Nekromanti Om tonen från moderatorerna

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
"Jag menar, vi är väl civiliserade människor som är här för att diskutera ett ämne vi älskar."

Kommunism, eller?
Nej, dummer, att slagga d20 så klart! :gremgrin:
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Experiment

Personligen tycker jag moderator klubban tas till för ofta...
Ju oftare man använder ett maktmedel desto större chans är det att det missbrukas(oavsiktligt eller ej)

Det vore intressant, att se hur forumet skulle funka helt omdererat under, säg 2 veckor... Sedan efter dessa två veckor kan vi ha en saklig debatt om vad som funkat och inte funkat, vad som folk tagit anstöt av.

Om nu detta förslag skulle vara intressant, så bör det framgå tydligt att forumet är omodererat för alla som besöker det.

Hoppas att ni iaf funderar på det, jag tror personligen det är ett bra sätt att se vad som funkar och inte funkar, samt att man får en god bil på hur den sociala människan funkar på ett forum utan direkt kontakt med sina motparter.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag tycker att modereringarna borde vara anonyma för användaren. Det ska ju ändå inte spela någon roll vem av moderatorerna som har hand om den. Däremot måste naturligtvis ni moderatorer sinsemellan kunna se vem som har skrivit vad. Jag gissar att anonymiteten gör det lättare för moderatorer att hålla sig utanför ämnet just i själva modereringen.
Nja, jag tror att det är en dålig idé. Själv tror jag på transperens i myndighetsutövande, dvs att det ska göras med insyn. Vem vaktar väktarna och allt det där.

Om inte annat så skulle det vara omöjligt för en enskild användare att se om han/hon blivit konsekvent trakasserad av en moderator.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Om de citat du har faktiskt kommer från modererande inlägg (de fetstilta) eller från PMs-diskussioner som ett direkt resultat av en moderering, så ser jag det som allvarligt.
De kommer från de omständigheter som jag beskrivit i ett annat inlägg i denna tråd, dvs modererings-PM och efterföljande diskussioner, modereringar i trådar eller inlägg av moderatorer som starkt bidragit till moderering av en tråd.

Hade jag missrepresenterat något så kan ni ger er den på att jag hade fått mothugg, nu har ingen egentligen gjort något ifrågasättande av valet av citat (förutom relevansen av att inkludera "inlägg av moderatorer som starkt bidragit till moderering av en tråd").

Intressantare är att ingen heller egentligen trätt fram och antingen motiverat sina uttalanden eller kommit med en ursäkt. Det säger en hel del om hur viktig frågan är för den inblandade moderatorerna.

Egentligen så tror jag att det man borde göra är att ta fram policydokument. Detta har gjorts försök till tidigare, men har inte riktigt nått fram. Mitt förslag är att istället för att göra framtagning av policydokument till en intern aktivitet så plockar man ut den på forumen och tar fram dem under allmän diskussion. Jag tror att användarna är smarta nog för att klara av att hjälpa till och skapa en policy som är på rätt nivå, och också att det är lättare att få acceptans för en policy som man själv deltagit i att ta fram.

Kanske man också skulle fundera på vad vi har på jobbet för våra kunder, och som jag nämnt förut, en användarförening. En sådan samlar upp åsikter och synpunkter från användarna och driver dem mot företaget/redaktionen. Det underlättar för oss som företag, eftersom användarföreningen själv hanterar och förbearbetar många frågor, och det underlättar för användarna som inte behöver känna att de kör sitt eget race när de har synpunkter på produkterna. Det är ett jättebra arrangemang, och uppskattas av såväl företaget som kunderna. Jag tror att det skulle funka även för ett forums användare.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Smådött?

"Sen har ju forumet varit mer eller mindre smådött dom senaste två veckorna."

Verkligen?

Enligt mina beräkningar så har det på Ot-forumet startats 29 trådar under de senaste två veckorna. Dessa trådar har resulterat i 965 svarsinlägg. Dessutom har vi fått några ganska stora och tunga diskussioner om djurens rättigheter, klimathotet och tro vs vetenskap.

På rollspelsforumet har det startats 30 nya trådar och dessa har gett upphov till 722 svarsinlägg. Några av de största trådarna har handlat om rasism i rollspel, rollspelsteori och att få yngre intresserade av rollspel.

På rollspelsmakarforumet har det startats 13 nya trådar som besvarats med 144 svarsinlägg.

På Eon-forumet så har det startats 16 nya trådar som har gett upphov till 161 svarsinlägg.

Ett litet axplock ifrån några av våra aktivaste forum. Tycker du att det verkar vara mindre än vanligt? Det är lätt att gå in på visningsinställningarna för varje forum och själv räkna fram aktiviteten under de senaste veckorna och månaderna för den som så önskar. Men dött tycker jag inte att det har varit i alla fall.

Observera även att de flesta av de här inläggen är skrivna av folk som inte kommer ifrån Linköping. :gremsmile:

"Jag tycker rollspel.nu ska tagga ner, göra det lite mer -98, lite mer kompis, ja lite snällare helt enkelt. Inte ta det så förbenat seriöst, det är ju trots allt bara rollspel."

Är detta en vädjan som är riktad till hela forumet eller bara till moderatorerna?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Testa therpgsite.com

De kör inte med moderatorer.

www.therpgsite.com

Har inte varit där på ett tag, för att det har en ton som är rå, och de råa och aggressiva medlemmarna dominerar. Det känns som att vara på rollspelskonvent med 50 personer som lider av toruettes syndrom.

/M
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Hade jag missrepresenterat något så kan ni ger er den på att jag hade fått mothugg, nu har ingen egentligen gjort något ifrågasättande av valet av citat (förutom relevansen av att inkludera "inlägg av moderatorer som starkt bidragit till moderering av en tråd").

Intressantare är att ingen heller egentligen trätt fram och antingen motiverat sina uttalanden eller kommit med en ursäkt. Det säger en hel del om hur viktig frågan är för den inblandade moderatorerna.
Nej. Det är inte så det ligger till.

Det är helt enkelt ingen mening att diskutera sådana här frågor med dig. Du kommer inte att ändra dig och oavsett vad vi skriver kommer du att försöka använda det emot oss nästa gång. Det är inte direkt första gången det sker.

Det behövs ingen användarförening. Det är alltid samma lilla klick som är missnöjda med modereringar och med moderatorkårens och redaktionens beslut, men de är bra på att få det att låta som om de representerar majoritetens åsikter. Problemet är inte moderatorkåren och dess uppträdande utan ett litet antal användare.


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Det här är bara ett snabbt hopskramlat axplock, komplettera gärna med egna exempel.
Jag har några egna exempel. Jag tycker nämligen att dina är undermåliga, då det färskaste av dem som jag har möjlighet att läsa i sitt sammanhang är 10 månader gammalt och därmed inte säger speciellt mycket om hur rå tonen är på forumet idag. Här är samtliga modererande inlägg under de senaste två månaderna (utom trådflyttar och utbrytningar). Kan du peka ut vilka av dem som är på tok för råa?

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

Moderering

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Ett problem med det

Men hade ändå i min mening varit bättre om "Den typen av otrevligheter uppskattar jag om du håller för dig själv." snarare var formulerad som typ: "Vi vill ha god stämning här på Rollspel.nu. Därför tolereras inte förolämpningar, personangrepp, bråk och andra otrevligheter." (ur reglerna).
Det finns ett problem med det; ofta leder citering ur regler till att den modererade går i svaromål, och börjar tolka reglerna med diverse hårklyverier. Det är bland annat denna rättshaverist-sjuka som leder till bryska modereringar.

Om man säger "enligt reglerna si och så" så kan man för vissa användare vara säker på att få tillbaks "inte om man tolkar reglerna så här, vilket innebär att du har fel, fel, fel."

Jag håller med om att det är bättre att vara saklig, skriva "Denna tråd bör inte fortsätta, eftersom si och så. Stöd för detta finns i reglerna. Mejla redaktionen om det finns några frågetecken eller om du vill kommentera detta." Det finns dock problem med det, det är så jävla blodfattigt, så kallt och opersonligt.

Kom även ihåg att det bemötande man får från moderatorerna inte uppstår i ett vakuum. Vissa användare ÄR väldigt frustrerande att ha att göra med. Jag tror inte att Troberg har några problem med att jag säger att han är en person som kan gå folk på nerverna, eller ännu hellre, GÅR folk på nerverna. Så bemötandet av hans meddelanden speglar detta. Och om vi ska diskutera bemötande, så kan vi ju lika gärna diskutera hur moderatorerna blir bemötta.

Och då kommer vi tillbaks till min grundtes; moderatorerna är också människor. Ibland blir de också sura, ledsna, provocerade och förbannade. De ska inte låta det gå ut över sitt ämbete, men de ska också ha rätten att uttrycka sig som privatpersoner.

Visst kan modereringen blir bätte. Men blir den verkligen bättre om vi skapar ett regelverk kring den som innebär att alla modereringar låter som hämtade ur en torr lagtext, eller är formulerade som en totalt tom PR-text?

Funkar inte modereringen bättre om man gör som Dante; sätter en gräns utan att göra en stor sak av det. Ett kort och precist ingripande.

Annars riskerar vi att göra modereringen ÄNNU mer anonym och hård och kall.

OBS! Jag är ej längre moderator! Det är viktigt att komma ihåg att mina synpunkter endast ska ses representera mig själv.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Det är alltid samma lilla klick som är missnöjda med modereringar och med moderatorkårens och redaktionens beslut, men de är bra på att få det att låta som om de representerar majoritetens åsikter.
Jag tycker att du generaliserar lite väl grovt här. Det finns en klick användare här som är mer högljudda än andra och det finns andra användare som oftast väljer att vara tysta varesig man håller med en moderering eller ett beslut från redaktionen eller ej. Det är förmodligen fler av de som är missnöjda som väljer att sluta att hänga här en de som skriker högt och sparkar bakut (Detta baserar jag på hur det brukar vara om en kund t.ex. är missnöjd med en restaurang man besöker. Det är inte helt säkert att detta kan tolkas analogt på rollspelare, eftersom den genomsnittlige rollspelaren är mindre socialt kompetent än den genomsnittlige restaurangbesökaren.).

Jag kan ta mig själv som exempel. Efter vad jag kan komma ihåg har jag kritiserat redaktionen för ett beslut någonsin. Det behöver inte betyda att jag har hållit med redaktionen om allt annat de har gjort genom tiderna eller tyckt att varenda moderering jag har sett har varit vettig. Det betyder bara att jag antingen inte har varit tillräckligt missnöjd för att bry mig eller inte orkat/vågat bråka i ärendet. I mitt fall beror det också på att jag inser att jag är en gäst på Gardeners webforum och därmed inte har några fler "rättigheter" här än att bli bemött med normal hyfs, vilket jag i 99% av fallen anser mig ha blivit.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Smådött?

Det jag skulle tycka vara intressant är en jämförelse på aktiviteten på samtliga rollspelsdiskussionsforum (d.v.s. rensat från Off Topic, Köp & Sälj, Forumrollspel, Krönikor & Spelrapporter, Kultur, Övriga spel m.fl.) under den senaste tremånadersperioden och motsvarande period för fem år sedan. Är det något man enkelt kan göra?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att du ska starta en ny tråd

"Är det något man enkelt kan göra?"

Jag kan inte göra det enkelt i alla fall. Den statistik som moderatorerna har tillgång till är inte speciellt detaljerad eller överskådlig. Att sitta och räkna trådar och inlägg som jag gjorde i föregående inlägg går väl an när det gäller kortare tidsperioder men är inte lika enkelt när det handlar om den typ av jämförelser som du är ute efter. Men jag tycker att du absolut ska starta en tråd för jämförande forumstatistik av olika slag. Den kan säkert leda till en hel del intressanta slutsatser. Jag är också lite nyfiken på det finns några genomgående trender eller förändringar och jag har vissa aningar om vilka banor som wrnu har utvecklats i.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Jag tycker att du ska starta en ny tråd

Jag kan inte heller fixa det, man måste nog trixa med databasen på sätt som jag inte känner till, tyvärr. Men jag håller med om att sådant vore intressant att veta.


/Dimfrost
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Jag tycker att tonen från moderatorerna börjar bli på tok för rå, och att man lämnat den sakliga ton man bör hålla när man uttalar sig i en officiell roll. Jag kan acceptera att man utanför moderatorrollen ibland kanske rycks med, men när man tar på sig moderatorshatten så är det bara den som gäller. Jag upplever också att toner är markant råare i PM, där det kan ske utan offentlig insyn.

På forumen tycker jag att moderatorerna beter sig hur bra som helst. Hur de beter sig i PM vet jag föga om eftersom jag aldrig fått ett modererande PM. Detta tror jag gäller för en förkrossande majoritet på forumet. Om man som jag håller sig borta från diskussionstrådarna är det svårt att bråka med folk och behöva bli tillsagd.

Jag antar att du är medveten om att det inte finns någon på forumet som kan sägas befinnas i samma kategori som du: "skrivit sjukt många inlägg regelbundet under en lång tidsperiod där många är konfliktframkallande". Krank är bra på att reta upp folk med, men han har inte hållt på lika länge som du och dessutom har han lugnat ner sig. Därför tror jag att moderatorerna har en helt annan ton mot dig än någon annan besökare på forumet. Vill du ha en annan ton från dem så är mitt råd att lägga ner ditt deltagande i trådar likt den om klimathotet. Så länge du deltar i sådana bråk-trådar så kommer moderatorerna inte vara din vän. Jag tycker att de citat du bifogar går över gränsen för vad som är vanligt hyfs, men jag anser också att du inte kan förvänta dig mer än så. Jag tror du är väldigt ensam om att få moderatorskäll på det sättet. Moderatorernas ton är inte för hård, men den är kanske för hård mot dig.

Vad gäller tonen på forumet så tycker jag att den är tristare nu än vad den en gång var. Diskussionstrådar låter jag helt bli eftersom det alltid slutar med att ett lätträknat antal turas om att misslyckas med att få meningsmotståndarna att hålla med dem. Jag vill hellre veta lite grann om vad 100 pers tycker än att VERKLIGEN veta vad 5 pers anser är "den givna sanningen".

Teoritrådar har jag också slutat läsa. det är en kombination av att vara dryg och att använda flest krångliga ord. Så fort jag läser sådana här trådar tappar jag respekt för folk jag egentligen gillar.

Trevlighet överlag borde vara lätt att prestera. Läs bara vad Feliath skriver i den här tråden och ge fan i att någonsin skriva så någonstans.

Att jag håller på att sluta läsa på forumet beror mer på tidsbrist och total frånvaro av rollspelande. Det ovan är bara det som gör att jag inte direkt saknar forumet.

Dock så ligger ju ansvaret på mig med. Det är lätt att gnälla in sig i ett hörn. Jag bidrar ju inte direkt till någonting genom att vara tyst. Jag startar heller inte trådar om sånt jag vill läsa om. Jag har aldrig rapporterat inlägg jag ogillat till moderatorerna. Så ni som är som mig, gnäll gärna men kom ihåg att det bara är ni själva som kan ändra någonting.

För övrigt har jag aldrig varit så anti till OT-forumet som jag är nu. Visst finns där trevliga trådar med, men den största effekten är att folk blir ovänner där och drar med sitt dåliga humör till resten av forumet.

Frukost!
 
G

Guest

Guest
Re: Smådött?

Ja jag tycker det varit lite smådött. Samma folk, samma trådar, om och om igen... Men skit i det...

Märkligt att det är just det du citerar, inte det jag kommenterade om Rosen.

Är detta en vädjan som är riktad till hela forumet eller bara till moderatorerna?

Framförallt till moderatorerana, inte alla dock... Men framföralt 013-ligan. Ni sköter det lika bra som Linköping är rolig en Lördagkväll. Med andra ord, ibland är det bra ibland mindre... Men så är det med allt...

Nåväl... Jag vill inte gräva ner mg i denna tråd men jag hoppas på en lite mer "trevligare" stämmning i framtiden. Framförallt så vi slipper liknande trådar som denna... :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Tack

"Framförallt till moderatorerana, inte alla dock... Men framföralt 013-ligan."

Tack.

Vad glad jag är att den enorma tiden jag (och mina medarbetare på Rollspel.nu) lagt ner på den här webbplatsen och det här forumet uppskattas. Det känns verkligen skönt att veta att min strävan att göra Rollspel.nu till världens bästa webbplats gör någon nytta och gillas av användarna.

"Jag vill inte gräva ner mg i denna tråd men jag hoppas på en lite mer "trevligare" stämmning i framtiden."

Vilken tur att du bidrar till det, annars vet jag inte hur det skulle gå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jag tror du är väldigt ensam om att få moderatorskäll på det sättet.
Det tror inte jag, jag har fått rätt tydliga indikationer på motsatsen.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
"Det tror inte jag, jag har fått rätt tydliga indikationer på motsatsen."

Jag har fått tydliga indikationer i form av PM och liknande om att folk anser sig väl behandlade och tycker att vi modererar bra. Av hänsyn till dessa personer kan jag dock inte redogöra för några namn, men jag försäkrar dig om att det är ett helt gäng.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Sakupplysning

Skövde har riktnummer 0500, inte 013.
Jag tror inte att han räknade med dig i det gänget.

Fast 0500 var ett attans coolt riktnummer...
 
Top