[Omröstning] Skräckpotentialen hos barnprogram

Vilka barnprogram tyckte du var läskiga

  • Beppes godnattstund (1968)

    Votes: 1 3.3%
  • Fablernas värld (1968)

    Votes: 0 0.0%
  • Mumintrollen (1969/1977/etc..)

    Votes: 7 23.3%
  • Ville, Valle och Viktor (1970)

    Votes: 2 6.7%
  • Emil i Lönneberga (1971)

    Votes: 2 6.7%
  • Tårtan (1972)

    Votes: 2 6.7%
  • Drutten och Gena (1973)

    Votes: 1 3.3%
  • Från A till Ö (1974)

    Votes: 1 3.3%
  • Vilse i pannkakan (1975)

    Votes: 7 23.3%
  • Trazan och Banarne / Olyckan (1976)

    Votes: 5 16.7%
  • Aron och Nora (1979)

    Votes: 1 3.3%
  • Sagostunden (1979)

    Votes: 0 0.0%
  • Slas (1980)

    Votes: 0 0.0%
  • Lillstrumpa och Syster Yster (1983)

    Votes: 1 3.3%
  • Privatdetektiven kant (1983)

    Votes: 1 3.3%
  • Rädda Joppe (1985)

    Votes: 3 10.0%
  • Skrotnisse (1985)

    Votes: 3 10.0%
  • Bland tomtar och troll (1986)

    Votes: 3 10.0%
  • Trasdockorna (1986)

    Votes: 0 0.0%
  • Björnes Magasin (1987)

    Votes: 0 0.0%
  • Brave Little Toaster (1987)

    Votes: 0 0.0%
  • The Storyteller (1987)

    Votes: 6 20.0%
  • Ika i rutan (1988)

    Votes: 7 23.3%
  • Joelbitar (1988)

    Votes: 2 6.7%
  • Skymningssagor (1988)

    Votes: 0 0.0%
  • Pippi Pelikan (1989)

    Votes: 2 6.7%
  • Skurt (1989)

    Votes: 0 0.0%
  • Batman (1992)

    Votes: 1 3.3%
  • Sailor Moon (1992)

    Votes: 1 3.3%
  • De vilda djurens flykt (1993)

    Votes: 4 13.3%
  • Två Snubbar (1993)

    Votes: 0 0.0%
  • Simpor och Grodfötter (1994)

    Votes: 4 13.3%
  • Spider-Man (1994)

    Votes: 1 3.3%
  • Pokémon (1997)

    Votes: 1 3.3%
  • Teletubbies (1997)

    Votes: 4 13.3%

  • Total voters
    30

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag tyckte inte något var läskigt som barn. Nu däremot. Pippi är värst, hon är helt galen. Den enda rimliga vuxna karaktären är Prusiluskan.
Jag tycker det är trist i så många barnprogram att socialen framställs som skräp och skräckinjagande antagonister, eller i bästa fall som inkompetenta klåpare. Det är rätt många barn som skulle må bra av att hamna hos någon annan än sina föräldrar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Ja! Så hette den!

Det var något med dockorna ändå. Men jag fick verkligen mardrömmar av att se på det. Jag brukade drömma att alla dockorna bara skrek medan hon flickan som var där med dockorna bara grät.
Gick den verkligen på svensk TV? Är det inte bara ni skåningar som fick in den via Danmark? För jag minns precis som @Gamiel att det var något som fanns på VHS. Det var riktigt dåligt dubbat nämligen, och redan på den tiden var ju SVT bra på sånt. Jag tror jag såg den hos mina något äldre kusiner, när man var i den där åldern när videon fick vara barnvakt. Tror jag behövde lite äldre tuffingar med mig för att våga se den också - för nog fan var det läskigt emellanåt. Kommer ni ihåg när hon, huvudrollen vad hon nu hette, bara blev skriken på av alla dockor? Hon började gråta, och jag minns inte om hon någonsin slutade. Inte i det avsnittet i alla fall.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,500
Gick den verkligen på svensk TV? Är det inte bara ni skåningar som fick in den via Danmark? För jag minns precis som @Gamiel att det var något som fanns på VHS. Det var riktigt dåligt dubbat nämligen, och redan på den tiden var ju SVT bra på sånt. Jag tror jag såg den hos mina något äldre kusiner, när man var i den där åldern när videon fick vara barnvakt. Tror jag behövde lite äldre tuffingar med mig för att våga se den också - för nog fan var det läskigt emellanåt. Kommer ni ihåg när hon, huvudrollen vad hon nu hette, bara blev skriken på av alla dockor? Hon började gråta, och jag minns inte om hon någonsin slutade. Inte i det avsnittet i alla fall.
Men alltså skrikandet var inte ett avsnitt väll? Inte ett helt avsnitt? För det låter helt sjukt… Trodde jag hittade på det men tydligen inte. Vad lät våra föräldrar oss se på egentligen?

Jag minns att båten var jättedåligt dubbad.
Den hade ett dödskalle ansikte och sade till dockorna att de var tvungna att gå in i läskiga grottor och så. ”DU… MÅSTE… GÅ IN!” med engelska i bakgrunden.

Kanske var det från danska 2an? Vi hade alltid den också i Skåne…
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,847
Location
Off grid
Nu har svaren slutat trilla in.

Jag noterar följande, dock utan statistisk säkerhet:
- Ika i rutan var läskigast med hela 25% av populationen (från nästan tre generationer) som upplevde henne som läskig.
- Därefter kommer ett a-lag med Mumintrollen, Vilse i Pannkakan och Trazan och banarne och the Storyteller (ca 20%)
- Och slutligen ett b-lag med Tomtar och troll, De vilda djurens flykt, Simpor och Grodfötter Teletubbies (ca 15%).
- Allt annat är endast enskilda individers skräckupplevelser.
- Ca 25% av det som nämndes i nomineringstråden fick inga röster alls.
- 80-talet var det överlägset läskigaste årtiondet för barnTV.
- Smink och drama är betydligt läskigare än mjukisdjur, tecknat och sagoberättande
- Genomsnittspersonen var rädd för 2,5 program
- De listade programmen hade i snitt mer än 7% av tittarna i skräck (det är oklart hur många som faktiskt såg respektive program).

Nu finns det äntligen en akademisk utgångspunkt för framtida forskning.

//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,021
Location
Ereb Altor
Enda "barnprogrammet" jag kan minnas att jag reagerade oerhört starkt på var Djurfarmen (den från -56). Grät som fasen. Var nog bara 7-8 år. Grisars (människors) ondska har alltid skrämt mig och gör det än idag.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Enda "barnprogrammet" jag kan minnas att jag reagerade oerhört starkt på var Djurfarmen (den från -56). Grät som fasen. Var nog bara 7-8 år. Grisars (människors) ondska har alltid skrämt mig och gör det än idag.
...va? Det var väl aldrig något barnprogram?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
- 80-talet var det överlägset läskigaste årtiondet för barnTV.
Också för att det var det mest representerade årtiondet: majoriteten av barnprogrammen som fanns att rösta på kom ut då, trots allt. Jag tror väl också att det säger mer om genomsnittsåldern på WRNUare snarare än tv-program.

Mvh, 90-talist.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Gick den verkligen på svensk TV? Är det inte bara ni skåningar som fick in den via Danmark? För jag minns precis som @Gamiel att det var något som fanns på VHS. Det var riktigt dåligt dubbat nämligen, och redan på den tiden var ju SVT bra på sånt
Inte dansk, det skulle jag ha mints, kanske norsk. Men det kunde ju vara något TV3 eller liknande hade köpt in för att fylla in tids slot o bara kastat minimal dubb pengar på, eller liknande.

Med tanke på att det var marionetter borde den väll varit brittisk, Central-/Östeuropa o jänkarna sattasade ju mer på stopmotion, eller handdockor i det senare fallet. Britterna är väl de som hade flera serier med marionetter, va?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Jag är i den ålder att jag har barndomsminnen av ungefär den äldre halvan av programmen på listan ovan. Men jag har inga direkta minnen av att ha blivit skrämd av något av dem. Undantaget är möjligtvis den animerade tv-serien Trälarna från 1978 baserad på Sven Wernströms böcker. Som sagt så fann jag den inte skrämmande men däremot obehaglig. Inte på så vis att jag ogillade den, tvärt om. Men den tog upp ämnen som var väl vuxna för den 9-årige Organ och som dessutom gjorde det på ett brutalt right in your face-sätt. Dessutom var den animerad på ett "fulare än verkligheten"-sätt som inte överträffades innan Roy Anderssons Sånger från andra våningen.

 
Top