Nekromanti Om Thalamur, Consaber och Portaler

marcuslinder

Veteran
Jasså dina alkemiska preparat växer som ogräs i landet där hemma eller? var får man tag i magiska preparat för 10000 kongeleringar?

Jovisst, du skulle se allt som växer i korridorsköket där jag bor. :gremwink:

Skämt åsido så har jag ingen aning om huruvida preparaten skulle vara det stora problemet. Det beror helt enkelt på en massa saker som inte har beskrivits i något officiellt material från Neogames. Men man bör betänka att man för 9 miljoner silver kan köpa ganska mycket prylar och tjänster. Kanske till och med starta utvinning av några speciella preparat om det skulle behövas.

Om det nu visar sig att man behöver drakblod för varje kongelat är man ju rätt körd. *ler* Tyvärr finns det ju inte angivet någonstans vad som krävs så jag bara förutsatte att man hade drakblodet och enhörningshornen till lite tuffare saker än vanliga kongelat.

Det hela är med andra ord i slutändan som vanligt upp till den spelledare som spelleder kampanjen. Jag har här mest roat mig med att analysera vad som är möjligt enligt reglerna utan att kompromissa med världen allt för mycket. Och det väckte faktiskt en hel del tankar kring en möjligheter för rätt spännande äventyrsuppslag med bakomliggande kampanj.

(Jag tänker då främst på situationer där rollpersonerna ska skapa en portal eller omintentgöra en portal genom dess skapare eller skapande föremål, eller bara ta sig igenom en portal för att utföra ett uppdrag som är tidskritiskt, samt även på ett bra uppslag till vad som skulle kunna öppna upp för betydligt värre ting än äckliga thalasker :p. Fast i slutändan är jag en förtjust anhängare av Ymirs bild av mörkret, men även det kan behöva sluta i en stor big bäng när mina rollspelskompisar får barn :gremwink:.)

marcuslinder

Veteran
Allvarlig bugg hittad i excelarket

Det är lite pinsamt att hitta ytterligare en bugg i det här excelarket med tanke på att det inte är så stort...

Hur som helst så hade jag i en av uppdateringarna missat att efter en ändring räkna in de ökade kostnaderna för soldaternas underhåll i slutsummeringen.

Det här gjorde att ekonomiska fördelar som erhölls av att kriget kunde kortas ner till färre år så gott som försvann.

Resultatet talar (tycker jag) återigen till portalernas ekonomiska fördel som krigsmedel om Thalamur hade vett nog att inse det.

Här är premisserna:
Traditionellt krigs längd 4 år
Krigets tidsåtgång med portal 25% av 4 år
Soldat kostnad för hemland pga mat och utrustning 1/14 silver/dag (soldaterna kan ju härja ny utrustning och mat rätt bra i början)
Armens storlek 150000 personer
Antal personal för transport 30000 personer
Kostnad per personal (inkl. utrustning) för transport 1/7 silver/dag
Kapital och osäkerhetskostnad 15%
Genomsnittlig tidsminskning i transport pga portal 10 dagar
Genomsnittlig total genomloppstid för att förmedla utrustning utan portal 25 dagar
Antal kongelat per portal (30 mil) 2*5052 kongelat
Kongelat grundkostnad 1800 silver
Kongelatpris pga stordrift 53%

Här är resultatet
Kostnad för ett portalpar (30 mil) -19 278 432 silver
Ökade logistikkostnader utan portal 5 337 857 silver
Ökade utrustningskostnader utan portal 14 078 571 silver

Vilket resulterar i så gott som break even:
Ekonomisk lönsamhet i att använda portaler 137 997 silver

Några faktorer är extra känsliga:
1. Sätter vi kongelatpriset till 100% av listpris blir resultatet allt annat lika: ca -17 000 000 silver.
2. Sätter vi underhållpriset till 1 silver i veckan per soldat i genomsnitt blir resultatet allt annat lika: ca 14 000 000 silver
1&2. Kombinationen av ovanstående variationer ger föga förvånande ett resultat om allt annat är lika på: ca -3 000 000.
3. Avgörande är naturligtvis även krigets längd med och utan portaler. Ett krig om fem respektive 1 år och 3 månader (25%) skulle ge resultat för 1&2 på: ca +5 500 000 silver. För alternativ 1 skulle vinsten blir ganska höga 22 600 000 silver. Lite kul är att undersöka vinsten om motsvarande arme hade legat i fält hela fjärde thalaskiska kriget (751-766 sabrisk tid). Hade man fått ner kriget till lite drygt 4 år istället hade vinsten blivit hissnande 100 000 000 silver. Höhö! :gremwink:

Så... i slutändan är vi som vanligt återigen tillbaka på att analysen är långt ifrån enkel. Men nu är den förhoppningsvis rätt i alla fall!

ZaiToh

Warrior
Tackar för inspiration. Kommer att börja köra med en ny husregel (iaf testa) då jag egentligen aldrig varit nöjd med avståndsreglerna kommer jag på nu. Läs gärna mer här och begrunda.

/ZaiToh