[Omröstning] Skräckpotentialen hos barnprogram

Vilka barnprogram tyckte du var läskiga

  • Beppes godnattstund (1968)

    Votes: 1 3.3%
  • Fablernas värld (1968)

    Votes: 0 0.0%
  • Mumintrollen (1969/1977/etc..)

    Votes: 7 23.3%
  • Ville, Valle och Viktor (1970)

    Votes: 2 6.7%
  • Emil i Lönneberga (1971)

    Votes: 2 6.7%
  • Tårtan (1972)

    Votes: 2 6.7%
  • Drutten och Gena (1973)

    Votes: 1 3.3%
  • Från A till Ö (1974)

    Votes: 1 3.3%
  • Vilse i pannkakan (1975)

    Votes: 7 23.3%
  • Trazan och Banarne / Olyckan (1976)

    Votes: 5 16.7%
  • Aron och Nora (1979)

    Votes: 1 3.3%
  • Sagostunden (1979)

    Votes: 0 0.0%
  • Slas (1980)

    Votes: 0 0.0%
  • Lillstrumpa och Syster Yster (1983)

    Votes: 1 3.3%
  • Privatdetektiven kant (1983)

    Votes: 1 3.3%
  • Rädda Joppe (1985)

    Votes: 3 10.0%
  • Skrotnisse (1985)

    Votes: 3 10.0%
  • Bland tomtar och troll (1986)

    Votes: 3 10.0%
  • Trasdockorna (1986)

    Votes: 0 0.0%
  • Björnes Magasin (1987)

    Votes: 0 0.0%
  • Brave Little Toaster (1987)

    Votes: 0 0.0%
  • The Storyteller (1987)

    Votes: 6 20.0%
  • Ika i rutan (1988)

    Votes: 7 23.3%
  • Joelbitar (1988)

    Votes: 2 6.7%
  • Skymningssagor (1988)

    Votes: 0 0.0%
  • Pippi Pelikan (1989)

    Votes: 2 6.7%
  • Skurt (1989)

    Votes: 0 0.0%
  • Batman (1992)

    Votes: 1 3.3%
  • Sailor Moon (1992)

    Votes: 1 3.3%
  • De vilda djurens flykt (1993)

    Votes: 4 13.3%
  • Två Snubbar (1993)

    Votes: 0 0.0%
  • Simpor och Grodfötter (1994)

    Votes: 4 13.3%
  • Spider-Man (1994)

    Votes: 1 3.3%
  • Pokémon (1997)

    Votes: 1 3.3%
  • Teletubbies (1997)

    Votes: 4 13.3%

  • Total voters
    30

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,835
Location
Off grid
På förekommen anledning. Bocka i det du ansåg var läskigt (som barn) så kanske vi kan kora en vinnare?

//EvilSpook
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,282
Nu är jag väl petig, men Brave Little Toaster bör väl diskas av anledningen att den var en långfilm?

Ps, vill poängtera att min röst på Mumin specifikt gäller I Mumindalen, animen från 1990-1991. Mårran var riktigt ruggig i den serien.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Jag är så pass gammal att när jag var barn -- på den svartvita enkanalstevens tid -- visades barnprogram typ en kvart varje eftermiddag (1630-1645). Jag minns inga läskigheter från den tiden. Men kring 1970 kom En kos dagbok och några andra tecknade kortfilmer av snarlikt slag: klart obehagliga produktioner i mina dåvarande ögon.

Min föräldrar hade en rätt avspänd inställning till mina två systrars & mitt tittande på Aktuellt, så jag minns både kravallerna i Detroit 1967 och de återkommande filminslagen 1967-73 från krigen i Vietnam och Mellanöstern. Då kanske fiktiva hemskheter inte kändes lika hemska.

Edit: Jag rättar mig. 1967 visades Kullamannen på SVT:s enda kanal. Den var riktigt kuslig för en åttaåring. "Två vita och en blå."

 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte jag blev skrämd av något av programmen på listan (tänker efter)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Det enda program jag vet att jag tyckte var läskigt (och tror att jag kan spåra en av mina mardrömmar till) var den fem delar långa uppläsningen av boken Liten är fin med tillhörande bilder.

Länk för den som aldrig hört talas om den här boken: Liten är fin – Wikipedia

Att draken i boken symboliserar civilisationen och hur den förstör miljön flög naturligtvis långt över mitt sexåriga huvud.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag hade mardrömmar i en månad av Professor Drövels hemlighet. Herredjävlar, de där avslutande freeze frames med läskig musik och läskig röst. Och när sedan ett avsnitt var att en av huvudpersonerna blev jagad av en frankenstein-liknande figur i något som ser ut som en teaterkällare...

Jag menar, vafaan!

Hela serien finns för övrigt hos NRK .
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag hade mardrömmar i en månad av Professor Drövels hemlighet.
Så drastiskt var det inte för mig men jag tyckte också att den serien var läskig när jag var riktigt liten. När serien visades på nytt några år senare såg jag den dock glatt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Minns ni det där obehagliga programmet med piratdockorna? Det var på engelska men dubbat tror jag? Det gick typ tidigt på morgonen. Minns inte vilken kanal men typ 3:an eller 4:an? Det var typ en skelettdocka som ville ta folks skin? Det tyckte jag var läskigt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Minns ni det där obehagliga programmet med piratdockorna? Det var på engelska men dubbat tror jag? Det gick typ tidigt på morgonen. Minns inte vilken kanal men typ 3:an eller 4:an? Det var typ en skelettdocka som ville ta folks skin? Det tyckte jag var läskigt.
Candle Cove? Såg den bara på VHS, dålig sådan, mins inte vem jag lånade den av.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Candle Cove? Såg den bara på VHS, dålig sådan, mins inte vem jag lånade den av.
Ja! Så hette den!

Det var något med dockorna ändå. Men jag fick verkligen mardrömmar av att se på det. Jag brukade drömma att alla dockorna bara skrek medan hon flickan som var där med dockorna bara grät.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Jag minns fortfarande mardrömmarna jag fick när krokodilen stapplar fram i Drutten å Gena.
Mina ungar fick kalla kårar av björnen i Nalle har ett Blått hus, björnjäkeln tittade verkligen rakt in på oss och ville ta oss alla framför tvn, den var liksom slaimig på nåt sett som gjorde att det gick kalla kårar…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Ja! Så hette den!

Det var något med dockorna ändå. Men jag fick verkligen mardrömmar av att se på det. Jag brukade drömma att alla dockorna bara skrek medan hon flickan som var där med dockorna bara grät.
Mins inte det. Men jag hade ju bara någon/-ra episoder, så det kan ha varit en episod jag inte hade. Dock mins jag att de hade ett band som spelade vad jag u har fattat var surfrock musik, och skurken hade ett band sjörövare från olika perioder/delar av värden, har senare fattat att han i de flesta andra episoderna var ensam.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,662
Location
Värnhem, Malmö
Mins inte det. Men jag hade ju bara någon/-ra episoder, så det kan ha varit en episod jag inte hade. Dock mins jag att de hade ett band som spelade vad jag u har fattat var surfrock musik, och skurken hade ett band sjörövare från olika perioder/delar av värden, har senare fattat att han i de flesta andra episoderna var ensam.
Var det han som såg ut som om han var byggd av bitar från en massa olika dockor? Med ett huvud från en sådan där porslinsdocka som inte riktigt såg ut som om det passade? Jag tror inte det var en dröm, jag minns det avsnittet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Var det han som såg ut som om han var byggd av bitar från en massa olika dockor? Med ett huvud från en sådan där porslinsdocka som inte riktigt såg ut som om det passade? Jag tror inte det var en dröm, jag minns det avsnittet.
Ja, så såg han ut! Sjukt lågbudget. Men det kan inte varit ett avsnitt, där var liksom BARA skrikande. Det måste ha varit en dröm.
 
Top