I mitt system är tanken att man tar bort många onödiga slag som t.ex. gömma sig, då det är en konstig (i mina ögon) skill, för det mesta. Står man i ett rum med enbart ett skrivbord vid fönstret då gömmer man sig ju där, ev. bakom dörren som öppnas, det som spelar roll i det läget är inte hur många gånger i livet du gömt dig, utan om du rymms (sticker svärd och spjut och öron upp bakom skrivbordet är det inte så svårt lista ut vart du är) och om den/det som öppnar bara kollar in eller faktiskt tänkt leta.
I omvänd situation så blir det helt enkelt så att eventuella slag för att upptäcka någon i rummet handlar helt enkelt på hur snabbt du hittar personen om du letar, letar du inte hittar du inte.
Med andra ord, det är främst en fråga om tid som påverkar i sådana fall. Likadant om du dyrkar upp en dörr. KAN du dyrka upp dörren? Då lyckas du, frågan är hur lång tid det tar. Spelar det ingen roll så är det ju inga problem, men är en vakt på väg så kanske du behöver göra det snabbare (du kommer då antingen lyckas i tid, chansa och bli upptäckt eller avbryta när du märker att du inte hinner och springer/gömmer dig istället för att försöka senare).
Slag om teoretisk kunskap, som förekommer oftare än jag anser rimligt, förekommer ytterst sällan. Har du den teoretiska kunskapen så har du den, det är enbart om det är något väldigt ovanligt eller liknande som man kan behöva slå ett slag för att minnas, eller så får man helt enkelt informationen om att "jo det handlar om ungefär det här, vi kan läsa på det i den här sektionen på biblioteket" så att man har en hyfsat enkel lösning på hur man faktiskt får fram informationen.
Om du skjuter på någon som står still, förutsatt att du är någorlunda tränad, så träffar du automatiskt. Ambush är farligt. Om du skjuter någon som står still väldigt långt borta, ja då kan det bli ett slag beroende på hur bra du är (tillräckligt bra så är det lugnt ändå) men ofta rätt enkelt.
Ska du å andra sidan skjuta en pil rakt in i en strid mellan 5st i grupp, så blir det plötsligt svårare. Misslyckande kan innebära att man träffar sina eventuella vänner också (chansen att man missar allt är ju liten).
Så, slump i all ära, det är kul och ska finnas med men det ska inte styra allt

iaf inte i mitt system