Nekromanti Om tonen från moderatorerna

G

Guest

Guest
Re: Sakupplysning

Jo tack jag vet...

Men så gäller det inte 0500-området heller...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag har fått tydliga indikationer i form av PM och liknande om att folk anser sig väl behandlade och tycker att vi modererar bra. Av hänsyn till dessa personer kan jag dock inte redogöra för några namn, men jag försäkrar dig om att det är ett helt gäng.
OK, alltså behandlas folk olika. What's new?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Tack

Vad glad jag är att den enorma tiden jag (och mina medarbetare på Rollspel.nu) lagt ner på den här webbplatsen och det här forumet uppskattas. Det känns verkligen skönt att veta att min strävan att göra Rollspel.nu till världens bästa webbplats gör någon nytta och gillas av användarna.
Och överlag lyckas ni, men ibland så ser man avarter som är olämpliga. Kliv ner från era höga hästar och erkänn att ni är människor som ibland gör fel, och lyssna på den kritik som framförs så att ni kan göra ett ännu bättre jobb.

Liksom, folk gnäller inte för att vara jävliga, folk gnäller för att de hoppas att saker kan bli ännu bättre. Tror du att jag hade haft 13000-nånting inlägg om jag inte tyckte att det överlag var bra?
 
G

Guest

Guest
Re: Tack

Jaja, spela inte över...

Du har ju valt att tolka mitt inlägg genom att bara läsa hälften.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ett problem med det

Visst kan modereringen blir bätte. Men blir den verkligen bättre om vi skapar ett regelverk kring den som innebär att alla modereringar låter som hämtade ur en torr lagtext, eller är formulerade som en totalt tom PR-text?
Nja, framför allt blir den mer konsekvent, och om reglerna som gäller för moderatorer är publika så kan man också avgöra om man utsatts för ett moderatorövergrepp eller inte, och hantera det därefter.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kom igen nu gott folk!

Inte ska väl den här tråden urarta till den typ av dåliga stämning som vi alla vill undvika? Tag er nu i kragen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ett problem med det

Nja, framför allt blir den mer konsekvent, och om reglerna som gäller för moderatorer är publika så kan man också avgöra om man utsatts för ett moderatorövergrepp eller inte, och hantera det därefter.
Jag tror inte själva modereringen påverkas nämnvärt. Det är ur regelsynpunkt inte någon skillnad på när jag skriver "gå å bada" och när jag citerar reglerna i ett modererande inlägg - båda tillkommer när någon är farligt nära någon regelbrottsgräns, och om inte de inblandade är helt igenmurade i korken så lär det framgå vad som åsyftas, om inte annat av sammanhanget (och framgår det inte så förtydligar jag gärna). krångliga är inte reglerna.

Vilket för mig till, reglerna för moderatorer är publika. De står att läsa här.
 
G

Guest

Guest
Re: Tack

Ok, jag såg ju att hela min text inte kom med. Sorry. Så jag backar här. Återigen... My Bad.

Kan bli så när man fjantar omkring på flera forum samtidigt på jobbet. :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det är helt enkelt ingen mening att diskutera sådana här frågor med dig. Du kommer inte att ändra dig och oavsett vad vi skriver kommer du att försöka använda det emot oss nästa gång. Det är inte direkt första gången det sker.
Sure, får jag inga vettiga argument så har jag ingen anledning att backa ner. Det är det ni missat. Ge mig vettiga argument och jag accepterar det.

Det behövs ingen användarförening. Det är alltid samma lilla klick som är missnöjda med modereringar och med moderatorkårens och redaktionens beslut, men de är bra på att få det att låta som om de representerar majoritetens åsikter. Problemet är inte moderatorkåren och dess uppträdande utan ett litet antal användare.
Bulshit, bullshit och bullshit, i tur och ordning.

1. Det är inte din sak att avgöra om det behövs en användarförening, det är användarna.

2. Det är inte alltid samma lilla klick, det bara verkar så eftersom det samtidigt är de aktivaste medlemmarna, det vill säga de som har största träffarean för sådant.

3. Behöver det ena utesluta det andra? Det är inget snack om att det förekommer direkt olämpliga uttalanden från moderatorer, och det är uppenbart att moderering i aktiva diskussioner i några fall gjorts för att avsluta kritik snarare än för att diskussionen varit olämplig. Sådant har inte med stökiga användare att göra, det har med moderatorerna att göra och inget annat. Sedan kan det finnas andra problem också, men det är separata frågor som hör hemma i en annan tråd.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Tack

"Jaja, spela inte över..."

Spela över är inte riktigt min grej, jag skriver så pass sällan inlägg att när jag gör det så är det för att jag tycker att det behövs.

Jag har varit en del av administrationen på Rollspel.nu sedan slutet av 2003 och har i mitt tycke gjort ett riktigt bra jobb, både med forum och övriga sidan. Webbplatsen har utvecklats mycket och överlag till det bättre. Då är det förbannat tråkigt att höra att "[v]i sköter det lika bra som Linköping är rolig en Lördagkväll" vilket i ärlighetens namn inte låter som någon komplimang i det sammanhanget du satte det. Ska vi ta det på allvar får det ligga något bakom det, annars blir jag arg å sidans och medarbetarnas vägnar för din kommentar är inget annat än en nedvärdering av det arbetet vi har lagt ner.

"Du har ju valt att tolka mitt inlägg genom att bara läsa hälften."

Det är olyckligt, men jag hann börja svara innan du ändrade ditt inlägg. Dina ändringar gjorde ditt inlägg något mer nyanserat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ett problem med det

Vilket för mig till, reglerna för moderatorer är publika. De står att läsa här.
Fast de säger egentligen väldigt lite om moderatorernas skyldigheter och uppträdande, det handlar nästan bara om deras befogenheter.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Smådött?

"Samma folk, samma trådar, om och om igen... "

Att det är en liten grupp aktiva personer som dominerar hela forumet är väl inte moderatorernas fel? Eller menar du att vi har bidragit till att det har blivit så på något sätt?

"Märkligt att det är just det du citerar, inte det jag kommenterade om Rosen."

Skälet till att jag inte har sagt något är att det inte är jag som har skrivit den där kommentaren. Dessutom tycker jag inte att vi ska lägga för stor vikt vid lösryckta citat plockade ur konversationer som vi inte har någon insyn i.

"Men framföralt 013-ligan. Ni sköter det lika bra som Linköping är rolig en Lördagkväll. Med andra ord, ibland är det bra ibland mindre... Men så är det med allt..."

Jag tycker att det är tråkigt att du drar alla Linköpings-moderatorer över en kam och att du underblåser en massa olika konspirationsteorier. Personligen föredrar jag att du hör av dig till berörda parter istället för att fälla så svepande omdömen.

"Nåväl... Jag vill inte gräva ner mg i denna tråd men jag hoppas på en lite mer "trevligare" stämmning i framtiden. Framförallt så vi slipper liknande trådar som denna..."

Jag hoppas bara att du inte glömmer att god stämning är något som alla användare skapar tillsammans.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Stopp var det

Vill man klara upp något efter att det har satts stopp i en deltråd så gör man det via PM lämpligast.

Just a friendly reminder. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
De flesta av dem var OK, men, som jag skrev tidigare, de värsta kommentarerna har en tendens att komma i PM.

Koppla också detta till en distinkt ovilja att diskutera modereringar, vilket också ger ett starkt intryck av maktfullkomlighet. Har man argument så behöver man inte vara rädd för att diskutera.
 
G

Guest

Guest
Re: Smådött?

Jag vill inte stå i täten för Trobergs korståg... Utan jag har mina egna åsikter. Grejen är den att forumet gått åt ett håll jag kanske inte gillar så mycket, det är väl troligtvis inte erat fel, men ni är givetvis en bidragande faktor. Det jag främst refererar till är borttagandet av vissa forum som jag fortfarande stör mig på.

Nu blev mitt näst sista inlägg ovanför [eller i vilken turordning det nu var] inte så lyckat, dels för att stor del av text föll bort och att jag uttrycke mig lite dumt...

Så återigen... Sorry för det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Smådött?

Dessutom tycker jag inte att vi ska lägga för stor vikt vid lösryckta citat plockade ur konversationer som vi inte har någon insyn i.
Jamen... Du kan väl i alla fall försöka komma med en trovärdig lögn och inte förolämpa vår intelligens med en så genomskinlig bluff.

Alla exemplen plockade från PM kommer från PM skickade av moderatorer. Ni har tillgång till dem i er ände av kommunikationen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
De flesta av dem var OK, men, som jag skrev tidigare, de värsta kommentarerna har en tendens att komma i PM.
Det betyder alltså att stämningen på forumet är bättre än för ett år sedan, eftersom du tydligen inte kunde hitta några fel i de nya modererande inläggen, men kunde göra det i inlägg som skrevs för ett år sedan.

Då kanske du skulle berömma moderatorerna istället för att klaga på dem?

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är ingen fara

Varje redaktionsbyte brukar medföra förändringar av olika slag när de nya personerna vill sätta sin egen prägel på forumen och förverkliga sina ideér. Det är helt naturligt att inte alla tilltalas av dessa förändringar och de har redan diskuterats i tidigare trådar.

"Nu blev mitt näst sista inlägg ovanför [eller i vilken turordning det nu var] inte så lyckat, dels för att stor del av text föll bort och att jag uttrycke mig lite dumt..."

Jag tar inte illa upp. Sådana här diskussioner blir också lätt känslosamma även om de egentligen är ganska triviala. Om jag har varit onödigt skarp mot dig så ber jag också om ursäkt. Det händer ibland att mina känslor tar överhanden utan att jag riktigt märker det.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Om tonen från användarna

Du kan väl i alla fall försöka komma med en trovärdig lögn och inte förolämpa vår intelligens med en så genomskinlig bluff.
Att anklaga folk för att ljuga är precis sådant som leder till ett otrevligt diskussionsklimat. Sluta upp med det, tack.


/Dimfrost
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Kanske man också skulle fundera på vad vi har på jobbet för våra kunder, och som jag nämnt förut, en användarförening.
Kanske genom att ha ett forum här där inte administratörer och moderatorer har access? Där användare kan prata ostört om sina intressen gentemot webbplatsen? Intressant tanke. Det luriga skulle vara hur det skulle modereras, för ett forum där ingenting stoppar gräl från att växa till otrevligheter tror jag inte är aktuellt. Men moderatorer skulle ju inte ha access... :gremconfused: :gremgrin:
 
Top