allt genom att det finns många flera att tillgå, och att det inte längre är orienterat mot ett enda land i spelvärlden. Förhoppningen är alltså att man ska kunna använda regelboken för att skapa avsevärt mer mångfacetterade rollpersoner, samtidigt som de faktiska reglerna som används vid spelbordet enbart genomgått smärre justeringar.
 
Joined
10 Apr 2023
Messages
27
Det är hur snyggt ut som helst! 😃
Speciellt stor uppmärksamhet till folkslagen och få så många som möjligt tillgängliga. Och att tabellerna blir mer generella, kommer underlätta och förhöja nöjet mycket mer! 😁
Längtar tills man kan göra ett "unboxing" avsnitt till youtube kanalen 😍
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Ser läckert ut!

Om vi ändå är inne på att ge feedback så gillar jag att Rollpersonen har en person i tydligt fokus, medan Regelboken har en drake på sig. Bra att snabbt kunna se skillnad på dem, när de båda ligger vid spelbordet. Går säkert att förstärka den tydligheten lite mer!
 
Top